A gyógyszerkiadó szakasszisztens sokat tehet azért, hogy „egészség legyen!”

Gyógyszertári szakasszisztensek dolgoznak együtt a gyógyszertárban. Pannon Kincstár

Csak egészség legyen! – ez a mondás talán az idei évben nyert igazi értelmet minannyiunk számára. Az egészségünk értékével együtt olyan szakmák kerültek most fókuszba, mint a gyógyszertári asszisztens, gyógyszerkiadó szakasszisztens. A szorgalmas tanulókra a munkáltatók már a gyakorlati idő alatt igyekeznek gyorsan lecsapni. Ráadásul a gyógyszertárakon kívül a gyártással foglalkozó cégek, laboratóriumok is szívesen fogadják őket. Szakmáról és lehetőségekről a Pannon Kincstár oktatói és egykori tanulója számoltak be nekünk.

A végzett gyógyszerkiadó szakasszisztens gyógyszerész mellett, de önállóan látja el a vényköteles és a vény nélküli gyógyszerek, gyógynövények, és egyéb, gyógyszertárban forgalmazott termékek kiadását, valamint az ehhez kapcsolódó betegtájékoztatást, tanácsadást. Egy szakasszisztensként munkába álló szakember mögött már több évnyi felkészülés, tanulás áll. Az ismeretek bővülésével együtt jár az egyre nagyobb önállóság, ezért vehet részt az expediálásban és közvetlen kapcsolatba léphet a betegekkel.

Tudni kell, hogy a türelmetlenség nem az ott dolgozónak szól

Bár a gyógyszertárban sokféle terméket vehetünk, és van, hogy csak egy kozmetikumért, teáért szaladunk be, a látogatások zömében mégis valamilyen gyógyszerért állunk sorban. Akár saját magunknak, akár egy családtagunknak vásárolunk, éppen egy betegséget igyekszünk legyőzni. Bosszanthat a sor, a többi vásárló ezer kérdése, a betegséggel szembeni kiszolgáltatottság, a rossz közérzet. Ha várni kell, idegesek leszünk. Vinnénk haza minél előbb a gyógyulást, gyógyítást. Sietnénk, hogy otthon végre pihenhessünk. Így aztán amikor sorra kerülünk, jólesik a kedves hang, a segítő szándék, a megnyugtató válaszok és a jól érthető tanács.

A minket kiszolgáló szakasszisztensnek nem kis feladat megőrizni a kedvességét, megértő hangját és válaszolni a kérdésekre, tanácsot adni, nyugalmat sugározni. Miközben arra is figyel, hogy mi az igényeiknek megfelelő készítménnyel távozzunk, minden szükséges utasítással és tájékoztatással ellátva.

Az empátia, a türelem, a nyitottság mellett a szakmában dolgozók általában a kommunikációs képességet emelik ki fontos tulajdonságként. Sárközi-Németh Nikolett gyógyszerkiadó szakasszisztens, a Pannon Kincstár egykori tanulója ezt javasolja a leendő szakembereknek: „Tudni kell kezelni, ha valaki türelmetlen, vagy ingerült, hiszen nincs jól, sietne haza és abban az állapotban a másodpercek is számítanak. Ilyenkor magunkban kell tisztázni, hogy bármit mondanak, az nem a személyünknek szól. Sokat segít ebben, hogy mindennap jön olyan valaki, aki feltölt a kedvességével. Aki elmeséli, hogy használt a tanács és ilyenkor együtt örülünk. Ezért is tartom nagyon fontosnak a kommunikációs készséget. A betegek mindenféle korosztályból, nagyon különböző háttérrel érkeznek és nekünk mindenkivel meg kell találni a megfelelő hangot. Én nagyon szeretem, hogy emberekkel foglalkozhatok és segíteni tudok nekik. Visszajáró betegeim vannak. Sokak problémáit oldottuk meg. Volt olyan is, akinek az évek óta fennálló betegségére sikerült megoldást találni. Ezt el sem tudom mondani, mennyire jó érzés. Rengeteg hálát és köszönetet kapunk.”

„Bekerülünk a hozzánk járó kör életébe”

A gyógyszerkiadó munkatársak tehát nem csupán a gyógyszerekkel foglalkoznak, hanem az emberekkel is. Ez adja számukra a szakma egyik fő szépségét és egyben kihívást is jelent a mindennapi munkavégzés során.

„A türelem és az empátia alapvető ahhoz, hogy beteg emberekkel kommunikáljunk. Az intelligencia és a kellő szakismeret is minden bizonnyal ott van már az eszköztárban, hiszen egy szakasszisztens mögött évek hosszú tanulása áll. Ezen kívül a precizitás, a pontosság is fontos kritérium, mert egy kicsi hiba is okozhat súlyos problémát” – mondja Dr. Mátyássi Marcell gyógyszerész, oktató.

