A távolság már nem akadály az új szakmád megszerzéséhez

Vörös, rövid hajú lány egy laptopot figyel fehér háttér előtt. Pannon Kincstár

Az online életünk mérlegének is két serpenyője van és a nehézségek mellett érdemes számba venni a pozitív dolgokat is. Fontos szempont például, hogy megoldást hozott a távolságokra. Nemcsak az ország legtávolabbi szegletéből, de külföldről is be lehet csatlakozni képzésekre. A digitális oktatás mostanra már kipróbált rendszerben működik a Pannon Kincstárban és rengeteg javaslatot építettünk be tanulóinktól is. A kilométerek tehát már nem jelentenek akadályt, ha új végzettség megszerzését tervezed. Nézd meg, milyen további segítségekre számíthatsz nálunk!

A digitális oktatással eltűntek a távolságok

Az elmúlt egy év nagyot lendített a digitalizáción. Az új élethelyzetben olyan megoldásokat kellett találni, amelyekkel a virtuális térben is intézhetjük az ügyeinket. A Pannon Kincstárnál is a tervezettnél előbb kellett bevetnünk az online tanórák kivitelezését célzó fejlesztéseket. A digitális oktatás végül jól vizsgázott és mostanra már a kipróbált rendszer működik. Persze folyamatosan ötletelünk és beépítjük a tanulóinktól kapott javaslatokat is.

Amit már most az online oktatás mérlegének pozitív oldalára írhatunk, hogy eltűntek a távolságok. Nemcsak az ország legtávolabbi szegletéből, de külföldről is be tudtak csatlakozni tanulóink – sőt, még a modulzáró vizsgákon is részt tudtak venni. Többen megírták, milyen jól jött, hogy ilyen formában megszűntek a határok, hiszen a szokásos úton nem tudtak volna hazajönni a modulzáró vizsgákra.

Sok hasonló üzenetet kaptunk az elmúlt időszakban:

„Mivel vidékről járok, nekem nagy segítség, hogy itthon vehetek részt az órákon.”

„Kiválóan működik az online oktatás, sokkal fenntarthatóbb – kevesebb utazással, üzemanyaggal, idővel, pénzzel jár -, amikor vége van, nem kell még hazautaznom, azonnal a családommal tudok lenni.”

„Nekem a bejárás szempontjából jobb az online oktatás, és a vizsga is. Korábban minden szombaton 4-kor keltem, hogy beérjek időben az órára.”

„Nekem sokat segít, hogy nem kell oda-vissza 2, 5 órát utaznom szombaton. Mivel rövidebb is a tanítás, igy a délutánom szabad. Tanulni mindenképp kell otthon így is, ha bejárunk is, tehát ez nem probléma.”

A távolság tehát már nem akadály. Ha éppen azon gondolkodsz, hogy elkezded a képzést, amit már régóta tervezel, nézd meg, milyen további segítségekre számíthatsz nálunk!

 

A képzéseinkhez Diákhitelt is igénybe vehetsz

2021. április 1-jétől hatályba lépett a 389/2020 (VIII.08) Kormányrendelet, amely a Diákhitel felvételét a felnőttképzési szerződésekre is kiterjeszti. A március 29-én megjelent közlönyben pedig további kiegészítéseket találsz a hallgatói és képzési hitelekről. 

Ha nálunk tanulsz és nagy segítség lenne számodra a hitel, vagy most tervezed, hogy új képzésre jelentkezel, érdemes utánanézni a lehetőségeknek. Korábbi blogposztunkat itt találod a Diákhitelről: A képzési hitelt mostantól a nálunk végzett képzésekhez is kérheted

Dedikált ügyintéző segít az első lépésekben

A személyes ügyintézés helyett bevezettünk új lehetőségeket. Ügyfélfogadási időben dedikált ügyintéző segítségét kérheted. Már a jelentkezésnél gyorsíthatsz a folyamaton, rögtön kérheted a szerződésed előkészítését és máris indítjuk veled az e-szerződést. A kapott emailekre pedig egy munkanapon belül válaszolunk.

Online intézheted az ügyeidet és egyéni kérésekkel is fordulhatsz hozzánk

Az adminisztráció és a pénzügyi folyamatok terén is kibővítettük az online eljárások körét. Így otthonról is mindent intézhetsz nálunk és egyéni megoldásokra is nyitottak vagyunk, ha például a fizetéssel kapcsolatban fordulsz hozzánk saját kéréssel. A saját lehetőségeink mentén mindig igyekszünk segítséget nyújtani tanulóinknak a részletek egyedi ütemezésével, a teljesíthető pénzügyi menetrend alakításával. 

Az elérhető tananyagokkal a saját ütemedben tanulhatsz

A digitális órákon túl a feltöltött anyagok segítségével úgy oszthatod be a tanulásra fordított időt, ahogy neked a munka, család, egyéb elfoglaltságok mellett a leghatékonyabb. A pdf formátumú anyagokat könnyen eléred, akár ingázás közben a buszon, metrón is olvashatod és a saját tempódban dolgozhatod fel.

A konzultációkon kérdezhetsz és segítséget kérhetsz

Az átolvasott tananyaghoz értelmező kérdések is kapcsolódnak. Így tesztelheted a tudásodat és meggyőződhetsz róla, hogy minden összefüggést megértettél. Ha valamelyik tétel nem egyértelmű számodra, vagy elfelejtetted, milyen példát mondott az oktató az adott fejezetnél, az előre egyeztetett konzultációkon újra rákérdezhetsz. Ezek az alkalmak biztosítják a lehetőséget, hogy segítséget kérj, tisztázd azokat a pontokat, ahol elakadtál és megerősítsd magadban a fontos tudnivalókat. A szakmavezetőd pedig mindig figyelni fog rád.

Podcast-en visszahallgathatod, ha kihagytad az órát

Akkor sincs gond, ha sürgős dolgod akadt a képzés napján és lemaradtál az óráról. Két héten át eléred és visszahallgathatod podcast formájában. Erről itt olvashatsz bővebben: Nyugi, nem csúsztál le róla! Hallgasd vissza az órát podcast-en!

Az új képzési rendszerben tanulhatsz és szerezhetsz tanúsítványt

Oktatásaink már az új képzési rendszerben zajlanak, így biztosítjuk számodra, hogy programkövetelmény szerint szabályozott szakmát tanulj nálunk. A képzéseink államilag elismert tanúsítványt nyújtanak, amelynek megszerzését követően a vizsgát akkreditált vizsgaközpontban tudod majd letenni.

Legyél a közösségünk tagja!

Mivel a kontakt órákat a járványhelyzet miatt a lehető legkevesebbre kellett csökkenteni, online építjük a közösséget és a csoportjainkban mindig zajlik az élet. Meg tudjátok beszélni a témákat, lehet kérdezni, segítséget kérni, és garantáltan nem leszel egyedül.

Nézz szét nálunk!

A képzési hitelt mostantól a nálunk végzett képzésekhez is kérheted

Pannon Kincstár. Igényelhető hitel a képzésekhez. Egy boldog férfi, és hölgy, ahogy elindítják a hitelhez jutás folyamatát.

Jó hírekkel érkezett a húsvét a felnőttképzésben résztvevők számára. 2021. április 1-jétől hatályba lépett a 389/2020 (VIII.08) Kormányrendelet, amely a Diákhitel felvételét a felnőttképzési szerződésekre is kiterjeszti. A legfrissebb, március 29-én megjelent közlönyben pedig a hallgatói és képzési hitelek aktuális módosításait is megtaláljuk. Nálunk tanulsz és szeretnél élni a hitel lehetőségeivel? Új szakmát választanál, de a költségvetésből szorosan jön ki a tandíj? Akkor az alábbi infókat neked gyűjtöttük össze!

Végre jó hírek a húsvéti tojás mellé

Ahogy mondani szokták, a sok szomorú hír mellett mostanában minden pozitív üzenet olyan jólesik, mint egy falat kenyér. Így vagyunk ezzel a Pannonban is, ezért is vártuk nagyon, hogy április 1-jével életbe lépjen a rendelet a Diákhitel kiterjesztéséről. Miközben beszélgetünk, konzultálunk veletek, sokan elmondjátok, hogy ezek a hónapok mennyire megterhelőek számotokra lelkileg és anyagilag is. A járvány okozta nehézségek között a forintok beosztása is egyre több család életét megkeseríti. Nem csoda, ha ilyenkor a vágyott új szakma tanulása is lekerül a tervezett kiadások listájáról, hiszen felülírják a napi megélhetés költségei. 

A saját lehetőségeink mentén eddig is igyekeztünk segítséget nyújtani tanulóinknak a részletek egyedi ütemezésével, a teljesíthető pénzügyi menetrend alakításával. Most pedig a képzési hitelekkel végre olyan lehetőség nyílik, amellyel ez a nehéz időszak is áthidalható.

7 pontban a képzési hitelekről

A 389/2020 (VIII.8.) Kormányrendeletben és a legfrissebb, 2021. március 29-én megjelent 156/2021 Kormányrendeletben olvashatjuk a hallgatói hitelrendszerről szóló 1/2012. (I. 20.) Kormányrendelet módosításait. A korábbi rendeletet kiegészítő 13/A alcím alatt találjuk a képzési hitelekre vonatkozó előírásokat. 

Ha nálunk tanulsz, és nagy segítség lenne számodra a hitel, vagy most tervezed, hogy új képzésre jelentkezel, érdemes végiggondolni a lehetőségeket. A legfontosabb tudnivalókat 7 pontban gyűjtöttük össze Neked:

  1. Kihez kell fordulni?

Képzési hitelt nyújtó intézetként a Kormány a Diákhitel szervezetet jelölte ki. Vagyis ahogy a diákhitelt, mostantól a képzési hitelt is a már jólismert koordináló központtól igényelhetitek. Ez pedig azért is jó hír, mert a diákok pénzügyeire szakosodott szervezetnél a bankoknál jellemző hosszas procedúrák nélkül zajlik a hitelügyintézés.

  1. Ki veheti igénybe?

A jogszabály szerint képzési hitelre akkor vagytok jogosultak, ha szakképzésben vagy felnőttképzésben aktív tanulói jogviszonnyal rendelkezel és a képzési időd 3 hónapnál hosszabb. Emellett kitétel, hogy az életkorod 18 és 55 év között legyen.

  1. Milyen hitellehetőségek közül lehet választani?

A Képzési Hitel 1 szabad felhasználású hitel 1,99%-os kamattal. Az általad kért összeg a saját számládra érkezik és a megélhetéssel felmerülő bármilyen kiadásra fordíthatod, így a választott képzésre is. 

Ha teljes egészében a képzésedre szánod, megéri a Képzési Hitel 2 konstrukciót választani. Főleg azért, mert kamatmentesen veheted igénybe. Az összeg felső határa 500 000 Forint és a Diákhitel szervezet közvetlenül az oktatási intézmény számára utalja, így neked ezzel a részével már nem lesz dolgod.

  1. Akkor is igényelhető, ha már van korábbi diákhiteled?

Igen, a képzési hitelt meglévő Diákhitel1, Diákhitel2 és Diákhitel Plusz szerződés mellett is felveheted.

Fontos kitétel a jogszabályban: Egy hitelfelvevő részére a Diákhitel szervezet által hatályos hitelszerződés alapján nyújtható szabad felhasználású hallgatói és szabad felhasználású képzési hitelek együttes összege nem haladhatja meg a 8 250 000 forintot.

  1. Hogyan alakul a futamidő és mikortól kell törleszteni?

A futamidőt Te választhatod meg igényléskor, 1 és 10 év közötti időtávban. A törlesztést csak a tanulmányodat követően, a jogviszony megszűnése utáni negyedik hónaptól kell megkezdened. A tartozásodat előzetesen egyeztetett módon, egyenlő havi összegekben tudod majd törleszteni. Előtörlesztésre és végtörlesztésre is van lehetőséged, ráadásul díjmentesen.

