A márciusban életbe lépett rendelkezésekkel együtt az oktatás minden szintjén napok alatt váltottunk helyszínt, a tanteremből a digitális térbe. A felnőttoktatásban sok helyen felkészültek már az online működésre, csak az átálláson kellett gyorsítani. A puding próbájára ugyan hamarabb került sor, de az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az új tanulási forma a hagyományos oktatás több problémájára is megoldást nyújt.
Pozitív hozadék a nagyobb arányú részvétel
A Pannon Kincstárban egy ideje már dolgoztunk azokon a megoldásokon, amelyekkel meg tudtuk oldani a digitális modulok gyorsabb bevezetését. A fejlesztési céljaink között szerepelt, hogy a közeljövőben online lehetőségekkel segítsük azokat a tanulókat, akiknek gondot okoz a tanórák rendszeres látogatása. A karanténhelyzettel ez a terv rögtön a megvalósítási fázisba ugrott.
Ha mérleget vonunk az eddig eltelt hónapok tapasztalataiból, azt látjuk, hogy a digitális órák részvételi aránya közel 100%-os, ami máris magasabb a tantermi órák látogatottságához képest. A magyarázata nem meglepő. Tanulóink elmondása alapján a korábbi oktatási napokon a távolmaradásuk leggyakoribb okai:
- a munkabeosztás változása vagy határidős munkák,
- betegség,
- váratlan helyzet a családban,
- akadályok az utazásban, közlekedésben,
- nagyobb esemény, program.
Ezek sokszor csak a nap egy részét borítják, de ha a tanítás egy távoli épületben zajlik, ahova el is kell jutni, akkor többnyire már nem indulnak útnak. Ezzel szemben az online órákra a nap egy részében is be lehet kapcsolódni, a kimaradt anyagot pedig utólag pótolni, akár tanári segítséggel. Nem csoda, hogy számok is azt mutatják, a tanulók ebben a formában több órán tudnak jelen lenni.
Egyéni ütemezés, hatékonyabb tanulás
A jelenlegi gyakorlatunk szerint a hét folyamán feltöltött anyagokat tanulóink a szombati napok online konzultációin beszélhetik át a tanárokkal. Ilyenkor lehetőségük van kérdezni, közösen értelmezni a kapott információkat és segítséget kérni az elakadásokban. Az előzetesen átolvasott tananyaghoz értelmező kérdések is kapcsolódnak, hogy maguk is meggyőződhessenek róla, minden összefüggést, adatot megértettek. Ha valamelyik tétel nem egyértelmű számukra, a következő konzultáción kérhetnek segítséget.
Kutatások igazolják, hogy a képernyő előtt kevesebb ideig tudunk fokozottan koncentrálni, mint amikor személyes kontaktusban vagyunk az előadóval. Ezt figyelembe véve alakítottuk úgy a tanórákat, hogy a napot kettéosztva egy délelőtti és egy délutáni időszak álljon rendelkezésre. A modulzáró vizsgák is a kamera előtt zajlanak, összekapcsolva a vizsgáztató tanárokkal.
Sokak számára segítség a digitális megoldás
A visszajelzések alapján a tanulóink örömmel vették, hogy a digitális lehetőséggel folytatni tudták az elkezdett képzéseket. Az eddig kapott vélemények nagyrészt pozitívak. Sokan írták az utazási idő megspórolását és azt, hogy a munka és a család mellett jobban tudnak gazdálkodni az idejükkel. A nagyobb távolságról, vidékről, külföldről ingázók főleg azt értékelték, hogy így még a modulzárókat is meg tudják oldani otthonról. Angliából, Németországból, Ausztriából többen jelezték, milyen jól jött, hogy ilyen formában megszűntek a határok, hiszen a szokásos úton most nem tudtak volna hazajönni.
Más szempontból is hasznos, hogy a kényszerhelyzet éles bevetéssé változtatta az online oktatás tesztidőszakát. Érkeztek javaslatok, ötletek is, amelyekből fejleszteni tudunk és megfontolni, hogy amit a tanulóink hatékonyabbnak értékeltek a távoktatásban, a jövőben tudatosan beépítjük.
Amit sokan hiányolnak, az a rendszeres találkozás a társakkal. Érthető, hiszen más hangulatot, más közeget jelent a közös nap és ilyenkor egymástól is rengeteget lehet tanulni. Természetes, hogy a gyakorlatokhoz és a szakmai vizsgákhoz is személyes jelenlétre van szükség.
Új megoldások az e-learningre alapozva
A márciusban megjelent 70/2020. Kormányrendelet előírta számunkra, hogy „a veszélyhelyzet időtartama alatt kontaktórás képzés iskolarendszeren kívül nem tartható, a képzés kizárólag távolléti oktatás, távoktatás formájában, digitális képzésként szervezhető meg”. Ahogy minden képzőhely, mi is élesváltásban álltunk át az online működésre és az elmúlt időszak sok új tapasztalatot hozott.
Ahogy tanulóink közül többen írták, a szociális kapcsolatokat és a tapasztalati tanulást nem váltja ki az online kommunikáció. Viszont az eddigi tanulságok birtokában új megoldásokon is tudunk dolgozni. Több javaslatot kaptunk például az online és a személyes alkalmak ötvözésére.
A legfrissebb jogszabálytervezet alapján a digitális oktatás várhatóan augusztus végéig tart, de hogy lesz-e még ilyen időszak az életünkben, egyelőre nem tudhatjuk. A jövő viszont egész biztosan a hatékonyabb tanulás és az innovatív megoldások felé visz. Az oktatásban élen járó országok mind kiemelten kezelik az önfejlesztést és a szakmai fejlődést támogató tanulási formákat. A már felnőttként, család és munka mellett végzett képzésekhez pedig érdemes lesz kiaknázni az e-learning előnyeit és a benne rejlő számtalan lehetőséget.