Skip to main content
EgészségügySzakmai cikkek

Gyógymasszőrként mindig a kliensre és a terápiás célra fókuszálunk

By 2019.07.06.november 17th, 2024No Comments

A páciensek kezelése komplex tudást igényel. A gyógymasszőrnek a terápiás vagy rehabilitációs team tagjaként tisztában kell lennie a többiek munkájának a lehetőségeivel is, hiszen a teljes gyógyuláshoz az összehangolt, közös munka vezet. A testi megújuláshoz hozzátartozik a lelki felfrissülés, töltődés is. Egy jó szakember számára mindig a kliens az első, és ha éppen arra van szükség, a fizikai kezelés mellett abban is segít, hogy a páciens kibeszélje magából a problémáit, nehézségeit.

Széles spektrumból – széles spektrumba

Egészségügyi intézményekben a gyógymasszőr szakorvos iránymutatását követve dolgozik, egy csapat tagjaként, együttműködve más szakemberekkel, mint például a gyógytornásszal, fizioterápiás asszisztenssel. Wellness központokban, saját praxisban is végezheti munkáját és változatos kezelési formákat elsajátítva alakíthatja a szolgáltatások körét.

„A képzésre érkező tanulók háttere és képzettsége széles spektrumot ölel fel.” – mondja Dudinszkyné Szecsei Judit, a BVHSZC Semmelweis Ignác Szakképző Iskola szakmai igazhatóhelyettese, a Pannon Kincstár oktatója. „A megtanult gyógymasszőri technikákkal aztán kiegészíthetnek orvosi terápiákat, alternatív gyógyászati kezeléseket is. Sokféle irányban el tudnak helyezkedni: rendelőkben, wellness központokban, vagy építhetnek saját vendégkört, önálló vállalkozásban. A rekreáció, a felfrissülés érdekében végezhető kezelések tárháza hatalmas. Mindenkinek magának kell megtalálnia, melyik irány áll hozzá a legközelebb.”

Bővülő körök

Bármilyen területet választanak, bármerre mennek majd tovább a végzett szakemberek, az alapozó tárgyakra mindenhol szükség lesz. „A gyógymasszőrök képzésében a fizioterápia azért nagy jelentőségű, mert a tantárgy keretében kapcsoljuk össze a társszakmákra vonatkozó tudást, a szakmai elveket és a terápiás módszereket.” – emeli ki Horváth Zsófia Katalin MSc, gyógytornász-fizioterapeuta, a Pannon Kincstár oktatója, aki főállásban 25 éve mozgásszervi rehabilitációs osztályon dolgozik. „Két modulban tanítom a tantárgyat, amelynek során részletesen beszélünk a fizioterápiáról, mint tudományról, és a komplex terápiás módszer felosztásáról és hatásmechanizmusáról. A betegek kezelése sokrétű tudást igényel, és a gyógymasszőröknek a terápiás vagy rehabilitációs team tagjaként tisztában kell lenniük a többiek munkájának a lehetőségeivel is. Ezért részletesen átbeszéljük az egyes módszerek jellemzőit, felhasználásuk lehetőségeit, a specifikus és a tüneti kezeléseket. A tisztán fizikai energia hatásait felhasználó elektroterápia, fototerápia, hidroterápia, termoterápia és mechanoterápia mellett részletesen tanuljuk a balneoterápiát, azaz a gyógyfürdőkezeléseket, valamint az inhalációt és a klímaterápiát is.”

Az alapozó tananyag magas szintű, és a mindennapi munkájuk során nagy hasznát veszik majd a végzett gyógymasszőrök. Az önképzés a későbbiekben is fontos lesz, hiszen olyan szakterületről van szó, ahol mindig nyílnak új lehetőségek. A szakma a tudománnyal együtt folyamatosan fejlődik és mindig érdemes tájékozódni, bővíteni a megszerzett tudást.

Kép forrása: 123rf.com

Képzés és önképzés

„A hozzám tartozó témák többek között a klinikum, az anatómia, az élettan, az egészségügyi- és a terápiás alapismeretek. Most is pedagógusként dolgozom, és az iskoláim nagy részét magam is munka mellett végeztem, ezért őszinte empátiát érzek a tanulóim felé, és ezt el is mondom nekik mindig. Tudom, hogy nem könnyű egy ledolgozott hét után, szombaton beülni az iskolapadba.” – osztja meg saját tapasztalatait Dudinszkyné Szecsei Judit. „Mindemellett persze azt is elmondom, hogy nagyon sok múlik azon, képesek lesznek-e átlendülni a nehézségen és önállóan tanulni. Amit tanácsolhatok, hogy azok válasszák ezt az irányt, akiket valóban érdekel, akik le tudják győzni a saját gátjaikat és örömöt jelent számukra, amit csinálnak.”

„A képzés során megtanuljuk az egyes kórképek terápiájában alkalmazandó eljárásokat. Kiemelten fontos, hogy a leendő gyógymasszőrök részletes tudással rendelkezzenek a terápiák indikációiról és kontraindikációkról, vagyis arról, hogy melyek azok a kórképek és állapotok, amelyeknél tilos az adott terápia alkalmazása. A záróvizsga tételsorának megfelelően a tananyagban kitérek az említett kórképek patofiziológiájának ismertetésére is, hogy gyógytornász-fizioterapeutaként kiegészíthessem a kórképekre vonatkozó tudást, amelyet a diákok az elméleti képzés során már elsajátítottak.” – teszi hozzá Horváth Zsófia Katalin.

A kliens az első

Mint minden más szakmában, ahol emberekkel foglalkoznak, ahol betegek gyógyulásáért dolgoznak, a gyógymasszőrök kompetenciái között is alapvető a humánus bánásmód, az empátia és a türelem. Ahogy Dudinszkyné Szecsei Judit fogalmaz: „Meg kell tanulni a háttérbe húzódni, hiszen a kliens az első. Ami természetesen nem azt jelenti, hogy a saját személyiségünket teljesen szorítsuk háttérbe. Hanem azt, hogy igazodjunk a páciens tempójához, tartsuk tiszteletben az igényeit, figyeljünk rá és adjunk teret neki, amikor mesélni, megosztani vágyik az őt foglalkoztató dolgokat.”

Akár saját vállalkozásban, akár egy egészségügyi intézmény vagy wellness központ munkatársaként dolgoznak, a gyógymasszőrök számára a legnagyobb siker a gyógyulási folyamat végigkísérése és az állapotjavulás megtapasztalása. „Gyógytornászként nagyon fontosnak tartom kiemelni azokat terápiás módszereket, ahol a gyógymasszőrök és a gyógytornászok munkája összeér és együtt, közösen meghatározott terápiás célok érdekében dolgozunk. A siker legtöbbször egy csapat közös eredménye és ez nagyon jó, építő élmény, összekovácsolja a szakembereket.” – mondja Horváth Zsófia Katalin.

Ehhez csatlakozik Dudinszkyné Szecsei Judit is: „A folyamat sosem egy kezelésből áll. Azzal biztatom a tanulókat a képzés során, hogy amikor majd alkalomról alkalomra megélik a fejlődést, a fizikális és pszichés állapot javulását, és fogadják a gyógyuló kliensek hálás szavait, az olyan motivációt ad, amiért bőven megéri a sok este és hétvége, amit a felkészülésre fordítottak.”

Érdekel a képzés

Dudinszkyné Szecsei Judit

szakmai igazgatóhelyettes, BVSZC

Horváth Zsófia Katalin

MSc, gyógytornász-fizioterapeuta