  1. Itt is vannak családi kedvezmények?

A Diákhitel esetében megismert családi kedvezményeket a képzési hitelekre is kiterjesztették. A szervezet a második gyermek megszületését követően a tartozás felét, a harmadik gyermek után pedig az édesanyák teljes tartozását elengedi.

  1. Lehet online is intézni?

Most tényleg az egészség az első, ezért a hatékonyság mellett fontos szempont, hogy az ügyintézés érintkezésmentesen történjen. 2021. május 31-től a Képzési Hitelt a www.diakhiteldirekt.hu felületen keresztül, online, kizárólag Ügyfélkapu hozzáféréssel, elektronikusan igényelheted. Így bárhonnan, bármikor, egyszerűen és gyorsan intézheted.

Bővebb információt itt találsz: https://diakhitel.hu/kepzesihitel

A tanulás a válsághelyzetben mindig jó befektetés

A világ legismertebb nagyvállalatainak vezetői, tudósok, kutatók, neves szakemberek rendszeresen elmondják a velük készült riportokban, hogy a sikerük mögött nincs titok vagy varázslat. Saját napirend szerint élik az életüket, ennek pedig fontos része a rendszeres tanulás. Sokan közülük több válsághelyzetet is megéltek és hasonlóan gondolkodnak arról, hogy a semmittevő várakozás elvesztegetett idő. A rossz években gyűjtött ismereteik ugyanis nagy szerepet játszottak a válság utáni fellendülésükben. Ők mindannyian azt vallják, ha az anyagi forrást is megtaláltuk a tanuláshoz, minden adott, hogy bebiztosítsuk a jövőnket. Érdemes mérlegelni a lehetőségeket és belevágni abba, amit eddig csak tervezgettünk.

Te mivel töltöd a szombatot? Gyere, az új képzéseinken már zajlik az élet!

Barna hajú, mosolygós, szemüveges lány tanul számítógépénél egy világos szobában. Pannon Kincstár szakmai képzései visszanézhető videókkal, online jegyzetekkel.

Te is úgy érzed, hogy a világ szinte csak a munka-bolt-lakás háromszögben zajlik? A lelkednek már alig-alig elég a töltődésre a szokásos séta vagy futás a közelben? Nem vagy egyedül. Mindannyian nagyon vágyunk már az újra, a jó dolgokra, az igazi életre. A Pannonban hetek óta készülünk, hogy a tavaszt felpörgessük veletek. Nézzétek meg, mi mindennel várunk a megújult képzéseinken!

A legjobb dolgok a régiből és a legjobb módszertan az újból

Hány kollégától, családtagtól, baráttól hallottad mostanában, hogy „végre történjen már valami jó”? Soha nem vártuk még ennyire, hogy a tavasz hozzon valami újat, javulást, vagy legalább azt, hogy elég meleg legyen végre egy szabadban töltött naphoz. És soha nem gondoltuk, mekkora dolog lesz egy teraszon vacsorázni, nagy társasággal. Bármikor átugrani a nagyihoz egy sütire. Megölelni azt, akit régen láttunk, ha összefutunk bevásárlás közben. Talán soha nem vártuk még ennyire, hogy igazi életünk legyen.

Pontosan így vagyunk ezzel itt, a Pannonban is. A fejlesztő csapat hetekkel ezelőtt nekilátott, hogy előkészítsük a tavaszi megújulást. A jól bevált megoldásokkal, az általatok kedvelt témákkal, a kedvenc oktatóitokkal, de már az új képzési rendszer szerint, új színekkel és megújult módszertannal. Nézzük a tavaszi csomagunk legfontosabb részleteit:

Online is együtt vagyunk

Mivel a kontakt órákat a járványhelyzet miatt a lehető legkevesebbre kellett csökkenteni, elsősorban digitálisan zajlik az oktatás. Így online építjük a közösséget és a csoportokban mindig zajlik az élet. Meg tudjátok beszélni a témákat, lehet kérdezni, segítséget kérni, és garantáltan nem leszel egyedül.

Időbeosztás – ahogy neked a legjobb

A digitális órákon túl a feltöltött anyagok segítségével úgy oszthatod be a tanulásra fordított időt, ahogy neked a munka, család, egyéb elfoglaltságok mellett a leghatékonyabb. Az anyagokat könnyen eléred, akár ingázás közben a buszon, metrón is olvashatod és a saját tempódban dolgozhatod fel.

Kérdezhetsz és segítséget kérhetsz

Ha elakadsz egy anyagrésznél, valami nem egyértelmű, vagy csak elfelejtetted, milyen példát is mondott az oktató ennél a fejezetnél, az előre egyeztetett konzultációk alkalmával újra rákérdezhetsz. Ilyenkor lehetőség nyílik arra, hogy segítséget kérj, tisztázd azokat a pontokat, ahol elakadtál és megerősítsd magadban a fontos tudnivalókat. A szakmavezetőd pedig mindig figyelni fog rád.

Pótold be a podcast-ből!

Akkor sincs gond, ha sürgős dolgod akadt a képzés napján és lemaradtál az óráról. Két héten át eléred és visszahallgathatod podcast formájában. Erről itt olvashatsz bővebben: Nyugi, nem csúsztál le róla! Hallgasd vissza az órát podcast-en!

Megfelelünk minden szabályozásnak

Oktatásaink már az új képzési rendszerben zajlanak, így biztosítjuk számodra, hogy programkövetelmény szerint szabályozott szakmát tanulj nálunk.

Sikeres képzés után tanúsítványt kapsz

A képzéseink államilag elismert tanúsítványt nyújtanak, amelynek megszerzését követően a vizsgát akkreditált vizsgaközpontban tudod majd letenni.

Csak rugalmasan

A rendkívüli élethelyzet sok változtatást indított be nálunk is, amelyekről sorra kiderült, hogy hosszabb távon is hasznosak lesznek. Hatalmasat bővült az online intézhető eljárások köre az adminisztráció és a pénzügyi folyamatok terén is. Így otthonról is mindent intézhetsz nálunk és egyéni megoldásokra is nyitottak vagyunk, ha például a fizetési ütemezésben fordulsz hozzánk saját kéréssel.

Első az egészség

Mivel az egészség védelme most a legfontosabb, a személyes ügyintézés helyett bevezettünk új lehetőségeket. Ügyfélfogadási időben dedikált ügyintéző segítségét kérheted. Már a jelentkezésnél kérheted az szerződésed előkészítését, gyorsíthatsz a folyamaton és máris indítjuk az e-szerződést veled. Az emailedre pedig egy munkanapon belül válaszolunk.

Kezdd velünk a tavaszi megújulást!

Szóval mi már biztosan tudjuk, mit csinálunk szombatonként. Gyere, nézz szét az új képzéseink között és csatlakozz a csapathoz! Kóstolj bele a tavaszba és tanulj nálunk olyan szakmát, amelyre a válság után is nagy szükség lesz a piacon!

Az első 2021-es jó hírünk: Még tudsz csatlakozni az OKJ szerinti képzésekhez!

Vörös hajú, farmerkabátos tanuló a Pannon Kincstár folyósóján.

A 2020-as év sok változást hozott az életünkbe és egyre több elemző beszél róla egyfajta mérföldkőként. A nehézségek után mindig a lehetőségek jönnek és mindenki abban reménykedik, hogy 2021 újra pozitív év lehet. A bíztató évkezdéshez rögtön itt a Pannon Kincstár első jó híre. Bár az OKJ változik, nem maradtál le, ha még az eddigi rendszer szerint szeretnél új szakmát tanulni.  A most indult OKJ szerinti képzésekre még be tudsz csatlakozni!

Új év, új lehetőségekkel

Végre elbúcsúztunk 2020-tól! Persze még igyekszünk óvatosan fogalmazni, „boldog új év” helyett „boldogabbat” és jó egészséget kívánunk, de a remény ott dolgozik mindenkiben. Ahogy a filmes szlogen mondja: „Az élet utat tör!” Bíztató jelek máris vannak, hogy 2021 ne legyen annyira nehéz, mint az előző. Lássuk, mit tudunk kihozni belőle!

Már az elmúlt évben is sokan döntöttek úgy, hogy ezt az időszakot a lehetőségekhez képest hasznosan töltik. Válságok mindig voltak és lesznek is, de a várakozást szorongás helyett megélhetjük másképp. Például előkészülhetünk arra, hogy amikor elmúlik, a gazdaságot újra talpra kell állítani. Így az építkezésbe már új tudásokkal is bekapcsolódhatunk, ráadásul a felfutás idején akár jobb lehetőségeket kaphatunk, mint a válság előtt.

Az OKJ változik, de most még lecsaphatsz a kiszemelt képzésre

A tavalyi évben a víruson kívül is akadtak top témák. Ilyen volt a felnőttoktatás változása. Szakképző intézményként a Pannon Kincstárhoz is naponta záporoztak a kérdések, mi lesz ezután, milyen képzéseket érint az átalakítás, mi változik, mi marad. Még mindig sok a kérdőjel, de az biztos, hogy az eddigi formájában sok tanfolyam megszűnik vagy beleolvad más képzésekbe.

Érdemes tehát körülnézni és lecsapni a szabad helyekre a most futó képzésekben! Miért éri meg, ha gyorsan lépsz és kihasználod a lehetőségeket?

Mert az online kurzusok minden előnyével vehetsz részt az oktatáson:

  • Munka és család mellett is rugalmasan tudod végezni.
  • Nem megy el fél napod a közlekedéssel – nincs kieső, csak hasznos idő.
  • A feltöltött anyagokat az online konzultáción meg tudod beszélni a tanárokkal.
  • A tanítási napok után még 2 hétig vissza tudod hallgatni az órák teljes felvételét podcast formájában.
  • A saját tempódhoz, az aktív időszakaidhoz tudod ütemezni a felkészülésedet.
  • Kérhetsz segítséget, ha elakadtál, vagy valami nem egyértelmű.
  • A vizsgák nagyrésze szintén online történik, összekapcsolva a vizsgáztatókkal.

Mert a pénzügyi feltételekhez is kapsz segítséget:

  • A válsághelyzet sokak életét megnehezíti. Ezt tudva a Pannon Kincstár egyedi ütemezésekkel és hosszabb határidőkkel igyekszik segítséget nyújtani a tanulóknak.
  • Érintésmentesen tudsz fizetni a bankkártyás és online megoldásokkal.

Mert olyan tudást szerezhetsz, amire szükség van a piacon:

  • A most megszerzett végzettségek ugyanolyan teljes értékű szakmai bizonyítványnak számítanak a szakképzés változásai után is.
  • Az Európai Szakképzésfejlesztési Központ (CEDEFOP) előrejelzései szerint az Európai Unióban 2025-ig több mint 100 millió nyugdíjba vonulót kell pótolni – biztosan szükség lesz tehát a tudásodra.
  • A vírus kezelése, a tömeges oltások után után várhatóan már 2021 második felében megkezdődik a gazdaság újraépítése. A most futó képzésekkel belátható időn belül a kezedbe kaphatod a végzettségedet igazoló papírt és hasznosíthatod a szakmai ismereteidet.

Pár kattintás és az online órán lehetsz

Láthattuk az elmúlt hónapokban, mekkora szükség van az egészségügy, a szociális szféra, az oktatás területén dolgozó szakemberekre. Az embereknek nyújtott közvetlen szolgáltatások egyre inkább felértékelődnek. Ugyanígy szükség lesz olyan szakemberekre, akik a vállalkozások újraindításában tudnak segítséget nyújtani gazdasági, pénzügyi, jogi szakértelemmel.

