Utat találni a legnagyobb sikerünk

Fiatal lány, gyermekkel és egy lufival a kezében, egy zöld mezőn. Pannon Kincstár

Sosem tudjuk előre, milyen út vezet egy gyerek lelkéhez, különösen, ha nehéz helyzetben van . A gyógypedagógiai szakma legnagyobb adománya, ha megtaláljuk ezt az utat.

Minták, érintettség, hivatás

Sokan a családból hozzák azt a történetet, amely elindítja őket a pályán. Egy otthon ápolt, gondozott családtag körül a közösség életének korábbi rendszere megváltozik. A napok új tevékenységek, új feladatok szerint szerveződnek, és az így megtapasztalt minta öröklődhet tovább. Aki úgy nőtt fel, hogy természetes volt számára a hozzátartozók gondozása, gyakran választja hivatásként más emberek segítését.
„Lehet személyes érintettség olyan formában is, hogy valaki a sérült gyermekéhez szeretne még közelebb kerülni úgy is, hogy többet akar tudni a problémájáról.” – mondja Gyírkis Ágnes, a Budapesti Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Szakiskola gyógypedagógiai tanára – „Vannak olyanok is, akik azért választják ezt a szakmát, mert az életük során megtapasztaltak valamit, ami megérintette őket, és ez indítja el a sajátos nevelési igényű gyerekek, fogyatékkal élők gondozása felé.”

Mivel sokan érkeznek úgy tanulni, hogy nincs magukkal hozott korábbi tapasztalatuk, fontos, hogy mielőbb képbe kerüljenek a szakterület feladataival, kihívásaival. „Éppen ezért a képzés során sok gyakorlati mintát hozok, hogy a hallgatóim lássák, miről van szó.” – mondja Gyírkis Ágnes.

Gyógypedagógiai segítés a mindennapokban

A gyógypedagógiai munka hosszú folyamatokból áll, és az eredménye nagyban függ attól is, hogy ugyanazok a személyek vigyék végig. Ez nagyfokú elhivatottságot és kitartást igényel. Emellett nagy felelősséggel is jár, hiszen például egy sajátos fejlődési igényű gyerek fejlődésében kulcsfontosságú lehet az őt gondozó személyek állandósága.

A gyógypedagógus mellett a segítő munkatárs is részt vesz a gyerekek mindennapjaiban, közreműködik a gyógypedagógiai munka előkészítésében. Segít a tanórai, a tanórán kívüli és az intézményen kívüli foglalkozások, szabadidős tevékenységek előkészítésében és lebonyolításában. Közreműködik a sajátos nevelési igényű, fogyatékkal élő személyek körében végzett nevelési, oktatási feladatokban; felügyeli, kíséri a tanulókat vagy csoportokat.

A gyógypedagógus, konduktor útmutatásait követve ellátja az egyes sajátos nevelési igény–specifikus, fogyatékosság–specifikus, gyógypedagógiai asszisztensi feladatokat. Gondozási feladatokat végez és tevékenyen részt vesz a higiénés szokásrendszer kialakításában.

Hullámhegyek-hullámvölgyek és rengeteg szeretet

„A jó gyógypedagógiai munka alapja a megfigyelés és hogy mindig kellő alázattal forduljunk a másik ember felé.” – emeli ki Gyírkis Ágnes – „Minden gyerek egyedi és a kapcsolatépítést mindig ezt figyelembe véve kezdjük. A folyamat rengeteg apró megfigyelésből adódik össze, miközben egy SNI-s gyerek akár mindennap máshogy viselkedhet, más jeleket mutathat. Nekünk kell megtalálni a sok kis jel, sok kis megfigyelés alapján, hogy mivel tudjuk motiválni őt.”

A sikeres munkafolyamat alapja a kölcsönös bizalom kialakítása, nem csupán a gondozott személlyel, hanem a családtagjaival is. Ehhez pedig nélkülözhetetlen a megfelelő titoktartás. Ugyanígy nagyon fontos az együttműködés, a hatékony közös munka a gyógypedagógussal és más szakemberekkel, hogy a megfelelő módszerek kiválasztása és alkalmazása gördülékenyen működjön.

Kölcsönös tisztelet, empátia, kommunikáció – ezek a kulcsszavak. És persze a türelem, optimista hozzáállás, hiszen a fejlesztés eredménye ebben a szakmában előre alig-alig tervezhető. Viszont éppen ez a nehezen kiszámítható folyamat tudja hozna a legszebb pillanatokat, váratlan megoldásokat. És minden ilyen kapcsolódás rengeteg szeretetet ad.

