Kövesd velünk a szakmai képzések alakulását az ÚJ OKJ szerint!

Narancssárga dekorációs célt szolgáló fénykép, animált nagyítóval könyvekkel és fogaskerekekkel. Pannon Kincstár

Jövő év végig még a jelenlegi rendszer működik és a már megszerzett végzettségek sem vesznek el

A Magyar Közlöny szeptember végén újabb információt tett közzé az OKJ változásával kapcsolatban. A Kormányrendelet alapján sok szakmai képzést vonnak össze és a vártnál nagyobb számban kerülnek vissza iskolarendszerű, 2-6 éves oktatásba. A jelenlegi OKJ rendszer szerint 2020. december 31-ig indulhatnak képzések, a szakmai vizsgákat pedig 2022. december 31-ig kell lebonyolítani.

Csökkenő szakmaszám, átalakuló rendszer

Mint ahogy Az OKJ változik, a Pannon Kincstár működik tovább veletek című bejegyzésünkben megírtuk, a Minisztérium őszre ígért további konkrétumokat az Országos Képzési Jegyzék változásával kapcsolatban. Amit eddig tudni lehetett, hogy az eddigi 776 szakmai képzésből kiválasztják azokat az alapszakmákat, amelyeket 3-5 év időtartamban szakképző iskolákban, technikumokban, illetve iskolarendszerű felnőttoktatásban lehet majd elsajátítani.

Szeptember jelent meg a Magyar Közlönyben a szakképzés átalakításáról szóló újabb kormányrendelet. A módosítás értelmében jelentősen lecsökken a szakképzésben 2020. szeptember 1-jétől választható szakmák száma. Az új jegyzékben 174 – a művészeti képzésekkel együtt 196 – alapszakma közül lehet választani, melyeket 2-6 év alatt lehet majd elvégezni. Ezen felül 76 rész-szakképzést lehet majd tanulni tanfolyami formában.

Mint ahogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében olvasható: „A cél az, hogy csökkenjen a szakmaszám.” Korábbi bejegyzésünkben mi is írtuk, hogy a csaknem 800 képzéssel és tanfolyammal valóban hatalmasra duzzadt az eddigi rendszer és kétségkívül reformra szorult.

Nagyobb átalakulással nehezebb lehet az átállási idő

A módosítás, úgy tűnik, a vártnál nagyobb volumenű lesz, ez pedig az oktatásban érintetteken kívül a gazdasági elemzőket is megmozgatta. A pénzügyekkel foglalkozó azenpenzem.hu közgazdászai így foglalták össze a változásokat: „A jelenlegi rendszerben a szakmák párhuzamosan futnak több képzési formában, így a diákok el tudják dönteni, hogy az ingyenes, iskolarendszerű, vagy fizetős, de gyors tanfolyami képzést választják. Az új rendszerben erre nem lesz lehetőség, így kevésbé lesz rugalmas a szakmatanulás.” Az adozona.hu szakértői is hasonlóan látják: „A rendszer és a vizsgáztatás feltételezhetően rugalmatlanabbá válik.”

A nappali oktatásba visszakerülő szakmai képzéseknél valószínűleg nehéz és hosszadalmas átállási időszak várható. A mindannyiunk által megtapasztalt nappali oktatásokkal szemben éppen abban rejlik a szakképzések vonzereje, hogy a szakmák ellátásához szükséges tudás hatékonyan, belátható időn belül, a valóban hasznos tananyagra fókuszálva kerül átadásra. Ahogy az enpenzem.hu fenti elemzésében is kiemelték: az eddigi rendszer meghagyta a tanuló egyéni döntésének szabadságát.

Szempontok a tanulói döntésekben

A Pannon Kincstárban az évek alatt rendszeresen megkérdeztük a tanulóinkat, miért választottak minket. Saját elmondásuk szerint a kiszámítható ütemezés és azonnal használható tudás mellett olyan szempontokat is figyelembe vettek a döntésnél, mint az oktatók személye. Mert amíg a nappali képzéseken sok esetben főállású tanároktól, zömében elméleti szakemberektől tanultak, itt kizárólag olyan oktatókkal találkoznak, akik maguk is napi szinten gyakorolják a szakmájukat. Többször felmerültek olyan szempontok is, mint a modern eszközök, a fehér tábla és a projektor, illetve a színvonalasabb környezet, szemben a felújításra szoruló termekkel, régi padokkal és az írásvetítővel. A leggyakrabban előforduló érvek között szerepelt, hogy a vizsgák itt az órarendből előre láthatók és tervezhetők, nem kell tartani meglepetésszerű számonkéréstől, ráadásul a hiányzások kezelése is sokkal rugalmasabb.

A tanulóink nagy előnyként és segítségként értékelik a modulzáró vizsgafelkészítőket és az ügyfélkapun keresztül 0-24 órában működő ügyintézési lehetőséget. Sokszor a nappalis tanulmányi osztályok működésére hivatkoznak, amikor elmondják, hogy az ügyfélkapun online elérhető nyomtatványok mennyivel korszerűbb, környezetbarát megoldást jelentenek számunkra. Még ha időnként személyesen kell is ügyet intézniük, kulturáltabbnak érzik a sorszámhúzós várakozást.

A jövő év végéig marad az eddigi rendszer

Az elemzők szerint is sok még a kérdőjel. Ami már biztos, hogy a felnőttoktatással foglalkozó cégek 2020. december 31-ig indíthatnak a régi OKJ szerinti, iskolarendszeren kívüli képzéseket. A kapcsolódó szakmai vizsgákat pedig 2022. december 31-ig kell lebonyolítani.

A Minisztériumi közleményben megerősítették azt, amiről Van idő sikerszakmát szerezni még az OKJ változás előtt című bejegyzésünkben írtunk: a korábban megszerzett szakmai végzettségek nem vesznek el, ugyanolyan teljes értékű szakmai bizonyítványnak számítanak a szakképzés változásai után is. Aki a következő egy éven belül belekezd, még az eddigi szabályozás szerint fogja végigjárni az oktatást, és a sikeres vizsga után megkapni a bizonyítványt.

A témában megszólaltatott szakértők szerint is érdemes tehát még most belevágni az induló képzésekbe, hiszen az aktuális OKJ-s képzések piacképesek és a külföldi munkavállaláshoz is könnyen használhatók.

Van idő sikerszakmát szerezni még az OKJ-változás előtt

Illusztráció, amely egy fogat ábrázol és azon munkálkodó embereket. Pannon Kincstár

A fogászati asszisztens és a klinikai fogászati higiénikus kiemelkedően népszerű és elismert képzések. Nem csoda, hiszen a vizsgák után egy olyan terület várja a frissen végzett szakembereket, amelyben jók az elhelyezkedés lehetőségei, folyamatos a fejlődés és maga a közeg is vonzó. Az ösztönző példákat látva az elmúlt években sokan döntöttek úgy, hogy belevágnak a fogászati képzésekbe. Idén az OKJ-rendszer változásának újabb híreit várva viszont vannak, akik a kiváráson gondolkodnak. Pedig még pont elég idő van a jelenlegi rendszer szerint végzettség megszerzésére. Ráadásul arra is van lehetőség, hogy a ráépülő klinikai fogászati higiénikus képzés is beleférjen.

Mi látszik a horizonton?

Még mindig kevés a biztos információ az OKJ-rendszer jövőre esedékes változásával kapcsolatban. Ahogy A Jövő változik, a Pannon Kincstár működik tovább veletek című bejegyzésünkben is írtuk, amit eddig biztosan tudunk: az OKJ-s képzések értéke megmarad. Vagyis aki most belekezd, még az eddigi szabályozás szerint fogja végigjárni az oktatást, és a sikeres vizsga után megkapni a bizonyítványt. A témában megszólaltatott szakértők szerint is érdemes még most belevágni az őszre meghirdetett képzésekbe. Az aktuális OKJ-s képzések piacképesek és a külföldi munkavállaláshoz is könnyen használhatók.

A nagy változásra várhatóan 2020 szeptemberétől kerül sor. Egyelőre ennyit lehet tudni, ezért is tanácsolják az új modellel kapcsolatban megkérdezett szakemberek, hogy aki már most szeretne tanulni, ne vesztegessen el egy teljes évet.

Sikerszakma még az eddigi rendszer szerint

A Pannon Kincstár által oktatott szakmákat tekintve kétségkívül a fogászat az egyik legnépszerűbb terület. Az elmúlt években nagyon sokan döntöttek úgy, hogy a saját környezetükben fogászati asszisztensként dolgozók jó példáit látva belevágnak a képzésbe és ezen a pályán építik a jövőjüket.

A változás hírének közzététele óta az iskola napi szinten is rengeteg megkeresést kap. A kérdések zöme érthető módon a jövőre irányul. Leggyakrabban arról érdeklődnek, hogy a hosszabb képzések esetén mi a teendő, hogyan tudják elvégezni még az új rendszer bevezetése előtt.

