A rendelőben és az oktatás során is a logikai gondolkodás a kulcs

Klinikai fogászati higiénikus képzés visszanézhető órákkal és online jegyzetekkel a Pannon Kincstár iskolában. Barna hajú fogorvos kezeli a páciensét.

A releváns tudás, amellyel a frissen végzett fogászati higiénikus a pályára lép, az órán és a gyakorlati helyen tanultakból együttesen áll össze. Egy tartalmas képzésen olyan dolgokat is megismernek a tanulók, amelyekkel kizárólag a könyvekből tájékozódva nem találkoznának. A sikerért persze itt is kell meg dolgozni -az a tanuló számíthat biztos karrierre, aki hajlandó rászánni a megfelelő időt és energiát az ismeretei bővítésére.

Pályán innen, a jelentkezésen túl

A klinikai fogászati higiénikus szakmai palettája meglehetősen színes, ezekről számoltunk be A szaktudás mellé a mosolyunkat is adjukcímű posztunkban. OKJ-s végzettség mellé a törvény orvosi felügyeletet ír elő, önálló feladatellátáshoz főiskolai végzettség szükséges.

A képzés bemeneti feltételei az 54 OKJ Fogászati asszisztens szakképesítés, 1 év fogászati asszisztensi gyakorlat, érettségi bizonyítvány és az egészségügyi alkalmassági igazolás, amelyet foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely állít ki. A Pannon Kincstárban félévente induló képzés időtartama 5 hónap. Az oktatások kéthetente, szombati napokon, 8:00 és 18:00 között zajlanak.

Az iskola saját rendelői, székes demonstrációs terme is segítséget nyújt ahhoz, hogy a tanulók az elméleti képzéshez kapcsolódóan gyakorlati felkészülést szerezzenek. A képzés idejére extra szolgáltatásként diákigazolvány is jár.

„Fontos kihangsúlyozni, hogy ez egy felnőttképzés, amelynek kereteit a jogi szabályozás adja, és ezt töltjük fel szakmai tartalommal. – mondja Dr. Al-Katib Kamil fogszakorvos, egyéni vállalkozó, felkért előadó – Amennyiben kizárólag a szakkönyvekben tárgyalt tartalommal ismerkednének meg a tanulók, abban az esetben kifejezetten hosszú folyamat lenne, míg a vizsgák letétele után elsajátítanák a piac által támasztott valódi követelményeket. A releváns, vizsgára és valódi klinikai körülményekre felkészítő tudás az órákon és a gyakorlati helyen szerzett ismeretekből, tapasztalatokból áll össze. A szakmánk annyira változatos és szerteágazó, hogy az oktatás keretein belül intenzív tempót diktálunk annak érdekében, hogy a lehető legjobban átadhassuk az ismereteket, viszont ehhez szükséges az a tanuló is, aki a megfelelő időt és energiát is hajlandó rászánni ismeretei bővítésére.”

Felkészül: az új csapattag

A klinikai fogászati higiénikus a fogászati munkacsoport tagjaként dolgozik majd a fogorvos irányítása mellett, együttműködve a fogászati asszisztenssel és a fogtechnikussal is. Segédkezik a páciensek fogászati ellátásában, előkészíti a betegeket a beavatkozásokra. Feladataihoz tartozik a kezelt és szájüregi műtéteken átesett betegek gondozása és pszichés támogatása.
Ahhoz, hogy a csapat hatékony munkáját támogassa, fél szavakból megértse a szakmai kommunikációt, és a sürgős helyzetekben gyorsan kapcsoljon, nagyon fontos, hogy tisztában legyen az elhangzott információ jelentésével.

„Az oktatás elejétől kezdve szoktatom a tanulóimat a szakmai kifejezésekhez, hogy beépüljenek a gyakorlati munkájukba, hiszen az orvostól is ezeket fogják hallani.” – erősíti meg Pákozdi Szilvia szakoktató (Zuglói Egészségügyi Szolgálat, BARDENT Kft., Kavics Dental) – „A szakmai tudatosságuk elmélyítéséhez ajánlom nekik a szaklapok, szakirodalom olvasását is. A kifejezések gyakorlásán kívül azért is jó, ha ez beépül a mindennapi életükbe, mert így később is természetes lesz számunkra, hogy figyelemmel kísérjék az újításokat, eredményeket, a szakma fejlődését.”

A képzés során fontos szerepet kap a kérdezve, megbeszélve tanulás módszere. Az oktatók is preferálják, hogy a nehezebben érthető részeket a tanulók felmerülő kérdései alapján közösen értelmezzék. „Támogatom és biztatom őket, hogy a csoporton belül osszák meg a kérdéseiket, a gyakorlat során megtapasztalt helyzeteket. – emeli ki Dr. Al-Katib Kamil – A megélt szituációk értelmezése sokat segít abban, hogy kialakuljon egy szakmai, logikai alapokon nyugvó gondolkodás, ami az egyik legfontosabb tényező a működésünkben.”
Ehhez csatlakozik Pákozdi Szilvia is: „A közös megbeszélés, órai feldolgozás rengeteget segít a nehezebb szakmai tartalmak elsajátításához. Szívesen hozok be példákat a saját munkatapasztalatomból is, hogy segítsem a könnyebb megértést. A többi oktatóval együtt igyekszünk olyan használható tudást átadni, amelyet kizárólag a könyvekből tájékozódva nem tudnának összegyűjteni.”

A megelőzés szolgálatában

A fogászati csapatban végzett munkáján kívül a klinikai fogászati higiénikust az egészségnevelés és a prevenció terén is várják feladatok. Ehhez rendelkeznie kell a szükséges anatómiai–élettani tudással, a táplálkozás és a szájhigiéné összefüggéseinek ismeretével.

„Azért is tartom az egyik kulcsterületnek a prevenciót – hangsúlyozza Dr. Al-Katib Kamil –, mert mindennek az alapja, mindenre hatással van. Saját egészségi állapotában elsősorban a kellően felkészített és informált páciens tud változást elérni azáltal, hogy odafigyel a megfelelő életvitelre, illetve azon belül is a szájhigiéniára. Szakemberként ebben is fontos szerepünk van, amelyre a tanulmányok során fel kell készülni.”

Egy lépésre a szakmai jövő

A sikeres vizsga után kitárul a világ. Egy olyan terület várja a frissen végzett szakembereket, amelyben folyamatos a fejlődés, jók az elhelyezkedés lehetőségei és maga a közeg is népszerű és vonzó. A tanulás, önképzés azonban nem ér véget a bizonyítvány átvételével. A Pannon Kincstár oktatói is arra ösztönzik a tanulóikat, hogy később is tartsák a kapcsolatot, segítsék egymást szakmai tapasztalataikkal, és osszák meg az eredményeiket.
Ahogy Pákozdi Szilvia fogalmaz: „Amiként a szakmai munkámban szeretem az embereket, a pácienseket, úgy tekintek a tanulóimra az oktatás során és azt követően is. Nagyon jó érzés híreket kapni róluk és együtt örülni annak, milyen sikereket értek el azon a pályán, amelyen a mi közreműködésünkkel indultak el.”

