A fogyatékkal élők számára a gyógypedagógiai asszisztens kapocs lehet a világ felé

A fogyatékkal élők megsegítésére gyógypedagógiai asszisztens szak a Pannon Kincstár iskolában. Fizikai és lelki odaadás a rászorulóknak. Rengeteg szeretet és támogatás. Kisgyerekek, ahogy figyelnek a tanítónőre.

A gondozás mintája sokszor generációkon át öröklődik. Aki úgy nőtt fel, hogy természetes volt számára a hozzátartozók ellátása, gyakran választja hivatásként más emberek segítését. Gyakori az is, hogy valakit az élete során egy meghatározó tapasztalat indított el a sajátos nevelési igényű gyerekek, fogyatékkal élők gondozása felé. A jó szakember kinyithat egy új ablakot, esélyt teremthet számukra, hogy kapcsolódni tudjanak a körülöttük lévő világhoz. Erre a hivatásra készülnek fel a Pannon Kincstár Gyógypedagógiai segítő munkatárs OKJ képzésének tanulói.

A legapróbb odafigyelés is elindíthat egy pozitív változást

A gyógypedagógiai asszisztens a különféle fogyatékkal élő emberek fontos segítőjeként működik. Általában ő az a szakember, aki a gyógypedagógus mellett a legbensőségesebb viszonyt alakítja ki a speciális intézményben lakó, vagy ott tanuló gyermekekkel és felnőttekkel. Nemcsak a mindennapi ügyeiket intézi, hanem támaszt és segítséget nyújt nekik az élet minden területén.

Akár bentlakásos, akár nappal látogatható intézményről beszélünk, a fogyatékkal élő fiataloknak és idősebbeknek hasonló igényeik és foglalatosságaik vannak, mint egészséges társaiknak. Ezek elvégzése azonban számukra többnyire hosszabb időbe telik. Ezért kell melléjük valaki, akivel könnyebben megoldhatják a felmerülő nehézségeket.

Egy jó szakember nemcsak segítő kezet nyújt, de kinyithat nekik egy új ablakot. Főleg a kicsik esetében a legapróbb odafigyelés is elindíthat egy pozitív változást, és még több esélyt teremthet számukra, hogy kapcsolódni tudjanak a körülöttük lévő világhoz.

Fizikai és lelki segítségnyújtás, gyógypedagógiai háttér

A gyógypedagógiai munka hosszú folyamatokból áll és az eredménye nagyban függ attól is, hogy ugyanazok a személyek vigyék végig. Ez nagyfokú elhivatottságot és kitartást igényel. Emellett nagy felelősséggel is jár, hiszen például egy sajátos igényű gyerek fejlődésében kulcsfontosságú lehet az őt gondozó személyek állandósága.

A gyógypedagógus mellett a segítő munkatárs is részt vesz a gyerekek mindennapjaiban, közreműködik a gyógypedagógiai munka előkészítésében. Segít a tanórai, a tanórán kívüli és az intézményen kívüli foglalkozások, szabadidős tevékenységek előkészítésében és lebonyolításában. Közreműködik a sajátos nevelési igényű, fogyatékkal élő személyek körében végzett nevelési, oktatási feladatokban; felügyeli, kíséri a tanulókat vagy csoportokat. Gondozási feladatokat végez és tevékenyen részt vesz a higiénés szokásrendszer kialakításában.

Bentlakásos intézményben dolgozva mindig ott van a fogyatékkal élő személyek közelében – ha kell reggeltől estig, felkeléstől a villanyoltásig.

A gyógypedagógiai asszisztens tehát fizikai és lelki segítséget nyújt, mindennapi ügyeket intéz, adminisztrál, részt vesz a foglalkozások lebonyolításában – és persze egyben a gyógypedagógus első számú segítője. Az ő, illetve a konduktor útmutatásait követve látja el a sajátos nevelési igény–specifikus, fogyatékosság–specifikus, gyógypedagógiai feladatokat.

Személyes érintettség vagy egy meghatározó élmény is adhat motivációt

Sokan a családból hozzák azt a történetet, amely elindítja őket a pályán. Egy otthon ápolt, gondozott családtag körül a közösség életének korábbi rendszere megváltozik. A napok új tevékenységek, új feladatok szerint szerveződnek, és az így megtapasztalt minta öröklődhet tovább. Aki úgy nőtt fel, hogy természetes volt számára a hozzátartozók gondozása, gyakran választja hivatásként más emberek segítését.
„Lehet személyes érintettség olyan formában is, hogy valaki a sérült gyermekéhez szeretne még közelebb kerülni úgy is, hogy többet akar tudni a problémájáról” – mondja Gyírkis Ágnes, a Budapesti Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Szakiskola gyógypedagógiai tanára, a Pannon Kincstár oktatója. „Vannak olyanok is, akik azért választják ezt a szakmát, mert az életük során megtapasztaltak valamit, ami megérintette őket, és ez indítja el a sajátos nevelési igényű gyerekek, fogyatékkal élők gondozása felé.”

Sokféle irányból érkeznek jelentkezők a pályára

Vagyis a gondozás mintája öröklődhet akár generációkon át, de az életünk egy adott pontján is megérkezhet az elhivatottság. „Az, hogy kit, hogyan és milyen életszakaszában szólít meg a gyógypedagógiai pálya, nagyon eltérő lehet” – mondja Gyírkis Ágnes. „Sokféle élettörténettel, más-más motivációval és előképzettséggel érkeznek a tanulóink. Éppen ezért a képzés első szakaszában igyekszem úgy ötvözni az alapozó és szakmai részeket, hogy legyen egy egységes tudásbázis, amelyre közösen építkezünk.”

A jelentkezéshez ugyanis nem szükséges egészségügyi alapképzettség, bemeneti feltételként az érettségi bizonyítvány szerepel. A Pannon Kincstár OKJ Gyógypedagógiai segítő munkatárs képzésén, Budapesten, rendszeresen indulnak csoportok.

Mivel sokan érkeznek úgy tanulni, hogy nincs magukkal hozott korábbi tapasztalatuk, fontos, hogy mielőbb képbe kerüljenek a szakterület feladataival, kihívásaival.

Aktualitások és az életből vett példák

Mivel több intézetvezető tanít óraadó tanárként, az iskola mindenkinek tud gyakorlati helyet biztosítani. Addig viszont, amíg a tanulók a gyakorlatban is megélhetik a tanultakat, nagy szerepe van az oktatók által behozott mindennapi tapasztalatok, esetek megosztásának. Ezt erősíti meg Gyírkis Ágnes is: „Igyekszem minél több gyakorlati példán, megélt helyzeten át bemutatni a tananyag egyes részeit. Így tudom közel hozni a tanulók számára a munkánk különböző aspektusait addig, amíg a való életben is megtapasztalhatják.”

A képzés során a leendő gyógypedagógiai segítő munkatársak felkészülnek arra, hogyan tudnak támogatást nyújtani a sajátos nevelési igényű, fogyatékos személyek általános nevelésében, oktatásában. Megtanulják, hogy asszisztensként mivel segíthetik az őket irányító gyógypedagógus, konduktor munkáját. Ez a tevékenység sokrétű lehet: közreműködnek a foglalkozások, programok előkészítésében, szervezésében, lebonyolításában, emellett gondozási feladatokat is ellátnak majd.

Tudatos lépések

A gyógypedagógiai segítő munkatársak számára az egyik kulcsterület a kommunikáció. Egyrészt a munkájukat irányító és a velük együtt dolgozó más szakemberekkel folytatott rendszeres megbeszélések, egyeztetések során, másrészt a sajátos nevelési igényű személyekkel és családtagjaikkal. A kölcsönös tisztelet és tolerancia mindkét irányban alapvető feltétele az eredményes munkának, az erre való tudatos felkészülés pedig a képzésnek is fontos része.

Ugyanilyen fontos az elemző gondolkodás, a problémakezelési lehetőségek alapos kiértékelése. „Egyfajta gondolkodási struktúrát igyekszem átadni, amelynek mentén végig tudnak majd haladni, amikor egy gyermek problémájához közelítenek” – mondja Gyírkis Ágnes. „Abban szeretném segíteni a tanulóimat, hogy bármilyen helyzettel találkoznak, legyen a fejükben egy-egy lehetséges kiindulópont, egy megközelítési keret a megoldáshoz.”

Ezt a szemléletmódot támogatják az órai közös témafeldolgozások is. „Interaktív módon, szakmai beszélgetések formájában dolgozzuk fel a tananyagot. Arra biztatom a tanulókat, hogy tegyenek fel kérdéseket, vessenek fel problémákat és a válaszokat, megoldásokat együtt rakjuk össze. Az óra elején pedig mindig egy kicsit visszatérünk a korábban megbeszéltekre, hogy biztosan mindenki számára érthető legyen. Ugyanígy közösen vesszük végig a tételek anyagát is, amikor a vizsgára készülünk fel.”

A gyógypedagógiai asszisztensi munkához elsősorban pedagógia és szociológiai érdeklődés kell, bizonyos fokú pszichológiai irányultság és neveléstani alapismeretek, mindenek felett pedig sok empátia és emberség. Az is hasznos adottság és sokszor jól jön, ha a leendő szakembert foglalkoztatják a betegségek, azok kialakulása, az emberi test felépítése és a működésének titkai.