A sok kérdésre, kérésre reagálva az iskola szeretne a képzések átütemezésével segítséget nyújtani a tanulóknak. Ezért a 2019. novemberében induló Fogászati Asszisztens képzést 7 hónapos programban indítja, péntek délutáni és szombat egész napos oktatással. Ebben a konstrukcióban a vizsgára 2020. júliusában kerül majd sor. Aki pedig egyből szeretne továbbmenni a Klinikai Fogászati Higiénikus ráépülő képzésre, már 2020. augusztusában beiratkozhat.

Vagyis aki él a lehetőséggel és ezt a konstrukciót választja, még a jelenlegi rendszer szerint szerezheti meg a fogászati asszisztens szakma csúcsának tartott fogászati higiénikus végzettséget.

Segítő kéz és igazi háttér

A jó fogászati asszisztens segédpilóta, aki működteti a rendszertcímű bejegyzésünkben bővebben írtunk a fogászati asszisztens munkájáról, rendelői szerepköréről. A szaktudás mellé a mosolyunkat is adjukcímű posztunkban pedig a klinikai fogászati higiénikusok szakmai palettáját mutattuk be.

Bármilyen betegségről van szó, a test gyógyítása mellé társul egy igény a lelki folyamatok ápolására is. A páciens teljeskörű, testi-lelki ellátásában pedig jó, ha a fogorvos munkáját is támogatja egy másik segítő kéz. Az életrevaló munkatárs nagy kincs. A jó asszisztens olyan az orvosoknak, mint egy másodpilóta, akinek a jelenléte elengedhetetlen a sikeres betegellátáshoz.

Aki tehát eldöntötte, hogy elindul ezen a pályán, érdemes mérlegelnie a lehetőségeket és elkezdeni a tanulást, hogy minél előbb egy sikerszakmával a zsebben építhesse a jövőt.

Az OKJ változik, a Pannon Kincstár működik tovább veletek

OKJ változás, ne maradj le! feliratú lila illusztráció. Három irányba mutató nyilak előtt álló embert jelenít meg. Pannon Kincstár

Az elmúlt hónapok vezető hírei között sorra jöttek az aktuális információk az OKJ rendszer átalakításáról. Érhető módon rengetegen fordultok hozzánk kérdésekkel, ezért úgy gondoltuk, összeszedjük nektek, amit eddig tudunk, és ami a jövőre nézve várható.

Ti is megtapasztalhattátok, hogy az elmúlt években hatalmasra duzzadt az OKJ képzések rendszere. Ember legyen a talpán, aki ma a pályáját építgetve magától eligazodik, hogy a hasonló csengésű képzésnevek között melyik lesz a nekivaló. Látva a nehézségeket, képző központként igyekeztünk egyértelművé tenni a lehetőségeket és minden információt megadni ahhoz, hogy a hozzánk jelentkezők könnyen eligazodjanak és megtalálják az útjukat. Még így is sokszor szembesültünk azonban a szabályozások bonyolultságával, a megfelelés kihívásaival.

Mi lesz az OKJ után?

Tény, hogy az eddigi rendszer sok szempontból reformra szorult, és ez most elindul.

Ami eddig kirajzolódik, az egy két részre osztott modell. Az OKJ eddigi 776 szakmai képzéséből kiválasztják azokat az alapszakmákat, amelyeket 3-5 év időtartamban szakképzők iskolákban, technikumokban, illetve iskolarendszerű felnőttoktatásban lehet majd elsajátítani.

Az ezekre épülő további képzéseket, speciális szakismeretet adó egyéb oktatásokat, vagy rövidebb időtartamű kiegészítő képzéseket a felnőttképzési intézményekben lehet elvégezni, vizsgázni pedig a független vizsgaközpontokban kell majd.

A minisztériumi elképzelés lényege az egyszerűbb és szétválasztható rendszer. Őszre ígérik a két szakmalistát, az egyiken az általánosabb, széleskörű alapképzésekkel, a másikon pedig a csak felnőttképzésben elvégezhető speciális és kiegészítő képzésekkel. A tervek szerint ez utóbbiba kerülnek majd a szakmák digitális szintjei is, a munka világának és a munkaerőpiac igényeinek változására felkészítő tudásbázissal, a digitalizációhoz szükséges készségekkel.

Az új rendszert a kormány 2020-tól szeretné életbe léptetni, így az év végéig várhatóan nyilvánosságra kerülnek a most még kidolgozás alatt álló részletek, az új struktúra rendeletei, tartalmi elemei és követelményei.

Jó, de mi lesz a Pannonnal?

Sokan kérdeztétek aggódva, hogy mi lesz most velünk, hogyan tovább?

A Pannon Kincstár felnőttképzési intézményként, iskolaként továbbra is működik és folytatja tevékenységét. Amint nyilvánosságra hozzák az új szabályozást, alkalmazkodunk az új szakmalistához, megtesszük a szükséges átalakításokat, szervezéseket, és az új rendszer szerint várunk Titeket.

Egyelőre a legfontosabb számunkra, hogy készülünk a 2019-es őszi tanévkezdésre, hiszen az idén induló képzések még ugyanúgy, az eddigi OKJ szerint kerülnek megszervezésre. A most kezdődő oktatások ugyanis még az eddigiek szerint futnak végig. Az új szabályozás a 2020-as életbe léptetést követően induló képzésekre vonatkozik majd.

Mi történik az eddigi végzettségekkel?

Annak sem kell aggódnia, aki olyan képzésen szerzett képesítést, amely az új rendszerben már ezen a néven nem lesz elérhető. Az eddigi bizonyítványok teljes értékű szakmai végzettségnek számítanak az új szakstruktúra bevezetését követően is.

2019 őszi félév: kivárni vagy elkezdeni?

Szintén sokan kérdezitek, érdemes-e elkezdeni az őszi félévet, vagy várjatok a jelentkezéssel az új szabályozás életbe lépésééig.

Amit biztosan tudunk: az OKJ-s képzések értéke megmarad, aki most belekezd, még az eddigi szabályozás szerint fogja végigjárni az oktatást, és a sikeres vizsga után megkapni a bizonyítványt. A témában megszólaltatott szakértők szerint is érdemes még most belevágni az őszre meghirdetett képzésekbe. Az aktuális OKJ-s képzések piacképesek és a külföldi munkavállaláshoz is könnyen használhatók.

Az új rendszerből egyelőre a tervezett struktúra előbb ismertetett vonalait látjuk. Azt még nem lehet tudni, hogy milyen időtartamban, milyen költségekkel kell majd számolni az átalakított képzésekben, és a megszerzett képesítés hogyan illeszkedik majd az európai uniós munkaerőpiac előírásaihoz.

Aki már eltervezte, hogy milyen irányban indul, annak mindenképpen azt javasoljuk, hogy kezdjen bele, ne vesztegessen el egy évet, hiszen ez a változás nem befolyásolja az egyéni szakmai jövőjét. A választott képzést végig tudja csinálni és értékes, nemzetközileg is piacképes bizonyítványt szerez.

Aki pedig jövőre, vagy későbbre tervez szakmaváltást, továbbképzést, természetesen már az akkorra felálló új rendszer szerint tud majd választani és tervezni.

Megyünk tovább veletek

Tudva azt, hogy az eddigi rendszer tényleg fejlesztésekre szorult, mi bizakodók vagyunk. Az egészségügyi-szociális-pedagógiai szakmákra, amelyekért eddig minket választottatok, továbbra is nagy szüksége van a társadalomnak. Mi pedig továbbra is itt leszünk nektek, hogy felkészüljünk az új kihívásokra és felkészítsünk titeket a választott pályátokra.

Hasznos linkek a témában:

https://www.portfolio.hu/gazdasag/munkaugy/kiderult-mi-lehet-az-okj-s-kepzesek-megszuntetese-utan.3.331997.html

https://uzletem.hu/munkaeropiac/nagy-valtozas-elott-all-a-szakkepzes-most-erdemes-okj-kepzesre-jelentkezni

https://index.hu/belfold/2019/07/23/szakkepzes_felnottkepzes_szakma_tanulas_
okj_tovabbkepzes_atalakitas_orszagos_kepzesi_jegyzek/

A fizioterápia több, mint „gyógyító árammal” kezelés

Bár a magyarországi intézményi gyakorlat a fizioterápiás asszisztensek munkáját többnyire az elektroterápiával azonosítja, mind a szakterület, mind a képzés túlmutat ezen. A mozgásszervi megbetegedések gyógyítása mellett a sportrehabilitációban kezelt betegek, a kardiológiai betegek, az érbetegek, a légzőszervi megbetegedésben szenvedők mind számíthatnak a jól képzett fizioterápiás asszisztens munkájára.

