Skip to main content
Ügyfélkapu bejelentkezés
Ügyfélkapu bejelentkezés
SzépségSzakmai cikkek

Látjuk, ahogy a végzett kozmetikusaink üzlete szárnyalni kezd

By 2020.10.20.január 21st, 2024No Comments

A kozmetikusi szakma az ókortól kezdve mindig népszerű volt és ez várhatóan a jövőben is így marad. A Pannon Kincstár és a Janssen Cosmetics Hungary képzésének oktatói ugyanazt a szenvedélyt élik meg a szakmai tudás átadása közben, mint amikor a vendégeik kezelését végzik. A végzett kozmetikusoknak később is segítenek, hogy folyamatosan magas színvonalon működjenek és állandó vendégkört építsenek. Saját statisztikát is vezetnek, hogy az egykori tanulóik szakmai élete milyen irányban alakult. A büszkeségük érezhető abból, ahogy mindenről mesélnek.

Ha jól érezzük magunkat a bőrünkben, ezt sugározzuk mások felé

A szépség iránti hódolatattal és a szépség iránti vággyal együtt maga a szépségápolás is örök. Bár az ideál az emberiség történetében koronként és területenként is folyton változott, maga a szépsére törekvés végigkísérte az évezredeket. Gondoljunk csak az ókori sírokban feltárt krémes, illóolajos, gyógynövényes tégelyekre, szelencékre, vagy a fennmaradt írásokra az ősi kínai, indiai, egyiptomi szépségrituálékról! Kleopátra legendás fürdője például a mai napig marketingértékkel bír. Kevés olyan szakmát ismerünk, amely az ókortól kezdve folyamatos népszerűségnek örvend, a külsőnk tökéletesítése viszont évezredek óta fókuszban van. És még valami, ami nem változott: amennyire fontos volt mindig is, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben és jó benyomást tegyünk másokra, annyira fontosak azok az emberek, akik ebben segítenek nekünk.

A szépség megteremtése alkotó-teremtő folyamat, ami tanulható

A kozmetikusi szakma tehát az ókori szépségrituálék idejétől kezdve a napjainkban alkalmazott újabb és újabb fiatalító technikákig mindig is velünk volt. Maga a kozmetikus szó a görög kosmeo kifejezésből ered, amelynek jelentése: díszítek. A különböző történelmi korok szépészeti szakemberei mind egyetértettek abban, hogy a szépség megteremtése egy alkotó-teremtő folyamat – és mint ilyen, tanulható. A Pannon Kincstár és a Janssen Cosmetics Hungary kozmetikus OKJ képzésének oktatói is azt szeretnék, hogy a tanulók ne kivételezett helyzetben lévő szépség-mágusként tekintsenek rájuk.

A legfontosabb számukra, hogy mindenkinek sikerüljön a képzés során megtanulni mindazt, ami a bőr szépségének megteremtéséhez és fenntartásához szükséges. Ezért az első tanórától kezdve az elsajátítható tudás szerepét emelik ki a kozmetikus tanulók számára. „A legfontosabb, amit igyekszem már az elején tudatosítani bennük, hogy mi oktatók sem vagyunk kivételezettek. Ne tekintsenek ránk olyan szépség-mágusként, akik valamiféle csodás képességet kaptak a szakmához” – mondja Solymár Csilla szakoktató, a Janssen Hungary Kft. ügyvezetője, sminkmestere, kozmetikusa. „Mi is rengeteget tanultunk, sok éven át képeztük magunkat a különféle módszerekkel és mindig bővítjük az ismereteinket. Ez egy folyamatosan fejlődő szakma, új termékekkel, új technikákkal, új lehetőségekkel. Éppen ezért soha nem is unalmas. Sokrétű tudást tudunk átadni és rengeteget segítünk. Az a célunk, hogy minden tanulónk, aki saját magát és a tanulást is komolyan veszi, képes legyen arra, amit mi tudunk.”