Ahogy Gyírkis Ágnes fogalmaz: „A legnagyobb sikernek élem meg, ha egy gyerekhez utat találok. Egy nehéz helyzetben lévő gyerekhez sosem tudjuk előre, hogyan fogunk majd kapcsolódni. Nagy adománya ennek a pályának, hogy megtapasztalhatjuk ezt a rátalálást.”

 

Gyírkis Ágnes

gyógypedagógiai tanár, Budapesti Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Szakiskola

Sok beteg életében szinte családtaggá válik a patikus

Gyógyszertári szakasszisztens képzés visszanézhető videókkal, e-jegyzetekkel a Pannon Kincstár iskolában. Sok beteg életében szinte családtaggá válik a patikus. Szakmai cikk az egészségügyben. Mosolygós segéd a patikában, ahogy jegyzetel.

A gyógyszerére váró beteg lehet fáradt és türelmetlen, de nagyon hálás lesz, amikor segítséget és bátorító szavakat kap a gyógyulásához. A gyógyszertárban dolgozók pedig a visszajáró kör életének fontos résztvevőivé válnak.

Gyógyulás és köszönet

A gyógyszerkiadó munkatársak nem csupán a gyógyszerekkel, hanem az emberekkel is foglalkoznak. Ez adja a szépséget és a kihívást is a mindennapi munkavégzésük során. A beteg ember kiszolgáltatottabb helyzetében levertnek, türelmetlennek érezheti magát. Ha sor van és várni kell, ideges lesz, sietne haza pihenni. Az őt kiszolgáló szakasszisztensnek ilyenkor nem kis feladat megőrizni a kedvességét, megértő hangját és válaszolni a kérdésekre, tanácsot adni, nyugalmat sugározni. Miközben arra is figyel, hogy a vásárló az igényeinek megfelelő készítménnyel távozzon, minden szükséges utasítással és tájékoztatással ellátva.

„A visszatérő, hálás beteg viszont a legjobb érzés, amit munkánk eredményeként kapunk.” – mondja Dr. Tófeji Mária szakoktató, a budapesti Eötvös Patika beosztott gyógyszerésze – „Lelkesen mesélnek nekünk, újabb tanácsot kérnek, majd újra beszámolnak a tapasztalataikról. Bekerülünk a hozzánk járó kör életébe, megosztják velünk a számukra fontos dolgokat. Sokan annyira családtagnak tekintenek minket, hogy hálából néha még házi sütit is kapunk.”

Eszközigény: teljesítve

A gyógyszerkiadó szakasszisztens mögött több évnyi felkészülés, tanulás áll. A szakismeret bővülésével egyre nagyobb önállóság jár, részt vehet az expediálásban, a betegekkel is közvetlen kapcsolatba léphet. Gyógyszerész jelenlétében, de önállóan végezheti a vényköteles és a vény nélküli gyógyszerek, gyógynövények, gyógyhatású készítmények és az egyéb, gyógyszertárban kiadható termékek kiadását. Ellátja az ezekhez kapcsolódó betegtájékoztatást, tanácsadást.

Tóth Jánosné Vera néni, a fitomedicina, a gyógyszertechnológia, és a gyógyászati segédeszközök szakterületek szakoktatója kiemeli: „A szakasszisztensnek már tudnia kell, hogyan foglalkozzon a beteggel, hogyan adjon megfelelő tájékoztatást. Fontos, hogy nem csupán a terápiában, hanem már a megelőzésben is tud segíteni, ezért nagyon képben kell lennie a gyógyszerek felhasználásával, a gyógynövényekkel, az étrendkiegészítőkkel, gyógyászati segédeszközökkel – minden termékkel, amit a gyógyszertár kínál.”

A szakmai tudáson túl pedig – ahogy Vera néni fogalmaz – „bírni kell a betegek kérdéseit, bizalmat sugározni a fellépésünkkel, a bennünk lévő segítő szándékkal.”

Ezt hangsúlyozza Dr. Mátyássi Marcell gyógyszerész, oktató is: „A türelem és az empátia alapvető ahhoz, hogy beteg emberekkel kommunikáljunk. Az intelligencia és a kellő szakismeret is minden bizonnyal ott van már az eszköztárban, hiszen egy szakasszisztens mögött évek hosszú tanulása áll. Ezen kívül a precizitás, a pontosság is fontos kritérium, mert egy kicsi hiba is okozhat súlyos problémát.”