„Villanyos nővér” bővebb szerepkörben

A fizioterápiás módszerek sokszínűségéből következik, hogy a képzést elvégzők olyan szakemberek lesznek, akik több szakterületen is elhelyezkedhetnek. „Nem csupán az állami szakrendeléseken, hanem magánegészségügyi intézményekben is használhatják a megszerzett tudást. Az egészségügyi szakmák között mérlegelve fontos szempont lehet, hogy itt nincs ügyelet, tervezhető a munkabeosztás” – emeli ki Lénárt Miklósné, egészségügyi szakoktató.„Ideális választás lehet például azok számára, akik segítő szakmában képzelik el a jövőjüket és szeretnének részt venni az emberek gyógyításában, de a család, kisgyerek mellett nem tudják vállalni a túlórákat, vagy a váltott műszakot.”

A szakterület lehetőségeit így foglalja össze Horváth Zsófia Katalin MSc, gyógytornász-fizioterapeuta, a Pannon Kincstár oktatója, aki főállásban 25 éve mozgásszervi rehabilitációs osztályon dolgozik: „Amagyarországi intézményi gyakorlat a fizioterápiás asszisztensek munkáját az elektroterápiával azonosítja. Erre utal a régről maradt „villanyos nővér” elnevezés is. Azonban mind a szakterület, mind a képzésünk sokkal több ennél. A mozgásszervi megbetegedések gyógyításában nagy szerep jut a különböző kezeléseknek, de a sportrehabilitációban kezelt betegek, a kardiológiai betegek, az érbetegek, a légzőszervi megbetegedésben szenvedők mind számíthatnak a jól képzett fizioterápiás asszisztens munkájára. A gyakran egyszerre többféle megbetegedésben szenvedő idősek kezelésében is nagyszerű kiegészítő terápia a fizioterápia.”

Terápiás tárház

„A diagnózist az orvos állapítja meg és természetesen ő írja ki kezelésre a beteget, de a fizioterápiás kezelés részleteit már a szakember dolgozza ki és ő valósítja meg” – hangsúlyozza Lénárt Miklósné. „Elsősorban nem oki, hanem tüneti kezelésekről beszélünk, ugyanakkor látványos eredményeket tudunk elérni a „gyógyító árammal”, ahogy a közismert nevén mondják. A jól megválasztott és megtervezett kezeléssel nagy mértékben csökkenthetjük a beteg fájdalmát és javíthatjuk az életminőségét. Ezt erősítik meg a betegeink visszajelzései is, akik gyakran maguk kérik az újabb kezelést, ha korábban már jó tapasztalatokat szereztek, mert sikerült hosszabb fájdalommentes időszakkal megkönnyíteni a mindennapjaikat, csökkenteni a panaszaikat.”

Ezt az önálló munkát alapozza meg a képzés, amelynek során a résztvevők komoly tudást szerezhetnek az elektroterápia tárgykörében. „Ide tartoznak például a hagyományos elektroterápiás módszerek, mint a galvánkezelések és a gyógyszerek bevitelére alkalmas iontoforézis, illetve a bénult, részlegesen bénult vagy legyengült izmok kezelésére alkalmas szelektív ingeráram kezelés” – mondja Horváth Zsófia Katalin. „A fájdalomcsillapításban, mint tüneti kezelésben az elektroterápia mellett a tanulók megismerkedhetnek a hidroterápia és a balneoterápia módszereivel is. A balneoterápia a világhírű magyarországi gyógyvizek fürdő- és ivókúrákban történő felhasználását jelenti, amely kezelések leggyakrabban erre szakosodott intézményekben, nappali kórház, ambuláns ellátás vagy rehabilitáció formájában valósulnak meg. A képzés során részletesen tanítjuk a legmodernebb módszereket is, mint például a mostanában népszerű lökéshullám terápia szakszerű felhasználását, a lézerkezelések alkalmazási lehetőségeit és a HIVAMAT kezelést. Gyógytornászként fontosnak tartom, hogy az aktív és passzív mozgásterápiás módszereket és a betegmobilizálás alapelveit is megtanuljuk.”

Szakma, lélek és humor

Kinek ajánlják aktív szakemberként is dolgozó oktatóink a fizioterápiát, mint szakmát? „A szakterületek sokszínűsége miatt mindenki megtalálhatja azt a betegcsoportot, vagy alkalmazott gyakorlatot, amelyben szakmailag kiteljesedhet” – mondja Horváth Zsófia Katalin. „Természetesen fontos, hogy a jelentkező érzékeny és segítőkész legyen, hiszen mozgásukban vagy funkciójukban akadályozott emberekkel kell együtt dolgoznunk. Mint minden segítő szakmában, szükség van empátiára. A betegeink átmenetileg, tartósan vagy örökre elveszíthetnek bizonyos képességeket, amit nem könnyű elfogadniuk. A kezelésük alatt gyakran válhatnak türelmetlenné, ilyenkor terapeutaként nekünk kell támogatni őket. Ezen a szakterületen is nagyon fontos a kitartás és a szorgalom, hogy a megszerzett tudást naprakészen tartsák, hiszen a tudományterületünk folyamatos fejlődésben van. Az emberi és érzelmi összetevőkön túl szükség van jó kommunikációs képességekre, mert a fizioterápiás asszisztensek rendszeresen dolgoznak a szakterület egyéb képviselőivel, orvosokkal és gyógytornászokkal együtt. A logisztikai készség is jól jön, amikor gyakran egyszerre több feladatot kell menedzselniük. Végül mindennek az elviseléséhez nem árt egy kis humorérzék sem.”

Az empátiás készség kulcsfontosságára hívja fel a figyelmet Lénárt Miklósné is: „Az empátia nem ott kezdődik, amikor a beteg panaszait hallgatjuk, hanem már az érkező páciens pozicionálásával. Amikor meglátjuk őt, rögtön felmérjük, hogy van-e látható mozgásproblémája. Ha mozgásában korlátozott személyről van szó, máris azon gondolkodunk, hogyan segítsük, hogyan ültessük, hogyan küszöböljük ki a számára fájdalmas mozdulatokat. Ha a beteg a bánásmódban és az odafigyelésben is megérzi ezt az empátiát, sokkal kevésbé fog izgulni, izmai kevésbé feszülnek be a kezelés alatt és ez nem csupán a jó közérzet miatt fontos, hanem rengeteget ad a terápia eredményéhez is. Sokkal könnyebb például egy izomgörcsöt kezelni, ha a beteg jó kezekben tudja magát, megnyugszik és elengedi a belső szorongást.”

Hullámvölgy után hullámhegy

A betegekkel való munka mindig kihívás. A kiégés veszélye minden segítő szakmában jelen van és az egészségügy általános problémái nem kerülik el ezt a szakterületet sem. Mi ad motivációt a mindennapok nehézségei során? Horváth Zsófia Katalin ezzel biztatja a pályára jelentkezőket: „A munkánk során tapasztalt nehézségek nem különböznek azoktól, melyek a többi szakdolgozó munkavégzésekor jelentkeznek. Lehet, hogy nehéz elsőre megtalálni a megfelelő helyet, de érdemes megkeresni azt a közösséget, szakterületet, amely nem elvesz belőlünk, hanem töltekezhetünk a munkánk elvégzése közben. Folyamatosmotivációt jelenthet az értő, megértő és támogató kollegiális környezet, a jó munkahelyi vezető, és a megfelelő javadalmazás. A másik fontos motivációs erő a betegektől kapott visszajelzés. Nem csupán érzelmi szempontból, hanem a szakmai énünknek is fontos a visszaigazolás az állapotukban történt változásokról. Erre támaszkodhatunk, hogy reálisan tudjuk értékelni az alkalmazott terápiák hatásosságát. Ezzel együtt pedig a beteggel kialakuló személyes kapcsolatunkról is visszajelzéseket kapunk. Fantasztikus látni, hogy a kezelések hatására a beteg önellátási funkciói javulnak, elhagyhatja az intézményt, vagy már nem kell kezelésre járnia.”

Szintén a visszajelzés ösztönző erejét és mellette a folyamatos fejlődést emeli ki Lénárt Miklósné: „Napjainkban az óriási technikai fejlődés révén mindig újabb fejlesztésekkel találkozunk, amelyek további lehetőségeket hoznak a gyorsabb és hatékonyabb kezelések kivitelezésére. Mivel sokféle eszközzel dolgozunk, nem kell attól tartani, hogy unalmassá válik a munkánk, hiszen ezek az innovációk mindig új ajtókat nyitnak, új megoldásokat hoznak a páciensek gyógyításában.

Ha egy beteg elégedetten távozik, legközelebb is azt a szakembert fogja keresni, aki szakmailag és emberileg is elnyerte a bizalmát, és másoknak is ajánlani fogja. Amikor egy korábbi páciensünk újra hozzánk fordul, vagy új beteg érkezik azzal, hogy a hozzátartozója, ismerőse minket ajánlott – ez a legnagyobb elismerés és motiváció a szakmánkban.”