Hullámhegyek-hullámvölgyek és rengeteg szeretet

„A jó gyógypedagógiai munka alapja a megfigyelés és hogy mindig kellő alázattal forduljunk a másik ember felé” – emeli ki Gyírkis Ágnes. „Minden gyerek, minden fogyatékkal élő személy egyedi, és a kapcsolatépítést mindig ezt figyelembe véve kezdjük. A folyamat rengeteg apró megfigyelésből adódik össze, miközben egy SNI-s gyerek akár mindennap máshogy viselkedhet, más jeleket mutathat. Nekünk kell megtalálni a sok kis jel, sok kis megfigyelés alapján, hogy mivel tudjuk motiválni őt.”

A sikeres munkafolyamat alapja a kölcsönös bizalom kialakítása, nem csupán a gondozott személlyel, hanem a családtagjaival is. Ehhez pedig nélkülözhetetlen a megfelelő titoktartás. Ugyanígy nagyon fontos az együttműködés, a hatékony közös munka a gyógypedagógussal és más szakemberekkel, hogy a megfelelő módszerek kiválasztása és alkalmazása gördülékenyen működjön.

Az egyes szakterületek feladatköreit ismerni kell

Minden terület külön felkészültséget és gyakorlatot kíván, ezért a leendő segítő munkatársnak tisztában kell lennie a különböző a különböző fogyatékosságok jellemzőivel.

Teljesen más feladatok vonatkoznak például egy látássérült környezetben tevékenykedő gyógypedagógiai asszisztensre, mint aki az autisták, vagy a halmozottan fogyatékos emberek között dolgozik. A mozgássérültekkel való foglalkozásba például az is beletartozik, hogy kísérje és segítse őket rendezvényeken, színházban vagy más eseményeken. A beszédben korlátozottak esetében pedig érteni kell valamennyire a logopédiához, hogy hasznos segítője legyen a logopédusnak, amikor annak irányítása mellett valamilyen kijelölt feladatot végez a terápiás munka folyamán.

A folyamatos tanulás, a rugalmasság és az alkalmazkodóképesség ezen a pályán nélkülözhetetlen. Emellett fontos, hogy szoros szakmai kapcsolatban legyen a többi kollégájával, és nem utolsó sorban, azokkal a szülőkkel, akiknek a gyerekei állandó egészségügyi ellátásra szorulnak.

Sok intézményben várják az új szakembereket

A tanfolyam ideje alatt a közös felkészülés, együtt gondolkodás, egymás támogatása összehozza a Pannon Kincstárban tanuló csoportokat. Egymás közt és az oktatókkal is megmaradnak szakmai-baráti kapcsolatok. Ahogy Gyírkis Ágnes a saját oktatói munkájában megéli: „Minden csoportból maradtak aktív szálak, egyre bővül ez a kör és az évek alatt igazi jó emberi kapcsolatokká válnak.”

A gyógypedagógiai asszisztens OKJ végzettség birtokában pedig számos lehetőség kínálkozik. A végzett tanulók fejlesztőpedagógusként, gyermekvédelmi felelősként és szabadidőszervezőként is el tudnak helyezkedni. A speciális jellegű, bentlakásos intézmények mellett a különféle fogyatékkal élők számára fenntartott napközi otthonokban, iskolai közösségekben és szanatóriumokban is várják az elhivatott szakembereket.

Minden kapcsolódás rengeteg szeretetet ad

A gyógypedagógiai asszisztensi pálya valódi hivatás, amely rengeteg mély emberi tapasztalattal gazdagíthatja művelőjét. Kölcsönös tisztelet, empátia, kommunikáció – ezek a kulcsszavak. És persze a türelem, optimista hozzáállás, hiszen a fejlesztés eredménye ebben a szakmában előre alig-alig tervezhető. Viszont éppen ez a nehezen kiszámítható folyamat tudja hozna a legszebb pillanatokat, váratlan megoldásokat. És minden ilyen kapcsolódás rengeteg szeretetet ad.

Ahogy Gyírkis Ágnes fogalmaz: „A legnagyobb sikernek élem meg, ha egy gyerekhez utat találok. Egy nehéz helyzetben lévő személyhez sosem tudjuk előre, hogyan fogunk majd kapcsolódni. Nagy adománya ennek a pályának, hogy megtapasztalhatjuk ezt a rátalálást.”

Még nagyobb szükség lett a pedagógiai és családsegítők munkájára

Vidám, szőke kisfiú játszik színes műanyag játékaival. Pannon Kincstár

Az iskolákban nemcsak a digitális oktatás hozott új kihívást, hiszen tavasz óta is sok a változás és az új intézkedés. A tanítóknak és tanároknak új feladatok özönével kell megküzdeni, a munkából pedig a pedagógiai asszisztensek is bőven kiveszik a részüket. A gyerekeknek is több támogatásra van szüksége, így a családok még gyakrabban fordulnak a segítőkhöz. Hogyan készülhetnek fel a leendő pedagógiai asszisztensek erre az összetett feladatkörre? – ezt járjuk körül blogposztunkban.

Most kell igazán a segítő háttér

Ahogy az életünk minden színterén, úgy a közoktatás megszokott rendszerében is egyik napról a másikra változott meg idén a világ. Ráadásul az iskolákban nemcsak a digitális oktatás hozott új kihívást, hiszen március óta is sok a változás és az új intézkedés. A nevelőknek, tanároknak új feladatok özönével kell megküzdeni és közben kellő rugalmassággal kezelni a napi szinten adódó helyzeteket. A munkából pedig a pedagógiai asszisztensek is bőven kiveszik a részüket. Sőt, most van igazán szükség a segítők munkájára! Hiszen lehet akármilyen régi motoros egy pedagógus, szakember legyen a talpán, aki egymaga tud ennyifelé figyelni, párhuzamos feladatokban teljesíteni és reagálni a váratlan helyzetekre.

A segítő munkatárs koordinál az intézmény és a család között

Az óvoda-iskola az a közeg, amellyel kapcsolatban tényleg mindannyiunknak van tapasztalata. Emlékszünk rá, hogy a napi tanórák, foglalkozások mellett mennyi más esemény, ünnepség, verseny helyszínei voltak. Egy biztos, hogy programból nem lett kevesebb azóta sem. Viszont a szabályozások időközben még komolyabbá váltak, nőtt a kötelező óraszám, és a pedagógusokra az oktatói, nevelői munkán és a kulturális szerepkörökön túl több adminisztrációs feladat hárult. Ezt idén tovább növelte a digitális tanrend, majd ősztől a „normál menetnek” tűnő, mégis folyamatos készenlét a bármelyik nap bekövetkező változásokra. Miközben az ő napjuk is csak huszonnégy órából áll.

A gyerekek alapjáraton is sok figyelmet igényelnek. Most pedig, ha lehet, még ennél is többet. Ráadásul szakértők szerint fel kell készülnünk arra, hogy a jövőben gyakrabban köszönthetnek az életünkbe hasonló kihívásokat hozó helyzetek. „Ezért egyre nagyobb szükség van a pályán olyan szakemberekre, akik a pedagógiai munkát két irányban is tudják segíteni: részt vesznek az oktatási feladatok előkészítésében és odafigyelnek a gyerekek igényeire, problémáira. Vagyis egyfajta koordináló szerepet látnak el az intézmény és a család között.” – mondja Földes Petra pedagógiai szakoktató, az Új Pedagógiai Szemle szerkesztője.

Napi működés kettős szerepkörben

Mit takar a hivatalos szakmai megnevezés? Definíció szerint a pedagógiai és családsegítő munkatárs köznevelési intézményekben foglalkoztatott szakember, aki felsőfokú végzettségű pedagógus irányítása mellett végzi mindennapi munkáját. A vezetővel és a pedagógusokkal egyeztetve, rögzített keretek közt részt vesz az óvodai tevékenységek, a tanítási órák előkészítésében és lebonyolításában. Közreműködik a közösségi szabályok megtanításában, a gyerekek higiénés szokásainak kialakításában, felügyeli, kíséri őket a foglalkozások és egyéb tevékenységek során. Bekapcsolódik az intézményen belüli szabadidős programok, ünnepségek, rendezvények szervezésébe. Mindezzel egyrészt könnyíthet a pedagógus leterheltségén, aki így jobban tud fókuszálni a tananyag megfelelő átadására és az adminisztratív kötelezettségeire is.

Másrészt a gyerekekkel töltött időnek köszönhetően ő is képbe kerül a problémáikkal, szükségleteikkel, így átvállalhat a fizikális és lelki gondozási feladatokból. A intézményvezető, a pedagógus, valamint a pedagógiai és családsegítő munkatárs team-ként tud együttműködni, rendszeresen átbeszélve az aktuális témákat. Az információátadás és a munkamegosztás ilyen formában minden résztvevő életét nagyban megkönnyíti.

Empátiára és türelemre lesz a legnagyobb szükség

Milyen képességekre lesz szükség, hogy a majdani munkatárs helyt álljon ebben a fontos szerepkörben? Minden az egyik legfőbb feladatból indul, hiszen a pedagógiai és családsegítő munkatárs az óvónővel, tanítóval egyeztetve a gyerekek jólléte érdekében a családokkal is kommunikálhat. Megoszthatja az észrevételeit, kérheti a szülők együttműködését, ha közös megoldást igénylő problémát érzékel. Mivel munkája során hátrányos szociokulturális környezetből érkező gyermekkel is találkozik, az egyik legfontosabb készsége, hogy képes legyen kellő empátiával feléjük fordulni.

„Amit mindig kiemelek a hallgatóim számára, hogy a pedagógiai és családsegítő munkatárs nem lehet jelen a munkájában kritikai attitűddel. Értékelő hozzáállás helyett ÉRTŐ és SEGÍTŐ attitűdre van szükség. Ennek a megerősítésében igyekszem segíteni őket sok-sok tapasztalat és ismeret átadásával” – mondja Földes Petra.