Kézügyesség, empátia, szaktudás – és a csoport ereje, ami visz előre

„Ezen a pályán fontos a kézügyesség is, de ami a leginkább számít, hogy érezzük a másik ember lényét. Fizikailag és lelkileg is rá kell hangolódnunk, hogy segíteni tudjunk neki. Ehhez szükséges egyfajta alázat és szeretni kell az embereket” – mondja Martina Viktória kozmetikus, a Janssen Akadémia Kft. vezető oktatója. „Kell néhány év, amíg kialakul az a képesség, amelyben a kézügyesség, az empátia és a szaktudás egységként működik és így tudunk a vendéggel foglalkozni. Ebben pedig megéljük a teremtés és az alkotás élményét is.”

A csoport ereje nagyon motiváló, így nem ritka, hogy olyanok is elköteleződnek a szakma iránt, akik inkább csak kíváncsiságból vágtak bele. „Mindig naprakész dolgokat hozunk. Ezért aztán az első, amit az új csoportjaimnál észreveszek, hogy meglepi őket ez az újfajta gondolkodás” – meséli lelkesen Solymár Csilla. „A Janssen hátterével és termékeivel abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nagyon különleges tudást tudunk átadni. Ez már önmagában egy izgalmas új világ. A másik pedig a jó hangulat. Ez a kettő együtt fantasztikusan erős csoportdinamikát ad. Gyakran tapasztalom, hogy sokan a képzés közben szeretnek bele a szakmába és még ha eleinte csupán B-tervként tekintettek is rá, úgy döntenek, hogy a pályán maradnak.”

Speciális eljárások a leghatékonyabb megoldásért

A budapesti OKJ tanfolyamon – amíg oktatóként a szakmai tudást adják át – ugyanazt a szenvedélyt élik meg, mint amikor a vendégeik kezelését végzik, és ez érezhető abból is, ahogy mindenrről mesélnek. „Olyan eljárásokat, módszereket tanultam meg, amelyekről bátran mondhatom, hogy világszínvonalúak” – mondja lelkesen Solymár Csilla. „A Janssen termékeivel és ezekkel a technikákkal sokkal rövidebb idő alatt tudunk eredményeket elérni például egy speciális akné, vagy szeborreás és különösen érzékeny bőrök kezelésében is. Egy ránc kezelése pedig már nem is kérdés. Sok olyan módszerrel dolgozunk, amelyek eltérnek a hagyományos irányoktól és nagyon hatékony megoldásokat kínálnak. Ezeket adjuk át a tanulóinknak is a továbbképzéseinken, az oktatás során. Ezt a munkát tekintem a hivatásomnak és egyben a szenvedélyemnek.”

„Tanulóink az első pillanattól kezdve egymáson dolgoznak egy kozmetikus mester felügyelete mellett, aki a kötelező gyakorlaton túl  igyekszik átadni tapasztalatait is” – teszi hozzá Martina Viktória. „Nálunk a legnagyobb hangsúly az alap képzésen van, mert szeretnénk, hogy tanulónk jól diagnosztizáljanak és pontosan értsék, hogyan működik a bőr. A Janssen termékeivel célzottan és hatékonyan folyik a tanítás és a tanulás, mivel minden bőrproblémára tudunk megoldást mutatni nekik. Nagyon fontos, hogy kozmetikusként valóban segíteni akarjanak a vendégeknek, nemcsak felületes trendi szolgáltatásokat végezni. Ezzel a szemlélettel igyekszünk a legjobb szakembereket nevelni a tanítványainkból.”

Sokféle irányból érkezhet a motiváció

A tanulók között vannak, akik már gyerekként találkoztak a szakmával. Arcbőr problémák kezelésére vitték őket a szüleik, és már akkor nagyon megtetszett nekik a kozmetikusok munkája. Sokakat pedig már felnőttként, egy másik területen dolgozva szólít meg a hivatás. Így történt a Pannon Kincstár és a Janssen kozmetikai felnőttképzésének oktatóival is. „Egészen fiatal korom óta a fő gondolatom egy olyan hivatás volt, amivel segíthetek az embereknek” – meséli Solymár Csilla. „Aztán egyszercsak bejött az életembe egy lehetőség a sminkeléssel és megfogott ez a világ. A főiskola mellett elvégeztem a kozmetikus képzést és minél többet tanultam, minél többet dolgoztam benne, annál jobban megszeretettem. A Janssen kozmetikumokat körülbelül 18 évvel ezelőtt ismertem meg és ezzel a termékcsaláddal még komolyabb lehetőségek és még nagyobb távlatok nyíltak az életemben.”