Az ápolói szakma szeretetét igyekszünk átadni

Illusztráció, amin hat szoba van megjelenítve, ezek különböző kórházi helyiségek. Pannon Kincstár

Az egészségügyi szakterületek velejárója az élethosszig tartó tanulás. Ideális esetben a pályára lépők azért jönnek, mert szeretik az embereket, szeretnének a betegeken segíteni és természetesnek veszik az ezzel járó folyamatos tanulást. Fejlődnek az eszközök, módszerek, eljárások – ezekkel mindig lépést kell tartani. Ami viszont még fontosabb: megtanulni, hogy nem átélni kell a beteg érzéseit, hanem odafigyelni, megérteni, elfogadni, és úgy beszélni hozzá, hogy az valóban neki szóljon.

Még egy lépés előre

„Ez számunkra nem szakma, hanem hivatás” – foglalta össze a pálya lényegét Kell, hogy időt adjunk a betegeknekcímű írásunkban Takács Nándorné Andrea oktató, az Uzsoki utcai Kórház – Urológiai sebészet osztályos nővére. Az OKJ 55 ápoló képzésre felkészítő Gyakorló ápolói képzés jó alapozónak számít a szakmában, nagyobb önállóságot ad, mint a segédápolói végzettség és aki itt eldönti, hogy ez az ő hivatása, a ráképzéssel egyenes úton haladhat az ápolói képesítés felé.

Bemeneti feltételként az érettségi bizonyítvány és a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely által kiállított egészségügyi alkalmassági igazolást kell benyújtani. A gyakorló ápolói képzés 24 hónap, vagyis két tanév, az oktatások pedig minden héten, szombati napokon zajlanak 8:00 és 18:00 óra között. A tanulmányi időre a Pannon Kincstár diákigazolványt is biztosít.

Az oktató is élethosszig tanul

Ahhoz, hogy a gyakorló ápolók biztos elméleti és gyakorlati tudást szerezzenek, az órai anyagok mellett az otthoni hozzátanulásra és a gyakorlóhelyeken megélt tapasztalatokra egyaránt szükség van. Az alapok fontosságára hívja fel a figyelmet Oroszi Zsuzsanna oktató, a váci Jávorszky Ödön Városi Kórház aneszteziológus szakasszisztense: „Ami mindennek a lényege, hogy az anatómiával és az élettannal megágyazzunk a szakmai tudásnak. Mi oktatók mindent megteszünk, hogy átadjuk, amire szükségük lesz. Az elérhetőségeinket is megkapják, hogy szólhassanak, kérdezhessenek, ha szükségük van plusz információra, vagy ha valamiben nem biztosak. Arra bátorítjuk őket, hogy forduljanak hozzánk és segítünk. Ezzel együtt, már az első pillanattól, az ismerkedéstől kezdve arra készítem fel a tanulókat, hogy tegyék bele a szükséges energiát, tanulják meg, ami az órán elhangzik és olvassanak, tanuljanak hozzá. Az élethosszig tartó tanulás az egészségügyi szakmák velejárója és ez már itt elindul. Ilyenkor persze azt is elmondom nekik, hogy én még negyven év után is tanulok, és nemcsak a szakma újdonságairól, hanem tanulok tőlük egy oktatási napon, vagy egy vizsga során. Éppen ez az egyik nagy mozgató erő a pályánkon, hogy mindig nyitottak maradjunk és képesek legyünk új dolgokat befogadni.”

Takács Andrea is az alaptantárgyak elsajátítását tartja a képzés első nagy mérföldkövének: „Az anatómia, a betegmegfigyelés, az ápolási beavatkozások ismerete nélkül nem tudunk továbbmenni. Feltétlenül fontos, hogy lássák, értsék, hogyan működik az emberi test és én gyűröm is velük minden oktatási eszközzel– képanyagokkal, videóval, vagy a jól bevált Samuval, a csontvázzal. Később mindig ehhez a tudáshoz nyúlunk vissza. Látni kell az összefüggéseket, hogy következtetéseket tudjunk levonni. Hiszek abban, hogy a vizuálisan megjelenített információ jobban megmarad, ezért rengeteget rajzolok nekik, és adok is ilyen feladatokat, hogy biztosan minden rögzüljön.”

Megtorpanások után újabb lendület

A tananyag tehát kiadós, és a gyakorlatok során az „éles bevetés” is hoz néha megtorpanásokat még a legelszántabb tanulóknál is. „Mindenki jön egy elhatározással. Általában azt hozzák magukban, hogy szeretik az embereket, szeretnék megtanulni a szakmát és segíteni másokon. Az ország legtávolabbi szegleteiből is hajlandók ezért eljönni a képzésre” – meséli Oroszi Zsuzsanna. „Aztán néha elbizonytalanodnak, mert megviseli őket, amit látnak: a fizikai fájdalom, a betegségek tünetei. Az elején természetes, hogy magukra veszik. Ezzel mindenki így van, aki segítő szakmát választ. Igyekszem átlendíteni őket és megtanítani, hogy nem azt kell átélni és átvenni, amit a beteg érez. Figyelünk rá, megértjük, hogy mi a problémája, elfogadjuk a panaszait és eszerint segítünk. Borzasztóan fontos ez, hiszen, ha minden beteg baját magunkra vesszük, rekordgyorsan kiégünk a munkában. Az értő figyelem mellett a másik fontos készség a kommunikáció. Ha meghallgattuk a beteg panaszait, úgy kell reagálnunk, hogy amit mondunk, az valóban neki szóljon. Ez egy nagyon összetett és nagyon szép folyamat. Ha jól csináljuk, elindul az együttműködés a pácienssel és ez hatalmas motivációt ad a mindennapi munkában.”

„Amikor az elméleti anyag már kezdi elborítani őket, mindig felvillanyozza a csapatot, ha konkrét esetekről mesélek” – osztja meg tapasztalatait Takács Andrea. „Az is nagyon ösztönző, ha olyan csoporttársuk hoz be történetet, aki már dolgozik az egészségügyben. A képzés alapozó szakaszában újra és újra lendületet ad, ha ilyen módon közelebb hozom a szakmát, és mindig hozzáteszem, hogy hamarosan ők is használni fogják ezt a sok információt. Amikor beviszem a tanulókat a demonstrációs terembe, aztán főleg amikor a kórházba jönnek velem és ott adok feladatokat, azt már nagyon élvezik és rettentően inspirálja őket.”

Gyakorlat teszi

Az ok-okozati összefüggések úgy kerülnek a helyükre, ha a valóságban is megtapasztalják. „A betegek megfigyelésével kapcsolatos tananyag akkor nyer igazi értelmet, amikor szó szerint testközelben élik meg a tanultakat” – mondja Takács Andrea. „Ott értik meg igazán, hogy miért fontos az odafigyelés, hiszen addig is foglalkoznunk kell a beteggel, amíg az orvos odaér. Tudniuk kell például, hogy milyen esetekben nem lehet fájdalmat csillapítani addig, amíg nem vizsgálta meg szakember a pácienst; milyen következményei lehetnek, ha csökkentjük a fájdalomérzetet és emiatt nem úgy reagál a nyomásra, tapintásra. Ha úgymond „élesben” beszéljük át ezeket a helyzeteket, sokkal gyorsabban megértik, hogy gyakorló ápolóként miben van szerepük és felelősségük.”

„A gyakorlatban megélt helyzetek után már könnyebben hozzá tudjuk építeni a további ismereteket a meglévőkhöz” – teszi hozzá Oroszi Zsuzsanna. „A záróvizsgára is együtt készülünk fel. Amikor a tételsort végigvesszük, a tapasztalataikat felelevenítve és a leírtakkal összekapcsolva élővé válik a tudás.”

„Mit fogunk csinálni ezután szombatonként?”

A képzésen összeszokott csoportok nehezen engedik el a közös napokat és megtalálják a módját a további kapcsolattartásnak. „Minden csoportban megtapasztalom ezt a dinamikát” – mondja Oroszi Zsuzsanna. „Segítik egymást már a tételek felosztásánál, kidolgozásánál, aztán együtt tanulnak és később is nyomon követik a csoporttagok szakmai életét. Ahogy egymást támogatják, abból mindig látom, kik azok, akik igazán akarják ezt a pályát. És érzem az olyan mondatokból, mint például a „Mit fogunk csinálni a vizsga után szombatonként?”, vagy abból, amikor búcsúzóul azt köszönik meg, hogy megtanítottam őket a szakma szeretetére.”

Az oktatók néha egészen váratlan visszajelzéseket is kapnak a tanulóktól. Takács Andrea az egyik kedves emlékét osztotta meg velünk: „Egy diákom megkeresett a kórházban. Én dolgoztam, ő gyakorlaton volt, és nagyon szeretett volna nekem elmondani valamit. Kíváncsian vártam, hogy mi lesz az, mire legnagyobb meglepetésemre ezt mondta: „Tanárnő, én nagyon megszerettem az anatómiát!”

A mi kezünkre bízzák, aki a legfontosabb számukra

Ápolók és orvosok állnak négyen egy kórházi folyósón, orvosi felszerelésben. Pannon Kincstár

Az ápoló képzésre jelentkezők számára már ismerős a szakma, hiszen a gyakorló ápoló képesítés megszerzését követően ülnek újra az iskolapadba. Az itt összejövő csoportokban hatalmas a hajtóerő, érezhető a szakma iránti elkötelezettség. Azzal a tudattal érkeznek, hogy a hivatásuk mások életét és egészségét szolgálja, és biztosak lehetnek benne, hogy az oklevél megszerzését követően mindenhol tárt karokkal várják őket.