Asszisztensként, koordinátori szerepében, több irányban is kommunikál, ezért a kompetenciái között szintén nagyon fontos a türelem, a tolerancia, a másokra hangolódás képességre és a családokkal, más szakemberekkel kialakított kölcsönös tisztelet.

„A pedagógiai asszisztens egy különleges szereplő az intézmény és a családok között, ezért a képzésben igyekszünk megtámogatni azt a képességét, hogy minden irányban jól tudjon kommunikálni: a vezető, a kollégák, a gyerekek és a szülők felé is.” – hangsúlyozza Földes Petra.

Fontos szerepük lehet gyerekek nehéz helyzetének megoldásában

A gyakran túlterhelt pedagógusok mellett nagyon nagy szükség van a többirányú segítségnyújtásra. Az asszisztensek tehát egyrészt a nevelők, óvónők, tanárok jobbkezeként dolgoznak és jó együttműködéssel olyan feladatokat vehetnek le a vállukról, melyek hatására az egész pedagógiai munka hatékonyabbá válik.

Emellett kapcsolatot tartanak az ifjúságsegítővel, a gyermekvédelmi felelőssel, a szociális intézményekkel, a hátrányos helyzetű gyerekekkel és családjaikkal. Ezért fontos – és ezért része a tananyagnak is -, hogy megismerjék és átlássák a szociális intézményrendszert, ami például egy pedagógusnak nem feladata. Előfordulhat, hogy egy munkatárs családpedagógiai gondozási feladatokat végez, azaz családlátogatásokra megy, közben pedig konzultál a szülőkkel és a gyerekekkel. Ehhez szükséges, hogy a leendő pedagógiai asszisztens jó megfigyelő legyen, hiszen észre kell vennie, ha egy gyermek, illetve a családja különleges bánásmódot igényel. Ő lesz az, aki szükség esetén felhívja rá a figyelmet, ha egy gyermek problémás viselkedést mutat, és megfelelő hozzáértéssel alkalmaznia kell a differenciált bánásmód szabályait.

A munkakör tehát nagy felelősséggel jár, hiszen gyermekek sorsa is múlhat az odafigyelésen, egy probléma, nehéz helyzet felismerésén, időben történő kezelésén.  A pedagógiai és családsegítő asszisztensek munkáját illetően ugyanúgy hivatásról beszélünk, mint a pedagógus pálya esetében, és ugyanolyan elkötelezettséget igényel.

A képzésben is a pálya kulcsfogalmai kapják a legnagyobb hangsúlyt

Mivel a pedagógiai segítő munkatárs aktívan közreműködik az óvodai-iskolai tevékenységek, foglalkozások, tanítási órák előkészítésében és lebonyolításában, a felkészülésben is nagy szerepet kap a mindezekre irányuló alapképességek megerősítése. Ilyen a köznyelvi és szakmai szövegek megértése, megírása, a témákhoz kapcsolódó információgyűjtés, a pontos adminisztratív munka és a már említett kommunikáció.

Nagyon fontos, hogy a szakember mind a kommunikációjával, mind a pedagógiai munkát támogató tevékenységével jól tudja segíteni a gyerekeket, külön kiemelve a speciális nevelésű igényű és a hátrányos szociokulturális környezetből érkező tanulókat. Ezért ahogy a pályán, úgy már a képzés során is nagy hangsúlyt kapnak a kulcsfogalmak; az elfogadás és empátia mellett a konfliktuskezelés, a szakmai és etikai szabályok, értékek.

Az OKJ képzés digitális megoldásokkal nyújt teljeskörű felkészülést

A Pedagógiai és családsegítő munkatárs OKJ képzésre jelentkezés feltétele az érettségi bizonyítvány. A tanfolyam Budapesten, a Pannon Kincstárban évente több alkalommal indul és hogy a tanórák látogatása munka mellett se jelentsen gondot, a képzés szombati napokon zajlik. A jelenlegi COVID-helyzetben az iskola a már jól bevált digitális tanrendben indítja a csoportokat és online konzultációs lehetőségekkel támogatja a teljeskörű felkészülést.

„Csupa olyan oktatók vagyunk a csapatban, akik nyakig benne vagyunk a mindennapi gyakorlatban is” – emeli ki Földes Petra. „Ha összeadjuk a szakmai tapasztalatunkat, teljesen lefedjük a gyermekkor életszakaszait, kisgyermektől egészen a kamaszkorig.”

A képzés további nagy erőssége, hogy minden hallgatónknak tudunk gyakorlati helyet biztosítani, annak köszönhetően, hogy több intézményvezető is óraadó tanárunk.

A legfőbb szempontok a pályára készülőknek

Milyen szempontokkal segít a döntésben egy gyakorló és egyben oktató szakember? „Ha valaki szakirány választás közben gondolkodik a pedagógiai-családsegítő vonalon, érdemes olyan szemszögből végiggondolnia a saját motivációit, hogy mennyire szeret gyerekekkel foglalkozni, segíteni, mennyire tud team-ben dolgozni, együttműködni más szakemberekkel” – javasolja Földes Petra. „Ez a munkakör lehet egy állomás az óvodai, gyógypedagógiai, pedagógiai tanulmányok útján, de egy jó közegben adhat olyan kiteljesedést, amellyel igazán örömteli módon lehet megélni a szakmát. Köszönhetően változatos jellegének is, ami különleges alkotói szabadsággal is járhat.”

Tapasztalatok a korábban végzett tanulóktól

A képzés során összekovácsolódnak a csoportok. Erre ösztönöznek az oktatók is, hiszen a behozott tapasztalatok, ismeretek tovább növelik a közös tudástárat. „Bátorítjuk is a csapatokat, hogy egymás között osszák meg a tudást, hozzanak be minél több esetet, kérdést, amit aztán együtt feldolgozhatunk, hiszen ebből rengeteg pluszt kapnak mindannyian, és ehhez adjuk még mi oktatók a szakmai anyagokat” – meséli Földes Petra.

A közös felkészülés eredményessége a vizsgákon is látszik, az országos átlaghoz képest a Pannon Kincstár végzős pedagógiai asszisztensei még magasabb szinten teljesítenek. A tapasztatok pedig azt mutatják, hogy a barátságok és a szakmai támogatás a képzés után is megmaradnak – egymáshoz és az oktatókhoz is gyakran fordulnak a napi munka során felmerülő kérdésekkel. Vagyis az egykori csoporttagok tovább kísérik egymást a közösen megalapozott pályán.

Mit ígér a jövő?

A leendő pedagógiai és családsegítő asszisztensek munkájának keretét a tanrend és a belső szabályok, ütemezések adják. Ehhez jöhetek még a különleges helyzetek adta rendhagyó intézkedések – ezeket láttuk, megtapasztaljuk napjainkban is. Mindezen túl viszont egy különleges szabadságfokkal jár a munkakör, hiszen támogató közegben kellő teret ad a saját kreativitásnak, egyedi módszereknek.

Ha az intézmény felismeri és megbecsüli a munkatárs képességeit, még színesebbé tehetik vele az iskola, óvoda életét. Ahogy Földes Petra látja: „Aki képes a saját élettapasztalatát beemelni a munkájába, kreatív ötleteket hozni a fejlődés érdekében; aki szereti megoldani a dolgokat és tud tenni a békéért, az egyensúlyért, az egészen új dolgokat hozhat be egy intézmény életébe. Egy jó szellemiségű közösségben a gyerekek, a szülők és a tantestület is elismeri az ilyen szakember tevékenységét.”

Sok családnak most hiányzik igazán az óvodai dajkák segítsége

Dajka képzés a Pannon Kincstár iskolában visszanézhető órákkal, online jegyzetekkel. Kisgyermekek, ahogy rajzolnak és épülnek lelkileg, fizikailag a felnőtt kezek segítségével. Óvónők szeretete a gyerekek felé. Lehetőség pozitívan hozzájárulni a kicsik személyiségéhez, életéhez.

A #maradjotthon időszakként emlegetett hetek sok változást hoztak az eddig megszokott életünkben. A családosok számára már a home office sem egyenlő azzal, hogy apa és anya otthonról végzi a feladatait. A munkájuk mellé bejöttek az online iskolai feladatok, foglalkozás a kisebbekkel és a napközbeni ellátás szervezése. Nem csoda, hogy sokan gondolnak vágyakozva a bölcsődére, óvodára. Most értékelődött fel igazán a dajkák segítsége, amelyre most is nagy szükségünk van és a jövőkutatók szerint ez így is marad.

Hol vannak a segítő kezek?

A korlátozások idejére bezártak az iskolák, szünetel a bölcsődei, óvodai ellátás. Ezek a hetek sok családot keményen próbára tettek. Hiszen még ha megoldható is az otthonról dolgozás, a minőségi munkavégzés igencsak kétséges, ha kisgyerekek rohangálnak az online meetingelő szülők körül, vagy iskolások rimánkodnak segítségért a matekpéldához.

Sok szülő agytekervényei gyűrődnek fel már délelőtt tíz órára és hol van még a lefekvés ideje?! És hol vannak azok az áldott segítő kezek, akik reggel az öltözőben átvették a gyereket és délutánig biztosak lehettünk benne, hogy jó helyen van? Hol vannak a bölcsődei dajkák, az óvónők és az óvodai dadusok? A fontosságuk most értékelődött fel igazán. Már mindannyian látjuk, hogy hosszabb távon nélkülözhetetlenek.