Dr. Al-Katib Kamil

Fogszakorvos

 

Pákozdi Szilvia

Zuglói egészségügyi szolgálat BARDENT Kft.; Kavics Dental

A gyógyszer, a tanács és az empátia együtt segít

A gyógyszer, a tanár, és az empátia együtt segít. A Pannon Kincstár egy szakmai cikke az egészségügyben. Gyógyszertári szakasszisztens képzés visszanézhető órákkal és online jegyzetekkel. Egy boldog gyógyszerész, ahogy segítséget nyújt egy idős hölgynek.

Hatás, lehetséges mellékhatás, mit nem lehet együtt szedni, ajánlott adagolás – mindezek ugyanúgy nélkülözhetetlenek a gyógyszerkiadó szakasszisztens tudástárából, mint a bizalom megteremtésének képessége. A beteg oda tér vissza, ahol a korábban adott tanács is bevált és a kiszolgálás során érezte az odafigyelést, a segítő hozzáállást.

Gyógyulásra várva

A gyógyszerkiadó munkatársak nem csupán a készítményekkel, hanem az emberekkel is foglalkoznak – erről szólt korábbi blogposztunk Sok beteg életében szinte családtaggá válik a patikuscímmel. Bár gyógyszertárba sokféle termékért járunk, és van, hogy csak egy kozmetikumért, teáért szaladunk be, a látogatások zömében mégis valamilyen gyógyszerért állunk sorban. Akár saját magunknak, akár egy családtagunknak vásárolunk, éppen egy betegséget igyekszünk legyőzni. Bosszanthat a sor, a többi vásárló ezer kérdése, a betegséggel szembeni kiszolgáltatottság, a rossz közérzet. Vinnénk haza minél előbb a gyógyulást, gyógyítást. Így aztán amikor sorra kerülünk, jólesik a kedves hang, a segítő szándék, a megnyugtató válaszok és a jól érthető tanács.

Fő csapásirányok

Ha a gyógyszerkiadást céloztuk be szakmai irányként, erre a mindennapi helytállásra kell felkészülnünk. „A szakasszisztenseknek nagyon alapos felkészítést adunk a gyógyszertant illetően – hangsúlyozza Tóth Jánosné Vera néni, a gyógyszertechnológia és általános labor gyakorlatok szakoktatója -, és hogy a betegekkel egy kedves, empatikus személyiség találkozzon.”

Ehhez csatlakozik Dr. Tófeji Mária szakoktató, a budapesti Eötvös Patika beosztott gyógyszerésze: „A gyógyszertant olyan mélységben tanítjuk, hogy a vizsgázott tanuló kész legyen az önálló expediálásra, vagyis azonnal használható tudást szerezzen. Ezt a gyakorlati tudást többféle módon támogatjuk. Folyamatosan frissítem például az anyagaimat, hogy azok a gyógyszernevek szerepeljenek benne, amelyekkel aktuálisan találkozhatunk a patikákban. Ezzel együtt a korábbi neveket is megtanítom, hogy a tanulóim képben legyenek, amikor a betegek olyan régről ismert gyógyszereket keresnek, amelyek azóta már módosult formában, más megnevezéssel kaphatók.”

A szakasszisztensek a betegek közvetlen kiszolgálása révén már nagyobb részt vesznek ki a gyógyszerészi gondozásból, közreműködnek a beteg gyógyulásában. Vény nélkül kapható és vényköteles gyógyszerek expediálását is végezhetik, ennek a felelősségét kell megalapozni a magabiztos gyógyszertani ismeretekkel. Dr. Mátyássi Marcell gyógyszerész, oktató így foglalja össze az elvárt tudnivalókat: „Fontos, hogy a munkatárs tisztában legyen az egyes termékek hatásával, a lehetséges mellékhatásokkal; figyelnie kell arra, hogy milyen más gyógyszerrel nem lehet együtt szedni, illetve, hogy mi az ajánlott adagolás. Ezeket az információkat osztja majd meg a betegekkel. Ezért alapvető, hogy képes legyen megfelelően kommunikálni és azt az empátiát nyújtani, amelyből a hozzá forduló beteg érzi, hogy valóban érdeklődnek iránta és fontos a problémája.”

Új utakon a fejlődésben

Ahogy a gyógyszerek, úgy a gyógyszerészi ellátás módszerei is fejlődnek és ez a képzésben is megjelenik. A piacon szükséges komplex tudás megalapozásában a gyógyszertan mellett a gazdálkodási oldal is szerepet kap. Dr. Mátyássi Marcell oktatóként és aktív szakemberként is nagy hangsúlyt helyez a gyakorlatiasságot támogató területekre: „A technológia és ügyvitel egyaránt fontos részei a szakasszisztensi felkészülésnek. A naprakész expediáláshoz gyakran kell utánajárni adatoknak, információknak. Emellett lépést kell tartani a szoftverek újabb verzióival, hiszen a gyógyszertárakban is utat tör a digitalizáció, és a teljeskörű, gyors ügyintézéshez hozzátartozik a számítógépes nyilvántartások, támogató rendszerek kezelése.”

Ahhoz, hogy az önfejlesztés mindennapi gyakorlattá váljon, a képzés használható kiindulópontokat ad. „A praktikus tudás naprakészen tartásához az órákon ajánlok interneten elérhető információforrásokat, hasznos honlapokat. Ha ez a fajta tájékozódás már a képzésen beépül a rendszeres készülésbe, a szakmai munkában is magától értetődő lesz.” – mondja Dr. Tófeji Mária.

A karrier kapujában

A képzés iránt egyre növekszik az érdeklődés. A tervezhető, biztos karriert ígérő pálya, a tiszta környezet és a sokféle termékkel dolgozó érdekes világ vonzó közeg a pályaválasztók, pályamódosítók számára. Gyógyszerkiadó szakasszisztensekből még mindig hiány van a pályán. A felkészült és elhivatott szakembereket mindenhol szívesen fogadják és hosszú távon megbecsülik.

A Pannon Kincstárban a keresletre válaszolva már 2-3 havonta indul képzés. A jelentkezéshez érettségi bizonyítvány, 54 OKJ Gyógyszertári asszisztens szakképesítés és 2 év gyógyszertári asszisztensi gyakorlat szükséges, valamint csatolni kell a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely által kiállított egészségügyi alkalmassági igazolást.

A képzés időtartama 7 hónap, heti rendszerességgel, szombati napokra ütemezve, 8:00 és 18:00 óra között. A tanulók a szakképző központ saját informatikai termében gyakorolhatják a gyógyszerkiadást a Medivus programon keresztül. Ha gyakorlati hely kereséséhez kér valaki segítséget, az iskola ebben is tud megoldást ajánlani.

A végzett gyógyszerkiadó szakasszisztens képes gyógyszerész mellett, de önállóan ellátni a vényköteles és a vény nélküli gyógyszerek, gyógynövények, és egyéb, gyógyszertárban forgalmazott termékek kiadását, valamint teljesíteni az ehhez kapcsolódó betegtájékoztatást, tanácsadást.