Újabb tanév, újabb szint a pályán

Amikor valaki más segítségén múlik saját hogylétünk, vagy szeretteink biztonsága, komfortérzete, akkor bizony nem mindegy, kihez fordulhatunk. Ahogy Az ápolás legnagyobb díjai: a folyamatos fejlődés és a hálás tekintetek című posztunkban oktatóink elmondták: a törődés, az odafigyelés, a megnyugtató szavak ugyanúgy nélkülözhetetlenek a gyógyuláshoz, mint a kezelés és a gyógyszer.

Az ápolók a kórházi, egyéb intézményi eljárások alatt folyamatosan jelen vannak az életünkben. Sokszor hosszú napokon, heteken át ők jelentik a támogató kezet, a gyógyírt, a színeket a mindennapokban. Akik a képzésre érkeznek, már tudatában vannak mindennek, hiszen a gyakorló ápoló képesítés megszerzését követően ülnek újra az iskolapadba.

A jelentkezés feltétele ugyanis az érettségi bizonyítvány és a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely által kiállított egészségügyi alkalmassági igazolás mellett az OKJ 54-es gyakorló ápolói végzettség. A kilenc hónapon, vagyis egy tanéven át tartó képzés oktatási napjai a Pannon Kincstárban kéthetente szombatonként, 8:00 és 18:00 óra között zajlanak. A félévente induló csoportok diákigazolványt is kapnak. Nagyon hasznos az egyéni szakmai pálya építéséhez, hogy az iskola országos kapcsolatrendszerén keresztül valamennyi tanulónak tud gyakorlati helyet biztosítani. Ráadásul az egyes tantárgyakat gyakorló szakemberek, ápolási igazgatók, főnővérek, osztályvezetők tanítják, akik sokszor már a jövendő munkatársaikat keresik a tanulók között.

Biztos kezekben tudni a családtagokat

„Általában az első oktatási napon velem találkoznak” – mondja Balázs Katalin oktató, diplomás ápoló, az „Egységes ápolási eszközpark” kiemelt projekt és az Állami Egészségügyi Ellátó Központ szakmai vezetője. „Beszélgetünk arról, ki honnan érkezett, mi indította el ezen a pályán, mik az elképzelései, mit vár a képzéstől. Azt tapasztalom, hogy mivel az ápoló tanulók már sok mindennel képben vannak, szinte az első perctől fogva leginkább a vizsga lebeg a szemük előtt, arra készülnek, rengeteg a kérdésük, így az oktatási napokon valamilyen formában mindig beszélünk róla. Ha egyenesen a gyakorló ápoló képzésről érkezik egy csapat, rögtön nagyon otthonos a hangulat, de a máshonnan érkezőkkel is hamar kialakul az együttműködés, a csapatszellem.”

„A képzés kezdetén mindig elmondom, hogy egy házat is az alapoktól kezdünk felépíteni – meséli Szántayné Lehoczky Éva szakoktató, Szent Imre Egyetemi Oktatókórház Gastroenterológiai osztályának főnővére,a SOTE Neurológiai Klinika és az Intenzív osztály munkatársa -, ehhez hasonlóan a mi szakmánkban is nagyon fontos az alapozás és az építkezés sorrendje. Nem lehet kikerülni azokat a tárgyakat, amelyek a pályánk alapját adják, mint például az anatómia vagy a diagnosztika. Nem játszhatunk mások egészségével, ezért szépen végig kell járnunk a lépcsőt a tanulásban is. Emberekkel foglalkozni felemelő érzés, ugyanakkor nagy felelősséggel jár. Ezért tanácsolom már a legelején a csoportjaimnak, hogy itt kell lenni személyesen. Meghallgatni, megnézni, megérteni mindent, és ha nem világos, azonnal jelentkezni, kérdezni. Azt szoktam tőlük kérni, gondolják végig, hogy ők kinek a kezére bíznák a legfontosabb szeretteiket. Egész biztosan olyan valakiére, aki nagyon ért ahhoz, amit csinál. Ilyennek kell lennünk ezen a pályán, hiszen egészség nélkül nincs más sem.”

Motiváló erők: az oktató, a többiek, az élmények

A részvétel, a személyes jelenlét azért is meghatározó az oktatásokon, mert megtorpanások mindig jöhetnek, és itt szó szerint kéznél van, aki segíthet ebben. „Bármilyen szakmában, bármilyen képzés során, mindig vannak olyan pontok, ahol kicsit elbizonytalanodik az ember” – mondja Szántayné Lehoczky Éva. „A mi esetünkben az első ilyen pont, amikor a tanulók már rálátnak, mekkora a tananyag, és mennyi minden kell még ahhoz, hogy megszerezzék a képesítést. Aztán a másik nagy mérföldkő, amikor fel kell venni a fehér ruhát és elkezdeni, amiről addig csak tanultak. Ezeken a pontokon át kell lendülni, de sokkal gyorsabban megy, ha van hozzá segítség. Egyrészt itt vagyunk mi oktatók, akik saját történetekkel, a jövőben rájuk váró jó dolgokkal újra lendületet és erőt tudunk adni nekik. És itt vannak a többiek, a csoporttársak, akik ugyanazokat élik meg, és együtt minden akadályt könnyebb legyűrni. Az előbb is utaltam a személyes jelenlét fontosságára az oktatási napokon. Abban is nagy szerepe van, hogy az „élő” kapcsolatok révén segítséget kaphassanak, amikor kell. Egy jó oktató és egy jó csoport egész életre tud útravalót adni.”

Balázs Katalin is ehhez csatlakozik saját tapasztalataival: „Mindig megbeszéljük együtt, hogy már eddig is hosszú utat jártak be, sok munkát fektettek bele, míg idáig elértek. Ilyenkor közösen is kimondjuk, hogy az ápolás szeretete miatt, ezért a szakmért jöttek, ezt szeretnék teljesen megtanulni és végigvinni. Persze itt már sokszor inkább a könnyebbséget érzem, hogy eljutottak erre a szintre, és ez hatalmas hajtóerő nekik.”

Visszaköszönések a pályán

Az oktató számára is nagy élmény, ha az egykori tanítványai visszajelzik az eredményeiket, vagy amikor a munka kapcsán újra találkoznak. „A beosztásom révén hatvanöt kórházzal tartom a kapcsolatot folyamatosan, és rendszeresen előfordul, hogy szembejönnek a régi tanulóim. Mivel már a képzés során is bármikor fordulhatnak hozzánk, sokukkal kialakul a jó szakmai kapcsolat” – mondja Balázs Katalin.

„Mindig van tanulóm, akivel újra találkozom a kórházban, ahol dolgozom” – teszi hozzá Szántayné Lehoczky Éva. „Sokszor elmondjuk nekik a képzés során, mert jó, ha tisztában vannak vele, hogy az elhivatott szakembereket mindenhol tárt karokkal várják. Tény, hogy sokat kell dolgozni, de fel tudnak építeni egy presztizst, egy biztos pályát. Ebben is nagy szerepünk van nekünk oktatóknak, hogy a saját példánkból kiindulva mindig tudjunk jövőképet mutatni az újabb generációknak.”

Az egészségügyi ellátás biztonsága csapatküldetés

Fertőtlenítő-sterilező képzés a Pannon Kincstár iskolában visszanézhető videókkal, online jegyzetekkel. Az egészségügyi ellátás biztonsága csapatküldetés. Egy mosolygós barna hajú hölgy, aki épp fertőtlenít. Budapest Váci utca 47.

A műtétek biztonságáért mindennap a maximumot kell megtenni. Egy eszköz sem hiányozhat, pont azokat kell előkészíteni, amelyekre ténylegesen szükség lesz az operáció során, gondoskodni kell arról, hogy minden steril legyen és nem lehet köztük hibás vagy sérült eszköz. Mindezt a betegek számára szinte láthatatlan csapat készíti elő, akik nélkül nem működne a rendszer: a fertőtlenítő-sterilező munkatársak küldetése az egészségügyi ellátás biztonsága.

Biztonsági alapozó

Többnyire a kórházak iskolázzák be a munkatársaikat a fertőtlenítő-sterilező képzésre. Az időtartama öt hónap és általános iskolai végzettséggel már lehet jelentkezni. Aki érettségi után végzi el, további OKJ-s képzésekkel is bővítheti az egészségügy területén a munkalehetőségeit, de önmagában sem számít ugródeszkának, mert érdekes szakma, ahol gyakran megmaradnak a munkatársak és ebben az irányban fejlődnek tovább.