Szakma kilátással

Kétségkívül nagy előnye a szakterületnek, hogy biztos jövő látszik a horizonton. Aki több évnyi tanulás után eldöntötte, hogy a pályán marad, még azon belül is több irányban kipróbálhatja magát. „A lehetőségek adottak, sokszínű a rendszer, többféle vonalon lehet mozogni: van, aki inkább a dermokozmetikumokkal szeretne foglalkozni; van, aki a gyógyszergyártás felé mozdul el; és persze sokan vannak, akik legszívesebben a betegek ellátására koncentrálnak, és a gyógyítói vonalon maradva fejlődnének tovább.” – mondja Dr. Mátyássi Marcell.

Bármelyik irányt választják, lépést fognak tartani a fejlődéssel, hiszen a gyógyszerek, gyógyhatású készítmények, gyógyászati eszközök piacán folyamatos az innováció. A szakterület támogatásához egymás után születnek az informatikai megoldások. Az olyan technikai újdonságok, mint például az e-vény, sorra épülnek be a gyógyszertárak életébe.

Dr. Mátyássi Marcell ezekkel a kilátásokkal bíztatja a pályára lépésen gondolkodó fiatalokat: „Meg kell hozni az elhatározást, és akkor már szépen mennek egymás után a lépések. Sokrétű a gyógyszerészet, sok irányban lehet vele fejlődni. Nagy előny, hogy a szakmán belül mozogva lehet kísérletezni, melyik terület a leginkább testhezálló. Piac és kereslet van. Akár már a képzés ideje alatt lehet munkát vállalni és olyan feladatokba bekapcsolódni, amellyel a szaktudás, a gyakorlati tapasztalat bővíthető. Kitartó tanulással hamar lehet érvényesülni és biztos, megbecsült munkával karriert építeni.”

Dr. Mátyássi Marcell

Gyógyszerész, egyéni vállalkozó

 

dr. Tófeji Mária beosztott gyógyszerész, Eötvös Patika Budapest Pannon Kincstár, oktató

Dr. Tófeji Mária

beosztott gyógyszerész, Eötvös Patika Budapest

A szaktudás mellé a mosolyunkat is adjuk

Barna hajú, széles mosolyú fogorvos hölgy páciense mellett a fogászaton. Pannon Kincstár

Bármilyen betegségről van szó, a test gyógyítása mellé társul egy igény a lelki folyamatok ápolására is. A páciens teljeskörű, testi-lelki ellátásában pedig jó, ha a fogorvos munkáját is támogatja egy másik segítő kéz.

Hagyd, ez az én harcom!

„Kibírom, vannak rosszabb dolgok is…” – mondogatjuk hősiesen a sajnálkozó barátoknak, munkatársaknak, de saját magunknak nehezen tudnánk letagadni, hogy iszonyúan fáj. És azt is tudjuk, hogy elsősorban magunkhoz képest érezzük rosszul magunkat, nem mások bajához viszonyítva.

Minden egészségügyi probléma épp elég nagy gond annak, aki megküzd vele. Ha fogfájással kínlódunk, gyakran éljük meg úgy, hogy a fájdalom elzár minket a családtagok pörgős mindennapjaitól; kiszakadva, kirekesztve érezhetjük magunkat. Vagy épp nekünk nincs türelmünk senki máshoz. Úgysem tudtok segíteni. De akkor ki tud? Nyilván a fogorvos, ez nem kérdés.
Bármilyen betegségről van szó, a test gyógyítása mellé társul egy igény a lelki folyamatok ápolására is. A páciens teljeskörű, testi-lelki ellátásában pedig jó, ha a fogorvos munkáját is támogatja egy másik segítő kéz.