Tóth Jánosné Vera néni ezzel összegzi a jó szakember legfontosabb feladatait: „Olyan kapcsolatra kell törekednie minden beteggel, hogy legközelebb is bizalommal forduljanak hozzá, ő pedig megfelelő tanácsot adjon. A beteg oda tér vissza, ahol törődést és segítséget kapott.”

Dr. Mátyássi Marcell

Gyógyszerész, egyéni vállalkozó

 

dr. Tófeji Mária beosztott gyógyszerész, Eötvös Patika Budapest Pannon Kincstár, oktató

Dr. Tófeji Mária

beosztott gyógyszerész, Eötvös Patika Budapest

Sokszorosan megtérül az alapok tanulására fordított idő

Fogászati asszisztens képzés visszanézhető órákkal és online jegyzetekkel a Pannon Kincstár intézményében. Sokszorosan megtérül az alapok tanulására fordított idő. Mosolygós segítő a fogorvossal és egy pácienssel.

Sokszorosan megtérül az alapok tanulására fordított idő

A fogászat a kiemelt, frekventált területek közé tartozik az egészségügyön belül. Népszerű pálya, vonzó, tiszta közegben, folyamatos fejlődési lehetőséggel, tervezhető karrierrel. Az alaptudás megszerzéséhez az elmélet, az összefüggések megértése és a gyakorlat egyaránt szükséges, de aki nem sajnálja az időt és energiát, sokkal könnyebben boldogul majd a ráépülő ismeretekkel.

Kell egy jó tudásbázis

A fogorvos segítője, a biztos háttér, a jobb kéz, ami mindig tudja, mit csinál a bal – ezekkel a meghatározásokkal találkozunk leggyakrabban, vagy ahogy korábbi bejegyzésünkben írtuk: „A jó fogászati asszisztens segédpilóta, aki működteti a rendszert.”

Minden első számú segítőnek – segédpilótának, első tisztnek, helyettesnek, titkárnak, tanácsadónak és asszisztensnek – biztos tudással kell rendelkeznie a területén, hogy pont akkor és pont azt a szakmai támogatást nyújtsa, amit a helyzet megkíván. A rendelőre értelmezve: ami a páciens ellátásához szükséges, és amit ahhoz a fogorvos kér.

Ez a kétfelé teljesítés alapos odafigyelést és gyors kapcsolást igényel. Ahhoz pedig, hogy ez készségszinten jöjjön, érdemes az alapismeretek megszerzésébe beletenni a maximális energiát.

„Meg kell tanulni életben maradni – mondja Dr. Al-Katib Kamil, fogszakorvos, egyéni vállalkozó, felkért előadó –, ami azt jelenti, hogy egészségügyi pályáról lévén szó, elvárt a megfelelő önállóság. Ehhez nyújt segítséget az az alaptudás, illetve iskolai rendszer, ami tanulóinkra vár. Mi magunkra vállaljuk azt, hogy az elméleti ismereteken túl, olyan emberi skillek felvértezését is megalapozzuk, amikhez a későbbiekben mindig vissza lehet nyúlni.”

Fókuszpontok a képzésben

A jelentkezéshez érettségi bizonyítvány szükséges, illetve igazolás az egészségügyi alkalmasságról, amit a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely állít ki.

A Pannon Kincstárban 2-3 havonta indított képzés 10 hónapon át tart, heti rendszerességgel, szombati napokra ütemezett oktatással. A tanórák 8:00 és 18:00 óra között zajlanak.

Az oktatás hatékonyságát saját rendelői, székes demonstrációs terem segíti, ahol a tanulók az elméleti képzéshez kapcsolódóan gyakorlati oktatást is kapnak. A praktizáló fogorvos és klinikai fogászati higiénikus tanárokkal készült videók is hasznos segédanyagai a képzésnek.

„Az első hónapokban sok az alapinformáció, de az az idő, amit az összefüggések megtanulására fordítanak, sokszorosan megtérül. – erősíti meg Pákozdi Szilvia szakoktató (Zuglói Egészségügyi Szolgálat, BARDENT Kft., Kavics Dental) – Éppen ezért nagy hangsúlyt fektetek az ok-okozati lépések megértésére, és szívesen elmagyarázom akár többször is, megmutatom többféle szemszögből, sokszor vizuális megoldásokkal. Mert aki egyszer megértette ezeket az alapösszefüggéseket, az már biztosan tudni fogja.”

A vizualizálva átadott információ gyorsabban beépül és sokáig megmarad. A végzett tanulók később, már a szakmai munkájuk során is gyakran visszajelzik, hogy a mai napig emlékeznek arra, amit ilyen formában megtanultak. – meséli lelkesen Pákozdi Szilvia – „Biztatom is a hallgatóimat, hogy az általános alapismeretek nehezebb részeinél se keseredjenek el, mert gyorsan a helyére kerül minden és nagyon hasznosak lesznek ezek az anyagok a szakma teljes elsajátításához.”

A végzett fogászati asszisztensek sokrétű feladatokat képesek ellátni a fogorvosi rendelőben.

A szervező, előkészítő, adminisztratív feladatokon túl segítséget nyújtanak a diagnosztikai vizsgálatokban; fogászati, fogszabályozási, sebészeti beavatkozásokban; prevenciós feladatokban; a kezelt betegek megfigyelésében; sürgősségi ellátásban; műtétek előkészítésében. Ügyelnek a rendelő megfelelő higiéniájára, a színvonalas és biztonságos betegellátáshoz szükséges környezetre.
Egyszerre figyelnek a páciens lelki és fizikai állapotára, igényeire és a fogorvos keze alá dolgoznak, hogy a folyamatok zökkenőmentesen működjenek.

„Akármerre megyek, mindig találkozom Pannonosokkal” – mondja Pákozdi Szilvia, aki nagy örömmel tekint a hosszútávú kapcsolatokra a már végzett csoportokkal. „Az iskolán túl is igyekszünk segíteni őket, hiszen a kialakult bizalom később is megmarad. Tartjuk a kapcsolatot, támogatjuk egymást szakmai megbeszélésekkel. Nagyon jó és aktív közösségek alakultak így az online térben is. Már a képzésen arra biztatjuk őket, hogy tanuljanak egymástól is és ápolják a kapcsolatot. És mi sem engedjük el a kezüket később sem.”

Dr. Al-Katib Kamil

Fogszakorvos

 

Pákozdi Szilvia

Zuglói egészségügyi szolgálat BARDENT Kft.; Kavics Dental

A tanlaborból indul a gyógyszerkészítés útja

Gyógyszertári asszisztens képzés visszanézhető órákkal és online jegyzetekkel a Pannon Kincstár iskolában. A tanlaborból indul a gyógyszerkészítés útja.

A szakmai helytállás lényege, hogy a gyógyszertári asszisztens ismerje az anyagokat és eszközöket, amelyekkel dolgozik, és mindent megfelelően dokumentáljon. A gyógyszerkészítés praktikus tudásához az elméleti háttér mellé sok gyakorlat kell, éppen ezért nehéz lenne nekivágni a pályának a tanlabor alapozó órái nélkül.

