Bármilyen betegségről van szó, a test gyógyítása mellé társul egy igény a lelki folyamatok ápolására is. A páciens teljeskörű, testi-lelki ellátásában pedig jó, ha a fogorvos munkáját is támogatja egy másik segítő kéz.
Hagyd, ez az én harcom!
„Kibírom, vannak rosszabb dolgok is…” – mondogatjuk hősiesen a sajnálkozó barátoknak, munkatársaknak, de saját magunknak nehezen tudnánk letagadni, hogy iszonyúan fáj. És azt is tudjuk, hogy elsősorban magunkhoz képest érezzük rosszul magunkat, nem mások bajához viszonyítva.
Minden egészségügyi probléma épp elég nagy gond annak, aki megküzd vele. Ha fogfájással kínlódunk, gyakran éljük meg úgy, hogy a fájdalom elzár minket a családtagok pörgős mindennapjaitól; kiszakadva, kirekesztve érezhetjük magunkat. Vagy épp nekünk nincs türelmünk senki máshoz. Úgysem tudtok segíteni. De akkor ki tud? Nyilván a fogorvos, ez nem kérdés.
Bármilyen betegségről van szó, a test gyógyítása mellé társul egy igény a lelki folyamatok ápolására is. A páciens teljeskörű, testi-lelki ellátásában pedig jó, ha a fogorvos munkáját is támogatja egy másik segítő kéz.
A mosoly a legfontosabb
„A kedvesség, a humor az, ami rengeteget számít a betegnek bármilyen nehéz helyzetében.” – mondja Pákozdi Szilvia (Zuglói Egészségügyi Szolgálat, BARDENT Kft., Kavics Dental), aki a praxisban végzett munka mellett oktatja is a fogászati asszisztens, klinikai fogászati higiénikus és fogtechnikus hallgatókat. – „Nagyon fontos az emberi oldal, hiszen a páciens a fájdalmak hatására lehet kimerült, türelmetlen, ideges, félhet a beavatkozástól. Ilyenkor mintegy hídként tudunk működni: segítjük az orvost, hogy a kezelésre koncentrálhasson, miközben figyelünk a páciens komfortérzetére. Pláne visszajáró páciensekkel személyesebb, közvetlen kapcsolat alakul ki, bizalommal fordulnak hozzánk, megosztják velünk a panaszaikat. Az empátia, a nyugalom, a türelem mind alapvető kompetenciák a szakmánkban. Miközben kommunikálunk, egyszerre kell tiszteletben tartanunk a beteget, a problémáját, és azt, hogy a rendelőben ugyan team-ként dolgozunk, de a diagnózist minden esetben az orvos mondja ki.”
Új színek a palettán
A klinikai fogászati higiénikus a fogászati csapatban együtt dolgozik a szakorvossal, a fogtechnikussal és az asszisztenssel. Az orvos útmutatása alapján szervezi a munkafolyamatokat, feladatokat. Előkészít és asszisztál a beavatkozásoknál. Segédkezik a páciensek fogászati ellátásában, előkészíti a betegeket a fogászati és szájsebészeti beavatkozásokra. Gondozza és lelkileg támogatja őket a kezelések és szájüregi műtétek után.
Az orvos felügyelete mellett olyan preventív beavatkozásokat végezhet, amelyekkel megelőzhetők az esetleges későbbi problémák.
A klinikai fogászati higiénikus OKJ-s végzettség mellé a törvény orvosi felügyeletet ír elő, főiskolai végzettséggel önállóan láthat el feladatokat.
A higiénikus szakmai palettája olyan szolgáltatások elvégzését is tartalmazza, mint a fogtömések finírozása, polírozása, a fogkő eltávolítás, a fogfehérítés, és szájhigiénés kezelések.
Az oktatói, előadói képességek is jól jönnek az eszköztárában. Önálló feladatköre lehet a fogászati egészségnevelés, akár az egyes betegeknek tartott szájhigiénés tájékoztatások során, vagy gondozási, oktatási intézmények számára.
A fogászati higiénikus szakemberek járnak óvodákba, iskolákba, már az egészen kicsiket is tanítják a helyes fogápolás elsajátítására. De ugyanígy tartozhat a szakmai profiljukhoz a fogászati tanácsadás a terhesgondozás során, a fogyatékkal élők prevenciós ellátása, az idősek, valamint ágyhoz, lakáshoz kötöttek fogazati gondozása. Tanácsadást nyújthatnak azzal kapcsolatban is, hogy a fogászati kezelések után, utókezelések során hogyan táplálkozzanak a páciensek.
A nagyobb önállósághoz magasabb javadalmazás is jár, ezért gyakori, hogy az asszisztensi végzettség megszerzése után a hallgatók rövid időn belül nekivágnak a következő szintnek.
Kinek való a terep?
„Az egyszerűbb fogászati beavatkozásokat is komolyan kell venni – mondja Pákozdi Szilvia -, annak való ez a pálya, aki minden egyes esetre képes a legfontosabbként figyelni. Ez egy szívesen választott szakma, érdekes és összetett munka, hiszen az adminisztrációs feladatokat is végezzük és az orvos keze alá is dolgozunk. Az empátia és szakmai tisztelet az, ami fontos, hogy meglegyen bennünk.”
Ezt az orvosok is elismerik és szeretnek hosszú távon olyan emberrel dolgozni, akiben megvan az elhivatottság és a fejlődni akarás.
A szakma szeretetét és a szakmai alázatot emeli ki Dr. Kamil Al-Katib fogszakorvos, egyéni vállalkozó, felkért egyetemi előadó is. „Munka mindig lesz, hiszen a fogproblémák mindennapos panaszok. Ha kellően motivált a munkatárs, akkor tanul és képezi magát, hogy magasabb szinten tudjon segíteni a pácienseknek. Az marad itt, aki szereti ezt a világot.”
A fogászok anyag- és eszközparkja folyamatosan fejlődik, új módszerek, eljárások lépnek be a praxisba. Tisztában kell lenni a hazai fogászati és egészségügyi rendszerrel, az egészségügyi normákkal. Ehhez pedig kell egy naprakészség, ösztönös igény az utánaolvasásra, a folyamatos szakmai érdeklődés.
Ahogy Dr. Al-Katib mondja: „Egyben kihívás is, mert a fejlődés lehetőségével tudni kell élni. Magyarországon is vannak nagyon jó karriert kínáló helyek, de ahogy minden szakmában, itt is a legéletrevalóbbak jutnak el a szakma csúcsára. Aki megtalálja hivatásában a szépséget, és képes lesz egyensúlyt teremteni a magánéletével, mindenképpen elégedett lesz.”