„Sokféle területről áll össze a munkához szükséges szaktudás.” –  mondja Ványi Ágnes, oktató, diplomás ápoló, epidemiológiai szakápoló, Szent Imre Egyetemi Oktatókórház, Kórház Higiénés Osztály. „Egyrészt ismerniük kell a műtétekhez használt eszközöket. Mivel ők állítják össze a műtéti tálcákat, tisztában kell lenniük a műveletekkel, hogy milyen beavatkozáshoz milyen eszközökre lesz majd szükség. Ez már önmagában nagy felelősség. Mivel a központi sterilező nagy gépeit is használják, ismerniük kell ezeknek a működését, működtetését, és ehhez jól jön egyfajta műszaki affinitás. Ami pedig szintén alapvető, hogy folyamatosan vegyi anyagokkal dolgoznak, ezért nagyon fontos a kémiai anyagok, összetevők ismerete. Még nagyobb szerepet kapnak ezek az alapismeretek, amikor például fertőző betegen végzett műtétből érkeznek vissza az eszközök. Ilyenkor a tárgyak kezelésén túl az is kiemelten fontos, hogy a munkatársak képesek legyenek megvédeni a saját egészségüket, ügyeljenek a saját biztonságukra az eljárások során.”

Láthatatlan segítség – operatív háttér

A szakmában dolgozó munkatársak legfőbb feladata tehát a fertőtlenítéssel, sterilizálással kapcsolatos feladatok ellátása. Az összes fontos eszköz kezelése a központi sterilezőben történik, itt végzik a munkájuk nagyrészét, kiszolgálva a központi műtőt, a sebészeteket, a kórházak intervenciós részlegeit. „Vagyis rengeteg területet látnak el, és a munkájuk szinte mindenben benne van. Bár a betegek számára szinte láthatatlanok, hiszen olyan egységben dolgoznak, ahova mások nem mehetnek be, mégis mindannyian tudjuk, hogy a háttérben olyan fontos emberek ők, akik nélkül nem működne az egészségügyi ellátás.” – hangsúlyozza Ványi Ágnes a szakma jelentőségét.

A képzést elvégezve eleinte irányítás mellett dolgoznak a fertőtlenítő-sterilező munkatársak és az eszközök tisztítását, mosogatását végzik. Kellő gyakorlati idő után önállóan is elláthatnak feladatokat. A központi stertilezőben ugyanúgy megtaláljuk a kapcsolódó munkakörök skáláját, mint más egységekben. A ranglétra tetején álló, magasan iskolázott munkatársak biztosítják a szakmai mentorálást és segítik a munkatársaikat a szükséges ismeretek elsajátításában. A szakmai kompetenciák mellett nagyon fontos a precizitás, a pontos és gyors munkavégzés, hiszen ezen a területen a legkisebb hiba is nagy problémákhoz vezethet. Emellett képesnek kell lenni a csapatmunkára, mert itt egy összehangolt szakmai team együtt dolgozik a biztonságos háttér megteremtésén.

Közös küldetés

A kulcsszavak tehát a szakmai tudás, a biztonságos, pontos munkavégzés és a csapatmunka. Alapvégzettségként érettségivel és további képzésekkel kombinálva kapcsolható más egészségügyi szakterülethez, de a fertőtlenítő-sterilező szakma önmagában is sok pozitívumot nyújt. Az itt dolgozó munkatársak éjszakai munkát nem végeznek és többnyire hétvégi beosztás sincs. Az általánosan 6-8 órás munkarenddel család, főleg kisgyerekek mellett ideális lehet. Ahogy Ványi Ágnes látja: „Aki az egészségügyben képzeli el a jövőjét, és fontos számára, hogy kiszámítható, tervezhető módon, jó ütemezésű munkarendben dolgozzon, annak nagyon jó lehetőség a fertőtlenítő-sterilező munkakör. Kell hozzá a szakmaiság, a tanulási vágy, a mindennapi munkavégzéshez szükséges alaposság, rendszerező képesség és odafigyelés.  És persze a felelősségtudat, hiszen emberek gyógyulásáért dolgozunk. Csapatban, együttműködve, egymást segítve nyújtjuk a legjobb tudásunkat az egészségügy biztonságáért. Aki ebben megtalálja a saját küldetését, az biztosan itt marad velünk a pályán.”

Ványi Ágnes

diplomás ápoló, epidemiológiai szakápoló,  Szent Imre Egyetemi Oktatókórház, Kórház Higiénés Osztály

A fogtechnika több önálló területen fejlődő szakma

Fogtechnikus képzés visszanézhető órákkal és online jegyzetekkel a Pannon Kincstár iskolában. Egy szakember, ahogy a pályakezdő fiatalembernek bemutatja, és elmagyarázza a fogak tudnivalóit. Budapest Váci utca 47.

Amikor a fogtechnikusi hivatás kerül szóba, akkor valójában nem egyetlen szakmáról beszélünk. Az egyes területei hatalmas fejlődésen mentek át az elmúlt években és önállóan is életképes ágakká váltak. Egy jó szakember a szaktudás és a gyakorlat elsajátítását követően bármelyik irányban elindulhat. A kulcs az önfejlesztésre fordított idő és a tanulás. Az igazi lehetőségek itt is azok számára teremnek, akik az átlag fölé emelkednek és képesek folyamatosan magas minőségű, igényes munkát nyújtani.

Beszéljünk nyíltan a szakmáról!

A fogtechnikus képzésre érkezők számára már nem ismeretlen a szakterület, hiszen a jelentkezés egyik bemeneti feltétele a gyakornoki végzettség. Azok számára, akiket a páciensként megélt tapasztalatok, vagy másoktól hallott információk alapján vonz a hivatás, Ádám István fogtechnikus, a Pannon Kincstár oktatója átfogó képet ad: „A szakmánk nagyon összetett és izgalmas, sok lehetőséggel és persze olyan szempontokkal is, amelyeket érdemes mérlegelni annak, aki a pályára lépést fontolgatja. Minden munkának megvannak a maga szépségei és nehézségei, és én akkor érzem hitelesnek az oktatói munkámat, ha felkészítem a tanulókat arra is, ami esetleg kihívást jelenthet majd nekik. Az akadályok arra valók, hogy legyőzzük őket, és itt ismerszik meg, kiből lesz igazán jó szakember.”

Új utak az eddigi területeken

Amikor azt mondjuk, fogtechnikus, akkor valójában nem egyetlen szakmáról beszélünk. Öt-hat olyan területe is van, amelyek a hihetetlen mértékben felgyorsult technológiai, technikai és anyagtani fejlődés nyomán nagyobb teret hódítottak maguknak és önálló ágakká váltak. Vannak olyan fogtechnikus szakemberek, akik a munkájuk során már szinte kizárólag protetikával, azaz kivehető fogpótlással foglalkoznak, vagy a rögzített pótlások fém részén dolgoznak, vagy fémlemezes kivehető pótlásokat készítenek.

Az évek alatt önálló területté fejlődött a szakmán belül a fogszabályozás is. Gondoljunk csak arra, hogy amíg a 80-as, 90-es években egy fogszabályzót kizárólag vastag, csavarozott fémkeretként tudtunk elképzelni, ma már akár láthatatlan készüléket is kérhetünk, vagy ékkövekkel díszítettet, és válogathatunk az ezredforduló előttieknél sokkal diszkrétebb kivitelben készülő, kivehető vagy rögzített modellek közül.

Ugyanígy rengeteget fejlődött a leplezés, mint szakterület, vagyis a korona fémvázára kerülő borítás készítése, amely már nem csupán kerámia lehet, hanem korszerű kompozit megoldások is léteznek. De készíthetünk fémváz nélküli pótlásokat is, például préskerámiából. Az informatika pedig újabb lehetőségek számára nyitott teret és a fogászaton belül is innovációk sorát hozta. Folyamatosan fejlődik a CAD/CAM technológia, amikor a fogpótlásokat számítógép segítségével tervezik és készítik. Így mára nem csupán önállóan életképes szakterületté vált a fogtechnikán belül, de mondhatjuk, hogy ez a jövő útja.

„Bárki elindulhat bármelyik vonalon, egy a fontos: akármelyik irányt választjuk, mindig arra kell törekedni, hogy az átlag fölé emelkedjünk. A szakmai és egzisztenciális megbecsülés akkor jön, a jó lehetőségek akkor teremnek, ha képesek vagyunk folyamatosan magas minőséget nyújtani, igényesen dolgozni” – emeli ki Ádám István.

Sarokpontok a karriertervezésben

A szakmai életpálya tervezésénél célszerű azt is figyelembe venni, hogy a gyakorlati tudás teljes elsajátításához hosszabb időre lesz szükség. A karriertervezés során tehát érdemes aszerint kalkulálni, hogy a biztos tudáshoz, az ösztönösen végzett mozdulatsorok, eljárások beépüléséhez évek kellenek. A tanulás, tájékozódás a képzés elvégzése után is folyamatos, hiszen az új technológiákkal, anyagokkal, az innováció vívmányaival lépést kell tartani.