„Én eredetileg más szakmát tanultam és több területen is kipróbáltam magam” – osztja meg velünk Martina Viktória is a saját történetét. „Érdekes, hogy a kézügyesség, a szépérzék és az empátiás készség minden területen fontos volt, és egyaránt segítette a munkámat. 25 éves koromra érett meg bennem a gondolat, ami erre a pályára hozott. A gondolatot tett követte és rögtön jelentkeztem egy kozmetikus iskolába. Immár 18 éve dolgozom ebben a szakmában, amely nemcsak a munkám, hanem a hivatásom is egyben.”

Lépésenként tanuljuk a módszereket a tökéletesig

Mint minden alkotó tevékenységben, a kozmetikusi munkában is a mozdulatok, technikák gyakorlása adja azt az alapot, amelyre minden további módszer építkezik. Ahhoz, hogy ezek határozottá és idővel rutinszerűvé váljanak, muszáj otthon is rendszeresen elvégezni az órákon tanult gyakorlatokat. Martina Viktória saját ötleteivel is segíti a hallgatóit: „A kezükkel fognak dolgozni – eddig ebben nincs semmi meglepetés. Viszont ahogy egy kisgyerek is próbálgatja a célirányos mozdulatokat és közben fejlődik a finommotorikája, úgy a mi szakmánknak is megvannak a speciális mozdulatai. Ezeket ugyanúgy rengeteg gyakorlással lehet rutinossá tenni, mint ahogy a kisgyerek megtanulja két ujjal felemelni a játékát. Nálunk ilyen akár egy szemöldök megrajzolása. Nem élesben gyakorlunk, hiszen akkor jól kiszúrnánk az önkéntes modellekkel. Ehelyett lépésenként tanuljuk a folyamatot, az egész utat a tökéletesig. Papíron kezdünk gyakorolni, amíg a mozzanatok szépen beépülnek. Azt kérem tőlük, hogy amit óránk megtanultunk, azt otthon is csinálják végig, újra és újra. Enélkül egyszerűen nem működik és legkésőbb a vizsgán mindig kiderül, ha valaki megúszósra vette a figurát. Azt találtam ki, hogy kis videókat készítek arról, én hogyan csinálom otthon a legegyszerűbb megoldásokkal. Például ha nincs kéznél egy családtag, a térdünkön is gyakorolhatjuk az arc technikáit. A videók alapján ez nekik is könnyen követhető és ismételhető.”

A jó szakember nem elégszik meg a tessék-lássék munkával

A képzés során előfordulnak megtorpanások, de ezeken az oktatók már rutinosan átesegítik az iskolában tanulókat. Martina Viktória így látja a felmerülő nehézségeket: „Kétféle helyzettel találkozom. Az egyik, ha valaki nem kezd el rendszeresen tanulni az elejétől fogva. Egyszer csak azt veszi észre, hogy baj van, most már rengeteget kellene pótolni. A másik, amikor a szorgalmas tanulók fejében már annyi az új infó, hogy kezd összekuszálódni. Mindkét helyzet nagyjából a képzés felénél szokott bekövetkezni. Akkor kicsit megnyomom a stop gombot és helyrepakolunk mindent. Megnyugtatom őket, átbeszéljük a felmerülő kérdéseket. Ilyenkor inkább rajzolok nekik, vázlatolom az összefüggő dolgokat, egyszerűsítem a magyarázatot és vizualizáljuk a felrajzolt ábrákat. Így gyorsan átlendülünk az elakadásokon és mehetünk tovább.”