Tóth Jánosné Vera néni, a gyógyszertechnológia és általános labor gyakorlatok szakoktatója kiemeli: „A szakasszisztensnek már tudnia kell, hogyan adjon megfelelő tájékoztatást. Fontos, hogy nem csupán a terápiában, hanem már a megelőzésben is tud segíteni, ezért nagyon képben kell lennie a gyógyszerek felhasználásával, a gyógynövényekkel, az étrendkiegészítőkkel, gyógyászati segédeszközökkel – minden termékkel, amit a gyógyszertár kínál.” A szakmai tudáson túl pedig – ahogy Vera néni fogalmaz – „bírni kell a betegek kérdéseit; bizalmat sugározni a fellépésünkkel, a bennünk lévő segítő szándékkal.”

A segítő hozzáállás ritkán marad viszonzás nélkül. „A visszatérő, hálás beteg a legjobb érzés, amit a munkánk eredményeként kapunk.” – mondja Dr. Tófeji Mária szakoktató, a budapesti Eötvös Patika beosztott gyógyszerésze – „Lelkesen mesélnek nekünk, újabb tanácsot kérnek, majd újra beszámolnak a tapasztalataikról. Bekerülünk a hozzánk járó kör életébe, megosztják velünk a számukra fontos dolgokat. Sokan annyira családtagnak tekintenek minket, hogy hálából néha még házi sütit is kapunk.”

A képzés belépő egy jól tervezhető pályához

A képzés iránt egyre növekszik az érdeklődés. A biztos karriert ígérő, tervezhető pálya, a tiszta környezet és a sokféle termékkel dolgozó, érdekes világ vonzó közeg a pályaválasztók, pályamódosítók számára. Gyógyszerkiadó szakasszisztensekből még mindig hiány van a pályán. A felkészült és elhivatott szakembereket mindenhol szívesen fogadják és hosszú távon megbecsülik.

Budapesten, a Pannon Kincstárban a keresletre válaszolva folyamatosan indulnak képzések. A jelentkezéshez érettségi bizonyítvány, 54 OKJ Gyógyszertári asszisztens szakképesítés és 2 év gyógyszertári asszisztensi gyakorlat szükséges, valamint csatolni kell a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely által kiállított egészségügyi alkalmassági igazolást.

A tanfolyamok szervezésében az iskola felkészült a vírushelyzet változásaira, 2020 első félévében már digitálisan zajlottak a képzések. Ha gyakorlati hely kereséséhez kér valaki segítséget, a Pannon Kincstár ebben is tud megoldást ajánlani.

A folyamatos tájékozódás is beépül a szakmai munkába

Ha a gyógyszerkiadást céloztuk be szakmai irányként, mindennapi helytállásra kell felkészülnünk. „A szakasszisztenseknek nagyon alapos felkészítést adunk a gyógyszertant illetően – hangsúlyozza Tóth Jánosné Vera néni -, és hogy a betegekkel egy kedves, empatikus személyiség találkozzon.”

„A gyógyszertant olyan mélységben tanítjuk, hogy a vizsgázott tanuló kész legyen az önálló expediálásra, vagyis azonnal használható tudást szerezzen” – mondja  Dr. Tófeji Mária. „Ezt a gyakorlati tudást többféle módon támogatjuk. Folyamatosan frissítem például az anyagaimat, hogy azok a gyógyszernevek szerepeljenek benne, amelyekkel aktuálisan találkozhatunk a patikákban. Ezzel együtt a korábbi neveket is megtanítom, hogy a tanulóim képben legyenek, amikor a betegek olyan régről ismert gyógyszereket keresnek, amelyek azóta már módosult formában, más megnevezéssel kaphatók.”

A szakasszisztensek a betegek közvetlen kiszolgálása révén már nagyobb részt vesznek ki a gyógyszerészi gondozásból, közreműködnek a beteg gyógyulásában. Vény nélkül kapható és vényköteles gyógyszerek expediálását is végezhetik, ennek a felelősségét kell megalapozni a magabiztos gyógyszertani ismeretekkel. Dr. Mátyássi Marcell gyógyszerész, oktató így foglalja össze az elvárt tudnivalókat: „Fontos, hogy a munkatárs tisztában legyen az egyes termékek hatásával, a lehetséges mellékhatásokkal; figyelnie kell arra, hogy milyen más gyógyszerrel nem lehet együtt szedni, illetve, hogy mi az ajánlott adagolás. Ezeket az információkat osztja majd meg a betegekkel. Ezért alapvető, hogy képes legyen megfelelően kommunikálni és azt az empátiát nyújtani, amelyből a hozzá forduló beteg érzi, hogy valóban érdeklődnek iránta és fontos a problémája.”