A mosoly a legfontosabb

„A kedvesség, a humor az, ami rengeteget számít a betegnek bármilyen nehéz helyzetében.” – mondja Pákozdi Szilvia (Zuglói Egészségügyi Szolgálat, BARDENT Kft., Kavics Dental), aki a praxisban végzett munka mellett oktatja is a fogászati asszisztens, klinikai fogászati higiénikus és fogtechnikus hallgatókat. – „Nagyon fontos az emberi oldal, hiszen a páciens a fájdalmak hatására lehet kimerült, türelmetlen, ideges, félhet a beavatkozástól. Ilyenkor mintegy hídként tudunk működni: segítjük az orvost, hogy a kezelésre koncentrálhasson, miközben figyelünk a páciens komfortérzetére. Pláne visszajáró páciensekkel személyesebb, közvetlen kapcsolat alakul ki, bizalommal fordulnak hozzánk, megosztják velünk a panaszaikat. Az empátia, a nyugalom, a türelem mind alapvető kompetenciák a szakmánkban. Miközben kommunikálunk, egyszerre kell tiszteletben tartanunk a beteget, a problémáját, és azt, hogy a rendelőben ugyan team-ként dolgozunk, de a diagnózist minden esetben az orvos mondja ki.”

Új színek a palettán

A klinikai fogászati higiénikus a fogászati csapatban együtt dolgozik a szakorvossal, a fogtechnikussal és az asszisztenssel. Az orvos útmutatása alapján szervezi a munkafolyamatokat, feladatokat.  Előkészít és asszisztál a beavatkozásoknál. Segédkezik a páciensek fogászati ellátásában, előkészíti a betegeket a fogászati és szájsebészeti beavatkozásokra. Gondozza és lelkileg támogatja őket a kezelések és szájüregi műtétek után.

Az orvos felügyelete mellett olyan preventív beavatkozásokat végezhet, amelyekkel megelőzhetők az esetleges későbbi problémák.

A klinikai fogászati higiénikus OKJ-s végzettség mellé a törvény orvosi felügyeletet ír elő, főiskolai végzettséggel önállóan láthat el feladatokat.
A higiénikus szakmai palettája olyan szolgáltatások elvégzését is tartalmazza, mint a fogtömések finírozása, polírozása, a fogkő eltávolítás, a fogfehérítés, és szájhigiénés kezelések.
Az oktatói, előadói képességek is jól jönnek az eszköztárában. Önálló feladatköre lehet a fogászati egészségnevelés, akár az egyes betegeknek tartott szájhigiénés tájékoztatások során, vagy gondozási, oktatási intézmények számára.

A fogászati higiénikus szakemberek járnak óvodákba, iskolákba, már az egészen kicsiket is tanítják a helyes fogápolás elsajátítására. De ugyanígy tartozhat a szakmai profiljukhoz a fogászati tanácsadás a terhesgondozás során, a fogyatékkal élők prevenciós ellátása, az idősek, valamint ágyhoz, lakáshoz kötöttek fogazati gondozása. Tanácsadást nyújthatnak azzal kapcsolatban is, hogy a fogászati kezelések után, utókezelések során hogyan táplálkozzanak a páciensek.

A nagyobb önállósághoz magasabb javadalmazás is jár, ezért gyakori, hogy az asszisztensi végzettség megszerzése után a hallgatók rövid időn belül nekivágnak a következő szintnek.

Kinek való a terep?

„Az egyszerűbb fogászati beavatkozásokat is komolyan kell venni – mondja Pákozdi Szilvia -, annak való ez a pálya, aki minden egyes esetre képes a legfontosabbként figyelni. Ez egy szívesen választott szakma, érdekes és összetett munka, hiszen az adminisztrációs feladatokat is végezzük és az orvos keze alá is dolgozunk. Az empátia és szakmai tisztelet az, ami fontos, hogy meglegyen bennünk.”
Ezt az orvosok is elismerik és szeretnek hosszú távon olyan emberrel dolgozni, akiben megvan az elhivatottság és a fejlődni akarás.
A szakma szeretetét és a szakmai alázatot emeli ki Dr. Kamil Al-Katib fogszakorvos, egyéni vállalkozó, felkért egyetemi előadó is. „Munka mindig lesz, hiszen a fogproblémák mindennapos panaszok. Ha kellően motivált a munkatárs, akkor tanul és képezi magát, hogy magasabb szinten tudjon segíteni a pácienseknek. Az marad itt, aki szereti ezt a világot.”

A fogászok anyag- és eszközparkja folyamatosan fejlődik, új módszerek, eljárások lépnek be a praxisba. Tisztában kell lenni a hazai fogászati és egészségügyi rendszerrel, az egészségügyi normákkal. Ehhez pedig kell egy naprakészség, ösztönös igény az utánaolvasásra, a folyamatos szakmai érdeklődés.

