BlogEgészségügy

A fogászati asszisztens munkájában a digitalizáció új irányokat hoz, de a segítségnyújtás örök

A fogászati ellátásban használt eszközök és eljárások az utóbbi pár évben akkora fejlődést produkáltak, mint korábban hosszú évtizedek alatt. A diagnosztika, a kezelés és a megelőzés területén is folyamatos az innováció. Az új megoldások egyre hatékonyabb segítséget nyújtanak a fogproblémákkal küzdőknek és nagyban megkönnyítik a szakmában dolgozók munkáját. Ezzel együtt a digitális jövőben is szükségünk lesz az emberi tényezőre, és az asszisztensek kétirányú munkájára.

Egy szakma megfelelő múlttal, vonzó jelennel és bíztató jövővel

A Pannon Kincstár fogászati asszisztens képzésére sokan jönnek útkeresőként, azzal az elsődleges szándékkal, hogy az egészségügyben, segítő munkakörben dolgozzanak. Ők jellemzően páciensként szereztek benyomásokat a fogászat területéről és meglátták benne a saját lehetőségüket. Mások egészen határozott elképzelésekkel érkeznek és biztosan tudják, miért ezt a hivatást választják.

A fogászati szakterületek évek óra az élbolyban szerepelnek a népszerű szakmák között. A tanulók érthető módon legtöbbször a díjazást, a presztízst, a színvonalas munkakörnyezetet említik fő motivációként a döntésükben, és azt az örökérvényű igazságot, hogy beteg mindig lesz. A fogászati turizmusnak köszönhetően ráadásul sok a külföldi páciens is – ami szintén a meggyőző érvek között szerepel.

Egy szakterület, amelynek komoly múltja van, hiszen a fogproblémák gyógyításának története egyidős az emberiséggel. Vonzó a jelenben, köszönhetően a tiszta, rendezett közegnek, a modern eszközöknek, a fejlődési lehetőségeknek és a tervezhető karriernek. És minden racionális előrejelzés szerint a jövője is biztosított. Az asszisztensi munkáról és a szakmára felkészítő képzésről a Pannon Kincstár Fogászati asszisztens OKJ tanfolyamának oktatói meséltek.

Az asszisztens háttérmunkájával teljes a páciens által érzékelt összhang

A fogorvosi székben történő ellátás során, az orvos és a beteg közti folyamatok hátterében rengeteg kisebb-nagyobb intézkedés történik, amit a páciens alig észlel.

Nem csoda, hiszen fogfájással küzdő betegként főleg a beavatkozásra és az azt végző szakemberre, de mindenekelőtt a ránk váró megpróbáltatásokra fókuszálunk. Viszont, ha belegondolunk, kivel beszélgettünk a panaszfelvétel során, ki bátorított a székbeülés előtt, ki adogatta a segítő eszközöket és ki adta oda a tortúra végét jelentő poharat a törlővel, akkor máris jószívvel gondolunk vissza az asszisztensre.

„A jó asszisztens szintre észrevétlen a folyamat során, de mégis mindig kéznél van, ott van mindenben. Igazi háttér” – mondja Pákozdi Szilvia szakoktató (Zuglói Egészségügyi Szolgálat, BARDENT Kft., Kavics Dental), aki a praxisban végzett munkája mellett oktatja is a fogászati asszisztens, klinikai fogászati higiénikus és fogtechnikus tanulókat. „Mindkét félnek segít, az orvosnak és a betegnek is. Ismeri a pácienseket, képben van a történetükkel, így a kellő időben a kellő információt továbbítja az orvos felé.” Hiszen a kezelés során erősen koncentráló orvos mellé szükséges egy olyan munkatárs, aki a páciens testi és lelki kényelmére is tud figyelni.

Orvos és asszisztens összehangolt együttműködéséből születik meg az az élmény, amikor úgy távozunk, hogy flottul ment minden és egyáltalán nem is volt szörnyű.

Az adminisztráción túl közreműködés az éles bevetésben

Ahogy mondani szokták, az asszisztens az ellátás során a fogorvos jobbkeze, de a feladatai igazából már a rendelőbe lépésünket megelőző előkészületekkel kezdődnek. Szervezi, koordinálja a betegellátást, a rendelés ütemezését, a praxis mindennapi működéséhez kapcsolódó teendőket. Kapcsolatot tart a betegekkel, laboratóriumokkal, más egészségügyi egységekkel. Gondoskodik róla, hogy a rendelő alkalmas legyen a biztonságos betegellátásra. A rendelői higiénés szabályok szerint előkészíti az eszközöket, műszereket, anyagokat, gyógyszereket. Elkészíti a szükséges adminisztrációt, dokumentálja az információkat, adatokat.

