Skip to main content
Ügyfélkapu bejelentkezés
Ügyfélkapu bejelentkezés
Szakmai cikkekEgészségügy

Azok közé tartozni, akiknek a taps szól

Az elmúlt hetek legfontosabb hírei szinte kizárólag egy szakterülethez kapcsolódtak: az egészségügyhöz. Bármely híroldalra vagy közösségi felületre kattintunk, a kiemelt tartalmak arról szólnak, hogy állunk a vírussal szembeni küzdelemben, hogyan látják a helyzetet az egészségügyben dolgozók. Minden szem rájuk figyel, értük szorítunk, tőlük kérünk tanácsot, nekik próbálunk segíteni. Esténként nekik világítanak szív formában az társasházak ablakai. Nekik szól a taps.

Mindenki az egészségügyre figyel

Ez a mindannyiunk számára ismeretlen helyzet felforgatta az életünket. Az egyes emberekét, családokét éppúgy, mint teljes országokét – az egész eddigi világunkat. Üzemek álltak le, vállalkozások hagyták félbe a működésüket, az iskola és számos munka helyszíne az online térbe került. Az elmúlt időszak kiemelt hírei szinte kizárólag egy szakterületről szóltak. Most mindenki az egészségügyre figyel. 

A mi életünkben eddig nem tapasztalt világméretű járvánnyal együtt kerültek fókuszba az egészségügyi dolgozók. Egy emberként szorítunk értük és rengetegen keresik a lehetőségeket, hogyan tudnak hasznos segítséget nyújtani azoknak, akik a frontvonalban teljesítenek. Esténként nekik világítanak a szív formában a társasházak ablakai. Nekik szól a taps. Ők az egész világ hősei. Biztos, hogy rengeteg kisgyerek gondolataiban születik meg most az elhatározás: ha felnőnek, ők is közéjük fognak tartozni.

Mindennap megéri felvenni a fehér köpenyt

A Pannon Kincstár életéhez már közel 15 éve hozzátartozik az egészségügy. Az oktatók maguk is szakemberek, akik a pályán szerzett bőséges tapasztalattal töltik meg a tanórákat. Azt is elmesélik a tanulóknak, hogy a hősies pillanatok mögött sok-sok munka áll, hosszú műszakok és ahogy a mostani életünk mutatja, néha szinte kilátástalannak tűnő küzdelmek. Mégis mindannyian azt mondják, nem cserélnék el a szakmájukat, hiszen más pályán nem tudják elképzelni magukat. Mert itt a sok harc mellett olyan csodákat élnek meg, amelyekért mindennap megéri felvenni a fehér köpenyt.

„Az nagyon jó érzés és hatalmas hajtóerő, hogy mások állapotán segíteni tudunk, vagy a fájdalmukban támogatást nyújtani. Én úgy gondolom, az tudja megélni ezt a jó érzést, akiben eredendően ott van a segíteni akarás, az ehhez szükséges tudás vágya és a betegek iránti feltétlen szeretet” – mondja Oroszi Zsuzsanna oktató, a váci Jávorszky Ödön Kórház aneszteziológus szakasszisztense.

Amit nem pótolhatnak a gépek

Az ápolásban az emberi kapcsolódás éppolyan fontos a betegek számára, mint maga a kezelés. A bajban kell egy kéz, amelyet megfoghatunk, hogy érezzük, nem vagyunk egyedül. Ezt nem tudják pótolni a gépek. „Többen úgy érkeznek egészségügyi pályára, hogy korábban irodában, vagy multinál dolgoztak és arra vágynak, hogy lássák a munkájuk értékét, megéljék az emberi kapcsolódásokat, visszajelzéseket. Szeretnének végre úgy adni, hogy rögtön érzik, mennyire fontos, amit tesznek. Ez pedig csak ember és ember között működik ilyen látható módon, ilyen intenzív élményekkel. Bizonyos munkafázisokat próbálnak már gépekkel megoldani, de ezt a kapcsolódást nem tudja pótolni a technika” – mondja Kiss Judit diplomás ápoló, szociálgerontológus, az Albert Schweitzer Református Szeretetotthon intézményvezető ápolója, aki munkája révén mindennap látja és átéli ezeket a kapcsolódásokat.

A szeretet hazakísér a fárasztó nap végén


Az egészségügyben dolgozók gyakran megkapják azt a kérdést családi-baráti körben vagy másokkal beszélgetve, hogy miért maradtak a pályán? Azok számára, akik most is ott küzdenek a mindennapok frontvonalában, ez nem is kérdés. Egyszerűen úgy érzik, ott a helyük. Miből merítik azt az erőt, ami mindennap munkába indítja őket? Szabados-Slezák Brigitta diplomás ápoló, szakvizsgázott szociális menedzser, az OSEI Mozgásszervi rehabilitációs osztály osztályvezető főnővére ebben látja a legnagyobb hajtóerőt: „Én azt gondolom, egy elhivatott szakember nem is kaphat annál nagyobb elismerést, mint a hálás tekintetek, az érintés és a mosoly, amiben mindig benne van az, hogy köszönöm.”

Elismerés és támogatás sokféle formában

Ezekben a napokban a szeretet és a hála jelei kísérik végig az utcákon az egészségügyi szolgálatból fáradtan hazatérőket. Reméljük, ha ez a nehéz időszak végre elmúlik, az emberfeletti munka és a szakma iránt érzett tisztelet megmarad azon a dobogón, amelyre most került.

Az egészségügyi dolgozók munkájának kiemelt elismeréséhez és támogatásához egyre több hazai és nemzetközi cég, szervezet csatlakozik saját ajánlatokkal. Olyan cégek alakítanak a palettájukon külön csomagot az egészségügyi szakemberek számára, mint a Vodafone, a Telekom, az OTP Bank vagy a Generali Biztosító. Arról, hogyan segít a Kamara és milyen kedvezmények vehetők igénybe egészségügyi dolgozóként, hamarosan újabb blogposztban számolunk be részletesebben.