Ahogy Dr. Al-Katib mondja: „Egyben kihívás is, mert a fejlődés lehetőségével tudni kell élni. Magyarországon is vannak nagyon jó karriert kínáló helyek, de ahogy minden szakmában, itt is a legéletrevalóbbak jutnak el a szakma csúcsára. Aki megtalálja hivatásában a szépséget, és képes lesz egyensúlyt teremteni a magánéletével, mindenképpen elégedett lesz.”

Dr. Al-Katib Kamil

Fogszakorvos

 

Pákozdi Szilvia

Zuglói egészségügyi szolgálat BARDENT Kft.; Kavics Dental

A gyógyító érintéshez értő hallgatást adunk

Gyógymasszőr férfi masszírozza kliense nyakát. Pannon Kincstár

Egy minőségi szint fölött, amikor a szolgáltatás színvonala adott, amikor már nem jó vagy rossz szakemberről beszélünk, akkor jön a képbe a hozzáadott érték. Így van ez a gyógymasszázs esetében is, ahol a kezelés fizikai megéléséből és a masszőr személyiségéből összeadódó csomagot mérlegeljük. Végül az így kialakult személyes szimpátia dönti el, hogy kihez tér vissza a vendég.

Testi-lelki segélycsomag

Sokunk számára ismerős az a pillanat, amikor otthon egy pakolós-lomolós nap végén, vagy a munkahelyen pár órányi monitorba feledkezés után egyszer csak azt érezzük, mozdulni sem bírunk többet. Úgy maradt. Nem hajlik. Olyan, mint egy betontömb. A derekunk, a hátunk, a nyakunk segítségért kiált és velük együtt mi is, hogy az aktuálisan körülöttünk ténykedők közül valaki gyorsan nyomkodja meg. És ha abban a pillanatban jól is esik, azért többnyire úgy vagyunk vele, hogy nem olyan, meg gyorsan letudták és nagyon kellene egy igazi masszőr most, itt, máris. Aki nem hagyja abba öt perc után, aki egyből megtalálja azt a pontot, és azt is tudja, hogyan nyúljon hozzá, hogy félóra múlva ne fájjon ugyanúgy. Plusz még meg is hallgat minket, amíg elpanaszoljuk, mit ügyködtünk éppen akkor, amikor már nem tudtunk felegyenesedni.
Mert amikor masszőrhöz fordulunk, a fizikai fájdalmak elmulasztása mellett kicsit a lelki tényezőt is keressük. Nem mindegy, milyen közeget teremt, akinek a kezeire bízzuk magunkat.

Gyógyítás kétkezes megoldásokkal

„A terhelést bírni kell és ehhez mindenképpen szükséges egyfajta fizikum – mondja Niedermüller Péter gyógymasszőr -, de épp ilyen fontos a kellő empátia és az értő hallgatás, hogy ne elsősorban tanácsokat osztogassunk a páciensnek, hanem figyeljünk rá, amikor megosztja velünk a problémáit, gondolatait.”

Aki kedvtelésből és örömmel masszírozza a családtagjait, szívesen tanul el mozdulatokat praktizáló masszőröktől, megvan benne a lelkesedés és türelem, hogy akár egy otthoni filmnézés közben hosszabb ideig masszírozzon másokat, előbb-utóbb felmerül benne az ötlet, hogy ezt akár hivatásként is végezhetné.

A gyógymasszőri pálya ráadásul sokféle irányt kínál, mindenki megtalálhatja azt a közeget, amelyet a leginkább a sajátjának érez. Már a működés jellegére is sokféle lehetőség nyílik – akár egyéni vállalkozóként, saját praxissal, akár alkalmazottként egészségügyi intézményben, vagy egy gyógycentrum együttműködő partnereként dolgozna a pályán.
Aki biztosabb háttérnek érzi, ha egy intézmény keretei között végzi a munkáját, a szakorvos felügyelete mellett, a diagnózis alapján, az ő utasításait követve közreműködhet a páciensek gyógyulásában. Csapatban dolgozva támogatja majd az orvos munkáját, együttműködik a gyógytornásszal és a fizikoterápiás szakasszisztenssel. Aki a saját vállalkozás mellett dönt – ahogy más szakmákban is -, érdemes előre bekalkulálnia a vendégkör kiépítésének hosszabb időtartamát.