 

A szakma iránti megbecsülés és a képzés népszerűsége is nő

A veszélyhelyzet fókuszba emelt néhány szakmát. Kézzelfoghatóan növekedett az egészségügyi dolgozók, orvosok, ápolók, mentősök iránti tisztelet. Nem meglepő, hiszen ők azok, akikre leginkább rá vagyunk utalva, ha baj van. A másik fő csoportot azok a szakemberek jelentik, akiknek a segítségét nélkülöznünk kell a korlátozások miatt, pedig a megszokott mindennapjainknak szoros részét képezik.

Kérdezzünk meg a környezetünkben bármelyik kisgyerekes családot, kinek a segítsége hiányzik nekik a legjobban! A válaszok között leggyakrabban az óvodát, az óvónénit és a dadus nénit fogják említeni. Na jó, meg persze a nagyit, de ez is érthető.

Furcsamód a vírus egyik pozitív hozadéka lehet, hogy valóban felértékelődnek olyan szakmák, amelyeknek a jelentlétét szinte természetesnek vesszük. Gondoljunk csak arra, akár a saját óvodai emlékeinket idézzük fel, akár szülőként elevenítjük fel a gyerekünk első közösségben töltött éveit, az óvónéni mellett mindig ott vannak a körülöttünk tevő-vevő, fáradhatatlan dadusok. Hozzák a kancsókat, terítik az asztalt, pakolják az ágyakat, segítenek kezet mosni-törölni, felvarázsolják a labirintusként viselkedő anorákot. Jönnek, amikor nincs meg valami, vagy kifolyt, eltörött, nem sikerült, összekenődött, túl magasan van és le kellene venni. Szinte egész nap akcióban vannak, minden hívásra, és hívás nélkül is jönnek, jönnek, jönnek … és megoldanak mindent.

Éppen ezért olyan feltűnő a hiányuk most, amikor nélkülöznünk kell a segítségüket, és máris még nagyobb hálával gondolunk rájuk. A piac törvényei szerint pedig amikor egy szakma megbecsültsége, elismerése emelkedik, fokozódik iránta az érdeklődés, ezzel együtt nő a képzés iránti kereslet.

A dajka igazi „mindent is” segítő a kicsik életében

A bölcsődei, óvodai dadusok szakmájának jellegzetességeiről és a képzésről Andróczki-Varga Irén szakoktató, óvodapedagógussal és Schmidka Istvánné Éva szakoktató, szociálpedagógussal beszélgettünk, akik a Pannon Kincstár óvodai dajka OKJ képzésének oktatói.

Mindketten egyetértenek abban, hogy a szülők – úgy is, mint nosztalgiával visszaemlékező egykori óvodások – joggal érzik a dadus feladatkörét igazi „mindent is” csomagnak.  Szakmai meghatározás szerint az óvodai dajka az óvodáskorú gyermek gondozását, nevelését ellátó intézményben a pedagógus irányításával végzi munkáját. Közreműködik a gyerekek gondozásában, a higiénés feltételek biztosításában, a környezet rendjének és tisztaságának megteremtésében. Az óvodapedagógussal együttműködve segíti a gyerekek napi tevékenységét, részt vesz a programok előkészületeiben, az étkezésekhez kapcsolódó feladatokban, figyel a szabályok betartására és a balesetvédelemre. Betegség, sérülés esetén ápolja és ellátja a gyermeket, amíg a szülő megérkezik.

A napirend fenntartásához az idővel is jól kell gazdálkodni, hogy pont akkorra legyen ebéd, uzsonna, alváshoz kész fekhelyek és tisztaság, amikor a kis csapat programja előírja. Mindezekhez pedig nagy szüksége van a saját eszköztárából a kommunikációs képességeire, az empátiájára, a türelmére és arra, hogy a különböző családi környezetből érkező gyerekeket előítéletektől mentesen kezelje, elfogadja.

Ahogy Schmidka Istvánné Éva látja: „A feladat komoly és sokrétű. A dadus ismeri minden gyermek helyzetét a csoportban, látja és felismeri a csoportdinamikát, testileg és lelkileg is segíti a gyerekeket.  A szülőtől való elválást is igyekszik megkönnyíteni számukra. Ehhez kell, hogy jól kommunikáljon, bevonja a gyerekeket a mindennapi óvodai létbe. Bizalmi kapcsolatot épít velük, miközben az óvónővel és a szülőkkel is együttműködik.”

Minden gyerek magával hozza a családi mintákat

Ez a sokszínű, összetett munkakör elméleti és gyakorlati felkészülést igényel. A csoportba érkezve a frissen végzett dajka nem csupán a gyerekekkel találkozik, ugyanis mindegyikük magával hozza azokat a mintákat, amelyekkel a családja működik. A mindennapi gondozás mellett nevelési, pszichológiai kérdések is felmerülnek, amelyekre a képzés során ugyanúgy fel kell készülni, mint az ellátás, az együttműködés és a kommunikáció feladataira, szabályaira.

„A képzés során egy látásmódot igyekszünk adni, hasznos plusz tudással” – mondja Schmidka Éva. „Nagyon fontos, hogy a gyerekkel együtt magát a családot értsék meg. Hiszen minden gyerek mögött ott egy rendszerként működő család, és ezt az egészet egyben kell értelmezni. A nevelési, pszichológiai szempontokkal együtt kell meglátni és megérteni, hogy mi miért történik úgy. Ez a fajta látásmód jó kapaszkodó lesz majd ahhoz, hogy a gyerekek gondozása közben megfelelően tudjanak segítséget nyújtani.”

A rajzokban megjelennek az otthoni események és kapcsolatok

Egy gyerekközösség mindennapjai igencsak színesek, ennek megfelelően a képzésen is sokféle téma kerül szóba. Pedig szinte lehetetlen felkészülni arra a rengeteg dologra, amiről a gyerekek kérdeznek, mesélnek, ötletelnek. A saját felismerései, közlendői mellett egy kisgyerek mindannak a szócsöve, ami otthon a családjában történik. A viselkedésén át, a játék során, vagy szóban kifejezve is behozzák mindazt, ami őket, vagy az egész családot foglalkoztatja. Éppen ezért az oktatók igyekeznek minél több témakört érinteni a felkészítés során.

„Foglalkozunk a generációkkal, az egyes életszakaszok velejáróival, de magukkal a generációs jellegzetességekkel is. Beszélgetünk arról, hogyan jelennek meg a gyerekrajzokban az otthoni események, a családi kapcsolatok. Ezek is segítenek megérteni összefüggéseket, és a felismerések által közelebb kerülhetünk a gyerekek lelkéhez” – mondja Andróczki-Varga Irén. „Gyakori téma lehet a gyerekek között a hozzátartozók elvesztése. Szintén nem ritka, amikor azzal fordulnak hozzánk, hogy szellemet látnak, valaki van a szobában. Ugyanígy foglalkoztatja őket a gyógyítás, amelynek kapcsán az orvoson kívül holisztikus segítőkkel, kineziológussal, természetgyógyásszal, különböző terapeutákkal találkozhatunk. És ott van az egyik legnagyobb témakör, a párkapcsolat, amelyből a gyerekek szintén behozzák a családban megélt problémákat.”

Hasonló helyzetekkel minden óvónő és minden dada találkozni fog majd a napi munkája során. Komolyan kell tehát venni, és felkészülni rá, hogyan nyúljanak ezekhez a témákhoz, hogyan beszélgessenek róla.

A dadussal megosztott történetek feltárhatnak fontos problémákat

A napi rutin közben a dajka minden gyermek helyzetét megismeri a csoportban. Megtanulja látni és felismerni a csoportdinamikát, a kapcsolatok alakulását. A viselkedésükből és az elmesélt történetekből kirajzolódnak előtte a gyerekek egyéni nehézségei, problémái. Ezekkel a felismerésekkel nagyon sokat tud segíteni nekik, miközben az óvodapedagógussal együttműködve a szakmai munka eredményességét is támogatja.

A viszonzás pedig naponta más. Lehet egy rajz, egy vicc, a nevetés, az odabújás, az ölelés. A gyerekek tárháza kifogyhatatlan és megtippelni is nehéz lenne, milyen formában köszön vissza a gondoskodás. Ahogy Schmidka Istvánné Éva a gyermekellátásban töltött évek során szerzett élményeit összefoglalja: „Rengeteg öröm, amit hoznak nekünk és minden napra jut valami pozitív dolog.”

A képzés résztvevői a való életből vett pluszt is kapnak

A Pannon Kincstár Budapesten folyamatosan indít OKJ képzéseket, többféle ütemezési lehetőséggel. A jelentkezés feltétele általános iskolai végzettség, a gyakorlathoz pedig egészségügyi kiskönyv szükséges.

„A tanfolyam témakörein túl a tanulók plusz ismeretet kapnak az élet iskolájából is – mondja Andróczki-Varga Irén –, a megosztott tananyag hitelességét ugyanis személyes tapasztalatból merítve adjuk át, saját esetpéldákkal, történetekkel.”

Az oktatói tapasztalat szerepét erősíti meg Schmidka Istvánné Éva, szociálpedagógus, szakoktató is: „Amíg nincs saját megélésük, rengeteget segítenek a mi gyakorlatunkból hozott példák. Ráadásul a figyelem fenntartásához is hasznosak, hiszen az igazi történetek mindig érdeklik a tanulókat. Mi pedig törekszünk arra, hogy az ismeretek elsajátítása közben jól is érezzék magukat. Sokkal hatékonyabb, ha nemcsak passzív hallgatás van, ezért igyekszünk alkalmat adni az interaktivitásra kreatív, játékos megoldásokkal is.”

A szakma versenyelőnyei: tervezhetőség és rengeteg szeretet

A fix és tervezhető időbeosztás a munkakörhöz tartozó előnyök között is megjelenik, hiszen a napi menetrend, a hétvégék, szabadságok is előre láthatók, tervezhetők.

