A releváns tudás, amellyel a frissen végzett fogászati higiénikus a pályára lép, az órán és a gyakorlati helyen tanultakból együttesen áll össze. Egy tartalmas képzésen olyan dolgokat is megismernek a tanulók, amelyekkel kizárólag a könyvekből tájékozódva nem találkoznának. A sikerért persze itt is kell meg dolgozni –az a tanuló számíthat biztos karrierre, aki hajlandó rászánni a megfelelő időt és energiát az ismeretei bővítésére.
Pályán innen, a jelentkezésen túl
A klinikai fogászati higiénikus szakmai palettája meglehetősen színes, ezekről számoltunk be A szaktudás mellé a mosolyunkat is adjukcímű posztunkban. OKJ-s végzettség mellé a törvény orvosi felügyeletet ír elő, önálló feladatellátáshoz főiskolai végzettség szükséges.
A képzés bemeneti feltételei az 54 OKJ Fogászati asszisztens szakképesítés, 1 év fogászati asszisztensi gyakorlat, érettségi bizonyítvány és az egészségügyi alkalmassági igazolás, amelyet foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely állít ki. A Pannon Kincstárban félévente induló képzés időtartama 5 hónap. Az oktatások kéthetente, szombati napokon, 8:00 és 18:00 között zajlanak.
Az iskola saját rendelői, székes demonstrációs terme is segítséget nyújt ahhoz, hogy a tanulók az elméleti képzéshez kapcsolódóan gyakorlati felkészülést szerezzenek. A képzés idejére extra szolgáltatásként diákigazolvány is jár.
„Fontos kihangsúlyozni, hogy ez egy felnőttképzés, amelynek kereteit a jogi szabályozás adja, és ezt töltjük fel szakmai tartalommal. – mondja Dr. Al-Katib Kamil fogszakorvos, egyéni vállalkozó, felkért előadó – Amennyiben kizárólag a szakkönyvekben tárgyalt tartalommal ismerkednének meg a tanulók, abban az esetben kifejezetten hosszú folyamat lenne, míg a vizsgák letétele után elsajátítanák a piac által támasztott valódi követelményeket. A releváns, vizsgára és valódi klinikai körülményekre felkészítő tudás az órákon és a gyakorlati helyen szerzett ismeretekből, tapasztalatokból áll össze. A szakmánk annyira változatos és szerteágazó, hogy az oktatás keretein belül intenzív tempót diktálunk annak érdekében, hogy a lehető legjobban átadhassuk az ismereteket, viszont ehhez szükséges az a tanuló is, aki a megfelelő időt és energiát is hajlandó rászánni ismeretei bővítésére.”
Felkészül: az új csapattag
A klinikai fogászati higiénikus a fogászati munkacsoport tagjaként dolgozik majd a fogorvos irányítása mellett, együttműködve a fogászati asszisztenssel és a fogtechnikussal is. Segédkezik a páciensek fogászati ellátásában, előkészíti a betegeket a beavatkozásokra. Feladataihoz tartozik a kezelt és szájüregi műtéteken átesett betegek gondozása és pszichés támogatása.
Ahhoz, hogy a csapat hatékony munkáját támogassa, fél szavakból megértse a szakmai kommunikációt, és a sürgős helyzetekben gyorsan kapcsoljon, nagyon fontos, hogy tisztában legyen az elhangzott információ jelentésével.
„Az oktatás elejétől kezdve szoktatom a tanulóimat a szakmai kifejezésekhez, hogy beépüljenek a gyakorlati munkájukba, hiszen az orvostól is ezeket fogják hallani.” – erősíti meg Pákozdi Szilvia szakoktató (Zuglói Egészségügyi Szolgálat, BARDENT Kft., Kavics Dental) – „A szakmai tudatosságuk elmélyítéséhez ajánlom nekik a szaklapok, szakirodalom olvasását is. A kifejezések gyakorlásán kívül azért is jó, ha ez beépül a mindennapi életükbe, mert így később is természetes lesz számunkra, hogy figyelemmel kísérjék az újításokat, eredményeket, a szakma fejlődését.”
A képzés során fontos szerepet kap a kérdezve, megbeszélve tanulás módszere. Az oktatók is preferálják, hogy a nehezebben érthető részeket a tanulók felmerülő kérdései alapján közösen értelmezzék. „Támogatom és biztatom őket, hogy a csoporton belül osszák meg a kérdéseiket, a gyakorlat során megtapasztalt helyzeteket. – emeli ki Dr. Al-Katib Kamil – A megélt szituációk értelmezése sokat segít abban, hogy kialakuljon egy szakmai, logikai alapokon nyugvó gondolkodás, ami az egyik legfontosabb tényező a működésünkben.”
Ehhez csatlakozik Pákozdi Szilvia is: „A közös megbeszélés, órai feldolgozás rengeteget segít a nehezebb szakmai tartalmak elsajátításához. Szívesen hozok be példákat a saját munkatapasztalatomból is, hogy segítsem a könnyebb megértést. A többi oktatóval együtt igyekszünk olyan használható tudást átadni, amelyet kizárólag a könyvekből tájékozódva nem tudnának összegyűjteni.”
A megelőzés szolgálatában
A fogászati csapatban végzett munkáján kívül a klinikai fogászati higiénikust az egészségnevelés és a prevenció terén is várják feladatok. Ehhez rendelkeznie kell a szükséges anatómiai–élettani tudással, a táplálkozás és a szájhigiéné összefüggéseinek ismeretével.
„Azért is tartom az egyik kulcsterületnek a prevenciót – hangsúlyozza Dr. Al-Katib Kamil –, mert mindennek az alapja, mindenre hatással van. Saját egészségi állapotában elsősorban a kellően felkészített és informált páciens tud változást elérni azáltal, hogy odafigyel a megfelelő életvitelre, illetve azon belül is a szájhigiéniára. Szakemberként ebben is fontos szerepünk van, amelyre a tanulmányok során fel kell készülni.”
Egy lépésre a szakmai jövő
A sikeres vizsga után kitárul a világ. Egy olyan terület várja a frissen végzett szakembereket, amelyben folyamatos a fejlődés, jók az elhelyezkedés lehetőségei és maga a közeg is népszerű és vonzó. A tanulás, önképzés azonban nem ér véget a bizonyítvány átvételével. A Pannon Kincstár oktatói is arra ösztönzik a tanulóikat, hogy később is tartsák a kapcsolatot, segítsék egymást szakmai tapasztalataikkal, és osszák meg az eredményeiket.
Ahogy Pákozdi Szilvia fogalmaz: „Amiként a szakmai munkámban szeretem az embereket, a pácienseket, úgy tekintek a tanulóimra az oktatás során és azt követően is. Nagyon jó érzés híreket kapni róluk és együtt örülni annak, milyen sikereket értek el azon a pályán, amelyen a mi közreműködésünkkel indultak el.”