A szervező, előkészítő, adminisztratív feladatokon túl kezdődik az „éles bevetés”, vagyis a segítségnyújtás a különböző eljárásokban: diagnosztikai vizsgálatokban; fogászati, fogszabályozási, sebészeti beavatkozásokban; prevenciós feladatokban; a kezelt betegek megfigyelésében; sürgősségi ellátásban; műtétek előkészítésében. A szakorvos utasításait követve önállóan is dolgozik, például a szűrővizsgálatokhoz kapcsolódó feladatokat végez.

Az asszisztensi munka fő szelete a segítő kommunikáció

Amikor a fájós fogunkkal a rendelőbe lépünk, kiszolgáltatottnak érezzük magunkat és nagyon nem mindegy, milyen fogadtatásban van részünk. A családias hangulat, harmonikus közeg sokat segít, hogy leküzdjük a kezelés előtti szorongást. Ennek a légkörnek a megteremtése ugyanolyan fontos feladat, mint a páciens ellátása.

Az asszisztens munkájának az egyik legnagyobb szelete éppen ez a segítő kommunikáció: vagyis a betegek testi-lelki felkészítése. Ide tartozik még a szükséges felvilágosítás, tájékoztatás a megfelelő szájápolásról, a tisztításhoz ajánlott eszközökről, módszerekről. Az egészségnevelés keretében pedig tanácsadást nyújt a betegek mellett az egészséges közösségeknek – gyerekeknek és szülőknek, külön kiemelve a fogyatékkal élőket.  Különösen nagy szükség van arra a képességére, hogy nyugalmat sugározva oldja a gyerekek félelmét és szorongását a fogászattal szemben. Kedvességgel és a humorral sokat segíthet, hogy ne a rossz élményen legyen a hangsúly.

A végzett fogászati asszisztensek tehát sokrétű feladatokat képesek ellátni a fogorvosi rendelőben. Egyszerre figyelnek a páciens lelki és fizikai állapotára, igényeire és a fogorvos keze alá dolgoznak, hogy a folyamatok zökkenőmentesen működjenek. Ezt a gördülékeny munkát alapozza meg a képzésen elsajátított tudás.

Megbízható tudás kell a fogorvos és a páciens együttes támogatásához

Minden első számú segítőnek – segédpilótának, első tisztnek, helyettesnek, titkárnak, tanácsadónak és asszisztensnek – biztos tudással kell rendelkeznie a területén, hogy pont akkor és pont azt a szakmai támogatást nyújtsa, amit a helyzet megkíván. A rendelőre értelmezve: ami a páciens ellátásához szükséges, és amit ahhoz a fogorvos kér.

Ez a kétfelé teljesítés alapos odafigyelést és gyors kapcsolást igényel. Ahhoz pedig, hogy ez készségszinten jöjjön, érdemes az alapismeretek megszerzésébe beletenni a maximális energiát.

„Meg kell tanulni életben maradni – mondja Dr. Al-Katib Kamil, fogszakorvos, egyéni vállalkozó, felkért előadó –, ami azt jelenti, hogy egészségügyi pályáról lévén szó, elvárt a megfelelő önállóság. Ehhez nyújt segítséget az az alaptudás, illetve iskolai rendszer, ami a tanulóinkra vár. Mi magunkra vállaljuk azt, hogy az elméleti ismereteken túl, olyan emberi skillek felvértezését is megalapozzuk, amikhez a későbbiekben mindig vissza lehet nyúlni.”

A Pannon Kincstár Budapesten folyamatosan indít Fogászati asszisztens OKJ képzéseket. A jelentkezés feltétele érettségi bizonyítvány, illetve igazolás az egészségügyi alkalmasságról, amit a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely állít ki. Az oktatás hatékonyságát saját rendelői, székes demonstrációs terem segíti, ahol a tanulók az elméleti képzéshez kapcsolódóan gyakorlati oktatást is kapnak. A praktizáló fogorvos és klinikai fogászati higiénikus tanárokkal készült videók is hasznos segédanyagai a képzésnek.

„Az első hónapokban sok az alapinformáció, de az az idő, amit az összefüggések megtanulására fordítanak, sokszorosan megtérül – erősíti meg Pákozdi Szilvia. „Éppen ezért nagy hangsúlyt fektetek az ok-okozati lépések megértésére, és szívesen elmagyarázom akár többször is, megmutatom többféle szemszögből, sokszor vizuális megoldásokkal. Mert aki egyszer megértette ezeket az alapösszefüggéseket, az már biztosan tudni fogja.”

A vizualizálva átadott információ gyorsabban beépül és sokáig megmarad. A végzett tanulók később, már a szakmai munkájuk során is gyakran visszajelzik, hogy a mai napig emlékeznek arra, amit ilyen formában megtanultak.  „Biztatom is a hallgatóimat, hogy az általános alapismeretek nehezebb részeinél se keseredjenek el, mert gyorsan a helyére kerül minden és nagyon hasznosak lesznek ezek az anyagok a szakma teljes elsajátításához” – teszi hozzá Pákozdi Szilvia.