„Sokan választják éppen a kiszámítható időbeosztás miatt a dajkaságot, nem ritkán már saját gyerek mellett, pályamódosítással” – erősíti meg Andróczki-Varga Irén. „És ami szintén nagy érv a szakmánk mellett, a rengeteg szeretet. Más szakmákból is jönnek, hogy tanuljanak és ezen a pályán dolgozzanak, mert tudják magukról, milyen sokat képesek adni és vágynak arra, hogy a munkába tett energiáért cserébe valódi hálát kapjanak. Aki az egyoldalú teljesítésben kiégett, elfáradt, szinte kicserélődik, megújul ebben a közegben. A munkánk legnagyobb szépsége ez a szeretet, amit a gyerekektől kapunk.”

Az óvodai dajka OKJ tanfolyamhoz a Pannon Kincstár minden tanulónak tud gyakorlati helyet biztosítani, mivel több intézményvezető óraadó tanárként dolgozik a szakképző központban. „Mindig pozitív tapasztalatokkal érkeznek a tanulóink a gyakorlatokról – meséli Schmidka Éva –, és nagyon lelkesen számolnak be az élményeikről. Sőt, minden csoportban van legalább egy-két ember, aki már ez idő alatt munkalehetőséget kap. Oktatóként igyekszünk a gyakorlathoz is tanácsokkal szolgálni, azután pedig segítünk abban, hogy a vizsga is ilyen sikeresen menjen. Amire mindig hangsúlyt fektetünk a tanulás során, hogy a vizsgabizottság előtt hogyan célszerű az egyes témákat felvezetni. Ebben a szellemben készülünk fel és vesszük át az anyagot.”

Az igazi jó visszajelzések a képzés idején túl, már az életből érkeznek az oktatókhoz. A kialakult bizalom hosszútávú kapcsolatokat teremt, és később is megkeresik őket tanácsért, vagy azért, hogy megosszák a sikereiket, beszámoljanak arról, hogy egyéb pedagógiai képzésbe vágva tovább építik a karrierjüket.

A segítő szakmákra a jövőben is szükség lesz

A jövőkutatók szerint a 2020 utáni évek során azok a szakmák fognak fokozatosan eltűnni, amelyek a legkevesebb hozzáadott értéket igénylik. A McKinsey & Company évente kiadott tanulmányai rendre megerősítik, hogy az emberek motivációinak, érzelmi világának megértését a tudomány jelenlegi állása szerint nem lehet beleprogramozni a mesterséges intelligenciába. Különböző irodai munkakörök, adminisztrációs feladatok, gyártás, de még a jogász szakma egyes területei is mind helyettesíthetők lesznek a jövő szuperfejlett számítógépeivel, míg az empátia, a szociális érzékenység és gondoskodáshoz szükséges emóciók várhatóan még nagyon sokáig nem taníthatók meg gépeknek.

Mivel az emberi a személyes kapcsolódást, a gondoskodást igénylő pályák nem automatizálhatók, a segítő, gondozó és terápiás szakterületek a belátható jövőben biztosan nem lesznek kiválthatók. Így a gyermekeink gondozásában segítő bölcsődei, óvodai szakemberek, óvónők, dajkák, óvodapedagógiai asszisztensek munkájára továbbra is szükség lesz.

A járványhelyzet hónapjai sokat tanítottak nekünk. A figyelmeztetések és tanulságok mellett azt is   megmutatták, bárhogy robotizálódik a világunk, bármennyire az online térbe költöztetjük az életünk egyre több szeletét, az emberi kapcsolódások és a segítő kezek nélkülözhetetlenek számunkra.

Andróczki-Varga Irén

óvodapedagógus VI. kerület Bajza utcai Kincseskert Óvoda

Az OKJ változik, a Pannon Kincstár működik tovább veletek

OKJ változás, ne maradj le! feliratú lila illusztráció. Három irányba mutató nyilak előtt álló embert jelenít meg. Pannon Kincstár

Az elmúlt hónapok vezető hírei között sorra jöttek az aktuális információk az OKJ rendszer átalakításáról. Érhető módon rengetegen fordultok hozzánk kérdésekkel, ezért úgy gondoltuk, összeszedjük nektek, amit eddig tudunk, és ami a jövőre nézve várható.

Ti is megtapasztalhattátok, hogy az elmúlt években hatalmasra duzzadt az OKJ képzések rendszere. Ember legyen a talpán, aki ma a pályáját építgetve magától eligazodik, hogy a hasonló csengésű képzésnevek között melyik lesz a nekivaló. Látva a nehézségeket, képző központként igyekeztünk egyértelművé tenni a lehetőségeket és minden információt megadni ahhoz, hogy a hozzánk jelentkezők könnyen eligazodjanak és megtalálják az útjukat. Még így is sokszor szembesültünk azonban a szabályozások bonyolultságával, a megfelelés kihívásaival.

Mi lesz az OKJ után?

Tény, hogy az eddigi rendszer sok szempontból reformra szorult, és ez most elindul.

Ami eddig kirajzolódik, az egy két részre osztott modell. Az OKJ eddigi 776 szakmai képzéséből kiválasztják azokat az alapszakmákat, amelyeket 3-5 év időtartamban szakképzők iskolákban, technikumokban, illetve iskolarendszerű felnőttoktatásban lehet majd elsajátítani.

Az ezekre épülő további képzéseket, speciális szakismeretet adó egyéb oktatásokat, vagy rövidebb időtartamű kiegészítő képzéseket a felnőttképzési intézményekben lehet elvégezni, vizsgázni pedig a független vizsgaközpontokban kell majd.

A minisztériumi elképzelés lényege az egyszerűbb és szétválasztható rendszer. Őszre ígérik a két szakmalistát, az egyiken az általánosabb, széleskörű alapképzésekkel, a másikon pedig a csak felnőttképzésben elvégezhető speciális és kiegészítő képzésekkel. A tervek szerint ez utóbbiba kerülnek majd a szakmák digitális szintjei is, a munka világának és a munkaerőpiac igényeinek változására felkészítő tudásbázissal, a digitalizációhoz szükséges készségekkel.

Az új rendszert a kormány 2020-tól szeretné életbe léptetni, így az év végéig várhatóan nyilvánosságra kerülnek a most még kidolgozás alatt álló részletek, az új struktúra rendeletei, tartalmi elemei és követelményei.

Jó, de mi lesz a Pannonnal?

Sokan kérdeztétek aggódva, hogy mi lesz most velünk, hogyan tovább?

A Pannon Kincstár felnőttképzési intézményként, iskolaként továbbra is működik és folytatja tevékenységét. Amint nyilvánosságra hozzák az új szabályozást, alkalmazkodunk az új szakmalistához, megtesszük a szükséges átalakításokat, szervezéseket, és az új rendszer szerint várunk Titeket.

Egyelőre a legfontosabb számunkra, hogy készülünk a 2019-es őszi tanévkezdésre, hiszen az idén induló képzések még ugyanúgy, az eddigi OKJ szerint kerülnek megszervezésre. A most kezdődő oktatások ugyanis még az eddigiek szerint futnak végig. Az új szabályozás a 2020-as életbe léptetést követően induló képzésekre vonatkozik majd.

Mi történik az eddigi végzettségekkel?

Annak sem kell aggódnia, aki olyan képzésen szerzett képesítést, amely az új rendszerben már ezen a néven nem lesz elérhető. Az eddigi bizonyítványok teljes értékű szakmai végzettségnek számítanak az új szakstruktúra bevezetését követően is.

2019 őszi félév: kivárni vagy elkezdeni?

Szintén sokan kérdezitek, érdemes-e elkezdeni az őszi félévet, vagy várjatok a jelentkezéssel az új szabályozás életbe lépésééig.

Amit biztosan tudunk: az OKJ-s képzések értéke megmarad, aki most belekezd, még az eddigi szabályozás szerint fogja végigjárni az oktatást, és a sikeres vizsga után megkapni a bizonyítványt. A témában megszólaltatott szakértők szerint is érdemes még most belevágni az őszre meghirdetett képzésekbe. Az aktuális OKJ-s képzések piacképesek és a külföldi munkavállaláshoz is könnyen használhatók.

Az új rendszerből egyelőre a tervezett struktúra előbb ismertetett vonalait látjuk. Azt még nem lehet tudni, hogy milyen időtartamban, milyen költségekkel kell majd számolni az átalakított képzésekben, és a megszerzett képesítés hogyan illeszkedik majd az európai uniós munkaerőpiac előírásaihoz.

Aki már eltervezte, hogy milyen irányban indul, annak mindenképpen azt javasoljuk, hogy kezdjen bele, ne vesztegessen el egy évet, hiszen ez a változás nem befolyásolja az egyéni szakmai jövőjét. A választott képzést végig tudja csinálni és értékes, nemzetközileg is piacképes bizonyítványt szerez.

Aki pedig jövőre, vagy későbbre tervez szakmaváltást, továbbképzést, természetesen már az akkorra felálló új rendszer szerint tud majd választani és tervezni.

Megyünk tovább veletek

Tudva azt, hogy az eddigi rendszer tényleg fejlesztésekre szorult, mi bizakodók vagyunk. Az egészségügyi-szociális-pedagógiai szakmákra, amelyekért eddig minket választottatok, továbbra is nagy szüksége van a társadalomnak. Mi pedig továbbra is itt leszünk nektek, hogy felkészüljünk az új kihívásokra és felkészítsünk titeket a választott pályátokra.