Az első kilométer

A gyógyulás folyamatába sokszor szinte észrevétlenül kapcsolódnak be segítő kezek. Kaput nyitunk a gyógyulás felé című posztunkban írtunk bővebben a gyógyszertári asszisztensek munkájának fontosságáról, és arról, milyen területeken, mennyiféle formában tudják támogatni az egészségünket, mindennapi jóllétünket.

Hogyan készülnek fel a tanulók erre a sokrétű feladatra? Honnan indul a szakmai út? – Ezúttal a pálya első kilométerkövéig tartó szakaszra, a képzésre nézünk rá.

A jelentkezés előfeltételei az érettségi bizonyítvány és a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely által kiállított egészségügyi alkalmassági igazolás. A Pannon Kincstárban 2-3 havonta indul képzés, 10 hónapon át tart és az órák heti rendszerességgel, szombati napokra ütemezve 08:00 és 18:00 óra között zajlanak.

A tiszta patikai környezet, az esztétikus termékek, a gyógyszerkészítés izgalmas világa sokak számára vonzó. A jelentkezők között vannak olyanok is, akik nem egészségügyi alapoktatásból érkeznek, de a szakterület különlegessége, a pályában rejlő fejlődés és a biztos munka lehetősége megszólította őket.
„Éppen azért, mert a tanulók többféle középiskolából, vagy akár pályamódosítóként jönnek, a képzésben az alapozó modult az általános egészségügyi ismeretek adják. Ez több szempontból is hasznos. Egyrészt így tudunk a csoportokban mindenki számára egységes tudásbázist létrehozni. Másrészt az alapmodulok illeszthetők és a későbbiekben átjárhatóságot biztosítanak más szakterületek felé, ha valaki módosítani szeretne a célirányán, vagy bővítené a saját szakmai palettáját.” – mondja Dr. Tófeji Mária szakoktató, a budapesti Eötvös Patika beosztott gyógyszerésze.

Gyógyító alkotás

Az első év intenzív, sok elmélettel, alapozó tárgyakkal és gyakorlati munkával. A gyógyszerkészítéshez szükséges praktikus tudás megszerzéséhez nyújt segítséget az iskolai tanlabor. Itt alapozzák meg a szakmai munkájukat a tanulók, és olyan indítást kapnak, amelyre a vizsgán és később a mindennapi feladataikban is nagy szükségük lesz.
„Egy jól felkészült asszisztens ismeri az anyagokat és az eszközöket, hogy a gyógyszerek, gyógyszerformák elkészítésében helyt tudjon állni. – hangsúlyozza Tóth Jánosné Vera néni, a fitomedicina, a gyógyszertechnológia és a gyógyászati segédeszközök szakterületek szakoktatója – A méréshez, mérőeszköz kezeléshez szükséges odafigyelést, pontosságot is meg kell tanulnia. Ezekre akkor is szüksége lesz, ha végül nem patikában, hanem egy laboratóriumban vagy más hasonló intézményben fog dolgozni.”

Az iskola saját tanműhelyében végzett gyakorlatok során a tanulók felkészülnek arra, hogyan készítsenek majdani patikai munkájuk során kenőcsöt, fül- és orrcseppet, kúpot, hintőporokat és hogyan végezzék az elválasztó műveleteket: a desztillálást, dekantálást, szitálást és szűrést.

Folyamatok papíron és lélekben

A képzés a leendő munkakörrel járó adminisztratív és dokumentációs feladatokra is felkészít. „A technológia mellett nagyon fontos az ügyvitel is, ráadásul meg kell tanulniuk úgy dokumentálni, hogy a minőségbiztosítás szempontjai is teljesüljenek. – emeli ki Dr. Mátyássi Marcell gyógyszerész, szakoktató – Mivel az asszisztensek gyógyszertáron kívül is forgalmazott, vény nélkül kapható gyógyszereknél, étrendkiegészítőknél már végezhetnek expediálást, igyekszem arra sarkallni őket, hogy folyamatosan bővítsék a háttértudásukat. Így tudnak majd minél több hasznos információt átadni a betegeknek.”

A felkészítésben a tananyagok átadásán túl az emberi dolgok is sokszor szerepet kapnak. A tíz hónap során néha előfordulhat egy-egy elakadás. Az oktatók ilyenkor a saját pályafutásuk tapasztalataiból merítve nyújtanak támogatást. Ahogy Dr. Tófeji Mária mondja: „Ha a lélek szorul ápolásra, akkor egy picit megállunk. Megnézzük, mi miatt érzi bizonytalanul magát a tanuló, és igyekszem segíteni.”

További kilométerkövek

A képzés ideje alatt kialakult jó kapcsolatok a bizonyítvány megszerzését követően is megmaradnak. Vera néninél is gyakran cseng a telefon, érkeznek levelek, üzenetek: „Hatalmas öröm nekem, amikor sorra megkeresnek, beszámolnak az eredményeikről, vagy a véleményemet kérik egy aktuális szakmai kérdésben, és megosztják velem a sikereiket.”

A sikerek ugyanis nem maradnak el. A szorgalmas munkaerő hamar eredményekre váltja a befektetett energiát. Dr. Mátyássi Marcell így foglalja össze a képzésre jelentkező leendő munkatársaknak: „Az elhivatott szakemberekből hiány van a pályán. Aki jó, azt megbecsülik a munkahelyén, anyagilag is elismerik, és tervezhető karrier vár rá. A betegek megfelelő ellátásában mindig szükség lesz a gyógyszerekhez értő szakemberekre.”

 

dr. Tófeji Mária beosztott gyógyszerész, Eötvös Patika Budapest Pannon Kincstár, oktató

Dr.  Tófeji Mária

beosztott gyógyszerész, Eötvös Patika Budapest

 

Dr. Mátyássi Marcell

gyógyszerész, egyéni vállalkozó

Együtt készülünk fel egy értő és segítő pályára

Rózsaszín felsős tanító hölgy áll ölbe tett kézzel tanítványai előtt az iskolában. Pannon Kincstár

Együtt készülünk fel egy értő és segítő pályára

A pedagógiai és családsegítő munkatárs két irányban segíti a pedagógiai munkát: részt vesz az oktatási feladatok előkészítésében és odafigyel a gyerekek igényeire, problémáira. Ezúttal azt járjuk körül, hogyan készít fel erre az összetett munkára a szakképzés.

Segítő szerepben iskola és család között című bejegyzésünkben foglalkoztunk vele, mit is jelent ez a  koordináló tevékenység a mindennapokban. A pedagógiai és családsegítő munkatárs dolgozhat óvodákban, iskolákban, egyéb köznevelési intézményekben. A munkáját felsőfokú végzettségű pedagógus irányítja, a vezetővel egyeztetve – így egy szakmai teamként működnek az intézményen belül. A keretet a tanrend és a belső szabályok, ütemezések adják, ezen belül viszont egy különleges szabadságfokkal jár a munkakör, hiszen támogató közegben kellő teret ad a saját kreativitásnak, egyedi módszereknek.