Az élet tehát megy tovább és a jövőre tervezve érdemes kihasználni a lehetőségeket. Legyen 2021 a Te éved! Nézz utána a szabad helyeknek, jelentkezz, kérd az e-szerződésedet és kapcsolódj be a képzésekbe!

Nyugi, nem csúsztál le róla! Hallgasd vissza az órát podcast-en!

Vörös hajú, szakállas férfi laptopon hallgatja vissza a Pannon Kincstár óráit.

Elaludtál? Meló volt? Bejött egy sürgős hívás? Felülírta a család a szombatodat? – Nyugodj meg, mi is tudjuk, milyen ez. A Pannon Kincstárban pont az ilyen napok megoldására született meg a teljes órákat rögzítő podcast-ek ötlete. Szóval fújd ki magad, csinálj egy kávét, ülj le a gépedhez és hallgasd vissza a kihagyott óra anyagát! Még kapkodni sem kell, tizennégy napod van rá.

Amikor az oktatás napján szakad minden a nyakadba

Ismerős helyzet. Tudod, hogy a szombat a tiéd, meg is mondtad mindenkinek. Tudják, hogy képzésre jársz, kőbe van vésve, nem történhet semmi. Aztán eljön a szombat és kapod a telefont, hogy be kell menned a kieső kolléga helyett. Reggelre lebetegszik a gyerek. A szerelő szól, hogy reggel 8 és dél között, csak ma. Vagy úgy kelsz fel, hogy nem kelsz fel, mert becsípődött a derekad. Nyugi, ilyeneken mi is átmentünk és a Pannonban az évek alatt már sok tanulóval megesett. Mert az élet ilyen. Néha pont olyankor bolondokháza, amikor mindent bebiztosítottunk, hogy ne lehessen az.

Az ideális persze az lenne, hogy mindenki online legyen a képzési napokon, hiszen ilyenkor van lehetőség interaktív módon bekapcsolódni. Lehet kérdezni a tanároktól, átbeszélni a nem egyértelmű részeket. De az élet nem mindig ilyen kipárnázott és a felnőttoktatásban előfordul, hogy kénytelenek vagyunk kihagyni egy-egy alkalmat.

Váratlan helyzetekre digitális megoldások

A 2020-as év nagyot lendített a digitalizáción. Az új és idegen kényszerhelyzet mindenkit megdolgoztatott. Olyan megoldásokat kellett találni, amelyekkel a virtuális térben is intézhetjük az eddig személyesen vitt ügyeinket. A Pannon Kincstárnál is sokkal hamarabb kellett bevetni azokat a fejlesztéseket, amelyek az online tanórák kivitelezésére születtek. A digitális oktatás végül jól vizsgázott és ősszel már a kipróbált, finomhangolt rendszer lépett újra működésbe – beépítve a tanulóktól kapott javaslatokat.

Ki kellett hagynod? Pótold be podcast-en!

Az online tanulás további fejlesztésére azóta is folyamatos az ötletelés. Így született a gondolat a podcast-ek alkalmazására is. Mit takar maga az elnevezés? Definíció szerint a podcast olyan hanganyag, amit készítője az interneten tesz közzé. Olyan rádióadás-szerű tartalom, ami a feltöltést követően online érhető el.

Erre a megoldásra nagyon büszkék vagyunk a Pannonban, mert a tapasztalatok szerint még hatékonyabb, mint az órákhoz feltöltött tananyagok.

Miért jobb segítség? A tanulók ezeket mondták:

  • A kihagyott órákat így nemcsak az olvasható tananyagokból lehet pótolni, hanem akár többször is visszahallgatni.
  • Akkor játszhatjuk le, amikor van időnk, megfelelőek a körülmények és koncentrálni tudunk az elhangzó felvételre.
  • Biztosabban rögzül, ha halljuk is, amiről olvasunk.
  • Az órákon elhangozhat olyan plusz információ, ami az adott pillanathoz kapcsolódik és ezért a jegyzetekben nem feltétlenül szerepel.

Az oktatási nap után 14 napig elérhető az órák felvétele podcast formájában. Ez a megoldás extrának számít, máshol eddig még nem találkoztunk vele a hazai felnőttoktatásban.

Feltöltve, hogy többször is visszajátszhasd

Szóval, ha ki kellett hagynod pár órát, vagy akár a teljes napot, nyugi! Nincs veszve semmi. Fújd ki magad, csinálj egy kávét, ülj le a gépedhez és hallgasd vissza a kimaradt anyagot! Kapkodnod sem kell, akkor érdemes lejátszani, amikor tényleg figyelni tudsz rá. Két hétig eléred. Persze ha teheted, inkább legyél velünk online szombatonként! Nézz körül a most futó képzéseink között, mert most még OKJ-s képzésekhez is csatlakozhatsz!

A fogyatékkal élők számára a gyógypedagógiai asszisztens kapocs lehet a világ felé

A fogyatékkal élők megsegítésére gyógypedagógiai asszisztens szak a Pannon Kincstár iskolában. Fizikai és lelki odaadás a rászorulóknak. Rengeteg szeretet és támogatás. Kisgyerekek, ahogy figyelnek a tanítónőre.

A gondozás mintája sokszor generációkon át öröklődik. Aki úgy nőtt fel, hogy természetes volt számára a hozzátartozók ellátása, gyakran választja hivatásként más emberek segítését. Gyakori az is, hogy valakit az élete során egy meghatározó tapasztalat indított el a sajátos nevelési igényű gyerekek, fogyatékkal élők gondozása felé. A jó szakember kinyithat egy új ablakot, esélyt teremthet számukra, hogy kapcsolódni tudjanak a körülöttük lévő világhoz. Erre a hivatásra készülnek fel a Pannon Kincstár Gyógypedagógiai segítő munkatárs OKJ képzésének tanulói.

A legapróbb odafigyelés is elindíthat egy pozitív változást

A gyógypedagógiai asszisztens a különféle fogyatékkal élő emberek fontos segítőjeként működik. Általában ő az a szakember, aki a gyógypedagógus mellett a legbensőségesebb viszonyt alakítja ki a speciális intézményben lakó, vagy ott tanuló gyermekekkel és felnőttekkel. Nemcsak a mindennapi ügyeiket intézi, hanem támaszt és segítséget nyújt nekik az élet minden területén.

Akár bentlakásos, akár nappal látogatható intézményről beszélünk, a fogyatékkal élő fiataloknak és idősebbeknek hasonló igényeik és foglalatosságaik vannak, mint egészséges társaiknak. Ezek elvégzése azonban számukra többnyire hosszabb időbe telik. Ezért kell melléjük valaki, akivel könnyebben megoldhatják a felmerülő nehézségeket.

Egy jó szakember nemcsak segítő kezet nyújt, de kinyithat nekik egy új ablakot. Főleg a kicsik esetében a legapróbb odafigyelés is elindíthat egy pozitív változást, és még több esélyt teremthet számukra, hogy kapcsolódni tudjanak a körülöttük lévő világhoz.

Fizikai és lelki segítségnyújtás, gyógypedagógiai háttér

A gyógypedagógiai munka hosszú folyamatokból áll és az eredménye nagyban függ attól is, hogy ugyanazok a személyek vigyék végig. Ez nagyfokú elhivatottságot és kitartást igényel. Emellett nagy felelősséggel is jár, hiszen például egy sajátos igényű gyerek fejlődésében kulcsfontosságú lehet az őt gondozó személyek állandósága.

A gyógypedagógus mellett a segítő munkatárs is részt vesz a gyerekek mindennapjaiban, közreműködik a gyógypedagógiai munka előkészítésében. Segít a tanórai, a tanórán kívüli és az intézményen kívüli foglalkozások, szabadidős tevékenységek előkészítésében és lebonyolításában. Közreműködik a sajátos nevelési igényű, fogyatékkal élő személyek körében végzett nevelési, oktatási feladatokban; felügyeli, kíséri a tanulókat vagy csoportokat. Gondozási feladatokat végez és tevékenyen részt vesz a higiénés szokásrendszer kialakításában.

Bentlakásos intézményben dolgozva mindig ott van a fogyatékkal élő személyek közelében – ha kell reggeltől estig, felkeléstől a villanyoltásig.

A gyógypedagógiai asszisztens tehát fizikai és lelki segítséget nyújt, mindennapi ügyeket intéz, adminisztrál, részt vesz a foglalkozások lebonyolításában – és persze egyben a gyógypedagógus első számú segítője. Az ő, illetve a konduktor útmutatásait követve látja el a sajátos nevelési igény–specifikus, fogyatékosság–specifikus, gyógypedagógiai feladatokat.

Személyes érintettség vagy egy meghatározó élmény is adhat motivációt

Sokan a családból hozzák azt a történetet, amely elindítja őket a pályán. Egy otthon ápolt, gondozott családtag körül a közösség életének korábbi rendszere megváltozik. A napok új tevékenységek, új feladatok szerint szerveződnek, és az így megtapasztalt minta öröklődhet tovább. Aki úgy nőtt fel, hogy természetes volt számára a hozzátartozók gondozása, gyakran választja hivatásként más emberek segítését.
„Lehet személyes érintettség olyan formában is, hogy valaki a sérült gyermekéhez szeretne még közelebb kerülni úgy is, hogy többet akar tudni a problémájáról” – mondja Gyírkis Ágnes, a Budapesti Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Szakiskola gyógypedagógiai tanára, a Pannon Kincstár oktatója. „Vannak olyanok is, akik azért választják ezt a szakmát, mert az életük során megtapasztaltak valamit, ami megérintette őket, és ez indítja el a sajátos nevelési igényű gyerekek, fogyatékkal élők gondozása felé.”

Sokféle irányból érkeznek jelentkezők a pályára

Vagyis a gondozás mintája öröklődhet akár generációkon át, de az életünk egy adott pontján is megérkezhet az elhivatottság. „Az, hogy kit, hogyan és milyen életszakaszában szólít meg a gyógypedagógiai pálya, nagyon eltérő lehet” – mondja Gyírkis Ágnes. „Sokféle élettörténettel, más-más motivációval és előképzettséggel érkeznek a tanulóink. Éppen ezért a képzés első szakaszában igyekszem úgy ötvözni az alapozó és szakmai részeket, hogy legyen egy egységes tudásbázis, amelyre közösen építkezünk.”

A jelentkezéshez ugyanis nem szükséges egészségügyi alapképzettség, bemeneti feltételként az érettségi bizonyítvány szerepel. A Pannon Kincstár OKJ Gyógypedagógiai segítő munkatárs képzésén, Budapesten, rendszeresen indulnak csoportok.

Mivel sokan érkeznek úgy tanulni, hogy nincs magukkal hozott korábbi tapasztalatuk, fontos, hogy mielőbb képbe kerüljenek a szakterület feladataival, kihívásaival.

Aktualitások és az életből vett példák

Mivel több intézetvezető tanít óraadó tanárként, az iskola mindenkinek tud gyakorlati helyet biztosítani. Addig viszont, amíg a tanulók a gyakorlatban is megélhetik a tanultakat, nagy szerepe van az oktatók által behozott mindennapi tapasztalatok, esetek megosztásának. Ezt erősíti meg Gyírkis Ágnes is: „Igyekszem minél több gyakorlati példán, megélt helyzeten át bemutatni a tananyag egyes részeit. Így tudom közel hozni a tanulók számára a munkánk különböző aspektusait addig, amíg a való életben is megtapasztalhatják.”

A képzés során a leendő gyógypedagógiai segítő munkatársak felkészülnek arra, hogyan tudnak támogatást nyújtani a sajátos nevelési igényű, fogyatékos személyek általános nevelésében, oktatásában. Megtanulják, hogy asszisztensként mivel segíthetik az őket irányító gyógypedagógus, konduktor munkáját. Ez a tevékenység sokrétű lehet: közreműködnek a foglalkozások, programok előkészítésében, szervezésében, lebonyolításában, emellett gondozási feladatokat is ellátnak majd.