„Sokszor elmondják velünk kapcsolatban, hogy a fogászat szakterületein belül a miénk a művészi vonal. Valóban egyedi alkotásokon dolgozunk, az egyes foghiányok pótlásán túl teljes fogsorokat is készítünk a páciensek számára. Ehhez pedig szükség van olyan kompetenciákra, mint a térlátás, a forma-, szín- és arányérzék és az esztétikai érzék. Mivel manuális szakmáról beszélünk, a jó kézügyesség, a finommotoros képességek is nélkülözhetetlenek” – hangsúlyozza az egyéni szakmai erősségek fontosságát Ádám István. „A kitartó, elhivatott munkához megfelelő elszántságra, akaraterőre, de ugyanúgy türelemre is szükség lesz. Az egyedi megoldások kidolgozásához pedig a kreativitás is jól jön majd.”

Szakmailag felkészült partner fogorvosnak és páciensnek

Még egy fontos kihívás van, amire Ádám István igyekszik felkészíteni a tanulóit: az egyéni érdekek mentén előforduló esetleges súrlódások a fogorvos-páciens-fogtechnikus kapcsolódásban. „Az elvárás a fogtechnikus felé a másik két féltől érthető módon a maximális minőségű, gyorsan elkészülő és megfizethető megoldás. Persze a fogtechnikus is arra törekszik, hogy mindenkinek megfeleljen, de a saját szempontok képviselete, az érdekérvényesítés ebben a háromszögben akkor fog jól működni, ha szakmailag is megalapozzuk a tárgyalókészségünket. Fel kell nőni tudásban ahhoz a szinthez, hogy a fogorvos is partnerként tekintsen ránk és elfogadja az érveinket.”

Részesévé válni a fejlődésnek

A szinte napi újdonságokat hozó területek, technológiák között bőven van motiváció a fejlődésre. Ahogy Ádám István látja: „Rengeteg különlegesség inspirál minket arra, hogy szakemberként mindennek a részesei legyünk. Egészen új világot nyitott a CAD/CAM, az implantológia, a fogszabályozás, és akkor még a 3D nyomtatás jelentőségéről nem is beszéltünk. Azok számára, akik hasznosan töltötték a tanulóéveiket, kitárul a világ, hiszen a megszerzett képesítéssel külföldön is számos lehetőség vár rájuk. Reméljük, hogy a képzési rendszer tervezett változásai a jövőben még több lehetőséget biztosítanak majd a szakma további fejlődéséhez, színvonalas kibontakoztatásához. Nagyon tudatosan kell tehát építkezni, tervezni az időt, ráfordításokat, alaposan megtanulni az elméletet, a gyakorlatot, és akkor én már csak azt mondom a tanulóimnak, hogy hajrá, menjenek és csinálják!
A legfontosabb pedig, az igazi fűszere, különlegessége a szakmánknak: bármikor találkozhatunk a művünkkel, és láthatjuk, hogy amit alkottunk, hogyan vált be a páciens számára. Ha valóban jól dolgoztunk, akkor visszaadtuk neki a rágás képességét és újra élhetővé, élvezhetővé tettük számára az életet. Ez az igazi mércéje a munkánk sikerének.”

 

Ádám István

fogtechnikus mester

Gyógymasszőrként mindig a kliensre és a terápiás célra fókuszálunk

Gyógymasszőr hölgy masszírozza férfi kliensét egy világos szalonban. Pannon Kincstár

A páciensek kezelése komplex tudást igényel. A gyógymasszőrnek a terápiás vagy rehabilitációs team tagjaként tisztában kell lennie a többiek munkájának a lehetőségeivel is, hiszen a teljes gyógyuláshoz az összehangolt, közös munka vezet. A testi megújuláshoz hozzátartozik a lelki felfrissülés, töltődés is. Egy jó szakember számára mindig a kliens az első, és ha éppen arra van szükség, a fizikai kezelés mellett abban is segít, hogy a páciens kibeszélje magából a problémáit, nehézségeit.

Széles spektrumból – széles spektrumba

Egészségügyi intézményekben a gyógymasszőr szakorvos iránymutatását követve dolgozik, egy csapat tagjaként, együttműködve más szakemberekkel, mint például a gyógytornásszal, fizioterápiás asszisztenssel. Wellness központokban, saját praxisban is végezheti munkáját és változatos kezelési formákat elsajátítva alakíthatja a szolgáltatások körét.

„A képzésre érkező tanulók háttere és képzettsége széles spektrumot ölel fel.” – mondja Dudinszkyné Szecsei Judit, a BVHSZC Semmelweis Ignác Szakképző Iskola szakmai igazhatóhelyettese, a Pannon Kincstár oktatója. „A megtanult gyógymasszőri technikákkal aztán kiegészíthetnek orvosi terápiákat, alternatív gyógyászati kezeléseket is. Sokféle irányban el tudnak helyezkedni: rendelőkben, wellness központokban, vagy építhetnek saját vendégkört, önálló vállalkozásban. A rekreáció, a felfrissülés érdekében végezhető kezelések tárháza hatalmas. Mindenkinek magának kell megtalálnia, melyik irány áll hozzá a legközelebb.”

Bővülő körök

Bármilyen területet választanak, bármerre mennek majd tovább a végzett szakemberek, az alapozó tárgyakra mindenhol szükség lesz. „A gyógymasszőrök képzésében a fizioterápia azért nagy jelentőségű, mert a tantárgy keretében kapcsoljuk össze a társszakmákra vonatkozó tudást, a szakmai elveket és a terápiás módszereket.” – emeli ki Horváth Zsófia Katalin MSc, gyógytornász-fizioterapeuta, a Pannon Kincstár oktatója, aki főállásban 25 éve mozgásszervi rehabilitációs osztályon dolgozik. „Két modulban tanítom a tantárgyat, amelynek során részletesen beszélünk a fizioterápiáról, mint tudományról, és a komplex terápiás módszer felosztásáról és hatásmechanizmusáról. A betegek kezelése sokrétű tudást igényel, és a gyógymasszőröknek a terápiás vagy rehabilitációs team tagjaként tisztában kell lenniük a többiek munkájának a lehetőségeivel is. Ezért részletesen átbeszéljük az egyes módszerek jellemzőit, felhasználásuk lehetőségeit, a specifikus és a tüneti kezeléseket. A tisztán fizikai energia hatásait felhasználó elektroterápia, fototerápia, hidroterápia, termoterápia és mechanoterápia mellett részletesen tanuljuk a balneoterápiát, azaz a gyógyfürdőkezeléseket, valamint az inhalációt és a klímaterápiát is.”

Az alapozó tananyag magas szintű, és a mindennapi munkájuk során nagy hasznát veszik majd a végzett gyógymasszőrök. Az önképzés a későbbiekben is fontos lesz, hiszen olyan szakterületről van szó, ahol mindig nyílnak új lehetőségek. A szakma a tudománnyal együtt folyamatosan fejlődik és mindig érdemes tájékozódni, bővíteni a megszerzett tudást.

Képzés és önképzés

„A hozzám tartozó témák többek között a klinikum, az anatómia, az élettan, az egészségügyi- és a terápiás alapismeretek. Most is pedagógusként dolgozom, és az iskoláim nagy részét magam is munka mellett végeztem, ezért őszinte empátiát érzek a tanulóim felé, és ezt el is mondom nekik mindig. Tudom, hogy nem könnyű egy ledolgozott hét után, szombaton beülni az iskolapadba.” – osztja meg saját tapasztalatait Dudinszkyné Szecsei Judit. „Mindemellett persze azt is elmondom, hogy nagyon sok múlik azon, képesek lesznek-e átlendülni a nehézségen és önállóan tanulni. Amit tanácsolhatok, hogy azok válasszák ezt az irányt, akiket valóban érdekel, akik le tudják győzni a saját gátjaikat és örömöt jelent számukra, amit csinálnak.”

„A képzés során megtanuljuk az egyes kórképek terápiájában alkalmazandó eljárásokat. Kiemelten fontos, hogy a leendő gyógymasszőrök részletes tudással rendelkezzenek a terápiák indikációiról és kontraindikációkról, vagyis arról, hogy melyek azok a kórképek és állapotok, amelyeknél tilos az adott terápia alkalmazása. A záróvizsga tételsorának megfelelően a tananyagban kitérek az említett kórképek patofiziológiájának ismertetésére is, hogy gyógytornász-fizioterapeutaként kiegészíthessem a kórképekre vonatkozó tudást, amelyet a diákok az elméleti képzés során már elsajátítottak.” – teszi hozzá Horváth Zsófia Katalin.

A kliens az első

Mint minden más szakmában, ahol emberekkel foglalkoznak, ahol betegek gyógyulásáért dolgoznak, a gyógymasszőrök kompetenciái között is alapvető a humánus bánásmód, az empátia és a türelem. Ahogy Dudinszkyné Szecsei Judit fogalmaz: „Meg kell tanulni a háttérbe húzódni, hiszen a kliens az első. Ami természetesen nem azt jelenti, hogy a saját személyiségünket teljesen szorítsuk háttérbe. Hanem azt, hogy igazodjunk a páciens tempójához, tartsuk tiszteletben az igényeit, figyeljünk rá és adjunk teret neki, amikor mesélni, megosztani vágyik az őt foglalkoztató dolgokat.”