Felkészül: legújabb hallgatónk

A Pedagógiai és családsegítő munkatárs képzésre jelentkezés feltétele az érettségi bizonyítvány. A tanfolyam a Pannon Kincstárban félévente indul, nyolc hónapon át tart és hogy a tanórák látogatása munka mellett se jelentsen gondot, a képzés szombati napokon, 8:00 és 18:00 óra között zajlik.

„Csupa olyan oktatók vagyunk a csapatban, akik nyakig benne vagyunk a mindennapi gyakorlatban is. – emeli ki Földes Petra pedagógiai szakoktató, az Új Pedagógiai Szemle szerkesztője – Ha összeadjuk a szakmai tapasztalatunkat, teljesen lefedjük a gyermekkor életszakaszait, kisgyermektől egészen a kamaszkorig.”

A képzés további nagy erőssége, hogy minden hallgatónknak tudunk gyakorlati helyet biztosítani, annak köszönhetően, hogy több intézményvezető is óraadó tanárunk.

Eszköztár az iskolatáskában

Mivel a pedagógiai segítő munkatárs aktívan közreműködik az óvodai-iskolai tevékenységek, foglalkozások, tanítási órák előkészítésében és lebonyolításában, nagyon fontos a mindezekre irányuló alapképességek megerősítése. Ilyen a köznyelvi és szakmai szövegek megértése, megírása, a témákhoz kapcsolódó információgyűjtés, a pontos adminisztratív munka és a megfelelő kommunikáció.

„A pedagógiai asszisztens egy különleges szereplő az intézmény és a családok között, ezért a képzésben igyekszünk megtámogatni azt a képességét, hogy minden irányban jól tudjon kommunikálni: a vezető, a kollégák, a gyerekek és a szülők felé is.” – hangsúlyozza Földes Petra.

Nagyon fontos, hogy mind a kommunikációjával, mind a pedagógiai munkát támogató tevékenységével jól tudja segíteni a gyerekeket, külön kiemelve a speciális nevelésű igényű és a hátrányos szociokulturális környezetből érkező tanulókat. Ahogy a pályán, úgy már a képzés során is kulcsfogalmak az elfogadás, az empátia, a tolerancia, a konfliktusok feloldása, a szakmai és etikai szabályok, értékek.

„Amit mindig kiemelek a hallgatóim számára, hogy a pedagógiai és családsegítő munkatárs nem lehet jelen a munkájában kritikai attitűddel. Értékelő hozzáállás helyett ÉRTŐ és SEGÍTŐ attitűdre van szükség. Ennek a megerősítésében igyekszem segíteni őket sok-sok tapasztalat és ismeret átadásával.” – mondja Földes Petra.

Közös tanulás, közös út

A képzés során összekovácsolódnak a csoportok. Erre ösztönöznek az oktatók is, hiszen a behozott tapasztalatok, ismeretek tovább növelik a közös tudástárat. „Bátorítjuk is a csapatokat, hogy egymás között osszák meg a tudást, hozzanak be minél több esetet, kérdést, amit aztán együtt feldolgozhatunk, hiszen ebből rengeteg pluszt kapnak mindannyian, és ehhez adjuk még mi oktatók a szakmai anyagokat.”

A közös felkészülés eredményessége a vizsgákon is látszik, az országos 4,38-as átlaghoz képest a Pannon Kincstár végzős pedagógiai asszisztensei 4,86-os átlaggal teljesítenek. A tapasztatok pedig azt mutatják, hogy a barátságok és a szakmai támogatás a képzés után is megmaradnak – egymáshoz és az oktatókhoz is gyakran fordulnak a napi munka során felmerülő kérdésekkel. Vagyis az egykori csoporttagok tovább kísérik egymást a közösen megalapozott pályán.

 

Földes Petra

szerkesztő, Új Pedagógiai Szemle

A masszázs mellett fontos, hogy rendszerben lássuk az egészet

Gyógymasszőr képzés visszanézhető órákkal és online jegyzetekkel. Pannon Kincstár. A masszázs mellett fontos, hogy rendszerben lássuk az egészet. Szakmai cikk az egészségügyben. Masszőr kezeli a női páciens vállát.

A masszázs mellett fontos, hogy rendszerben lássuk az egészet

Értő hallgatás, empátia, hozzá pedig kellő fizikum, hiszen a mindennapi terhelést bírni kell. A gyógymasszőr mindennapjai a segítségnyújtás, a testi-lelki megújulást szolgáló kezelések körül zajlanak. Népszerű és elismert szakma, keresett tudás, amely sok elméleti és gyakorlati ismeretet igényel – vagyis kellenek a biztos alapok.

Építkezés előtt

A pálya vonzerejéről, kihívásairól, a sokféle irányról és lehetőségéről A gyógyító értintéshez értő hallgatást adunk című posztban írtunk részletesebben. A szakma elsajátításához a fogásokon, módszereken túl kiterjedt és sokrétű ismeretanyagra van szükség. Ezek adják azt a biztos alapot, amelyre a későbbiekben építkezni tudunk.

„Az anatómiával, fizikai felépítéssel tökéletesen tisztában kell lennünk. Ismernünk kell az eszközöket, anyagokat és tudnunk kell használni ezeket, hiszen csak így tudunk az orvosi utasításokat követő, megfelelő kezelést nyújtani.” – mondja Niedermüller Péter, gyógymasszőr, szakoktató.

A képzés előfeltétele az érettségi bizonyítvány, emellett a jelentkezéshez szükséges a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely által kiállított egészségügyi alkalmassági igazolás is. Népszerű képzésről lévén szó, 2-3 havonta indulnak csoportok a Pannon Kincstárnál. A tanfolyam ideje 10 hónap, heti rendszerességgel, szombati napokra ütemezve, hogy a munkába járók számára is megoldható legyen az óralátogatás. Az oktatási napokon 8:00-tól 18:00 óráig tartanak a tanórák.

Bővülő látószög

„Már a képzés során sem csupán a mozgásszervi jelenségekkel foglalkozunk. A fókusz sokkal nagyobb. – hangsúlyozza Niedermüller Péter – A szakma folyamatosan fejlődik, új módszerek, új irányok, új anyagok lépnek be. Az innovációkkal lépést tartani munka mellett persze nehezebb és sok egyéni felkészülést igényel. Azonban aki megfelelően elsajátította az alapokat, az új helyzetekkel is könnyebben megbirkózik.”

A nagyobb fókuszban pedig olyan különleges ismeretek is szerepelnek, mint például a fürdők működése, a tangentor használata, az iszap-, balneo- és hidroterápiás kezelések, gyógynövényes és szénsavas fürdőkezelések, súlyfürdő és trakciós kezelések, hőlégkamrás, gőzkamrás és szauna kezelések. A képzést elvégző hallgatók megtanulják a gyógymasszázs, a svédmasszázs, a frissítő masszázs alapfogásait, az aromaterápiás masszázst. A teljes test és az egyes testtájak masszírozásában a különleges masszázsfajták alkalmazását, nyirokmasszázst, passzív kimozgatást és reflexzóna masszázst.