Színek, módszerek, élmények

A kezelések típusa tovább szélesíti a látókört, hiszen a betegségspecifikus gyógymasszázsok, reflexzóna-, nyirok-, fizikai közérzetjavító és frissítő masszázsok mellett aromaterápiás, balneo- és hidroterápiás, gyógynövényes, szénsavas, iszapos, hőlég- és gőzkamrás, súlyfürdős kezeléseket is végezhet. Számtalan gyógyászati és wellness szolgáltatás közül választhatja ki azokat az irányokat, amelyekkel a saját tevékenységi körét bővíteni tudja.

Aki már elindult egy úton, valószínűleg újabb elemekkel fogja tarkítani a saját palettáját. Ahogy Niedermüller Péter fogalmaz: „Mivel mindig ott kell lennünk elméletben is, folyamatos a tanulás a pályánkon. Az életkor nem számít. Ha valaki pályamódosítóként kezdi el a képzést, akkor sincs lemaradva, hiszen az is a vendég egyéni preferenciája, hogy fiatalabb vagy idősebb masszőrhöz jár szívesen. Korban, nemben nincs különbség – minden jó szakemberre szükség van.”

A jól végzett munka hírét pedig a szájhagyomány viszi. Az elégedett vendég a legbiztosabb reklám, hiszen annál jobb ajánlólevél nem is lehetne, mint a fájdalmától megszabadított páciens. Az évek alatt elmélyülnek, barátivá válnak kapcsolatok a törzsvendégkörrel. Pétert gyakran megkeresik sportoló vendégei, hogy azt a sikert, amelyhez a gyógyító masszázs révén ő is hozzájárult, megosszák vele. Előfordult, hogy az éremátadásról vittek neki képet, kifejezve a hálájukat a szakértő segítségért. Ahogy ő látja a pályája lényegét: „Szeretni kell az embereket és vágyni arra, hogy segítsünk nekik. Az ő elégedettségük adja a munkánk szépségét.”

Kaput nyitunk a gyógyulás felé

Gyógyszerész hölgy egy terméket figyel a gyógyszertárban. Pannon Kincstár

A gyógyszertárak kiadóablakain és a tárán túl egy izgalmas, színes világ húzódik, amelyből az üzletbe lépő vásárló csak egy-egy szeletet érzékel. A betegek teljes körű gyógyszertári ellátása mögött azonban sok kis feladatból felépülő, összetett folyamatok állnak, ahol az asszisztens segítő kezére is nagy szükség van.

Egy tégely varázslat

Amikor a receptet odanyújtjuk, lehet, hogy egy doboz kész gyógyszer kerül elénk, de lehet, hogy olyan készítmény, amelyért később kell visszajönnünk. Amíg a megbeszélt időpontban visszatérünk, a gyógyszertár kiadótere mögötti helyiségben izgalmas folyamatok zajlanak, amelynek eredményeként ott vár majd minket a szignatúrával ellátott, leragasztott, kompakt kis tégely vagy üvegcse. Sokan érezzük a pult előtt állva, hogy szívesen bepillantanánk a ’kulisszák’ mögé. Meglesnénk, hogyan készülnek a gyógyító kenőcsök, oldatok. Mintha egy varázskonyha lenne ott hátul, ami egy kicsit minden betérő vásárló kíváncsiságát beindítja, és hálásan gondolunk azokra a segítőkre, akikkel nem is találkoztunk, mégis sokat tettek a gyógyulásunkért.

Gyógyító kezek

A gyógyszertári asszisztensek éppen így végzik mindennapi munkájukat a jobbulásunkért. Egészségügyi szakemberek, akik a gyógyszerész irányítása mellett vesznek részt a betegellátás folyamatában. Segítik a gyógyszerész munkáját a gyógyszertárakban, laboratóriumokban, gyógyszerraktárakban, gyógyszer–kereskedelemben, valamint a kapcsolódó intézetekben. Dolgozhatnak a gyógynövény–forgalmazás területein. Ezen kívül bekapcsolódhatnak a gyógyszertechnológiai, ügyviteli és üzemviteli résztevékenységekbe is, segédkezhetnek az áruátvétel előkészítési és adminisztratív feladataiban.

Tóth Jánosné, Vera néni sok éve dolgozik szakoktatóként a fitomedicina, a gyógyszertechnológia, és a gyógyászati segédeszközök szakterületeken. Ahogy ő fogalmaz: „Mindenkinek, aki ebben a szakmában szeretne dolgozni, meg kell találnia a motivációját. Kell valami, amin elindul, ami viszi előre a tanulás útján. Lehet ez a gyógyszerek, alapanyagok, gyógynövények iránti érdeklődés, lehet a segíteni akarás, vagy akár a gyógyszertárak világa iránti vonzódás. Meg kell érezni a pálya szépségét és felvállalni ezt az irányt.”