A jó gyakorlati helyeken a tanulókat is bevonják

Az asszisztensi, higiénikusi pozíciót ideális női munkának tartják, de a szakmában szívesen fogadják a férfi kollégákat is. Nagyobb csapatoknál kifejezetten örülnek, ha kiegyenlített az összetétel. A munkakör népszerűségéhez egyértelműen hozzájárul, hogy család mellett is nagyon jól ütemezhető. Najdeh Nidál Nóra, a Pannon Kincstár egykori tanulója, aki ma már klinikai fogászati higiénikusként dolgozik, szintén megosztotta velünk a tapasztalatait: „Ha találsz egy jó helyet, akkor ez egy ideálisan tervezhető élet, ütemezhető szakma. Fizetésben éppúgy, mint munkarendben. A fogorvos a főnök, a rendelő működését az ő személye, az ő elképzelései határozzák meg. Ha kellően rugalmas, akkor meg lehet állapodni, hogy például egy anyuka egy ideig részmunkaidőben vállal munkát. Ugyanígy sokat számít, ha a vezető nyitott az újdonságokra, új technológiákra, eljárásokra, anyagokra. Rengeteg pluszt lehet tanulni egy ilyen fogorvos mellett. Ha az emberi-szakmai együttműködés jó, akkor ebből egy hosszútávú elköteleződés lehet a pályán.”

A digitális technológiák a fogászat világában is új távlatokat nyitnak

A fogászati asszisztens szakmát választók egyik fő motivációja, hogy olyan tevékenységet végezzenek, amellyel segítenek másoknak életük vagy egészségük javításában. Az alap inspiráción túl azoban egy olyan szakmában, amely napról-napra fejlődik, fontos, hogy bennük is meglegyen a hajtóerő az új dolgok megismerésére. Hasznos az idegen nyelv ismerete, hiszen az új szakirodalmak megismerésén túl az egyre több külföldi vendéggel való kommunikációhoz is szükséges. Ugyanígy hozzátartozik az életükhöz a számítógép és a fogászati ellátáshoz használt gépek ismerete, a fejlesztésekkel érkező új módszerek, anyagok, eszközök alkalmazásának megtanulása.

A legújabb fogászati technológiákat látva arra biztosan számíthatunk, hogy a diagnosztika, a kezelések és a megelőzések terén is számos változást fogunk tapasztalni a jövőben. Néhány évtizeddel ezelőtt elképzelni sem tudtuk, hogy mekkora fordulatot fognak hozni a számítógépek az életünkben. A digitalizáció a fogászatban is villámgyorsan teret nyert. Gondoljunk csak arra, hogy a fogtechnikusok és az implantológusok egyre gyakrabban használják a számítástechnika 3D megoldásait. A folyamatos innováció vívmányai nemcsak hatékonyabb segítséget hoznak a fogproblémákkal küzdőknek, de nagyban megkönnyítik a szakmában dolgozók munkáját is. Az előrejelzések szerint a digitális fogászati technológiák pár éven belül teljesen megváltoztatják a fogászat világát és ezzel együtt a betegek elvárásait a kezelésekkel kapcsolatban.

A digitális jövőben is szükségünk lesz az asszisztensek kétirányú munkájára

A fogászati szakterület fejlődése tehát most is folyamatos és a jövő a digitalizációval további távlatokat nyit. Az új megoldások az asszisztensek mindennapjaiban is új feladatokat, új lehetőségeket hoznak. Ami változatlan, az a mindenkori páciens testi-lelki igénye a segítségre, empátiára, bátorításra, és a fogorvosnak is mindig szüksége lesz rá, hogy megbízható munkatárs segítse a munkáját.

„A képzésre jelentkeznek olyan útkeresők is, akikre hat a fogászati szakma szépségének vonzereje, vagy azt tudják, hogy segítő szakmában szeretnének elhelyezkedni. Ha az útjukon társul hozzájuk a szükséges motiváció, akkor a siker sem marad el. Szükséges, hogy az asszisztens nyitott legyen a páciensek iránt – mondja Dr. Al-Katib -, és képes legyen az önálló munkavégzésre. Az orvos irányít, de nem fogja munkatársa kezét. Az lesz elégedett, az ér el sikereket, aki a magabiztosan és magas színvonalon végzi a feladatát. Az életrevaló munkatárs nagy kincs. A jó asszisztens olyan nekünk orvosoknak, mint egy másodpilóta, akinek jelenléte elengedhetetlen a sikeres betegellátáshoz.”

Érdekel a képzés

Pákozdi Szilvia

Zuglói egészségügyi szolgálat BARDENT Kft.; Kavics Dental