Képesek lesznek állapotfelmérést végezni és a szakorvos iránymutatása alapján az elméleti képzés során elsajátított reumatológiai, ortopédiai, traumatológiai betegségeket kezelni. Aki később egészségügyi intézményben helyezkedik el, csapatban dolgozva támogatja majd az orvos munkáját, együttműködik a gyógytornásszal, fizikoterápiás szakasszisztenssel a páciensek gyógyulása, rehabilitációja és pihenése érdekében.

Részekből az egész

„Azért is fontos, hogy már a képzésben ennyiféle kapcsolódó területet megismertessünk a tanulókkal, mert a munkánk során sem csupán a masszázsra koncentrálunk. Nagy hangsúlyt fektetek azokra az irányokra, amelyek az egészséges életmód támogatásához elengedhetetlenek, mint például az ergonómia szempontjai. A célom az, hogy rendszerben lássák mindazt, amivel majd a pácienseiket segíteni tudják.”

A svéd- és gyógymasszázs alapok és simítás elsajátítása a szombati képzési napok keretében, helyben történik, mivel az iskola rendelkezik saját masszázságyakkal és a masszázshoz szükséges kiegészítőkkel is. Gyakorlati helyhez a kiterjedt kapcsolatrendszeren keresztül az ország majdnem minden pontján tudunk segítséget nyújtani.

A szakmai vizsgára Budapest leghatásosabb gyógyvíz lelőhelyén, a Lukács fürdőben kerül sor, amelyre az iskola helyszínbejárást biztosít. Ennek keretében a tanulók a szakmai vizsga előtt 1-2 alkalommal az óraadó tanárral együtt feltérképezik a kezelőhelységeket és megismerik az eszközöket.

„Szeretek a felnőttoktatásban dolgozni – foglalja össze oktatói tapasztalatait Niedermüller Péter – mert a hallgatóimnak már kellő rálátásuk van a világra és tudják, mit szeretnének tanulni. Én pedig arra próbálom sarkallni őket, hogy gondolkozzanak. Minden ismeretet és gyakorlatot gyúrjanak egybe és ebből a tudáscsomagból válogatva rakják össze a páciensre szabott kezelés kombinációját.”

Megbízható partnerré kell válnunk a fogorvos és a páciens számára is!

Tanulható fogtechnikus szakma a Pannon Kincstár keretében. Megbízható partnerré kell válnunk a fogorvos és páciens számára is! Fogorvos, ahogy gyakorol műfogsoron.

Megbízható partnerré kell válnunk a fogorvos és a páciens számára is!

Korábbi posztunkban a fogtechnikus szakmával foglalkoztunk, ezúttal az ezt megalapozó gyakornoki képzés oldaláról nézünk rá a szakterületre.

Ahogy azt „Vissza kell adnunk az emberek mosolyát!” című írásunkban olvashattátok, a fogtechnikus a fogászati team kreatív művésze, aki akkor kapcsolódik be a csapat munkájába, amikor már valamilyen foghiányról beszélünk.

Mint más egészségügyi szakmákban is, az első két év gyakornoki időnek számít, amelynek során a gyakornok a fogtechnikus irányítása mellett javításokat készít, közeműködik a fogpótlások készítésében, miközben folyamatosan tanulja a módszereket és eljárásokat, tanulmányozza az anyagokat.

Szakmai alapozó

A Pannon Kincstárban félévente indítjuk a fogtechnikus gyakornok képzéseket, tíz hónapos időtartammal, heti egy teljes képzési nappal, szombatokra ütemezve, hogy a tanulás a munka mellett is megoldható legyen. A jelentkezéshez érettségi bizonyítvány szükséges, valamint egészségügyi alkalmassági igazolás, amelyet a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely állít ki.

„A képzés alapját két fő terület adja.” – mondja Szántó Gábor, fogtechnikus, szaktanár – „Az egyik nagy egység a teljesen vagy részlegesen kivehető fogpótlások területe. A másik pedig a rögzített fogpótlásokra, mint például a koronákra, hidakra vonatkozó szakismeretek. Ennek a tudásnak az elsajátítása képezi azt a stabil alapot, amelyre a későbbiekben építeni tudunk.”

Az elméleti alapismeretek egyik kiemelt részét adja az anatómia. „Azért ennyire fontos, hiszen a szerkezet, amelyet készítünk, a testrészévé válik a páciensnek. Tisztában kell lennünk a test felépítésével, hogy az általálunk készített pótlások harmonizáljanak a testrészek működésével és valóban visszaadjuk a rágás képességét.” – emeli ki Szántó Gábor – „Az anyagtan pedig azért elengedhetetlen alapozó tudás, hiszen ezekkel dolgozunk, tudnunk kell, miből készülnek, mik a jellegzetességeik.”

Ezekhez jönnek aztán az egyéb szakmai ismeretek. Mivel ahogy már említettük, a szakmának van egyfajta művészi jellege, ezért a képzés során végig sok a modellezés, formázás, rajzolás, a kézügyességet igénylő alkotómunka.

A Pannon Kincstár képzésében plusz segítség, hogy minden jelentkező számára lehetőséget biztosítunk fogtechnikai laboratóriumban végezhető gyakorlatra. A hátteret a partner laboratóriummal kötött együttműködési megállapodásunk adja, a gyakorlat díja pedig a felhasznált agyagok költségét fedezi.

Pályára állunk

Tanulóink a vizsgán jóval az országos átlag teljesítenek: a 3,01-es országos átlaggal szemben 4,0-es átlaggal szerepelnek.

A szakképesítés megszerzésével fogtechnikus gyakornokaink képesek lesznek kivehető műanyag alaplemezes fogpótlást és fémlemezes fogpótlást készíteni, összeállítani a rögzített fogpótlások vázrészét, elvégezni a fogpótlások javítását. Így már ezzel a végzettséggel is vállalhatnak laboratóriumi munkát. Önálló fogtechnikusi munkavégzéshez azonban szükség lesz a továbbiakban a ráépülő képzések elvégzésére. Érdemes szélesebb spektrumon is körülnézni, mert a végzett szakember a kapcsolódó szakterületek, mint az implantológia, vagy a fogszabályozás területe felé is továbbléphet.

Ahogy Szántó Gábor a szakma lényegét látja: „A fogtechnikusok jelszava a saját hitvallásom is: Nil nocere! Úgy segíts, hogy ne árts! – Ehhez pedig megfelelő alaptudásra van szükség, csak így tudunk megbízható partnerei lenni fogorvosnak és páciensnek egyaránt.”

 

Szántó Gábor

Minden napra jut valami pozitív dolog

Piros ruhás, barna hajú tanár oktat négy kisgyereket az iskolában. Pannon Kincstár

Aki szívesen foglalkozik gyerekek gondozásával és azt tervezi, hogy óvodai dajkaként helyezkedik el, két dologban egészen biztos lehet. A napi nyolc óráját teljes egészében kitölti majd, hiszen a gyerekek mellett kevés az üresjárat. Emellett pedig az is garantált, hogy a munkájáért cserébe hihetetlen mennyiségű szeretetet és nevetést kap minden egyes napon.