Ahhoz, hogy az önfejlesztés mindennapi gyakorlattá váljon, a képzés használható kiindulópontokat ad. „A praktikus tudás naprakészen tartásához az órákon ajánlok interneten elérhető információforrásokat, hasznos honlapokat. Ha ez a fajta tájékozódás már a képzésen beépül a rendszeres készülésbe, a szakmai munkában is magától értetődő lesz.” – mondja Dr. Tófeji Mária.

A heti munka után, szombaton is tud pörögni a tanulás

Az egykori tanulók később is szívesen konzultálnak az oktatóikkal és megerősítik, hogy a felkészítés hasznos útravalót adott a szakmai munkájukhoz.  „Én nem sokat gondolkodtam, egyből belevágtam a képzésbe és nagyon jó tapasztalatokat hozok. Tényleg azt a tananyagot és olyan mélységben kaptuk, ahogy szükségünk van rá, és ahogy azóta is használom. Nekem ezért soha nem is volt unalmas. A tanáraink a Pannon Kincstárban, amellett, hogy a szakmai alapokat átadták, még arra is figyeltek, hogy éppen aznap mennyire vagyunk fáradtak, milyen a csapat energiaszintje. És mindig tudtak hozzá alkalmazkodni. Tudták, hogyan tegyék érdekessé számunkra, pedig szombati napokon nem könnyű felpörgetni az embereket a heti munka után. Ami nekem nagyon fontos szempont volt, hogy nem tanultunk semmi feleslegeset, és én mindennek hasznát is vettem a munkámban” – osztja meg a korábban, tanulóként tapasztaltakat Sárközi-Németh Nikolett.

A piac által elvárt tudásnak része a gazdálkodás és a digitális technika is

Ahogy a gyógyszerek, úgy a gyógyszerészi ellátás módszerei is fejlődnek és ez a képzésben is megjelenik. A piacon szükséges komplex tudás megalapozásában a gyógyszertan mellett a gazdálkodási oldal is szerepet kap. Dr. Mátyássi Marcell oktatóként és aktív szakemberként is nagy hangsúlyt helyez a gyakorlatiasságot támogató területekre: „A technológia és ügyvitel egyaránt fontos részei a szakasszisztensi felkészülésnek. A naprakész expediáláshoz gyakran kell utánajárni adatoknak, információknak. Emellett lépést kell tartani a szoftverek újabb verzióival, hiszen a gyógyszertárakban is utat tör a digitalizáció, és a teljeskörű, gyors ügyintézéshez hozzátartozik a számítógépes nyilvántartások, támogató rendszerek kezelése.”

Kétségkívül nagy előnye a szakterületnek, hogy biztos jövő látszik a horizonton. Aki több évnyi tanulás után eldöntötte, hogy a pályán marad, még azon belül is több irányban kipróbálhatja magát. „A lehetőségek adottak, sokszínű a rendszer, többféle vonalon lehet mozogni: van, aki inkább a dermokozmetikumokkal szeretne foglalkozni; van, aki a gyógyszergyártás felé mozdul el; és persze sokan vannak, akik legszívesebben a betegek ellátására koncentrálnak, és a gyógyítói vonalon maradva fejlődnének tovább.” – mondja Dr. Mátyássi Marcell.

Bármelyik irányt választják, lépést fognak tartani a fejlődéssel, hiszen a gyógyszerek, gyógyhatású készítmények, gyógyászati eszközök piacán folyamatos az innováció. A szakterület támogatásához egymás után születnek az informatikai megoldások. Az olyan technikai újdonságok, mint például az e-vény, sorra épülnek be a gyógyszertárak életébe.

A végzettség sokféle irányban nyithat ajtót

A szakmában aktívan dolgozók gyakran mondják, hogy aki elindul ezen a pályán és komolyan is veszi, biztos úton haladhat a céljai felé. A végzett asszisztensek sokszor már a gyakorlati idő alatt megállapodnak a vizsgák utáni elhelyezkedésről. „Ez a papír nagyon sokfelé nyit ajtót” – erősíti meg Sárközi-Németh Nikolett. „Én azt látom, hogy minden gyógyszertárvezető igyekszik megfogni a jó munkerőt és ha egy gyakornokon látják a szorgalmat, a tanulni vágyást, és azt, hogy jól kommunikál másokkal, egész biztosan azon lesznek, hogy ott tartsák a csapatban. Ha pedig valaki mégis más közegben képzeli el a jövőjét, egy sor lehetőség közül válogathat. Sokan helyezkednek el gyógyszergyártó cégeknél, üzemekben, laboratóriumokban. Felsőfokú végzettséggel dolgozhatnak akár patikalátogatóként is, de az is gyakori, amikor valakit a képzés során annyira megfog a szakterület, hogy egyből továbbmegy a gyógyszerészi tanulmányok felé.”