Hasznos linkek a témában:

https://www.portfolio.hu/gazdasag/munkaugy/kiderult-mi-lehet-az-okj-s-kepzesek-megszuntetese-utan.3.331997.html

https://uzletem.hu/munkaeropiac/nagy-valtozas-elott-all-a-szakkepzes-most-erdemes-okj-kepzesre-jelentkezni

https://index.hu/belfold/2019/07/23/szakkepzes_felnottkepzes_szakma_tanulas_
okj_tovabbkepzes_atalakitas_orszagos_kepzesi_jegyzek/

Rossz gyerek nincs, csak olyan, akit magára hagytak

Szemüveges pedagógus segít egy kislánynak a fejlődésben egy tanteremben. Pannon Kincstár

A gyermekvédelemben dolgozó szakemberek olyan helyzetekkel találkoznak, amelyekről sokan hallani sem szeretnének. Hatalmas felelősséggel jár, ugyanakkor rengeteg lehetőség rejlik a munkájukban. A gyermek- és ifjúsági felügyelők arra készülnek fel, hogy a sokszoros hátránnyal érkező gyerekek számára megmutassák egy pozitív életpálya kilátásait és elindítsák őket a kiutat jelentő jövő felé.

Mindenki hoz egy történetet

A gyermekkorban, főleg a korai kötődés szakaszában szerzett traumák, hiányok, átélt fájdalmak az egész felnőtt létet megpecsételik. Egy súlyosan terhelt múlt legbelül akkor is nyomot hagy, ha sikerül kitörni a nehézségekből és új életet építeni. De egy jobb jövő esélye mindig ott van. Éppen ezért lehet kulcsfontosságú a gyermek- és ifjúsági felügyelők szerepe, hiszen a fiatalok között dolgozva, velük beszélgetve fel tudják építeni azt a bizalmat és azt a pozitív hitet, ami elindítja őket a saját útjukon.

„Jogásznyelven szólva a gyermek egy teljesen kitett jogalany.” – mondja Gaszler István, oktató, gyermekvédelmi szakember, a Bolyai Gyermekotthoni Központ szakmai egység vezetője. „Vagyis nem tudja megvédeni magát. Ezért kell nagyon alaposan felkészülnünk, sokféle szakmai, jogszabályi, gyakorlati ismerettel felvérteződni, hogy segíteni tudjuk őket.”

„Sokan érkeznek a képzésre a saját hasonló élettörténetükkel. Azok, akik maguk is halmozottan hátrányos helyzetből indultak, gyermekvédelmi intézményben nőttek fel, gyakran éppen azért választják a segítségnyújtásnak ezt a formáját, mert ők tudják a legjobban, milyen nehéz gyereksorsok vannak, és mennyire fontos egy hiteles felnőtt támogatása ahhoz, hogy végigjárják a kivezető utat” – osztja meg oktatói tapasztalatait Sümeginé Hamvas Enikő, a Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Budakeszi tagintézményének gyógypedagógusa. „Számomra mindig nagyon megható ez az elhivatottság. Amikor kisebb csoportokban dolgozunk együtt, beszélgetünk arról is, ki milyen indíttatással érkezett. Az ország különböző részeiből jelentkeznek, nagyon változatos háttérrel. Van, aki már nevelőszülőként gondoz gyerekeket és a képzéssel bővíti az eszköztárát. Van, akit megérint egy helyzet és megszólítja ez a hivatás. Minden tanulónk hoz egy történetet és nagyon jó érzés együtt látni ennyi segítő szándékú embert.”

Szépítés nélkül

A képzést elvégző gyermek– és ifjúsági felügyelők a kiskorúak számára otthont nyújtó intézmények vezetőinek és nevelőinek irányítása mellett végzik majd napi munkájukat. Közreműködnek a nevelési-gondozási tevékenységekben, részt vesznek a gyerekek önálló életvitelre való felkészítésében, a szabadidős programok lebonyolításában. Emellett a gyermekek befogadásához kapcsolódó feladatokat is ellátnak, közreműködnek az intézménybe való felvétel előkészítésében, elkészítik a munkakörükhöz kapcsolódó dokumentációt.

„A szakmai tudást megalapozó felkészítő elméleti ismeretek után a képzésben is a jön a gyakorlat. Az élet sokféle helyzetet hoz majd és ezt itt lehet igazán megtapasztalni” – hangsúlyozza Sümeginé Hamvas Enikő. „Bár ahogy mondtam, aki erre a képzésre jön, nagyrészt tudja, mivel fog találkozni, hiszen sokszor a saját életük is hasonlóan indult, vagy más munka kapcsán, de eddig is találkoztak nehéz sorsú fiatalokkal. Volt például olyan tanulóm, aki portásként dolgozott gyermekvédelmi intézményben.”

Ehhez csatlakozva emeli ki Gaszler István is a gyakorlat fontosságát: „Teljesen életszerű gyakorlati helyzetekkel fognak találkozni és ez nem is működhet másként, mert mi olyan dolgokkal találkozunk, amelyektől sok más ember inkább menekülne. A kora gyerekkori sérülések egy életet meghatározó veszélyforrások. Mi pedig traumatizált, súlyos hátrányokkal induló gyerekekkel foglalkozunk. Erre készülünk fel, ezt támasztjuk alá a gyakorlattal is. Ebben a szakmában nem lehet szépíteni a dolgokat. Megmutatjuk a tanulóknak, hogy a kisiklott gyereksorsok milyen felnőtt létbe tudnak kifutni. Beszélünk a kriminalizálódásról, a hajléktalanságról, az addikciókról, és lehetőségeket mutatunk, hogy milyen problémával hová, milyen szakemberekhez lehet fordulni segítségért, hová irányíthatók tovább a gondozottak.”

Stabil hátországból töltődni

Minden segítő munka stabil személyiséget kíván. Különösen igaz ez, ha gyerekek életútjának támogatásáról van szó, és még nagyobb a kihívás, ha ennyire nehéz helyzetek szegélyezik ezt az utat. „Amit a legfontosabbnak tartok, az az önismeret” – hangsúlyozza Gaszler István. „A tanulóimnak is ezt mondom, nézzenek magukba és gondolják végig: hogyan neveltek, mit hozok magammal és én ezt hogyan tudom úgy átforgatni, hogy a megélt dolgokat felhasználva képes legyek valódi segítséget nyújtani.”

„Mindenképpen érett személyiség kell hozzá” – erősíti meg Sümeginé Hamvas Enikő. „Kiborulni nem lehet a gyerekek előtt, hiszen nekik egy határozott felnőttre van szükségük. Ezzel a határozottsággal kell jelen lenni minden napi feladatban. Ezért nagy szükség van arra, hogy magának a szakembernek is meglegyen a támogató háttere, a szerettei, akik között töltődni tud. A munka során pedig nagyon össze kell dolgozni a kollégákkal és csapatként segíteni egymást.”

„István bácsi, ez jó volt!”

A végzett, elhivatott szakemberekre nagy szüksége van a szakmának, és persze legfőképp a gyerekeknek. Minden nehézség ellenére a felelősség mellett rengeteg a lehetőség is. „A gyerek olyan, mint a szivacs” – mondja Gaszler István. „Mindig van rá esély, hogy a még kiforraltan személyiség időben kap segítséget és elindul egy jó irányban. Egy professzorom mondta mindig, hogy nincs elvetemült gyerek, csak elhagyott, elkeseredett. Én is ezt tapasztaltam meg a sok-sok évnyi munkám során. A gyerek a társadalom visszatükröződése. Programokat kell nekik csinálni, bevonni minél több dologba, elfoglalni őket, és akkor partnerek lesznek.”

Ahogy Sümeginé Hamvas Enikő látja: „A mellettük dolgozó szakemberek kicsit szülőkké válnak a gyerekek szemében. Mivel ők vannak velük, hatalmas lehetőség van a kezükben: ők segíthetnek abban, hogy a saját példájukon keresztül megmutassák egy pozitív életpálya kilátásait és elindítsák őket a kivezető úton.”

„Aki komolyan veszi a képzést, a hivatást, és megszerzi a képesítést, annak nagyon sokat tudunk segíteni a továbbiakban is. Már a gyakorlat során is olyan helyekre megyünk, ahol később is el tudnak helyezkedni és mindig van állásajánlat. Óriási lehetőségeink vannak, csak foglalkozni kell a gyerekekkel” – foglalja össze az elmondottakat Gaszler István. „Az eredmény pedig önmagáért beszél, amikor évekkel később is a nyakunkba ugranak az utcán vagy egy bevásárlóközpontban, és sorra kapjuk a beszámolókat arról, hogy milyen szakmát szereztek, fotókat a saját családjuk bővüléséről. Ennél nagyobb elismerés nem kell. A gyerekektől kapott ’köszönöm’ és egy szívből jövő mondat, hogy ’István bácsi, ez jó volt!’ – ez mindennél többet ér.”

A gondolkodás struktúrája a fő: ahogy egy gyerek problémájához közelítünk

Fiatal lány ül egy mezőn, kezében egy kislány van és két léggömb. Pannon Kincstár

Amikor egy nehéz helyzetben lévő gyermekkel foglalkozni kezdünk, a kapcsolatteremtéshez először is megfigyelésre lesz szükség. Miközben arra keressük a választ, melyik úton induljunk el, hogy hatékony segítséget nyújtsunk, egyaránt szükség lehet a gyógyítás és a pedagógia módszereire.

Sokféle irányból a segítés felé

A gondozás mintája sokszor generációkon át öröklődik és aki úgy nőtt fel, hogy természetes volt számára a hozzátartozók ellátása, gyakran választja hivatásként más emberek segítését. A látott minták szerepéről, a saját indíttatásból választott gyógypedagógiai pályáról, a szakma mindennapi feladatairól és eredményeiről Utat találni a legnagyobb sikerünk című blogposztunkban írtunk.