Varázslók akcióban

Akár a saját óvodai emlékeinket idézzük fel, akár már szülőként gondolunk a gyerekünk első közösségben töltött éveire, az óvónéni mellett mindig ott vannak a fáradhatatlanul körülöttünk tevő-vevő dadusok. Ez a kép mindig nagyon pörgős: hozzák a kancsókat, terítik az asztalt, pakolják az ágyakat, segítenek kezet mosni-törölni, egy villanás alatt felvarázsolják a labirintusnak látszó anorákot, és jönnek, amikor nincs meg valami, vagy kifolyt, eltörött, nem sikerült, összekenődött, túl magasan van és le kellene venni. Ha csak a kezüket figyelnénk, mint Rodolfónak, azt látnánk, hogy szinte egész nap akcióban vannak: varázsolnak. Vagyis minden hívásra, és hívás nélkül is jönnek, jönnek, jönnek … és megoldanak mindent.

Szupererők: empátia és türelem

A hálás szülő és a szeretettel visszaemlékező egykori óvodás joggal érzi, hogy a dajka feladatkör egy amolyan „mindent is” csomag.  Hogyan fordítható le a mindennapok gyakorlatára? Szakmai meghatározás szerint az óvodai dajka az óvodáskorú gyermek gondozását, nevelését ellátó intézményben a pedagógus irányításával végzi munkáját. Közreműködik a gyerekek gondozásában, a higiénés feltételek biztosításában, a környezet rendjének és tisztaságának megteremtésében. Az óvodapedagógussal együttműködve segíti a gyerekek napi tevékenységét, részt vesz a programok előkészületeiben, az étkezésekhez kapcsolódó feladatokban, figyel a szabályok betartására és a balesetvédelemre. Betegség, sérülés esetén ápolja és ellátja a gyermeket, amíg a szülő megérkezik.

Mindezekhez pedig nagy szüksége van a saját eszköztárából a kommunikációs képességeire, az empátiájára, a türelmére és arra, hogy a különböző családi környezetből érkező gyerekeket előítéletektől mentesen kezelje, elfogadja.

„A feladat komoly és sokrétű. A dajka ismeri minden gyermek helyzetét a csoportban, látja és felismeri a csoportdinamikát, testileg és lelkileg is segíti a gyerekeket.  A szülőtől való elválást is igyekszik megkönnyíteni számukra. Ehhez kell, hogy jól kommunikáljon, bevonja a gyerekeket a mindennapi óvodai létbe. Bizalmi kapcsolatot épít velük, miközben az óvónővel és a szülőkkel is együttműködik.” – mondja Schmidka Istvánné Éva, szociálpedagógus, szakoktató.

Viszonzott gondoskodás

A napirend fenntartásához az idővel is jól kell gazdálkodni: pont akkorra legyen ebéd, uzsonna, alváshoz kész fekhelyek és tisztaság, amikor a kis csapat programja előírja. A fix és tervezhető időbeosztás a munkakörhöz tartozó előnyök között is megjelenik, hiszen a napi menetrend, a hétvégék, szabadságok is előre láthatók, tervezhetők.
„Sokan választják éppen a kiszámítható időbeosztás miatt a dajkaságot, nem ritkán már saját gyerek mellett, pályamódosítással. – erősíti meg Andróczki-Varga Irén, óvodapedagógus, szakoktató – És ami szintén nagy érv a szakmánk mellett, a rengeteg szeretet. Más szakmákból is jönnek, hogy tanuljanak és ezen a pályán dolgozzanak, mert tudják magukról, milyen sokat képesek adni és vágynak arra, hogy a munkába tett energiáért cserébe valódi hálát kapjanak. Aki az egyoldalú teljesítésben kiégett, elfáradt, szinte kicserélődik, megújul ebben a közegben. A munkánk legnagyobb szépsége ez a szeretet, amit a gyerekektől kapunk.”

A viszonzás pedig naponta más. Lehet egy rajz, egy vicc, a nevetés, az odabújás, az ölelés. A gyerekek tárháza kifogyhatatlan és megtippelni is nehéz lenne, milyen formában köszön vissza a gondoskodás. Ahogy Schmidka Istvánné Éva a gyermekellátásban töltött évek során szerzett élményeit összefoglalja: „Rengeteg öröm, amit hoznak nekünk és minden napra jut valami pozitív dolog.”

Vissza kell adnunk az emberek mosolyát!

Fogorvos segéd fiú fogászati eszközökkel foglalkozik egy asztalnál. Pannon Kincstár

Speciális szakterület a fogtechnikusi munka. A fogászati team-ben ő a művész, a kreatív alkotó, aki az orvossal együttműködve ezért dolgozik, hogy a páciens visszakapja az életminőségét.

Ha bármilyen fogbetegséggel küzdünk, nem szívesen érintkezünk másokkal, inkább elbújunk a világ elől. Fokozottan igaz ez, ha valamilyen hirtelen baleset, vagy elhúzódó fogprobléma miatt elveszítjük egy fogunkat. A foghiány – pláne, ha jól látható helyen van – szégyenérzetet okozhat bennünk. Ha lehet, inkább hallgatunk, vagy ha muszáj megszólalni, a szánk elé tesszük a kezünket, szabadkozunk a helyzet miatt – közben meg legszívesebben elbarikádoznánk magunkat a külvilágtól, amíg a probléma megoldódik.

Ráadásul, ha a pótlás nem történik meg belátható időn belül, a hiányos fogsor a lelki tényezőn kívül egészségügyi gondokat is okozhat. A táplálkozás folyamatában a fogaink szerepe kihagyhatatlan –a tápanyagok tökéletes feldolgozásához, lebontásához az ételt meg kell rágni. Vagyis nincs mese, az egészségünk megőrzéséhez ép fogazatra van szükség.

Visszaadni a rágás képességét

Legyen szó fogpótlásról, rögzített-, vagy kivehető fogsorról, a fogtechnikus akkor lép a képbe, amikor már fennáll valamilyen hiány. A rágóképességet vissza kell adni, hogy a páciens újra a megszokott minőségben élhesse az életét.

A fogtechnikus ügyfele egyik oldalról a páciens, akinek a kéréseit figyelembe véve végzi a munkáját; a másik oldalról pedig az orvos. Vele együttműködve, az ő iránymutatása alapján kivitelezi a tökéletes megoldást. Minden eset egyedi és a páciensre szabott. Megfelelő megoldás éppen ezért csak az lehet, amellyel visszakapja az életminőségét, a képességét az ételek megrágására és a problémamentes kommunikációra, a közösségben létezésre.

Kulcsszó: művészet

A fogászati csapaton belül, a kapcsolódó szabályok betartása mellett a fogtechnikusnak megvan a saját önállósága. Hasonlóan a művészi szabadsághoz, a feladat keretein belül mozogva beviheti az egyedi ötleteit, kreatív megoldásait. A szakmában elvárt a jó kézügyesség, és már a képzési időszakban is rengeteg a rajzolás, modellezés. Fontos a térlátás, a színek, formák megfelelő érzékelése. Ezek a képességek alapozzák meg a szakmaiságát, és végigkísérik a teljes pályafutását.