Tudatos lépések

A gyógypedagógiai segítő munkatársak számára az egyik kulcsterület a kommunikáció. Egyrészt a munkájukat irányító és a velük együtt dolgozó más szakemberekkel folytatott rendszeres megbeszélések, egyeztetések során, másrészt a sajátos nevelési igényű személyekkel és családtagjaikkal. A kölcsönös tisztelet és tolerancia mindkét irányban alapvető feltétele az eredményes munkának, az erre való tudatos felkészülés pedig a képzésnek is fontos része.

Ugyanilyen fontos az elemző gondolkodás, a problémakezelési lehetőségek alapos kiértékelése. „Egyfajta gondolkodási struktúrát igyekszem átadni, amelynek mentén végig tudnak majd haladni, amikor egy gyermek problémájához közelítenek” – mondja Gyírkis Ágnes. „Abban szeretném segíteni a tanulóimat, hogy bármilyen helyzettel találkoznak, legyen a fejükben egy-egy lehetséges kiindulópont, egy megközelítési keret a megoldáshoz.”

Ezt a szemléletmódot támogatják az órai közös témafeldolgozások is. „Interaktív módon, szakmai beszélgetések formájában dolgozzuk fel a tananyagot. Arra biztatom a tanulókat, hogy tegyenek fel kérdéseket, vessenek fel problémákat és a válaszokat, megoldásokat együtt rakjuk össze. Az óra elején pedig mindig egy kicsit visszatérünk a korábban megbeszéltekre, hogy biztosan mindenki számára érthető legyen. Ugyanígy közösen vesszük végig a tételek anyagát is, amikor a vizsgára készülünk fel.”

A gyógypedagógiai asszisztensi munkához elsősorban pedagógia és szociológiai érdeklődés kell, bizonyos fokú pszichológiai irányultság és neveléstani alapismeretek, mindenek felett pedig sok empátia és emberség. Az is hasznos adottság és sokszor jól jön, ha a leendő szakembert foglalkoztatják a betegségek, azok kialakulása, az emberi test felépítése és a működésének titkai.

Hullámhegyek-hullámvölgyek és rengeteg szeretet

„A jó gyógypedagógiai munka alapja a megfigyelés és hogy mindig kellő alázattal forduljunk a másik ember felé” – emeli ki Gyírkis Ágnes. „Minden gyerek, minden fogyatékkal élő személy egyedi, és a kapcsolatépítést mindig ezt figyelembe véve kezdjük. A folyamat rengeteg apró megfigyelésből adódik össze, miközben egy SNI-s gyerek akár mindennap máshogy viselkedhet, más jeleket mutathat. Nekünk kell megtalálni a sok kis jel, sok kis megfigyelés alapján, hogy mivel tudjuk motiválni őt.”

A sikeres munkafolyamat alapja a kölcsönös bizalom kialakítása, nem csupán a gondozott személlyel, hanem a családtagjaival is. Ehhez pedig nélkülözhetetlen a megfelelő titoktartás. Ugyanígy nagyon fontos az együttműködés, a hatékony közös munka a gyógypedagógussal és más szakemberekkel, hogy a megfelelő módszerek kiválasztása és alkalmazása gördülékenyen működjön.

Az egyes szakterületek feladatköreit ismerni kell

Minden terület külön felkészültséget és gyakorlatot kíván, ezért a leendő segítő munkatársnak tisztában kell lennie a különböző a különböző fogyatékosságok jellemzőivel.

Teljesen más feladatok vonatkoznak például egy látássérült környezetben tevékenykedő gyógypedagógiai asszisztensre, mint aki az autisták, vagy a halmozottan fogyatékos emberek között dolgozik. A mozgássérültekkel való foglalkozásba például az is beletartozik, hogy kísérje és segítse őket rendezvényeken, színházban vagy más eseményeken. A beszédben korlátozottak esetében pedig érteni kell valamennyire a logopédiához, hogy hasznos segítője legyen a logopédusnak, amikor annak irányítása mellett valamilyen kijelölt feladatot végez a terápiás munka folyamán.

A folyamatos tanulás, a rugalmasság és az alkalmazkodóképesség ezen a pályán nélkülözhetetlen. Emellett fontos, hogy szoros szakmai kapcsolatban legyen a többi kollégájával, és nem utolsó sorban, azokkal a szülőkkel, akiknek a gyerekei állandó egészségügyi ellátásra szorulnak.

Sok intézményben várják az új szakembereket

A tanfolyam ideje alatt a közös felkészülés, együtt gondolkodás, egymás támogatása összehozza a Pannon Kincstárban tanuló csoportokat. Egymás közt és az oktatókkal is megmaradnak szakmai-baráti kapcsolatok. Ahogy Gyírkis Ágnes a saját oktatói munkájában megéli: „Minden csoportból maradtak aktív szálak, egyre bővül ez a kör és az évek alatt igazi jó emberi kapcsolatokká válnak.”

A gyógypedagógiai asszisztens OKJ végzettség birtokában pedig számos lehetőség kínálkozik. A végzett tanulók fejlesztőpedagógusként, gyermekvédelmi felelősként és szabadidőszervezőként is el tudnak helyezkedni. A speciális jellegű, bentlakásos intézmények mellett a különféle fogyatékkal élők számára fenntartott napközi otthonokban, iskolai közösségekben és szanatóriumokban is várják az elhivatott szakembereket.

Minden kapcsolódás rengeteg szeretetet ad

A gyógypedagógiai asszisztensi pálya valódi hivatás, amely rengeteg mély emberi tapasztalattal gazdagíthatja művelőjét. Kölcsönös tisztelet, empátia, kommunikáció – ezek a kulcsszavak. És persze a türelem, optimista hozzáállás, hiszen a fejlesztés eredménye ebben a szakmában előre alig-alig tervezhető. Viszont éppen ez a nehezen kiszámítható folyamat tudja hozna a legszebb pillanatokat, váratlan megoldásokat. És minden ilyen kapcsolódás rengeteg szeretetet ad.

Ahogy Gyírkis Ágnes fogalmaz: „A legnagyobb sikernek élem meg, ha egy gyerekhez utat találok. Egy nehéz helyzetben lévő személyhez sosem tudjuk előre, hogyan fogunk majd kapcsolódni. Nagy adománya ennek a pályának, hogy megtapasztalhatjuk ezt a rátalálást.”

Még nagyobb szükség lett a pedagógiai és családsegítők munkájára

Vidám, szőke kisfiú játszik színes műanyag játékaival. Pannon Kincstár

Az iskolákban nemcsak a digitális oktatás hozott új kihívást, hiszen tavasz óta is sok a változás és az új intézkedés. A tanítóknak és tanároknak új feladatok özönével kell megküzdeni, a munkából pedig a pedagógiai asszisztensek is bőven kiveszik a részüket. A gyerekeknek is több támogatásra van szüksége, így a családok még gyakrabban fordulnak a segítőkhöz. Hogyan készülhetnek fel a leendő pedagógiai asszisztensek erre az összetett feladatkörre? – ezt járjuk körül blogposztunkban.

Most kell igazán a segítő háttér

Ahogy az életünk minden színterén, úgy a közoktatás megszokott rendszerében is egyik napról a másikra változott meg idén a világ. Ráadásul az iskolákban nemcsak a digitális oktatás hozott új kihívást, hiszen március óta is sok a változás és az új intézkedés. A nevelőknek, tanároknak új feladatok özönével kell megküzdeni és közben kellő rugalmassággal kezelni a napi szinten adódó helyzeteket. A munkából pedig a pedagógiai asszisztensek is bőven kiveszik a részüket. Sőt, most van igazán szükség a segítők munkájára! Hiszen lehet akármilyen régi motoros egy pedagógus, szakember legyen a talpán, aki egymaga tud ennyifelé figyelni, párhuzamos feladatokban teljesíteni és reagálni a váratlan helyzetekre.

A segítő munkatárs koordinál az intézmény és a család között

Az óvoda-iskola az a közeg, amellyel kapcsolatban tényleg mindannyiunknak van tapasztalata. Emlékszünk rá, hogy a napi tanórák, foglalkozások mellett mennyi más esemény, ünnepség, verseny helyszínei voltak. Egy biztos, hogy programból nem lett kevesebb azóta sem. Viszont a szabályozások időközben még komolyabbá váltak, nőtt a kötelező óraszám, és a pedagógusokra az oktatói, nevelői munkán és a kulturális szerepkörökön túl több adminisztrációs feladat hárult. Ezt idén tovább növelte a digitális tanrend, majd ősztől a „normál menetnek” tűnő, mégis folyamatos készenlét a bármelyik nap bekövetkező változásokra. Miközben az ő napjuk is csak huszonnégy órából áll.

A gyerekek alapjáraton is sok figyelmet igényelnek. Most pedig, ha lehet, még ennél is többet. Ráadásul szakértők szerint fel kell készülnünk arra, hogy a jövőben gyakrabban köszönthetnek az életünkbe hasonló kihívásokat hozó helyzetek. „Ezért egyre nagyobb szükség van a pályán olyan szakemberekre, akik a pedagógiai munkát két irányban is tudják segíteni: részt vesznek az oktatási feladatok előkészítésében és odafigyelnek a gyerekek igényeire, problémáira. Vagyis egyfajta koordináló szerepet látnak el az intézmény és a család között.” – mondja Földes Petra pedagógiai szakoktató, az Új Pedagógiai Szemle szerkesztője.

Napi működés kettős szerepkörben

Mit takar a hivatalos szakmai megnevezés? Definíció szerint a pedagógiai és családsegítő munkatárs köznevelési intézményekben foglalkoztatott szakember, aki felsőfokú végzettségű pedagógus irányítása mellett végzi mindennapi munkáját. A vezetővel és a pedagógusokkal egyeztetve, rögzített keretek közt részt vesz az óvodai tevékenységek, a tanítási órák előkészítésében és lebonyolításában. Közreműködik a közösségi szabályok megtanításában, a gyerekek higiénés szokásainak kialakításában, felügyeli, kíséri őket a foglalkozások és egyéb tevékenységek során. Bekapcsolódik az intézményen belüli szabadidős programok, ünnepségek, rendezvények szervezésébe. Mindezzel egyrészt könnyíthet a pedagógus leterheltségén, aki így jobban tud fókuszálni a tananyag megfelelő átadására és az adminisztratív kötelezettségeire is.

Másrészt a gyerekekkel töltött időnek köszönhetően ő is képbe kerül a problémáikkal, szükségleteikkel, így átvállalhat a fizikális és lelki gondozási feladatokból. A intézményvezető, a pedagógus, valamint a pedagógiai és családsegítő munkatárs team-ként tud együttműködni, rendszeresen átbeszélve az aktuális témákat. Az információátadás és a munkamegosztás ilyen formában minden résztvevő életét nagyban megkönnyíti.

Empátiára és türelemre lesz a legnagyobb szükség

Milyen képességekre lesz szükség, hogy a majdani munkatárs helyt álljon ebben a fontos szerepkörben? Minden az egyik legfőbb feladatból indul, hiszen a pedagógiai és családsegítő munkatárs az óvónővel, tanítóval egyeztetve a gyerekek jólléte érdekében a családokkal is kommunikálhat. Megoszthatja az észrevételeit, kérheti a szülők együttműködését, ha közös megoldást igénylő problémát érzékel. Mivel munkája során hátrányos szociokulturális környezetből érkező gyermekkel is találkozik, az egyik legfontosabb készsége, hogy képes legyen kellő empátiával feléjük fordulni.

„Amit mindig kiemelek a hallgatóim számára, hogy a pedagógiai és családsegítő munkatárs nem lehet jelen a munkájában kritikai attitűddel. Értékelő hozzáállás helyett ÉRTŐ és SEGÍTŐ attitűdre van szükség. Ennek a megerősítésében igyekszem segíteni őket sok-sok tapasztalat és ismeret átadásával” – mondja Földes Petra.

