A társasházkezelést azon szakmák között tartjuk számon, amelyek a legnagyobb változáson mentek keresztül az elmúlt évtizedekben. A XX. század sztereotípiái a társasházi megbízottat még a klasszikus házmester bácsival azonosították, mára viszont a munkakör sokkal inkább a közös ügyek menedzseléséről szól. Komoly presztízse lett és a jó szakemberekre folyamatos a kereslet a piacon.
Megújult szakma, kibővült lehetőségek
Aki a huszadik század második felében volt gyerek és egy ideig társasházban élt, még emlékezhet a lakóközösségek klasszikus házmester bácsijára. Mindig mindent tud, mindent elintéz, cserébe gyakran morgolódik és rendszeresen kiosztja a ház lakóit a zaj, a rendetlenség vagy az előírások be nem tartása miatt. A régi sztereotípiákat azóta felülírta az idő. A házmesterek helyét átvették a társasházi megbízottak, akik ma már sokkal inkább koordinátori szerepben látják el a közösség ügyeinek menedzselését. A hagyományos szerepből főként a „mindent elintéz” funkció maradt meg, de a munkakör annyit változott az elmúlt évtizedek során, hogy mára a legnagyobb megújulást felmutató szakmák közé soroljuk.
A Pannon Kincstár a NETHÁZ Ügyviteli és információs rendszer Edukációs Programjával közösen indított képzést a társasházkezelői, közös képviselői pozícióra jelentkezők számára. A NETHÁZ Ügyviteli és információs rendszer öt oktatóval vesz részt a képzésben, akik sokéves tapasztalattal a hátuk mögött készítik fel a résztvevőket minden olyan témában, amellyel a leendő feladatkörükben találkozni fognak.
„Ma már rengeteg a lehetőség és a jó szakemberekre folyamatos a kereslet” – mondja Szendrődi Réka Anna, a NETHÁZ értékesítési és kommunikációs igazgatója, a program egyik oktatója. „Vállalhatják egy adott társasház ügyeinek intézését; létrehozhatnak saját vállalkozást több ingatlan kezelésére, de önkormányzatoknál, vagyonkezelőknél is elláthatnak az épületek üzemeltetésével, fenntartásával kapcsolatos feladatkört. Akár alkalmazottként vagy egyéni vállalkozóként dolgoznának, akár cég alapítását tervezik, biztosan megtalálják azt a közeget, ahol a képzésen megszerzett tudásukat kamatoztatni tudják.”
Szervezni, egyeztetni és emberek között lenni
A fent említett „mindent elintéző” szerepkör persze nem azt jelenti, hogy a leendő társasházi megbízott rendelkezzen szuperképességekkel minden szakterületeken. Érdemes azonban egy saját tudástárhoz a fontos adatokat gyűjteni, hogy mindig kéznél legyen, milyen helyzetben kihez lehet fordulni, hol tudunk utánanézni a szükséges szakterületi információknak.
„Sokféle dologhoz kell valamilyen szinten érteni, ez kétségtelen – emeli ki Horváth Tamás, a NETHÁZ fejlesztési igazgatója, aki szintén részt vesz oktatóként a programban -, ahogyan egy társasház életében is sokféle intézni való adódik. Ehhez pedig szükség lesz megfelelő határozottságra, hiszen a felújítások, javíttatások megszervezéséhez szakemberekkel kell majd tárgyalni. A közös ügyeket képviselni kell a hivatalok felé, ehhez is szükség lesz jó fellépésre és magabiztos kommunikációra. Ami pedig a legfontosabb: a napi szintű kapcsolattartás a lakókkal. Folyamatosan kommunikálni és a közös ügyeket képviselni azok számára ideális feladat, akik akkor érzik jól magukat, ha emberekkel dolgozhatnak. Ha széles skálán mozogva is könnyen megtalálják a közös hangot, mert a lakók, a szakemberek, a hivatali ügyintézők is nagyon különbözőek lehetnek.”
Kommunikáció minden irányban
A társasházak kezelése igazi multitasking: szervezés, irányítás, koordináció, dokumentáció, felelősségvállalás. Az egyik legnagyobb szelet viszont kétségkívül a kommunikáció, amely minden területen jelen van. „Azt szoktam mondani a tanulóknak, hogy közös képviselőként a lakók, a beszállítók, az alvállalkozók, a bankok, hivatalok és minden más külső fél számára egy személyben testesítenek meg egy egész szolgáltatást. Ezért nagyon fontos, hogy a fellépésükkel, a stílusukkal mit közvetítenek, mit mutatnak meg magukból. Akár a nonverbális üzenetekről, a kézfogásról, a kisugárzásról, az öltözködésről beszélünk; akár a verbális kommunikációjukról személyesen, telefonon vagy emailben – ez mind meghatározó lesz arra nézve, hogyan tekintenek rájuk a tárgyalópartnerek. Mindez ugyanúgy hozzájárul a sikeres működésükhöz, mint a gyakorlatban elintézett feladatok. Ebből is látszik, hogy milyen messze vagyunk már a házmester bácsi fogalmától. Egy társasházkezelő ma már üzletember, aki a saját márkáját építi” – foglalja össze a kommunikáció kulcsszerepét Szendrődi Réka Anna.
Saját határok és közösen megélt sikerek
A képzésen a felmerülő nehézségekről is nyíltan beszélnek az oktatók, hiszen ezzel együtt lesz teljes a kép, így tudnak felkészülni a tanulók a jövőbeni helyzetek kezelésére. „Legyünk őszinték, az ügyintézéshez, a másokkal való rendszeres egyeztetéshez sokszor egy jó adag türelemre van szükség” – mondja Horváth Tamás.
„Ami nagyon fontos, és ezt mindig kihangsúlyozzuk a képzés során a tanulóknak, hogy ügyeljenek a saját kereteikre. Húzzák meg a határaikat és ezt bátran képviseljék, mert az időnként bonyolultabb ügyek vagy nehezebb személyiségek kezelése sem mehet a nyugalmuk vagy az egészségük rovására. A sikerek megélésének pedig mindig adjanak teret!” – teszi hozzá Szendrődi Réka Anna. „Arra biztatjuk a tanulóinkat, hogy megfelelően kommunikálják az elért eredményeket, akár egy elnyert pályázatról, elkészült felújításról vagy elhárított problémáról van szó. Éljék meg a jó dolgokat és osszák meg az általuk irányított közösséggel, mert ez rengeteg motivációt ad és építi az elismertségüket, presztízsüket a lakók körében.”
Szendrődi Réka Anna
NETHÁZ – Ügyviteli és információs rendszer / értékesítési és kommunikációs igazgató, kommunikációs szakember
Fotó: Katona László
Horváth Tamás
NETHÁZ – Ügyviteli és információs rendszer / fejlesztési igazgató