NE MARADJ LE!

A járvány megfékezésének érdekében mi is megteszünk minden tőlünk telhetőt!

Az aktuális törvényeknek megfelelően úgy szervezzük meg oktatásodat, hogy az elméleti blokkokat tanári segítséggel otthonodból végezhesd el. Ha pedig valamit meg kell oldjunk neked, be sem kell jönnöd hozzánk, mert mindent online tudsz elintézni!

BlogIngatlan, műszaki

A társasházkezelés ma már a közös ügyek profi menedzseléséről szól

By 2020.04.08. április 27th, 2020 No Comments

A társasházkezelést azon szakmák között tartjuk számon, amelyek a legnagyobb változáson mentek keresztül az elmúlt évtizedekben. A XX. század sztereotípiái a társasházi megbízottat még a klasszikus házmester bácsival azonosították, mára viszont a munkakör sokkal inkább a közös ügyek menedzseléséről szól. Komoly presztízse lett és a jó szakemberekre folyamatos a kereslet a piacon.

Megújult szakma, kibővült lehetőségek

Aki a huszadik század második felében volt gyerek és egy ideig társasházban élt, még emlékezhet a lakóközösségek klasszikus házmester bácsijára. Mindig mindent tud, mindent elintéz, cserébe gyakran morgolódik és rendszeresen kiosztja a ház lakóit a zaj, a rendetlenség vagy az előírások be nem tartása miatt. A régi sztereotípiákat azóta felülírta az idő. A házmesterek helyét átvették a társasházi megbízottak, akik ma már sokkal inkább koordinátori szerepben látják el a közösség ügyeinek menedzselését. A hagyományos szerepből főként a „mindent elintéz” funkció maradt meg, de a munkakör annyit változott az elmúlt évtizedek során, hogy mára a legnagyobb megújulást felmutató szakmák közé soroljuk. 

A Pannon Kincstár a NETHÁZ Ügyviteli és információs rendszer Edukációs Programjával közösen indított képzést a társasházkezelői, közös képviselői pozícióra jelentkezők számára. A NETHÁZ Ügyviteli és információs rendszer öt oktatóval vesz részt a képzésben, akik sokéves tapasztalattal a hátuk mögött készítik fel a résztvevőket minden olyan témában, amellyel a leendő feladatkörükben találkozni fognak. 

„Ma már rengeteg a lehetőség és a jó szakemberekre folyamatos a kereslet” – mondja Szendrődi Réka Anna, a NETHÁZ értékesítési és kommunikációs igazgatója, a program egyik oktatója. „Vállalhatják egy adott társasház ügyeinek intézését; létrehozhatnak saját vállalkozást több ingatlan kezelésére, de önkormányzatoknál, vagyonkezelőknél is elláthatnak az épületek üzemeltetésével, fenntartásával kapcsolatos feladatkört. Akár alkalmazottként vagy egyéni vállalkozóként dolgoznának, akár cég alapítását tervezik, biztosan megtalálják azt a közeget, ahol a képzésen megszerzett tudásukat kamatoztatni tudják.”

Szervezni, egyeztetni és emberek között lenni

A fent említett „mindent elintéző” szerepkör persze nem azt jelenti, hogy a leendő társasházi megbízott rendelkezzen szuperképességekkel minden szakterületeken. Érdemes azonban egy saját tudástárhoz a fontos adatokat gyűjteni, hogy mindig kéznél legyen, milyen helyzetben kihez lehet fordulni, hol tudunk utánanézni a szükséges szakterületi információknak.

„Sokféle dologhoz kell valamilyen szinten érteni, ez kétségtelen – emeli ki Horváth Tamás, a NETHÁZ fejlesztési igazgatója, aki szintén részt vesz oktatóként a programban -, ahogyan egy társasház életében is sokféle intézni való adódik. Ehhez pedig szükség lesz megfelelő határozottságra, hiszen a felújítások, javíttatások megszervezéséhez szakemberekkel kell majd tárgyalni. A közös ügyeket képviselni kell a hivatalok felé, ehhez is szükség lesz jó fellépésre és magabiztos kommunikációra. Ami pedig a legfontosabb: a napi szintű kapcsolattartás a lakókkal. Folyamatosan kommunikálni és a közös ügyeket képviselni azok számára ideális feladat, akik akkor érzik jól magukat, ha emberekkel dolgozhatnak. Ha széles skálán mozogva is könnyen megtalálják a közös hangot, mert a lakók, a szakemberek, a hivatali ügyintézők is nagyon különbözőek lehetnek.”

Kommunikáció minden irányban

A társasházak kezelése igazi multitasking: szervezés, irányítás, koordináció, dokumentáció, felelősségvállalás. Az egyik legnagyobb szelet viszont kétségkívül a kommunikáció, amely minden területen jelen van. „Azt szoktam mondani a tanulóknak, hogy közös képviselőként a lakók, a beszállítók, az alvállalkozók, a bankok, hivatalok és minden más külső fél számára egy személyben testesítenek meg egy egész szolgáltatást. Ezért nagyon fontos, hogy a fellépésükkel, a stílusukkal mit közvetítenek, mit mutatnak meg magukból. Akár a nonverbális üzenetekről, a kézfogásról, a kisugárzásról, az öltözködésről beszélünk; akár a verbális kommunikációjukról személyesen, telefonon vagy emailben – ez mind meghatározó lesz arra nézve, hogyan tekintenek rájuk a tárgyalópartnerek. Mindez ugyanúgy hozzájárul a sikeres működésükhöz, mint a gyakorlatban elintézett feladatok. Ebből is látszik, hogy milyen messze vagyunk már a házmester bácsi fogalmától. Egy társasházkezelő ma már üzletember, aki a saját márkáját építi” – foglalja össze a kommunikáció kulcsszerepét Szendrődi Réka Anna.

Saját határok és közösen megélt sikerek

A képzésen a felmerülő nehézségekről is nyíltan beszélnek az oktatók, hiszen ezzel együtt lesz teljes a kép, így tudnak felkészülni a tanulók a jövőbeni helyzetek kezelésére. „Legyünk őszinték, az ügyintézéshez, a másokkal való rendszeres egyeztetéshez sokszor egy jó adag türelemre van szükség” – mondja Horváth Tamás. 

„Ami nagyon fontos, és ezt mindig kihangsúlyozzuk a képzés során a tanulóknak, hogy ügyeljenek a saját kereteikre. Húzzák meg a határaikat és ezt bátran képviseljék, mert az időnként bonyolultabb ügyek vagy nehezebb személyiségek kezelése sem mehet a nyugalmuk vagy az egészségük rovására. A sikerek megélésének pedig mindig adjanak teret!” – teszi hozzá Szendrődi Réka Anna. „Arra biztatjuk a tanulóinkat, hogy megfelelően kommunikálják az elért eredményeket, akár egy elnyert pályázatról, elkészült felújításról vagy elhárított problémáról van szó. Éljék meg a jó dolgokat és osszák meg az általuk irányított közösséggel, mert ez rengeteg motivációt ad és építi az elismertségüket, presztízsüket a lakók körében.”

Érdekel a képzés

Szendrődi Réka Anna

NETHÁZ – Ügyviteli és információs rendszer / értékesítési és kommunikációs igazgató, kommunikációs szakember

Fotó: Katona László

Bemutatkozás

Horváth Tamás

NETHÁZ – Ügyviteli és információs rendszer / fejlesztési igazgató