Asszisztensként, koordinátori szerepében, több irányban is kommunikál, ezért a kompetenciái között szintén nagyon fontos a türelem, a tolerancia, a másokra hangolódás képességre és a családokkal, más szakemberekkel kialakított kölcsönös tisztelet.

„A pedagógiai asszisztens egy különleges szereplő az intézmény és a családok között, ezért a képzésben igyekszünk megtámogatni azt a képességét, hogy minden irányban jól tudjon kommunikálni: a vezető, a kollégák, a gyerekek és a szülők felé is.” – hangsúlyozza Földes Petra.

Fontos szerepük lehet gyerekek nehéz helyzetének megoldásában

A gyakran túlterhelt pedagógusok mellett nagyon nagy szükség van a többirányú segítségnyújtásra. Az asszisztensek tehát egyrészt a nevelők, óvónők, tanárok jobbkezeként dolgoznak és jó együttműködéssel olyan feladatokat vehetnek le a vállukról, melyek hatására az egész pedagógiai munka hatékonyabbá válik.

Emellett kapcsolatot tartanak az ifjúságsegítővel, a gyermekvédelmi felelőssel, a szociális intézményekkel, a hátrányos helyzetű gyerekekkel és családjaikkal. Ezért fontos – és ezért része a tananyagnak is -, hogy megismerjék és átlássák a szociális intézményrendszert, ami például egy pedagógusnak nem feladata. Előfordulhat, hogy egy munkatárs családpedagógiai gondozási feladatokat végez, azaz családlátogatásokra megy, közben pedig konzultál a szülőkkel és a gyerekekkel. Ehhez szükséges, hogy a leendő pedagógiai asszisztens jó megfigyelő legyen, hiszen észre kell vennie, ha egy gyermek, illetve a családja különleges bánásmódot igényel. Ő lesz az, aki szükség esetén felhívja rá a figyelmet, ha egy gyermek problémás viselkedést mutat, és megfelelő hozzáértéssel alkalmaznia kell a differenciált bánásmód szabályait.

A munkakör tehát nagy felelősséggel jár, hiszen gyermekek sorsa is múlhat az odafigyelésen, egy probléma, nehéz helyzet felismerésén, időben történő kezelésén.  A pedagógiai és családsegítő asszisztensek munkáját illetően ugyanúgy hivatásról beszélünk, mint a pedagógus pálya esetében, és ugyanolyan elkötelezettséget igényel.

A képzésben is a pálya kulcsfogalmai kapják a legnagyobb hangsúlyt

Mivel a pedagógiai segítő munkatárs aktívan közreműködik az óvodai-iskolai tevékenységek, foglalkozások, tanítási órák előkészítésében és lebonyolításában, a felkészülésben is nagy szerepet kap a mindezekre irányuló alapképességek megerősítése. Ilyen a köznyelvi és szakmai szövegek megértése, megírása, a témákhoz kapcsolódó információgyűjtés, a pontos adminisztratív munka és a már említett kommunikáció.

Nagyon fontos, hogy a szakember mind a kommunikációjával, mind a pedagógiai munkát támogató tevékenységével jól tudja segíteni a gyerekeket, külön kiemelve a speciális nevelésű igényű és a hátrányos szociokulturális környezetből érkező tanulókat. Ezért ahogy a pályán, úgy már a képzés során is nagy hangsúlyt kapnak a kulcsfogalmak; az elfogadás és empátia mellett a konfliktuskezelés, a szakmai és etikai szabályok, értékek.

Az OKJ képzés digitális megoldásokkal nyújt teljeskörű felkészülést

A Pedagógiai és családsegítő munkatárs OKJ képzésre jelentkezés feltétele az érettségi bizonyítvány. A tanfolyam Budapesten, a Pannon Kincstárban évente több alkalommal indul és hogy a tanórák látogatása munka mellett se jelentsen gondot, a képzés szombati napokon zajlik. A jelenlegi COVID-helyzetben az iskola a már jól bevált digitális tanrendben indítja a csoportokat és online konzultációs lehetőségekkel támogatja a teljeskörű felkészülést.

„Csupa olyan oktatók vagyunk a csapatban, akik nyakig benne vagyunk a mindennapi gyakorlatban is” – emeli ki Földes Petra. „Ha összeadjuk a szakmai tapasztalatunkat, teljesen lefedjük a gyermekkor életszakaszait, kisgyermektől egészen a kamaszkorig.”

A képzés további nagy erőssége, hogy minden hallgatónknak tudunk gyakorlati helyet biztosítani, annak köszönhetően, hogy több intézményvezető is óraadó tanárunk.

A legfőbb szempontok a pályára készülőknek

Milyen szempontokkal segít a döntésben egy gyakorló és egyben oktató szakember? „Ha valaki szakirány választás közben gondolkodik a pedagógiai-családsegítő vonalon, érdemes olyan szemszögből végiggondolnia a saját motivációit, hogy mennyire szeret gyerekekkel foglalkozni, segíteni, mennyire tud team-ben dolgozni, együttműködni más szakemberekkel” – javasolja Földes Petra. „Ez a munkakör lehet egy állomás az óvodai, gyógypedagógiai, pedagógiai tanulmányok útján, de egy jó közegben adhat olyan kiteljesedést, amellyel igazán örömteli módon lehet megélni a szakmát. Köszönhetően változatos jellegének is, ami különleges alkotói szabadsággal is járhat.”

Tapasztalatok a korábban végzett tanulóktól

A képzés során összekovácsolódnak a csoportok. Erre ösztönöznek az oktatók is, hiszen a behozott tapasztalatok, ismeretek tovább növelik a közös tudástárat. „Bátorítjuk is a csapatokat, hogy egymás között osszák meg a tudást, hozzanak be minél több esetet, kérdést, amit aztán együtt feldolgozhatunk, hiszen ebből rengeteg pluszt kapnak mindannyian, és ehhez adjuk még mi oktatók a szakmai anyagokat” – meséli Földes Petra.

A közös felkészülés eredményessége a vizsgákon is látszik, az országos átlaghoz képest a Pannon Kincstár végzős pedagógiai asszisztensei még magasabb szinten teljesítenek. A tapasztatok pedig azt mutatják, hogy a barátságok és a szakmai támogatás a képzés után is megmaradnak – egymáshoz és az oktatókhoz is gyakran fordulnak a napi munka során felmerülő kérdésekkel. Vagyis az egykori csoporttagok tovább kísérik egymást a közösen megalapozott pályán.

Mit ígér a jövő?

A leendő pedagógiai és családsegítő asszisztensek munkájának keretét a tanrend és a belső szabályok, ütemezések adják. Ehhez jöhetek még a különleges helyzetek adta rendhagyó intézkedések – ezeket láttuk, megtapasztaljuk napjainkban is. Mindezen túl viszont egy különleges szabadságfokkal jár a munkakör, hiszen támogató közegben kellő teret ad a saját kreativitásnak, egyedi módszereknek.

Ha az intézmény felismeri és megbecsüli a munkatárs képességeit, még színesebbé tehetik vele az iskola, óvoda életét. Ahogy Földes Petra látja: „Aki képes a saját élettapasztalatát beemelni a munkájába, kreatív ötleteket hozni a fejlődés érdekében; aki szereti megoldani a dolgokat és tud tenni a békéért, az egyensúlyért, az egészen új dolgokat hozhat be egy intézmény életébe. Egy jó szellemiségű közösségben a gyerekek, a szülők és a tantestület is elismeri az ilyen szakember tevékenységét.”

Ketyeg a közkedvelt OKJ képzések ideje, most érdemes elkezdeni digitálisan!

Fiatal férfi tanuló órával a kezében ül a tananyag fölött karácsonyi időszakban. Pannon Kincstár. Ketyeg a közkedvelt OKJ képzések ideje, most érdemes elkezdeni digitálisan!

Itt a Pannon Kincstár blogon rendszeresen megosztjuk az új információkat az OKJ megszűnésével kapcsolatban. A dolgok jelenlegi állása szerint 2020. decemberéig tudtok jelentkezni képzésekre az eddigi jól bevált rendszerben. Miért érdemes belevágni még az év vége előtt? Ha éppen ezen gondolkodsz, van számodra 9 fontos szempontunk!

Az OKJ változás híre nagy hullámokat vetett

Miközben az idei évet lassan teljes egészében viszi a COVID-helyzet, a szakmát tanulni vágyók körében az OKJ rendszer változásának híre is sok fejtörést okozott. Itt a Pannon Kincstárban idén a legtöbb kérdést – érthető módon – a már elindult képzések digitálisra váltásával kapcsolatban kaptuk tőletek. A másik központi témát pedig az eddigi képzések megszűnése és átalakulása adta. Amint friss hírekhez jutottunk, igyekeztünk megosztani veletek. Az első körben gyűjtött infókat Az OKJ változik, a Pannon Kincstár működik tovább veletek című bejegyzésünkben foglaltuk össze.

A jelenlegi rendszer optimalizálására valóban szükség van – ezzel mi is egyetértettünk. A vártnál nagyobb volumenű módosítás viszont már a gazdasági elemzőket is megmozgatta. Erről írtunk Kövesd velünk a szakmai képzések alakulását az új OKJ szerint című blogposztunkban. Az egyes szakmacsoportokat érintő változásokról még több konkrétumot tudtunk megosztani az Így változnak az egyes szakmai képzések az OKJ után című írásunkban. Itt azt is részleteztük, hogyan változik a képzések ideje, megnevezése, illetve milyen képzések szűnnek meg az új rendszerben.

December 5-ig lehet jelentkezni az eddigi képzéseinkre

A járvány olyan helyzetet teremtett, amely egyre szélesebb fronton írja felül a napi működést és viszi el a fókuszt más feladatokról. A hazai felnőttoktatás változásával kapcsolatban is vannak még kérdőjelek. Amit most tudunk: mi 2020. december 5-ig biztosan indítjuk a legnépszerűbb képzéseket, az eddigi rendszerben és a már bejáratott digitális verzióban. Azoknak, akik szeretnének új szakmát tanulni, 9 fontos szempontot gyűjtöttünk, amit érdemes számításba venni.

  1. Piacképes tudás szerezhető belátható időn belül

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a szakképzések vonzerejét a nappali képzésekkel szemben éppen az adja, hogy a szakmák ellátásához szükséges tudás hatékonyan, belátható időn belül, a valóban hasznos tananyagra fókuszálva kerül átadásra. Az új rendszerben a megmaradó, illetve a kibővített tematikájú képzések 12, 24 vagy akár 36 hónaposak is lehetnek.

  1. Nemzetközi munkavállaláshoz is használható végzettség

A témában megszólaltatott szakértők szerint azért is érdemes még most belevágni az induló képzésekbe, hiszen az OKJ-s végzettség a külföldi munkavállaláshoz is könnyen használható. Az átalakuló képzéseknél egyelőre nem tudjuk, hogy elfogadhatók lesznek-e más országokban.

  1. Hamarosan megszűnnek olyan képzések, amelyek most még elérhetők

Az eddigi formájában sok képzés megszűnik, illetve beolvad más képzésekbe. Ilyenek például az egészségügy területén a betegkísérő, az egészségfejlesztési segítő, a fertőtlenítő-sterilező, a fogtechnikus gyakornok, a gyógyszerkiadó szakasszisztens, a klinikai fogászati higiénikus, a műtőssegéd-gipszmester vagy a sportmasszőr. A gyermekgondozó képzések közül a gyermekotthoni asszisztens, a házi időszakos gyermekgondozó és a nevelőszülő. A pedagógiai területen a családsegítő asszisztens és a fogyatékkal élők gondozója. A szociális képzések szakterületén a demencia gondozó, a foglalkozás-szervező, a gerontológiai gondozó, a pszichiátriai gondozó, a szenvedélybeteg-gondozó és a szociális asszisztens. A szépészeti képzések közül kikerül a szépségtanácsadó tanfolyam, illetve a pénzügyi-jogi-kereskedelmi és logisztikai képzések közül is több szűnik meg az eddigi formájában. A részletes listát itt olvashatjátok.