„Az, hogy kit, hogyan és milyen életszakaszában szólít meg a gyógypedagógiai pálya, nagyon eltérő lehet. – mondja Gyírkis Ágnes szakoktató, a Budapesti Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Szakiskola gyógypedagógiai tanára – Sokféle élettörténettel, más-más motivációval és előképzettséggel érkeznek a tanulóink. Éppen ezért a képzés első szakaszában igyekszem úgy ötvözni az alapozó és szakmai részeket, hogy legyen egy egységes tudásbázis, amelyre közösen építkezünk.”

A jelentkezéshez ugyanis nem szükséges egészségügyi alapképzettség, bemeneti feltételként az érettségi bizonyítvány szerepel. A Pannon Kincstárban félévente indulnak csoportok, a nyolc hónapon át tartó normál és a négyhónapos intenzív képzés oktatási napjai heti rendszerességgel, szombati napokon, 8:00 és 18:00 óra között zajlanak.

Aktualitások és az életből vett példák

Mivel több intézetvezető tanít óraadó tanárként, az iskola mindenkinek tud gyakorlati helyet biztosítani. Addig viszont, amíg a tanulók a gyakorlatban is megélhetik a tanultakat, nagy szerepe van az oktatók által behozott mindennapi tapasztalatok, esetek megosztásának. Ezt erősíti meg Gyírkis Ágnes is: „Igyekszem minél több gyakorlati példán, megélt helyzeten át bemutatni a tananyag egyes részeit. Így tudom közel hozni a tanulók számára a munkánk különböző aspektusait addig, amíg a való életben is megtapasztalhatják.”

A képzés során a leendő gyógypedagógiai segítő munkatársak felkészülnek arra, hogyan tudnak támogatást nyújtani a sajátos nevelési igényű, fogyatékos személyek általános nevelésében, oktatásában. Megtanulják, hogy asszisztensként mivel segíthetik az őket irányító gyógypedagógus, konduktor munkáját. Ez a tevékenység sokrétű lehet: közreműködnek a foglalkozások, programok előkészítésében, szervezésében, lebonyolításában, emellett gondozási feladatokat is ellátnak majd.

Tudatos lépések

A gyógypedagógiai segítő munkatársak számára az egyik kulcsterület a kommunikáció. Egyrészt a munkájukat irányító és a velük együtt dolgozó más szakemberekkel folytatott rendszeres megbeszélések, egyeztetések során, másrészt a sajátos nevelési igényű személyekkel és családtagjaikkal. A kölcsönös tisztelet és tolerancia mindkét irányban alapvető feltétele az eredményes munkának, az erre való tudatos felkészülés pedig a képzésnek is fontos része.

Ugyanilyen fontos az elemző gondolkodás, a problémakezelési lehetőségek alapos kiértékelése. „Egyfajta gondolkodási struktúrát igyekszem átadni, amelynek mentén végig tudnak majd haladni, amikor egy gyermek problémájához közelítenek.  – mondja Gyírkis Ágnes – Abban szeretném segíteni a tanulóimat, hogy bármilyen helyzettel találkoznak, legyen a fejükben egy-egy lehetséges kiindulópont, egy megközelítési keret a megoldáshoz.”

Ezt szemléletmódot támogatják az órai közös témafeldolgozások is. „Interaktív módon, szakmai beszélgetések formájában dolgozzuk fel a tananyagot. Arra biztatom a tanulókat, hogy tegyenek fel kérdéseket, vessenek fel problémákat és a válaszokat, megoldásokat együtt rakjuk össze. Az óra elején pedig mindig egy kicsit visszatérünk a korábban megbeszéltekre, hogy biztosan mindenki számára érthető legyen. Ugyanígy közösen vesszük végig a tételek anyagát is, amikor a vizsgára készülünk fel.”

A közös felkészülés, együtt gondolkodás, egymás támogatása összehozza a csoportokat. Egymás közt és az oktatókkal is megmaradnak szakmai-baráti kapcsolatok. Ahogy Gyírkis Ágnes a saját oktatói munkájában megéli: „Minden csoportból maradtak aktív szálak, egyre bővül ez a kör és az évek alatt igazi jó emberi kapcsolatokká válnak.”

 

Gyírkis Ágnes

gyógypedagógiai tanár, Budapesti Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Szakiskola

Együtt készülünk fel egy értő és segítő pályára

Rózsaszín felsős tanító hölgy áll ölbe tett kézzel tanítványai előtt az iskolában. Pannon Kincstár

Együtt készülünk fel egy értő és segítő pályára

A pedagógiai és családsegítő munkatárs két irányban segíti a pedagógiai munkát: részt vesz az oktatási feladatok előkészítésében és odafigyel a gyerekek igényeire, problémáira. Ezúttal azt járjuk körül, hogyan készít fel erre az összetett munkára a szakképzés.

Segítő szerepben iskola és család között című bejegyzésünkben foglalkoztunk vele, mit is jelent ez a  koordináló tevékenység a mindennapokban. A pedagógiai és családsegítő munkatárs dolgozhat óvodákban, iskolákban, egyéb köznevelési intézményekben. A munkáját felsőfokú végzettségű pedagógus irányítja, a vezetővel egyeztetve – így egy szakmai teamként működnek az intézményen belül. A keretet a tanrend és a belső szabályok, ütemezések adják, ezen belül viszont egy különleges szabadságfokkal jár a munkakör, hiszen támogató közegben kellő teret ad a saját kreativitásnak, egyedi módszereknek.

Felkészül: legújabb hallgatónk

A Pedagógiai és családsegítő munkatárs képzésre jelentkezés feltétele az érettségi bizonyítvány. A tanfolyam a Pannon Kincstárban félévente indul, nyolc hónapon át tart és hogy a tanórák látogatása munka mellett se jelentsen gondot, a képzés szombati napokon, 8:00 és 18:00 óra között zajlik.

„Csupa olyan oktatók vagyunk a csapatban, akik nyakig benne vagyunk a mindennapi gyakorlatban is. – emeli ki Földes Petra pedagógiai szakoktató, az Új Pedagógiai Szemle szerkesztője – Ha összeadjuk a szakmai tapasztalatunkat, teljesen lefedjük a gyermekkor életszakaszait, kisgyermektől egészen a kamaszkorig.”

A képzés további nagy erőssége, hogy minden hallgatónknak tudunk gyakorlati helyet biztosítani, annak köszönhetően, hogy több intézményvezető is óraadó tanárunk.

Eszköztár az iskolatáskában

Mivel a pedagógiai segítő munkatárs aktívan közreműködik az óvodai-iskolai tevékenységek, foglalkozások, tanítási órák előkészítésében és lebonyolításában, nagyon fontos a mindezekre irányuló alapképességek megerősítése. Ilyen a köznyelvi és szakmai szövegek megértése, megírása, a témákhoz kapcsolódó információgyűjtés, a pontos adminisztratív munka és a megfelelő kommunikáció.

„A pedagógiai asszisztens egy különleges szereplő az intézmény és a családok között, ezért a képzésben igyekszünk megtámogatni azt a képességét, hogy minden irányban jól tudjon kommunikálni: a vezető, a kollégák, a gyerekek és a szülők felé is.” – hangsúlyozza Földes Petra.

Nagyon fontos, hogy mind a kommunikációjával, mind a pedagógiai munkát támogató tevékenységével jól tudja segíteni a gyerekeket, külön kiemelve a speciális nevelésű igényű és a hátrányos szociokulturális környezetből érkező tanulókat. Ahogy a pályán, úgy már a képzés során is kulcsfogalmak az elfogadás, az empátia, a tolerancia, a konfliktusok feloldása, a szakmai és etikai szabályok, értékek.

„Amit mindig kiemelek a hallgatóim számára, hogy a pedagógiai és családsegítő munkatárs nem lehet jelen a munkájában kritikai attitűddel. Értékelő hozzáállás helyett ÉRTŐ és SEGÍTŐ attitűdre van szükség. Ennek a megerősítésében igyekszem segíteni őket sok-sok tapasztalat és ismeret átadásával.” – mondja Földes Petra.

Közös tanulás, közös út

A képzés során összekovácsolódnak a csoportok. Erre ösztönöznek az oktatók is, hiszen a behozott tapasztalatok, ismeretek tovább növelik a közös tudástárat. „Bátorítjuk is a csapatokat, hogy egymás között osszák meg a tudást, hozzanak be minél több esetet, kérdést, amit aztán együtt feldolgozhatunk, hiszen ebből rengeteg pluszt kapnak mindannyian, és ehhez adjuk még mi oktatók a szakmai anyagokat.”

A közös felkészülés eredményessége a vizsgákon is látszik, az országos 4,38-as átlaghoz képest a Pannon Kincstár végzős pedagógiai asszisztensei 4,86-os átlaggal teljesítenek. A tapasztatok pedig azt mutatják, hogy a barátságok és a szakmai támogatás a képzés után is megmaradnak – egymáshoz és az oktatókhoz is gyakran fordulnak a napi munka során felmerülő kérdésekkel. Vagyis az egykori csoporttagok tovább kísérik egymást a közösen megalapozott pályán.

 

Földes Petra

szerkesztő, Új Pedagógiai Szemle

Segítő szerepben iskola és család között

Vidám pedagógus hölgy játszik egy csíkos felsős kislánnyal. Pannon Kincstár

Munkája fókuszában a gyermek áll, miközben a nevelők munkáját is támogatja. Jó közösségben a pedagógiai és családsegítő munkatárs igazi jolly joker, aki segítő-alkotó tevékenységével teszi színesebbé az intézmény életét.