Vonzások és választások a szakmában

A gyógyszertár, mint munkahely, hívogató lehetőség. A tiszta környezet, sokféle érdekes termék, változatos folyamatok és a stabil jövedelem sokakat indítanak el a pályán.  „Beteg ember mindig lesz és ennélfogva mindig nagy szükség lesz asszisztensekre, szakasszisztensekre.” – mondja Dr. Tófeji Mária szakoktató, a budapesti Eötvös Patika beosztott gyógyszerésze – „Fontos, hogy az elhatározás belülről fakadjon, saját indíttatásból.” Női szakmaként tartják számon, pedig fiúkra is nagy szükség van és meg is becsülik a csapatban, ahol dolgozik.

Ahogy Tóth Jánosné, Vera néni mondja: „A jó asszisztens nagyon sok mindenbe bevonható, sokféle feladatból kiveheti a részét. Ezért is fontos, hogy segítő közösséget találjon magának a gyakorló évei során. Mindenkit bíztatok, hogy megfelelő helyet keressen, mert ilyen környezetben rengeteget fog tanulni és itt nyílhat ki igazán a szakma iránti motivációja.”

Akiben összekapcsolódik a segíteni vágyás és a gyógyászati termékek iránti érdeklődés, azok számára felemelő lesz a tudat, hogy mindennapi munkájuk során bekapcsolódnak a gyógyításba. A kezük közül olyan termékek kerülnek ki, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy sok-sok ember életminősége javuljon. „Kaput nyitunk a gyógyulás felé.” – foglalja össze Dr. Mátyássi Marcell gyógyszerész, oktató. – „Ez ad sokunk számára motivációt a gyógyszerészet szakterületein.”

 

dr. Tófeji Mária beosztott gyógyszerész, Eötvös Patika Budapest Pannon Kincstár, oktató

Dr.  Tófeji Mária

beosztott gyógyszerész, Eötvös Patika Budapest

 

Dr. Mátyássi Marcell

gyógyszerész, egyéni vállalkozó

A jó fogászati asszisztens segédpilóta, aki működteti a rendszert

Barna hajú, mosolygós fogászati asszisztens orvosa és páciense mellett. Pannon Kincstár

Az asszisztens a fogorvos jobbkeze – általában ez a leggyakoribb mondat a szakma definíciójához. A jobb kéz, ami működteti a gépet a rendelői mindennapokban.

A népszerű szakmák között az élbolyban szerepelnek a fogászati szakterületek. A választás szempontjai között érthető módon legtöbbször a díjazással, a presztizzsel, a színvonalas munkakörnyezettel találkozunk és azzal a ténnyel, hogy beteg mindig lesz. A fogászati turizmusnak köszönhetően sok a külföldi páciens is – ami a meggyőző érvek között kiemelten szerepel.

A jobb kéz, ami mindig tudja, mit csinál a bal

Az asszisztens a fogorvos jobbkeze – általában ez a leggyakoribb mondat a szakma definíciójához. Ezzel kapcsolatban pedig mindannyiunknak van saját tapasztalata a rendelői emlékeinkből. Ha azt mondjuk, fogfájás, általában a fölénk hajoló orvos képe ugrik be. Nem csoda, hiszen betegként a beavatkozásra és az azt végző szakemberre fókuszálunk, illetve legfőképp a saját procedúránkra. De ha továbbgondoljuk, kivel beszélgettünk a panaszfelvétel során, ki bátorított a székbeülés előtt, ki adogatta a segítő eszközöket és ki adta oda a megkönnyebbülést nyújtó poharat a törlővel, akkor jószívvel gondolunk vissza az asszisztensre is.

„A jó asszisztens szintre észrevétlen a folyamat során, de mégis mindig kéznél van, ott van mindenben. Igazi háttér.” – mondja Pákozdi Szilvia (Zuglói Egészségügyi Szolgálat, BARDENT Kft., Kavics Dental), aki a praxisban végzett munkája mellett oktatja is a fogászati asszisztens, klinikai fogászati higiénikus és fogtechnikus hallgatókat. – „Mindkét félnek segít, az orvosnak és a betegnek is. Ismeri a pácienseket, képben van a történetükkel, így a kellő időben a kellő információt továbbítja az orvos felé.” Hiszen a kezelés során erősen koncentráló orvos mellé szükséges egy olyan munkatárs, aki a páciens testi és lelki kényelmére is tud figyelni.