  1. Az új rendszer átállási időszaka egyelőre kiszámíthatatlan

A nappali és esti rendszerbe visszakerülő szakmai képzéseknél valószínűleg nehéz és hosszadalmas átállási időszak várható. Ezt tovább súlyozza a kiszámíthatatlan COVID-helyzet és a járvánnyal együtt járó gazdasági válságidőszak elhúzódása.

  1. A digitális képzés jól vizsgázott

A tavaszi kényszerhelyzet nálunk is éles bevetéssé változtatta az online oktatás tesztidőszakát. Feszített tempó volt, ezért nagyon hálásak vagyunk, hogy a sok javaslat és építő ötlet mellé kellő megértést és türelmet is kaptunk tőletek. A pozitív és negatív tapasztalatok birtokában folyamatosan javítottuk a rendszert. Így együtt megugrottuk a próbatételt és az őszt már a bejáratott megoldásokkal indítottuk.

  1. Az online tanulás sok időt spórol

Sok tanulónk írta pozitívumként az utazási idő megspórolását és azt, hogy a munka és a család mellett jobban tudnak gazdálkodni az idejükkel. A nagyobb távolságról, vidékről ingázók főleg azt értékelték, hogy még a modulzárókat is meg tudták oldani otthonról. Külföldről is többen jelezték, milyen jól jött, hogy ilyen formában megszűntek a határok, hiszen a szokásos úton nem tudtak volna hazajönni.

  1. A pénzügyi gondok egyedi megoldásokkal kezelhetők

Tudjuk, hogy sokan több szempontból is nehéz helyzetbe kerültek, hiszen munkahelyek szűntek meg, számos cégnél bizonytalanná vált a jövő. Mi a hozzánk fordulóknak egyedi ütemezésekkel, hosszabb határidőkkel igyekszünk segíteni. Tanulóink többsége az utalással, bankkártyával fizetés lehetőségét kérte, kerülve az érintkezést. Ennek megfelelően teljesen megszűnt nálunk a készpénzes fizetés.

  1. A váltás után is érvényes marad a végzettség

Minisztériumi közleményben is megerősítették azt, amiről Van idő sikerszakmát szerezni még az OKJ változás előtt című bejegyzésünkben írtunk: a korábban megszerzett szakmai végzettségek nem vesznek el, ugyanolyan teljes értékű szakmai bizonyítványnak számítanak a szakképzés változásai után is. Aki most belekezd, még az eddigi szabályozás szerint fogja végigjárni az oktatást, és a sikeres vizsga után megkapni a bizonyítványt.

  1. A tanulás befektetés a jövőre

Az Európai Szakképzésfejlesztési Központ (CEDEFOP) előrejelzései szerint az Európai Unióban 2025-ig több mint 100 millió nyugdíjba vonulót kell pótolni. A világgazdaság most behúzta a féket, de ez az időszak is elmúlik, és újra sokféle tudásra lesz szükség sok területen. A korábbi válságtapasztalatokat és a szakemberek véleményét alapul véve ez a helyzet egy befektetés időszaka is lehet. Rajtunk múlik, esélyt adunk-e magunknak, hogy a tanulás révén később még jobb lehetőségeink legyenek.

A jó gyógymasszőrt mindig megtalálja a vendégköre

Két győgymasszőr, akik masszírozzák vendégeiket. Pannon Kincstár

A gyógymasszőrök mindennapjai a segítségnyújtás, a testi-lelki megújulást szolgáló kezelések körül zajlanak. Egy minőségi szint fölött, amikor a szolgáltatás színvonala adott, amikor már nem jó vagy rossz szakemberről beszélünk, akkor jön a képbe a hozzáadott érték. Így van ez a gyógymasszázs esetében is, ahol a kezelés fizikai megéléséből és a masszőr személyiségéből összeadódó csomagot mérlegeljük. Végül az így kialakult személyes szimpátia dönti el, hogy kihez tér vissza a vendég.

A masszázstól gyógyulást és lelki töltődést is várunk

Mindannyian jártunk már úgy, hogy egy otthoni nagytakarítás végén, kertrendezés közben, vagy akár a munkahelyen pár órányi monitorba feledkezés után egyszer csak azt éreztük, mozdulni sem bírunk többet. Felegyenesedni sem tudtunk, a hátunk olyanná vált, mint egy betontömb, a derekunk nem hajlott, a nyakunk bemerevedett, mi pedig segítségért kiabáltunk, hogy az elérhető családtagok vagy munkatársak közül valaki gyorsan nyomkodja meg. A házi gyorssegéllyel persze többnyire úgy járunk, hogy ha abban a pillanatban jól is esik, mégsem olyan, ráadásul gyorsan letudják, így végül mindig oda lyukadunk ki, hogy egy rendes masszőrre lenne szükség. Aki nem hagyja abba öt perc után, aki egyből megtalálja azt a pontot, és azt is tudja, hogyan nyúljon hozzá, hogy félóra múlva ne fájjon ugyanúgy. Plusz még meg is hallgat minket, amíg elpanaszoljuk, mi minden okozta a fájdalmat – a fizikai tennivalóktól kezdve, ülve töltött munkanapokon át egészen a napi stresszig.

Fontos, hogy kinek a kezére bízzuk magunkat

Amikor masszőrhöz fordulunk, a fizikai fájdalmak elmulasztása mellett egyben a lelki tényezőt is keressük. A masszázságyon fekve akkor tudunk kikapcsolni és ellazulni, ha képesek vagyunk átadni a kontrollt. Ezért nem mindegy, milyen közeget teremt, akinek a kezeire bízzuk magunkat.

„A terhelést bírni kell és ehhez mindenképpen szükséges egyfajta fizikum – mondja Niedermüller Péter gyógymasszőr, a Pannon Kincstár oktatója -, de épp ilyen fontos a kellő empátia és az értő hallgatás, hogy ne elsősorban tanácsokat osztogassunk a páciensnek, hanem figyeljünk rá, amikor megosztja velünk a problémáit, gondolatait.”

Gyógymasszőrnek, illetve sportmasszőrnek lenni népszerű és elismert szakmát jelent, keresett tudást, amely sok elméleti és gyakorlati ismeretet igényel – vagyis kellenek hozzá a biztos alapok.

Minden szakember a saját palettáját állítja össze

Aki kedvtelésből és örömmel masszírozza a családtagjait, szívesen tanul el mozdulatokat praktizáló masszőröktől, megvan benne a lelkesedés és türelem, hogy akár egy otthoni filmnézés közben hosszabb ideig masszírozzon másokat, előbb-utóbb felmerül benne az ötlet, hogy ezt akár hivatásként is végezhetné.

„A Pannon Kincstár OKJ képzésére érkező tanulók háttere és képzettsége széles spektrumot ölel fel.” – mondja Dudinszkyné Szecsei Judit, a BVHSZC Semmelweis Ignác Szakképző Iskola szakmai igazhatóhelyettese, a Pannon Kincstár oktatója. „A megtanult gyógymasszőri technikákkal aztán kiegészíthetnek orvosi terápiákat, alternatív gyógyászati kezeléseket is. Sokféle irányban el tudnak helyezkedni: rendelőkben, wellness központokban, vagy építhetnek saját vendégkört, önálló vállalkozásban. A rekreáció, a felfrissülés érdekében végezhető kezelések tárháza hatalmas. Mindenkinek magának kell megtalálnia, melyik irány áll hozzá a legközelebb.”

A kezelések típusa tovább szélesíti a látókört, hiszen a betegségspecifikus gyógymasszázsok, reflexzóna-, nyirok-, fizikai közérzetjavító és frissítő masszázsok mellett aromaterápiás, balneo- és hidroterápiás, gyógynövényes, szénsavas, iszapos, hőlég- és gőzkamrás, súlyfürdős kezeléseket is végezhet. Számtalan gyógyászati és wellness szolgáltatás közül választhatja ki azokat az irányokat, amelyekkel a saját tevékenységi körét bővíteni tudja.

Ismerni kell a kapcsolódó szakemberek munkáját is

A pálya tehát változatos irányokat kínál, mindenki megtalálhatja azt a közeget, amelyet a leginkább a sajátjának érez. Ezzel együtt a működés jellegére is sokféle lehetőség nyílik – akár egyéni vállalkozóként, saját praxissal, akár alkalmazottként egészségügyi intézményben, vagy egy gyógycentrum együttműködő partnereként dolgozna a pályán. Aki biztosabb háttérnek érzi, ha egy intézmény keretei között végzi a munkáját, a szakorvos felügyelete mellett, a diagnózis alapján, az ő utasításait követve közreműködhet a páciensek gyógyulásában. Csapatban dolgozva támogatja majd az orvos munkáját, együttműködik a gyógytornásszal és a fizioterápiás szakasszisztenssel.

A gyógymasszőrnek a majdani terápiás vagy rehabilitációs team tagjaként azonban tisztában kell lennie a többiek munkájának a lehetőségeivel is, hiszen a teljes gyógyuláshoz az összehangolt, közös munka vezet. Ez pedig komplex tudást igényel.

„Gyógytornászként nagyon fontosnak tartom kiemelni azokat terápiás módszereket, ahol a gyógymasszőrök és a gyógytornászok munkája összeér és együtt, közösen meghatározott terápiás célok érdekében dolgozunk. A siker legtöbbször egy csapat közös eredménye és ez nagyon jó, építő élmény, összekovácsolja a szakembereket.” – mondja Horváth Zsófia Katalin MSc, gyógytornász-fizioterapeuta, a Pannon Kincstár oktatója, aki főállásban 25 éve mozgásszervi rehabilitációs osztályon dolgozik.

Az intenzív képzés teljes tananyagára szükség lesz a mindennapokban

Akár saját vállalkozásban, akár egy egészségügyi intézmény vagy wellness központ munkatársaként dolgoznak, a gyógymasszőrök és sportmasszőrök számára a legfontosabb eredmény a gyógyulási folyamat végigkísérése és az állapotjavulás megtapasztalása.

A szakma elsajátításához a fogásokon, módszereken túl kiterjedt és sokrétű ismeretanyagra van szükség. Ezek adják azt a biztos alapot, amelyre a későbbiekben építkezni tudunk.

Az OKJ képzés előfeltétele az érettségi bizonyítvány, emellett a jelentkezéshez szükséges a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely által kiállított egészségügyi alkalmassági igazolás is. Népszerű tanfolyamról lévén szó, folyamatosan indulnak csoportok a Pannon Kincstárnál, Budapesten. Az alapozó tananyag magas szintű, és a mindennapi munkájuk során nagy hasznát veszik majd a végzett gyógymasszőrök.

Aki tudja az alapokat, megbirkózik az új helyzetekkel

„Az anatómiával, fizikai felépítéssel tökéletesen tisztában kell lennünk. Ismernünk kell az eszközöket, anyagokat és tudnunk kell használni ezeket, hiszen csak így tudunk az orvosi utasításokat követő, megfelelő kezelést nyújtani” – mondja Niedermüller Péter. „Már a képzés során sem csupán a mozgásszervi jelenségekkel foglalkozunk. A fókusz sokkal nagyobb. A szakma folyamatosan fejlődik, új módszerek, új irányok, új anyagok lépnek be. Az innovációkkal lépést tartani munka mellett persze nehezebb és sok egyéni felkészülést igényel. Azonban aki megfelelően elsajátította az alapokat, az új helyzetekkel is könnyebben megbirkózik.”