Akár saját vállalkozásban, akár egy egészségügyi intézmény vagy wellness központ munkatársaként dolgoznak, a gyógymasszőrök számára a legnagyobb siker a gyógyulási folyamat végigkísérése és az állapotjavulás megtapasztalása. „Gyógytornászként nagyon fontosnak tartom kiemelni azokat terápiás módszereket, ahol a gyógymasszőrök és a gyógytornászok munkája összeér és együtt, közösen meghatározott terápiás célok érdekében dolgozunk. A siker legtöbbször egy csapat közös eredménye és ez nagyon jó, építő élmény, összekovácsolja a szakembereket.” – mondja Horváth Zsófia Katalin.

Ehhez csatlakozik Dudinszkyné Szecsei Judit is: „A folyamat sosem egy kezelésből áll. Azzal biztatom a tanulókat a képzés során, hogy amikor majd alkalomról alkalomra megélik a fejlődést, a fizikális és pszichés állapot javulását, és fogadják a gyógyuló kliensek hálás szavait, az olyan motivációt ad, amiért bőven megéri a sok este és hétvége, amit a felkészülésre fordítottak.”

Dudinszkyné Szecsei Judit

szakmai igazgatóhelyettes, BVSZC

Bizalommal kivezetni a családokat a nehéz helyzetekből

A Pannon Kincstár egészségfejlesztési segítő képzése. Összekötő egységek a szociális hálózatban. Kísérni a megoldásban. Egy hölgy, ahogy teljes odafigyeléssel igyekszik megoldást találni az ügyfél problémájára.

Az egészségfejlesztési segítő munkaköre sokféle feladatból áll össze, és rengeteg szálon tud bekapcsolódni egy család megoldandó helyzeteibe, hogy segítsen kiutat találni a problémákból. Ehhez a sokrétű eszköztárhoz sokféle területről kell információt gyűjteni és a szakismeretekből biztos alapot építeni a későbbi intézkedésekhez, döntésekhez. A szakterület ellátásához viszont a tudás mellett ugyanúgy szükség van szociális érzékenységre is. Az ideális segítő mások bajában, félelmében, elakadásában nem a nyűgöt, hanem a segélykérést hallja meg, és egyből a megoldási lehetőségekre fókuszál.

Összekötő egységek a szociális hálózatban

Az egészségfejlesztési segítő egyrészt együttműködik az egészségügyi szolgálatokkal, másrészt kapcsolatban áll a köznevelési intézményekkel és civil szervezetekkel, harmadrészt pedig – és ez a kiemelt kapcsolódási irány – a családok mellett végzi a munkáját. Feladataihoz tartozhat minden olyan intézkedés, amely egy közösség, egy család, vagy azon belül az egyén életfeltételeinek javítására irányul, elsődlegesen az egészségmegóvás, gyógyulás szempontjai mentén.

„Ahogy maga a szakterület is fiatal még ebben a formában, a képzés is az újabbak közé tartozik. Felismerve azt, hogy a szociális területen milyen nagy szükség van sokrétű tudással rendelkező szakemberekre, az egészségfejlesztési segítő munkakör ellátásához is többféle szakismeret biztosítja a felkészülést. Az anatómiai, élettani és klinikai ismeretek, a szociális képességeket erősítő tantárgyak mind az alapozás részei. Később, a munkavégzés során gyakran adódnak majd döntési helyzetek, vagy többlépcsős megoldási terveket kell kidolgozni, vagy egyszerűen ’csak’ hasznos javaslatokat, tanácsokat adni – és ehhez mind nagy szükség lesz a biztos szakmai háttérre.” – mondja Piskóti Zoltánné Judit, oktató, pedagógus, a MEREK (Mozgássérült Emberek Rehabilitációs Központja) főnővére.

Tehát a napi munkájában az egészségügyi segítő olyan, mint egy összekötő egység az egészségügyi szolgálatok, intézmények, szervezetek és a családok között. Sok területen tud bekapcsolódni a szociális szakemberek mellé. Akár vidékről, akár a nagyvárosokról beszélünk, mindenhol találunk kisebb-nagyobb közösségeket, akik szociális problémákkal küzdenek. A legnagyobb szükség a munkájára azonban a leszakadó kistérségekben, fokozottan rászoruló családok körében van.

Bizalomépítés lépésről lépésre

Születésünktől fogva szükségletek alakítják az életünket. Ha az alapvető igényeink nem teljesülnek, csökken az életminőségünk, ez pedig magában hordoz egy sereg olyan tényezőt, amelyek mind a betegségek kockázatát növelik, rontják az életfeltételeinket. Sokan küzdenek napi szinten olyan problémákkal, amelyek az alapvető tényezők hiányából erednek.

Az okok egy része azonban még a szociálisan hátrányos helyzet mellett is orvosolható. Kellő odafigyeléssel, megismerve az adott probléma összetevőit, meg lehet találni azokat a kiugrópontokat, ahonnan a kivezető út tervezhető. És itt jön az egészségfejlesztési munkatárs kulcsszerepe. „A jó segítő először is megteremti azt a bizalmi közeget, amelyben a másik fél képes őszintén beszélni a problémáiról. Aki egy mély belső krízist él meg, vagy a család helyzetét igyekszik a külvilág elől elfedni, nem fog rögtön megnyílni. Sokszor csak próbálkozások sora tudja feloldani azt bizalmatlanságot, távolságtartást, ami a lelki problémákat eltakarja. Egy felkészült segítő viszont tisztában van vele, hogy a hárítás mögött mi húzódik.  Ha valaki mások bajában, félelmében, elakadásában nem a nyűgöt, hanem a segélykérést hallja meg, az a jószándék előbb-utóbb átmegy, és elkezdődik a beszélgetés. Amint a felszínre került problémákhoz használható javaslatokat kapnak, az együttműködés is megindul.” – osztja meg a tapasztalatait Piskóti Judit.

Kezelni és megelőzni

Ha már kialakult a bizalmi kapcsolat, a támogatott fél is ragaszkodik ahhoz a személyhez, akivel az első lépést megtette. Így az egészségfejlesztési segítő a munkája során végig tud kísérni családokat a problémáik megoldásában. „Ez pedig hatalmas kiváltság és nagy helyzeti előny, mert így olyan apróbb dolgokra is ráláthat, amelyek a rendszerben esetleg csak később tűnnének fel.”

A felismerés, a problémák beazonosítása és a megfelelő kezelési terv a legfontosabb elemei lehetnek egy-egy családdal, egyénnel folytatott munkának. Ilyen például, amikor egy fogyatékosság ismeretében a szakember segít a családnak az ellátáshoz való hozzáférésben, az akadálymentesítési feladatok szervezésében, elvégzésben. Vagy a megélhetési problémákból fakadó krízishelyzeteket felismerve egyből a megfelelő helyre irányítja a családot. De együttműködhet a családdal tartósan beteg személy gondozása során, haldokló családtag ápolásánál, elhalálozás esetén az ügyintézésben, vagy bármilyen nehézség esetén bevonhat olyan további szakembert, aki a segítő folyamatot előmozdíthatja.

A már fennálló problémák kezelése mellett a másik nagy terület a prevenció, hiszen a kialakult helyzetek megoldásán túl az egészségfejlesztők fontos szerepet kapnak a kockázatok felmérésében és a megelőző lehetőségek megtanításában. Ide kapcsolódnak a szélesebb körben megszervezett, rendszeres szűrővizsgálatok; vagy a családok körében a mindennapi higiénére vonatkozó gyakorlatok átadása, a baleseti veszélyforrások megismertetése, felkészítés a betegségek elleni védekezésre.

Kísérő a megoldásban

Az egészségfejlesztési segítő tehát minden olyan tevékenységben részt tud venni, amellyel a családok életminőségének javulása elősegíthető. Az biztos, hogy kicsit sem lesz számára egyhangú a munka, hiszen az új helyzetekhez mindig új stratégia kell, és közben sok emberrel dolgozik folyamatosan. Amire egy jó segítőnek nagy szüksége lesz, az a kitartás, empátia, jó kommunikációs készség és a szorgalom, amellyel a feladataiban érintett szakterületekről folyamatosan információt gyűjt. Amit Piskóti Judit biztatásként üzen a pályára készülőknek: „Mindig nagy szakmai élményt ad, amikor egy családnak sikerül átadni az egészségtudatos gondolkodást, vagy amikor a segítségünkkel jutnak ki egy krízishelyzetből. Ahhoz a kézhez, aki a bajból kisegítette őket, később is ragaszkodni fognak. Ez a sok hálás kézszorítás ad erőt és szakmai magabiztosságot, amikor újabb családokkal kezdünk dolgozni a kivezető út építésén.”

Piskóti Judit

pedagógus, főnővér, MEREK (Mozgássérült Emberek Rehabilitációs Központja)