Mindennapi teljesítmény-balansz

Az óvoda-iskola az a közeg, amellyel kapcsolatban tényleg mindannyiunknak van tapasztalata és emlékszünk rá, hogy a napi tanórák, foglalkozások mellett mennyi más esemény, ünnepség, verseny helyszínei voltak. Egy biztos, hogy programból nem lett kevesebb azóta sem. Viszont a szabályozások időközben még komolyabbá váltak, nőtt a kötelező óraszám, és a pedagógusokra az oktatói, nevelői munkán és a kulturális szerepkörökön túl több adminisztrációs feladat hárult. Miközben az ő napjuk is csak huszonnégy órából áll.

A gyerekek pedig most is ugyanazt a figyelmet igénylik. Sőt, esetenként többet is. „Ezért egyre nagyobb szükség van a pályán olyan szakemberekre, akik a pedagógiai munkát két irányban is tudják segíteni: részt vesznek az oktatási feladatok előkészítésében és odafigyelnek a gyerekek igényeire, problémáira. Vagyis egyfajta koordináló szerepet látnak el az intézmény és a család között.” – mondja Földes Petra pedagógiai szakoktató, az Új Pedagógiai Szemle szerkesztője.

Kettős szerepkörben

A pedagógiai és családsegítő munkatárs köznevelési intézményekben foglalkoztatott szakember, aki felsőfokú végzettségű pedagógus irányítása mellett végzi mindennapi munkáját. A vezetővel és a pedagógusokkal egyeztetve, rögzített keretek közt részt vesz az óvodai tevékenységek, a tanítási órák előkészítésében és lebonyolításában. Közreműködik a közösségi szabályok megtanításában, a gyerekek higiénés szokásainak kialakításában, felügyeli, kíséri őket a foglalkozások és egyéb tevékenységek során. Bekapcsolódik az intézményen belüli szabadidős programok, ünnepségek, rendezvények szervezésébe. Mindezzel egyrészt könnyíthet a pedagógus leterheltségén, aki így jobban tud fókuszálni a tananyag megfelelő átadására és az adminisztratív kötelezettségeire is.

Másrészt a gyerekekkel töltött időnek köszönhetően ő is képbe kerül a problémáikkal, szükségleteikkel, így átvállalhat a fizikális és lelki gondozási feladatokból. A intézményvezető, a pedagógus, valamint a pedagógiai és családsegítő munkatárs team-ként tud együttműködni, rendszeresen átbeszélve az aktuális témákat. Az információátadás és a munkamegosztás ilyen formában minden résztvevő életét nagyban megkönnyíti.

Empatikus megoldások, kreatív ötletek

A pedagógiai és családsegítő munkatárs az óvónővel, tanítóval egyeztetve a gyerekek jólléte érdekében a családokkal is kommunikálhat. Megoszthatja az észrevételeit, kérheti a szülők együttműködését, ha közös megoldást igénylő problémát érzékel. Mivel munkája során hátrányos szociokulturális környezetből érkező gyermekkel is találkozik, az egyik legfontosabb készsége, hogy képes legyen kellő empátiával feléjük fordulni.

Koordinátori szerepében több irányban is kommunikál, ezért kompetenciái között szintén nagyon fontos a türelem, a tolerancia, a másokra hangolódás képességre és a családokkal, más szakemberekkel kialakított kölcsönös tisztelet.

„Ha valaki szakirány választás közben gondolkodik a pedagógiai-családsegítő vonalon, érdemes olyan szemszögből végiggondolnia a saját motivációit, hogy mennyire szeret gyerekekkel foglalkozni, segíteni, mennyire tud team-ben dolgozni, együttműködni más szakemberekkel.” – javasolja Földes Petra. – „Ez a munkakör lehet egy állomás az óvodai, gyógypedagógiai, pedagógiai tanulmányok útján, de egy jó közegben adhat olyan kiteljesedést, amellyel igazán örömteli módon lehet megélni a szakmát. Köszönhetően változatos jellegének is, ami különleges alkotói szabadsággal is járhat.”

Ha az intézmény felismeri és megbecsüli a munkatárs képességeit, még színesebbé tehetik vele az iskola, óvoda életét. Ahogy Földes Petra látja: „Aki képes a saját élettapasztalatát beemelni a munkájába, kreatív ötleteket hozni a fejlődés érdekében; aki szereti megoldani a dolgokat és tud tenni a békéért, az egyensúlyért, az egészen új dolgokat hozhat be egy intézmény életébe. Egy jó szellemiségű közösségben a gyerekek, a szülők és a tantestület is elismeri az ilyen szakember tevékenységét.”

 

Földes Petra

szerkesztő, Új Pedagógiai Szemle

Utat találni a legnagyobb sikerünk

Fiatal lány, gyermekkel és egy lufival a kezében, egy zöld mezőn. Pannon Kincstár

Sosem tudjuk előre, milyen út vezet egy gyerek lelkéhez, különösen, ha nehéz helyzetben van . A gyógypedagógiai szakma legnagyobb adománya, ha megtaláljuk ezt az utat.

Minták, érintettség, hivatás

Sokan a családból hozzák azt a történetet, amely elindítja őket a pályán. Egy otthon ápolt, gondozott családtag körül a közösség életének korábbi rendszere megváltozik. A napok új tevékenységek, új feladatok szerint szerveződnek, és az így megtapasztalt minta öröklődhet tovább. Aki úgy nőtt fel, hogy természetes volt számára a hozzátartozók gondozása, gyakran választja hivatásként más emberek segítését.
„Lehet személyes érintettség olyan formában is, hogy valaki a sérült gyermekéhez szeretne még közelebb kerülni úgy is, hogy többet akar tudni a problémájáról.” – mondja Gyírkis Ágnes, a Budapesti Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Szakiskola gyógypedagógiai tanára – „Vannak olyanok is, akik azért választják ezt a szakmát, mert az életük során megtapasztaltak valamit, ami megérintette őket, és ez indítja el a sajátos nevelési igényű gyerekek, fogyatékkal élők gondozása felé.”

Mivel sokan érkeznek úgy tanulni, hogy nincs magukkal hozott korábbi tapasztalatuk, fontos, hogy mielőbb képbe kerüljenek a szakterület feladataival, kihívásaival. „Éppen ezért a képzés során sok gyakorlati mintát hozok, hogy a hallgatóim lássák, miről van szó.” – mondja Gyírkis Ágnes.

Gyógypedagógiai segítés a mindennapokban

A gyógypedagógiai munka hosszú folyamatokból áll, és az eredménye nagyban függ attól is, hogy ugyanazok a személyek vigyék végig. Ez nagyfokú elhivatottságot és kitartást igényel. Emellett nagy felelősséggel is jár, hiszen például egy sajátos fejlődési igényű gyerek fejlődésében kulcsfontosságú lehet az őt gondozó személyek állandósága.

A gyógypedagógus mellett a segítő munkatárs is részt vesz a gyerekek mindennapjaiban, közreműködik a gyógypedagógiai munka előkészítésében. Segít a tanórai, a tanórán kívüli és az intézményen kívüli foglalkozások, szabadidős tevékenységek előkészítésében és lebonyolításában. Közreműködik a sajátos nevelési igényű, fogyatékkal élő személyek körében végzett nevelési, oktatási feladatokban; felügyeli, kíséri a tanulókat vagy csoportokat.

A gyógypedagógus, konduktor útmutatásait követve ellátja az egyes sajátos nevelési igény–specifikus, fogyatékosság–specifikus, gyógypedagógiai asszisztensi feladatokat. Gondozási feladatokat végez és tevékenyen részt vesz a higiénés szokásrendszer kialakításában.

Hullámhegyek-hullámvölgyek és rengeteg szeretet

„A jó gyógypedagógiai munka alapja a megfigyelés és hogy mindig kellő alázattal forduljunk a másik ember felé.” – emeli ki Gyírkis Ágnes – „Minden gyerek egyedi és a kapcsolatépítést mindig ezt figyelembe véve kezdjük. A folyamat rengeteg apró megfigyelésből adódik össze, miközben egy SNI-s gyerek akár mindennap máshogy viselkedhet, más jeleket mutathat. Nekünk kell megtalálni a sok kis jel, sok kis megfigyelés alapján, hogy mivel tudjuk motiválni őt.”

A sikeres munkafolyamat alapja a kölcsönös bizalom kialakítása, nem csupán a gondozott személlyel, hanem a családtagjaival is. Ehhez pedig nélkülözhetetlen a megfelelő titoktartás. Ugyanígy nagyon fontos az együttműködés, a hatékony közös munka a gyógypedagógussal és más szakemberekkel, hogy a megfelelő módszerek kiválasztása és alkalmazása gördülékenyen működjön.

Kölcsönös tisztelet, empátia, kommunikáció – ezek a kulcsszavak. És persze a türelem, optimista hozzáállás, hiszen a fejlesztés eredménye ebben a szakmában előre alig-alig tervezhető. Viszont éppen ez a nehezen kiszámítható folyamat tudja hozna a legszebb pillanatokat, váratlan megoldásokat. És minden ilyen kapcsolódás rengeteg szeretetet ad.

Ahogy Gyírkis Ágnes fogalmaz: „A legnagyobb sikernek élem meg, ha egy gyerekhez utat találok. Egy nehéz helyzetben lévő gyerekhez sosem tudjuk előre, hogyan fogunk majd kapcsolódni. Nagy adománya ennek a pályának, hogy megtapasztalhatjuk ezt a rátalálást.”

 

Gyírkis Ágnes

gyógypedagógiai tanár, Budapesti Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Szakiskola