A tanfolyam résztvevői megtanulják a gyógymasszázs, a svédmasszázs, a frissítő masszázs alapfogásait, az aromaterápiás masszázst. A teljes test és az egyes testtájak masszírozásában a különleges masszázsfajták alkalmazását, nyirokmasszázst, passzív kimozgatást és reflexzóna masszázst.

A svéd- és gyógymasszázs alapok és simítás elsajátítása a képzési napokon, Budapesten történik, mivel az iskola rendelkezik saját masszázságyakkal és a masszázshoz szükséges kiegészítőkkel is. Gyakorlati helyhez a Pannon Kincstár kiterjedt kapcsolatrendszerén keresztül az ország majdnem minden pontján tudnak segítséget nyújtani.

Cél, hogy a tanulók rendszerben lássák a segítő módszereket

Bármilyen területet választanak, bármerre mennek majd tovább a végzett szakemberek, az alapozó tárgyakra mindenhol szükség lesz. A Panon Kincstár intenzív képzésén végzett tanulók képesek lesznek állapotfelmérést végezni és a szakorvos iránymutatása alapján az elméleti képzés során elsajátított reumatológiai, ortopédiai, traumatológiai betegségeket kezelni. Aki később egészségügyi intézményben helyezkedik el, csapatban dolgozva támogatja majd az orvos munkáját, együttműködik a többi szakemberrel a páciensek gyógyulása, rehabilitációja és pihenése érdekében.

„Azért is fontos, hogy már a képzésben ennyiféle kapcsolódó területet megismertessünk a tanulókkal, mert a munkánk során sem csupán a masszázsra koncentrálunk. Nagy hangsúlyt fektetek azokra az irányokra, amelyek az egészséges életmód támogatásához elengedhetetlenek, mint például az ergonómia szempontjai. A célom az, hogy rendszerben lássák mindazt, amivel majd a pácienseiket segíteni tudják” – mondja Niedermüller Péter.

Tudni kell, hogy egy terápia mikor nem alkalmazható

„A fizioterápia szintén nagy jelentőséggel bír a képzésben, mert a tantárgy keretében összekapcsolódik a társszakmákra vonatkozó tudás a szakmai elvekkel és a terápiás módszerekkel” – emeli ki Horváth Zsófia Katalin. „A betegek kezelése sokrétű tudást igényel, és a gyógymasszőröknek a terápiás vagy rehabilitációs team tagjaként tisztában kell lenniük a többiek munkájának a lehetőségeivel is. Nagyon fontos, hogy ismerjék az egyes módszerek jellemzőit, felhasználásuk lehetőségeit, a specifikus és a tüneti kezeléseket. A tisztán fizikai energia hatásait felhasználó elektroterápia, fototerápia, hidroterápia, termoterápia és mechanoterápia mellett ezért tanulják a balneoterápiát, azaz a gyógyfürdőkezeléseket, valamint az inhalációt és a klímaterápiát is. Szintén nélkülözhetetlen, hogy a leendő gyógymasszőrök részletes tudással rendelkezzenek arról, melyek azok a kórképek és állapotok, amelyeknél tilos bizonyos terápiák alkalmazása.”

Az igazi motiváció a fejlődés megélése

A testi megújuláshoz hozzátartozik a lelki felfrissülés, töltődés is. Mint minden más szakmában, ahol emberekkel foglalkoznak, ahol betegek gyógyulásáért dolgoznak, a gyógymasszőrök és sportmasszőrök kompetenciái között is alapvető a humánus bánásmód, az empátia és a türelem. Egy jó szakember számára mindig a kliens az első, és ha éppen arra van szükség, a fizikai kezelés mellett abban is segít, hogy a páciens kibeszélje magából a problémáit, nehézségeit.

Dudinszkyné Szecsei Judit így fogalmaz: „Meg kell tanulni a háttérbe húzódni, hiszen a kliens az első. Ami természetesen nem azt jelenti, hogy a saját személyiségünket teljesen szorítsuk háttérbe. Hanem azt, hogy igazodjunk a páciens tempójához, tartsuk tiszteletben az igényeit, figyeljünk rá és adjunk teret neki, amikor mesélni, megosztani vágyik az őt foglalkoztató dolgokat. A folyamat sosem egy kezelésből áll. Azzal biztatom a tanulókat a képzés során, hogy amikor majd alkalomról alkalomra megélik a fejlődést, a fizikális és pszichés állapot javulását, és fogadják a gyógyuló kliensek hálás szavait, az olyan motivációt ad, amiért bőven megéri a sok este és hétvége, amit a felkészülésre fordítottak.”

Minden jó szakembert megtalálja a vendégköre

Aki már elindult egy úton, valószínűleg újabb elemekkel fogja tarkítani a saját palettáját. Ahogy Niedermüller Péter fogalmaz: „Mivel mindig ott kell lennünk elméletben is, folyamatos a tanulás a pályánkon. Az életkor nem számít. Ha valaki pályamódosítóként kezdi el a képzést, akkor sincs lemaradva, hiszen az is a vendég egyéni preferenciája, hogy fiatalabb vagy idősebb masszőrhöz jár szívesen. Korban, nemben nincs különbség – minden jó szakemberre szükség van.”

„Mivel most is pedagógusként dolgozom, és az iskoláim nagy részét magam is munka mellett végeztem, ezért őszinte empátiát érzek a tanulóim felé, és ezt el is mondom nekik mindig. Tudom, hogy nem könnyű egy ledolgozott hét után, szombaton beülni az iskolapadba” – osztja meg saját tapasztalatait Dudinszkyné Szecsei Judit. „Mindemellett persze azt is elmondom, hogy nagyon sok múlik azon, képesek lesznek-e átlendülni a nehézségen és önállóan tanulni. Amit tanácsolhatok, hogy azok válasszák ezt az irányt, akiket valóban érdekel, akik le tudják győzni a saját gátjaikat és örömöt jelent számukra, amit csinálnak.”

A tudáscsomagból válogatva áll össze a megfelelő kezelés

Az önképzés a későbbiekben is fontos lesz, hiszen olyan szakterületről van szó, ahol mindig nyílnak új lehetőségek. A szakma a tudománnyal együtt folyamatosan fejlődik és mindig érdemes tájékozódni, bővíteni a megszerzett tudást.

„Azért is szeretek a felnőttoktatásban dolgozni – mondja Niedermüller Péter – mert a hallgatóimnak már kellő rálátásuk van a világra és tudják, mit szeretnének tanulni. Én pedig arra próbálom sarkallni őket, hogy gondolkozzanak. Minden ismeretet és gyakorlatot gyúrjanak egybe és ebből a tudáscsomagból válogatva rakják össze a páciensre szabott kezelés kombinációját.”

A legjobb ajánlólevél az elégedett páciens

Aki a saját vállalkozás mellett dönt – ahogy más szakmákban is -, érdemes előre bekalkulálnia a vendégkör kiépítésének hosszabb időtartamát. A jól végzett munka hírét a szájhagyomány viszi. Az elégedett vendég a legbiztosabb reklám, hiszen annál jobb ajánlólevél nem is lehetne, mint a fájdalmától megszabadított páciens. Az évek alatt elmélyülnek, barátivá válnak kapcsolatok a törzsvendégkörrel. Niedermüller Pétert is gyakran megkeresik sportoló vendégei, hogy azt a sikert, amelyhez a gyógyító masszázs révén ő is hozzájárult, megosszák vele. Előfordult, hogy az éremátadásról vittek neki képet, kifejezve a hálájukat a szakértő segítségért. Ahogy ő látja a pályája lényegét: „Szeretni kell az embereket és vágyni arra, hogy segítsünk nekik. Az ő elégedettségük adja a munkánk szépségét.”

Látjuk, ahogy a végzett kozmetikusaink üzlete szárnyalni kezd

Kozmetikus technikus képzés visszanézhető órákkal és online jegyzetekkel a Pannon Kincstár keretein belül. Speciális eljárások a leghatékonyabb megoldásért. Szakember hölgy, ahogy kezeli az ügyfelét.

A kozmetikusi szakma az ókortól kezdve mindig népszerű volt és ez várhatóan a jövőben is így marad. A Pannon Kincstár és a Janssen Cosmetics Hungary képzésének oktatói ugyanazt a szenvedélyt élik meg a szakmai tudás átadása közben, mint amikor a vendégeik kezelését végzik. A végzett kozmetikusoknak később is segítenek, hogy folyamatosan magas színvonalon működjenek és állandó vendégkört építsenek. Saját statisztikát is vezetnek, hogy az egykori tanulóik szakmai élete milyen irányban alakult. A büszkeségük érezhető abból, ahogy mindenről mesélnek.

Ha jól érezzük magunkat a bőrünkben, ezt sugározzuk mások felé

A szépség iránti hódolatattal és a szépség iránti vággyal együtt maga a szépségápolás is örök. Bár az ideál az emberiség történetében koronként és területenként is folyton változott, maga a szépsére törekvés végigkísérte az évezredeket. Gondoljunk csak az ókori sírokban feltárt krémes, illóolajos, gyógynövényes tégelyekre, szelencékre, vagy a fennmaradt írásokra az ősi kínai, indiai, egyiptomi szépségrituálékról! Kleopátra legendás fürdője például a mai napig marketingértékkel bír. Kevés olyan szakmát ismerünk, amely az ókortól kezdve folyamatos népszerűségnek örvend, a külsőnk tökéletesítése viszont évezredek óta fókuszban van. És még valami, ami nem változott: amennyire fontos volt mindig is, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben és jó benyomást tegyünk másokra, annyira fontosak azok az emberek, akik ebben segítenek nekünk.

A szépség megteremtése alkotó-teremtő folyamat, ami tanulható

A kozmetikusi szakma tehát az ókori szépségrituálék idejétől kezdve a napjainkban alkalmazott újabb és újabb fiatalító technikákig mindig is velünk volt. Maga a kozmetikus szó a görög kosmeo kifejezésből ered, amelynek jelentése: díszítek. A különböző történelmi korok szépészeti szakemberei mind egyetértettek abban, hogy a szépség megteremtése egy alkotó-teremtő folyamat – és mint ilyen, tanulható. A Pannon Kincstár és a Janssen Cosmetics Hungary kozmetikus OKJ képzésének oktatói is azt szeretnék, hogy a tanulók ne kivételezett helyzetben lévő szépség-mágusként tekintsenek rájuk.

A legfontosabb számukra, hogy mindenkinek sikerüljön a képzés során megtanulni mindazt, ami a bőr szépségének megteremtéséhez és fenntartásához szükséges. Ezért az első tanórától kezdve az elsajátítható tudás szerepét emelik ki a kozmetikus tanulók számára. „A legfontosabb, amit igyekszem már az elején tudatosítani bennük, hogy mi oktatók sem vagyunk kivételezettek. Ne tekintsenek ránk olyan szépség-mágusként, akik valamiféle csodás képességet kaptak a szakmához” – mondja Solymár Csilla szakoktató, a Janssen Hungary Kft. ügyvezetője, sminkmestere, kozmetikusa. „Mi is rengeteget tanultunk, sok éven át képeztük magunkat a különféle módszerekkel és mindig bővítjük az ismereteinket. Ez egy folyamatosan fejlődő szakma, új termékekkel, új technikákkal, új lehetőségekkel. Éppen ezért soha nem is unalmas. Sokrétű tudást tudunk átadni és rengeteget segítünk. Az a célunk, hogy minden tanulónk, aki saját magát és a tanulást is komolyan veszi, képes legyen arra, amit mi tudunk.”