Solymár Csilla a teljes odafigyelés fontosságát emeli ki: „Maximalisták vagyunk, de azt gondolom, ehhez a munkához nem is lehet máshogy hozzáállni, hiszen emberekkel foglalkozunk, akik megbíznak bennünk. A tanulóinknál abból látom, hogy valaki jó szakember lesz, ha nem elégszik meg a tessék-lássék munkával. Azt szoktam mondani, azok jöjjenek erre a pályára, akik a maximumra törekednek és örömmel segítenek. Ha egy csapatban ilyen szemlélet van, akkor élmény a munka. Nálunk pont ilyen szuper csapat működik.”

A szakma szeretetének átadása az egyik legfontosabb cél

A szépség dicsőítésére régen költemények születtek, ma sokszor lájkokban mérjük, de a legjobb most is a személyes elismerés. A kapott bókokról ugyanolyan boldogan számoltak be a régi idők hölgyei, mint ahogy mi is elújságoljuk a kozmetikusunknak, hányan dícsértek meg minket a kezelés után.

„Kozmetikusként számomra az az elismerés a szakmánkban, ha a vendégeink elégedetten távoznak és visszajárnak hozzánk. Oktatóként pedig az a legnagyobb élmény, amikor a tanulóink, kollégáink jönnek vissza, hogy elmeséljék a sikereiket” – mondja Solymár Csilla. Martina Viktória pedig így foglalja össze oktatói tapasztalataikat: „A tanítványaink közül sokan indítanak saját vállalkozást. Visszajönnek a ráépülő képzéseinkre és rendszeresen tanulnak. A kozmetikai iparban folyamatos az innováció és nekünk lépést kell tartani az újabb igényekkel. Akiben megvan ez az elhivatottság, abból előbb válik sikeres vállalkozó. Kozmetikus mesterként az egyik legfontosabb feladatom, hogy a szakma szeretetét átadjam a tanulóinknak, hogy a sok buktató és kihívás ellenére örömmel és tettrekészen hagyják el az iskolát és sikeresen helytálljanak a való életben. Nekem az jelenti a boldogságot, amikor pár hónap után örömmel mesélnek szakmai és anyagi sikereikről.”

 „A tanulóink eredményeire ugyanolyan büszkék vagyunk, mint a sajátunkra”

Minkét oktató egyetért abban, hogy a tanulás intenzív, de ez az alapja annak, hogy a tanulók jó kozmetikussá váljanak. Az alaptudáshoz pedig a Janssen további lehetőségeket és segítséget is ad. „Mindenkinek, aki a pályára lép, megvan a saját motivációja” – mondja Martina Viktória. „Miután a képzéssel adtunk egy biztos alapot a szakmához, a későbbiekben sokféle modullal továbbfejleszthetik magukat, specializálhatják a szolgáltatási körüket. A bónusz pedig maga a termékskála. Az indulásnál még mindenkinek kevesebb a vendége, de azzal, hogy a kezelés során bevált terméket otthonra is ajánlani tudják, egy plusz lábat építhetnek maguknak. Így máris stabilabban áll a vállalkozás. Arra bátorítjük őket, hogy a sikeres működés érdekében kezdjenek el barátkozni az internetes felületekkel, hiszen itt tudják majd reklámozni az üzletüket. Akiben ez a gondolkodás már a képzés során elkezdődik, annak az indulás is gyorsabban megy majd. Mi pedig továbbra is tudunk segíteni a speciális szakmai tudásokkal és a minőségi termékekkel, hogy folyamatosan magas színvonalon működhessenek és állandó vendégkört építsenek.”

„Mindent beleteszünk, amit csak tudunk” – erősíti meg Solymár Csilla. „Vezetünk egy statisztikát, hogy a kozmetikus pályán dolgozó egykori tanulóink szakmai éléte milyen irányban alakult. Egyértelműen látjuk, hogy nyílegyenesen beindult számukra az üzlet. Olyan tanulóink is vannak, akik korábban már kozmetikusként dolgoztak, de eljöttek tanulni és a képzés után látványosan fellendült a forgalmuk. A tanulóink eredményeire pedig ugyanolyan büszkék vagyunk, mint a saját szakmai sikereinkre.”

Érdekel a képzés