Munkaköre: hátország

Vagyis az orvos és a beteg közti folyamatok hátterében rengeteg kisebb-nagyobb intézkedés történik, amit a páciens alig észlel. Sőt, az asszisztens feladatai már a rendelőbe lépésünket megelőző előkészületekkel kezdődnek. Szervezi, koordinálja a betegellátást, a rendelés ütemezését, a praxis mindennapi működéséhez kapcsolódó teendőket. Kapcsolatot tart a betegekkel, laboratóriumokkal, más egészségügyi egységekkel. Gondoskodik róla, hogy a rendelő alkalmas legyen a biztonságos betegellátásra. A rendelői higiénés szabályok szerint előkészíti az eszközöket, műszereket, anyagokat, gyógyszereket. Elkészíti a szükséges adminisztrációt, dokumentálja az információkat, adatokat. És ami a legfontosabb, a fogorvos irányítása mellett foglalkozik a betegekkel, segédkezik a fogászati ellátás folyamataiban.

Másodpilóták akcióban

Sokan érkeznek úgy a pályára, hogy már biztosan tudják, miért választják ezt a hivatást. Ahogy Dr. Kamil Al-Katib fogszakorvos, egyéni vállalkozó, felkért egyetemi előadó fogalmaz: „Jelentkeznek olyan útkeresők is, akikre hat a fogászati szakma szépségének vonzereje, vagy azt tudják, hogy segítő szakmában szeretnének elhelyezkedni. Ha az útjukon társul hozzájuk a szükséges motiváció, akkor a siker sem marad el. Az életrevaló munkatárs nagy kincs. A jó asszisztens olyan nekünk orvosoknak, mint egy másodpilóta, akinek jelenléte elengedhetetlen a sikeres betegellátáshoz.”

Mit történik még a másodpilóta székében? A szervező, előkészítő, adminisztratív feladatokon túl kezdődik az „éles bevetés”, vagyis a segítségnyújtás a különböző eljárásokban: diagnosztikai vizsgálatokban; fogászati, fogszabályozási, sebészeti beavatkozásokban; prevenciós feladatokban; a kezelt betegek megfigyelésében; sürgősségi ellátásban; műtétek előkészítésében. A szakorvos utasításait követve önállóan is dolgozik, például a szűrővizsgálatokhoz kapcsolódó feladatokat végez.

És az egyik legnagyobb szelete a munkájának a segítő kommunikáció: vagyis a betegek testi-lelki felkészítése. Ide tartozik még a szükséges felvilágosítás, tájékoztatás a megfelelő szájápolásról, a tisztításhoz ajánlott eszközökről, módszerekről. Az egészségnevelés keretében pedig tanácsadást nyújt a betegek mellett az egészséges közösségeknek – gyerekeknek és szülőknek, külön kiemelve a fogyatékkal élőket.  Különösen nagy szükség van arra a képességére, hogy nyugalmat sugározva oldja a gyerekek félelmét és szorongását a fogászattal szemben. Kedvességgel és a humorral sokat segíthet, hogy ne a rossz élményen legyen a hangsúly.

Maradj a pályán!

Kétségkívül jó kilátások a steril szakma, kiemelt díjazás, az esztétikai kezelések luxus jellege, megfelelő nyelvvizsgával a külföldi páciensek ellátása. Aki jó, az valóban jól megél a szakmában. Férfi szakemberekre is nagy a kereslet, a fogászati csapatban szívesen alkalmazzák őket, mert mint minden team-ben, itt is jót tesz, ha vegyes az összetétel.
Ami fontos, az az elköteleződés. „Szükséges, hogy az asszisztens nyitott legyen a páciensek iránt – mondja Dr. Al-Katib -, és képes legyen az önálló munkavégzésre. Az orvos irányít, de nem fogja munkatársa kezét. Az lesz elégedett, az ér el sikereket, aki a magabiztosan és magas színvonalon végzi a feladatát.”

Dr. Al-Katib Kamil

Fogszakorvos

 

Pákozdi Szilvia

Zuglói egészségügyi szolgálat BARDENT Kft.; Kavics Dental