Kézügyesség, empátia, szaktudás – és a csoport ereje, ami visz előre

„Ezen a pályán fontos a kézügyesség is, de ami a leginkább számít, hogy érezzük a másik ember lényét. Fizikailag és lelkileg is rá kell hangolódnunk, hogy segíteni tudjunk neki. Ehhez szükséges egyfajta alázat és szeretni kell az embereket” – mondja Martina Viktória kozmetikus, a Janssen Akadémia Kft. vezető oktatója. „Kell néhány év, amíg kialakul az a képesség, amelyben a kézügyesség, az empátia és a szaktudás egységként működik és így tudunk a vendéggel foglalkozni. Ebben pedig megéljük a teremtés és az alkotás élményét is.”

A csoport ereje nagyon motiváló, így nem ritka, hogy olyanok is elköteleződnek a szakma iránt, akik inkább csak kíváncsiságból vágtak bele. „Mindig naprakész dolgokat hozunk. Ezért aztán az első, amit az új csoportjaimnál észreveszek, hogy meglepi őket ez az újfajta gondolkodás” – meséli lelkesen Solymár Csilla. „A Janssen hátterével és termékeivel abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nagyon különleges tudást tudunk átadni. Ez már önmagában egy izgalmas új világ. A másik pedig a jó hangulat. Ez a kettő együtt fantasztikusan erős csoportdinamikát ad. Gyakran tapasztalom, hogy sokan a képzés közben szeretnek bele a szakmába és még ha eleinte csupán B-tervként tekintettek is rá, úgy döntenek, hogy a pályán maradnak.”

Speciális eljárások a leghatékonyabb megoldásért

A budapesti OKJ tanfolyamon – amíg oktatóként a szakmai tudást adják át – ugyanazt a szenvedélyt élik meg, mint amikor a vendégeik kezelését végzik, és ez érezhető abból is, ahogy mindenrről mesélnek. „Olyan eljárásokat, módszereket tanultam meg, amelyekről bátran mondhatom, hogy világszínvonalúak” – mondja lelkesen Solymár Csilla. „A Janssen termékeivel és ezekkel a technikákkal sokkal rövidebb idő alatt tudunk eredményeket elérni például egy speciális akné, vagy szeborreás és különösen érzékeny bőrök kezelésében is. Egy ránc kezelése pedig már nem is kérdés. Sok olyan módszerrel dolgozunk, amelyek eltérnek a hagyományos irányoktól és nagyon hatékony megoldásokat kínálnak. Ezeket adjuk át a tanulóinknak is a továbbképzéseinken, az oktatás során. Ezt a munkát tekintem a hivatásomnak és egyben a szenvedélyemnek.”

„Tanulóink az első pillanattól kezdve egymáson dolgoznak egy kozmetikus mester felügyelete mellett, aki a kötelező gyakorlaton túl  igyekszik átadni tapasztalatait is” – teszi hozzá Martina Viktória. „Nálunk a legnagyobb hangsúly az alap képzésen van, mert szeretnénk, hogy tanulónk jól diagnosztizáljanak és pontosan értsék, hogyan működik a bőr. A Janssen termékeivel célzottan és hatékonyan folyik a tanítás és a tanulás, mivel minden bőrproblémára tudunk megoldást mutatni nekik. Nagyon fontos, hogy kozmetikusként valóban segíteni akarjanak a vendégeknek, nemcsak felületes trendi szolgáltatásokat végezni. Ezzel a szemlélettel igyekszünk a legjobb szakembereket nevelni a tanítványainkból.”

Sokféle irányból érkezhet a motiváció

A tanulók között vannak, akik már gyerekként találkoztak a szakmával. Arcbőr problémák kezelésére vitték őket a szüleik, és már akkor nagyon megtetszett nekik a kozmetikusok munkája. Sokakat pedig már felnőttként, egy másik területen dolgozva szólít meg a hivatás. Így történt a Pannon Kincstár és a Janssen kozmetikai felnőttképzésének oktatóival is. „Egészen fiatal korom óta a fő gondolatom egy olyan hivatás volt, amivel segíthetek az embereknek” – meséli Solymár Csilla. „Aztán egyszercsak bejött az életembe egy lehetőség a sminkeléssel és megfogott ez a világ. A főiskola mellett elvégeztem a kozmetikus képzést és minél többet tanultam, minél többet dolgoztam benne, annál jobban megszeretettem. A Janssen kozmetikumokat körülbelül 18 évvel ezelőtt ismertem meg és ezzel a termékcsaláddal még komolyabb lehetőségek és még nagyobb távlatok nyíltak az életemben.”

„Én eredetileg más szakmát tanultam és több területen is kipróbáltam magam” – osztja meg velünk Martina Viktória is a saját történetét. „Érdekes, hogy a kézügyesség, a szépérzék és az empátiás készség minden területen fontos volt, és egyaránt segítette a munkámat. 25 éves koromra érett meg bennem a gondolat, ami erre a pályára hozott. A gondolatot tett követte és rögtön jelentkeztem egy kozmetikus iskolába. Immár 18 éve dolgozom ebben a szakmában, amely nemcsak a munkám, hanem a hivatásom is egyben.”

Lépésenként tanuljuk a módszereket a tökéletesig

Mint minden alkotó tevékenységben, a kozmetikusi munkában is a mozdulatok, technikák gyakorlása adja azt az alapot, amelyre minden további módszer építkezik. Ahhoz, hogy ezek határozottá és idővel rutinszerűvé váljanak, muszáj otthon is rendszeresen elvégezni az órákon tanult gyakorlatokat. Martina Viktória saját ötleteivel is segíti a hallgatóit: „A kezükkel fognak dolgozni – eddig ebben nincs semmi meglepetés. Viszont ahogy egy kisgyerek is próbálgatja a célirányos mozdulatokat és közben fejlődik a finommotorikája, úgy a mi szakmánknak is megvannak a speciális mozdulatai. Ezeket ugyanúgy rengeteg gyakorlással lehet rutinossá tenni, mint ahogy a kisgyerek megtanulja két ujjal felemelni a játékát. Nálunk ilyen akár egy szemöldök megrajzolása. Nem élesben gyakorlunk, hiszen akkor jól kiszúrnánk az önkéntes modellekkel. Ehelyett lépésenként tanuljuk a folyamatot, az egész utat a tökéletesig. Papíron kezdünk gyakorolni, amíg a mozzanatok szépen beépülnek. Azt kérem tőlük, hogy amit óránk megtanultunk, azt otthon is csinálják végig, újra és újra. Enélkül egyszerűen nem működik és legkésőbb a vizsgán mindig kiderül, ha valaki megúszósra vette a figurát. Azt találtam ki, hogy kis videókat készítek arról, én hogyan csinálom otthon a legegyszerűbb megoldásokkal. Például ha nincs kéznél egy családtag, a térdünkön is gyakorolhatjuk az arc technikáit. A videók alapján ez nekik is könnyen követhető és ismételhető.”

A jó szakember nem elégszik meg a tessék-lássék munkával

A képzés során előfordulnak megtorpanások, de ezeken az oktatók már rutinosan átesegítik az iskolában tanulókat. Martina Viktória így látja a felmerülő nehézségeket: „Kétféle helyzettel találkozom. Az egyik, ha valaki nem kezd el rendszeresen tanulni az elejétől fogva. Egyszer csak azt veszi észre, hogy baj van, most már rengeteget kellene pótolni. A másik, amikor a szorgalmas tanulók fejében már annyi az új infó, hogy kezd összekuszálódni. Mindkét helyzet nagyjából a képzés felénél szokott bekövetkezni. Akkor kicsit megnyomom a stop gombot és helyrepakolunk mindent. Megnyugtatom őket, átbeszéljük a felmerülő kérdéseket. Ilyenkor inkább rajzolok nekik, vázlatolom az összefüggő dolgokat, egyszerűsítem a magyarázatot és vizualizáljuk a felrajzolt ábrákat. Így gyorsan átlendülünk az elakadásokon és mehetünk tovább.”

Solymár Csilla a teljes odafigyelés fontosságát emeli ki: „Maximalisták vagyunk, de azt gondolom, ehhez a munkához nem is lehet máshogy hozzáállni, hiszen emberekkel foglalkozunk, akik megbíznak bennünk. A tanulóinknál abból látom, hogy valaki jó szakember lesz, ha nem elégszik meg a tessék-lássék munkával. Azt szoktam mondani, azok jöjjenek erre a pályára, akik a maximumra törekednek és örömmel segítenek. Ha egy csapatban ilyen szemlélet van, akkor élmény a munka. Nálunk pont ilyen szuper csapat működik.

A szakma szeretetének átadása az egyik legfontosabb cél

A szépség dicsőítésére régen költemények születtek, ma sokszor lájkokban mérjük, de a legjobb most is a személyes elismerés. A kapott bókokról ugyanolyan boldogan számoltak be a régi idők hölgyei, mint ahogy mi is elújságoljuk a kozmetikusunknak, hányan dícsértek meg minket a kezelés után.

„Kozmetikusként számomra az az elismerés a szakmánkban, ha a vendégeink elégedetten távoznak és visszajárnak hozzánk. Oktatóként pedig az a legnagyobb élmény, amikor a tanulóink, kollégáink jönnek vissza, hogy elmeséljék a sikereiket” – mondja Solymár Csilla. Martina Viktória pedig így foglalja össze oktatói tapasztalataikat: „A tanítványaink közül sokan indítanak saját vállalkozást. Visszajönnek a ráépülő képzéseinkre és rendszeresen tanulnak. A kozmetikai iparban folyamatos az innováció és nekünk lépést kell tartani az újabb igényekkel. Akiben megvan ez az elhivatottság, abból előbb válik sikeres vállalkozó. Kozmetikus mesterként az egyik legfontosabb feladatom, hogy a szakma szeretetét átadjam a tanulóinknak, hogy a sok buktató és kihívás ellenére örömmel és tettrekészen hagyják el az iskolát és sikeresen helytálljanak a való életben. Nekem az jelenti a boldogságot, amikor pár hónap után örömmel mesélnek szakmai és anyagi sikereikről.”

 „A tanulóink eredményeire ugyanolyan büszkék vagyunk, mint a sajátunkra”

Minkét oktató egyetért abban, hogy a tanulás intenzív, de ez az alapja annak, hogy a tanulók jó kozmetikussá váljanak. Az alaptudáshoz pedig a Janssen további lehetőségeket és segítséget is ad. „Mindenkinek, aki a pályára lép, megvan a saját motivációja” – mondja Martina Viktória. „Miután a képzéssel adtunk egy biztos alapot a szakmához, a későbbiekben sokféle modullal továbbfejleszthetik magukat, specializálhatják a szolgáltatási körüket. A bónusz pedig maga a termékskála. Az indulásnál még mindenkinek kevesebb a vendége, de azzal, hogy a kezelés során bevált terméket otthonra is ajánlani tudják, egy plusz lábat építhetnek maguknak. Így máris stabilabban áll a vállalkozás. Arra bátorítjük őket, hogy a sikeres működés érdekében kezdjenek el barátkozni az internetes felületekkel, hiszen itt tudják majd reklámozni az üzletüket. Akiben ez a gondolkodás már a képzés során elkezdődik, annak az indulás is gyorsabban megy majd. Mi pedig továbbra is tudunk segíteni a speciális szakmai tudásokkal és a minőségi termékekkel, hogy folyamatosan magas színvonalon működhessenek és állandó vendégkört építsenek.”

„Mindent beleteszünk, amit csak tudunk” – erősíti meg Solymár Csilla. „Vezetünk egy statisztikát, hogy a kozmetikus pályán dolgozó egykori tanulóink szakmai éléte milyen irányban alakult. Egyértelműen látjuk, hogy nyílegyenesen beindult számukra az üzlet. Olyan tanulóink is vannak, akik korábban már kozmetikusként dolgoztak, de eljöttek tanulni és a képzés után látványosan fellendült a forgalmuk. A tanulóink eredményeire pedig ugyanolyan büszkék vagyunk, mint a saját szakmai sikereinkre.”