Új módszerek, új szinteken

Egészségügyi szakmáról lévén szó, az első két év gyakornoki időnek számít. Ezalatt a gyakornok a laboratóriumban a fogtechnikus irányítása mellett közreműködik a javítások, fogpótlások elkészítésében, tanulmányozza a technológiát, megtanulja az előírásokat és folyamatosan képezi magát.
A rendszeres tanulásra, tájékozódásra később is szüksége lesz, nemcsak a szakmai fejlődéshez, hanem a tudása naprakészen tartásához is, hiszen mindig új alapanyagok, új technológiák kerülnek az eljárásokba. Ezekkel mind képben kell lennie egy szakembernek és elsajátítani az alkalmazásukat.

Minden igény a legfontosabb

„Úgy kell hozzáállni minden pácienshez, mintha a legkedvesebb szerettünknek segítenénk. Ezt szoktam mondani a tanítványaimnak. Vissza kell adnunk az emberek mosolyát.” – mondja Szántó Gábor fogtechnikus szaktanár. – „Ehhez persze türelem és kitartás kell, de a Magyarországon megszerezhető szakképesítés emelt szintű és a magyar fogtechnikusok világszerte elismertek.”
Aki szeret rajzolni, alkotni, képes partnerséget kialakítani az orvossal és a team tagjaival és megvan benne a szociális érzékenység, segíteni akarás a páciens felé, az megtalálja a pályán a helyét. Kreatív szakma, amelyben mindig lehet és kell is újat tanulni.

„Olyan nemzetközileg is elismert szakembereink vannak, mint például Makó János, akinek az előadásai ma már világszerte népszerűek és látogatottak. De a szakmánk képviselői a versenyeken is jól teljesítenek.” – mondja Szántó Gábor.

Akiben megvan az elhivatottság és kitartás, el tud jutni a szakma csúcsára. A befektetett energia meghozza az eredményeket anyagilag is, a képzések ára hamar megtérül és hosszú távon stabil megélhetést, megbecsülést biztosít.

 

Szántó Gábor

Segítő szerepben iskola és család között

Vidám pedagógus hölgy játszik egy csíkos felsős kislánnyal. Pannon Kincstár

Munkája fókuszában a gyermek áll, miközben a nevelők munkáját is támogatja. Jó közösségben a pedagógiai és családsegítő munkatárs igazi jolly joker, aki segítő-alkotó tevékenységével teszi színesebbé az intézmény életét.

Mindennapi teljesítmény-balansz

Az óvoda-iskola az a közeg, amellyel kapcsolatban tényleg mindannyiunknak van tapasztalata és emlékszünk rá, hogy a napi tanórák, foglalkozások mellett mennyi más esemény, ünnepség, verseny helyszínei voltak. Egy biztos, hogy programból nem lett kevesebb azóta sem. Viszont a szabályozások időközben még komolyabbá váltak, nőtt a kötelező óraszám, és a pedagógusokra az oktatói, nevelői munkán és a kulturális szerepkörökön túl több adminisztrációs feladat hárult. Miközben az ő napjuk is csak huszonnégy órából áll.

A gyerekek pedig most is ugyanazt a figyelmet igénylik. Sőt, esetenként többet is. „Ezért egyre nagyobb szükség van a pályán olyan szakemberekre, akik a pedagógiai munkát két irányban is tudják segíteni: részt vesznek az oktatási feladatok előkészítésében és odafigyelnek a gyerekek igényeire, problémáira. Vagyis egyfajta koordináló szerepet látnak el az intézmény és a család között.” – mondja Földes Petra pedagógiai szakoktató, az Új Pedagógiai Szemle szerkesztője.

Kettős szerepkörben

A pedagógiai és családsegítő munkatárs köznevelési intézményekben foglalkoztatott szakember, aki felsőfokú végzettségű pedagógus irányítása mellett végzi mindennapi munkáját. A vezetővel és a pedagógusokkal egyeztetve, rögzített keretek közt részt vesz az óvodai tevékenységek, a tanítási órák előkészítésében és lebonyolításában. Közreműködik a közösségi szabályok megtanításában, a gyerekek higiénés szokásainak kialakításában, felügyeli, kíséri őket a foglalkozások és egyéb tevékenységek során. Bekapcsolódik az intézményen belüli szabadidős programok, ünnepségek, rendezvények szervezésébe. Mindezzel egyrészt könnyíthet a pedagógus leterheltségén, aki így jobban tud fókuszálni a tananyag megfelelő átadására és az adminisztratív kötelezettségeire is.

Másrészt a gyerekekkel töltött időnek köszönhetően ő is képbe kerül a problémáikkal, szükségleteikkel, így átvállalhat a fizikális és lelki gondozási feladatokból. A intézményvezető, a pedagógus, valamint a pedagógiai és családsegítő munkatárs team-ként tud együttműködni, rendszeresen átbeszélve az aktuális témákat. Az információátadás és a munkamegosztás ilyen formában minden résztvevő életét nagyban megkönnyíti.

Empatikus megoldások, kreatív ötletek

A pedagógiai és családsegítő munkatárs az óvónővel, tanítóval egyeztetve a gyerekek jólléte érdekében a családokkal is kommunikálhat. Megoszthatja az észrevételeit, kérheti a szülők együttműködését, ha közös megoldást igénylő problémát érzékel. Mivel munkája során hátrányos szociokulturális környezetből érkező gyermekkel is találkozik, az egyik legfontosabb készsége, hogy képes legyen kellő empátiával feléjük fordulni.

Koordinátori szerepében több irányban is kommunikál, ezért kompetenciái között szintén nagyon fontos a türelem, a tolerancia, a másokra hangolódás képességre és a családokkal, más szakemberekkel kialakított kölcsönös tisztelet.

„Ha valaki szakirány választás közben gondolkodik a pedagógiai-családsegítő vonalon, érdemes olyan szemszögből végiggondolnia a saját motivációit, hogy mennyire szeret gyerekekkel foglalkozni, segíteni, mennyire tud team-ben dolgozni, együttműködni más szakemberekkel.” – javasolja Földes Petra. – „Ez a munkakör lehet egy állomás az óvodai, gyógypedagógiai, pedagógiai tanulmányok útján, de egy jó közegben adhat olyan kiteljesedést, amellyel igazán örömteli módon lehet megélni a szakmát. Köszönhetően változatos jellegének is, ami különleges alkotói szabadsággal is járhat.”

Ha az intézmény felismeri és megbecsüli a munkatárs képességeit, még színesebbé tehetik vele az iskola, óvoda életét. Ahogy Földes Petra látja: „Aki képes a saját élettapasztalatát beemelni a munkájába, kreatív ötleteket hozni a fejlődés érdekében; aki szereti megoldani a dolgokat és tud tenni a békéért, az egyensúlyért, az egészen új dolgokat hozhat be egy intézmény életébe. Egy jó szellemiségű közösségben a gyerekek, a szülők és a tantestület is elismeri az ilyen szakember tevékenységét.”

 

Földes Petra

szerkesztő, Új Pedagógiai Szemle