Dr. Mátyássi Marcell ezekkel a kilátásokkal bíztatja a pályára lépésen gondolkodó fiatalokat: „Meg kell hozni az elhatározást, és akkor már szépen mennek egymás után a lépések. Sokrétű a gyógyszerészet, sok irányban lehet vele fejlődni. Nagy előny, hogy a szakmán belül mozogva lehet kísérletezni, melyik terület a leginkább testhezálló. Piac és kereslet van. Akár már a képzés ideje alatt lehet munkát vállalni és olyan feladatokba bekapcsolódni, amellyel a szaktudás, a gyakorlati tapasztalat bővíthető. Kitartó tanulással hamar lehet érvényesülni és biztos, megbecsült munkával karriert építeni.”

Ha az elkötelezettség megvan, munka is mindig lesz

Ahhoz tehát, hogy ezt a bizonyos ajtót kinyissuk, az első lépés lehet az asszisztensi, majd a ráépülő szakasszisztensi képzés elvégzése.

Tóth Jánosné Vera néni így látja a jó szakember legfontosabb feladatait: „Olyan kapcsolatra kell törekednie minden beteggel, hogy legközelebb is bizalommal forduljanak hozzá, ő pedig megfelelő tanácsot adjon. A beteg oda tér vissza, ahol törődést és segítséget kapott.”

Mindezek mellé a kulturált megjelenés is természetes elvárás, hiszen mindannyian erre számítunk, amikor páciensként egy gyógyszertárba lépünk. „A gyógyszertár helyiségével, a renddel, az átláthatósággal, és ugyanúgy a mi saját személyiségünkkel is a tisztaságot, a megbízhatóságot közvetítjük. Azt gondolom, ha megvan bennünk a kellő szakmai elkötelezettség, nem kell tartanunk attól, hogy nem lesz munkánk” – mondja Sárközi-Németh Nikolett. „Ráadásul egy jó csapatban rugalmasan meg lehet oldani a beosztást is, hiszen segítünk egymásnak. Kisgyerek is mellett is ideális lehet, ha valaki például csak hat órát tud vállalni. Sokféle konstrukcióban lehet együtt gondolkodni és minden megoldható. Elsősorban annak ajánlom ezt a pályát, aki nyitott az emberek felé, örömmel segít nekik és akit érdekelnek a különböző gyógyszertári készítmények, termékek. Aki maga is szívesen készít ilyeneket, tudva azt, hogy ezzel gyógyulást hozhat másoknak.

Dr. Mátyássi Marcell

Gyógyszerész, egyéni vállalkozó

 

Dr. Tófeji Mária

beosztott gyógyszerész, Eötvös Patika Budapest

A fogászati asszisztens munkájában a digitalizáció új irányokat hoz, de a segítségnyújtás örök

Szőke fogászati asszisztens hölgy áll kék mappával a kezében. Pannon Kincstár

A fogászati ellátásban használt eszközök és eljárások az utóbbi pár évben akkora fejlődést produkáltak, mint korábban hosszú évtizedek alatt. A diagnosztika, a kezelés és a megelőzés területén is folyamatos az innováció. Az új megoldások egyre hatékonyabb segítséget nyújtanak a fogproblémákkal küzdőknek és nagyban megkönnyítik a szakmában dolgozók munkáját. Ezzel együtt a digitális jövőben is szükségünk lesz az emberi tényezőre, és az asszisztensek kétirányú munkájára.

Egy szakma megfelelő múlttal, vonzó jelennel és bíztató jövővel

A Pannon Kincstár fogászati asszisztens képzésére sokan jönnek útkeresőként, azzal az elsődleges szándékkal, hogy az egészségügyben, segítő munkakörben dolgozzanak. Ők jellemzően páciensként szereztek benyomásokat a fogászat területéről és meglátták benne a saját lehetőségüket. Mások egészen határozott elképzelésekkel érkeznek és biztosan tudják, miért ezt a hivatást választják.

A fogászati szakterületek évek óra az élbolyban szerepelnek a népszerű szakmák között. A tanulók érthető módon legtöbbször a díjazást, a presztízst, a színvonalas munkakörnyezetet említik fő motivációként a döntésükben, és azt az örökérvényű igazságot, hogy beteg mindig lesz. A fogászati turizmusnak köszönhetően ráadásul sok a külföldi páciens is – ami szintén a meggyőző érvek között szerepel.

Egy szakterület, amelynek komoly múltja van, hiszen a fogproblémák gyógyításának története egyidős az emberiséggel. Vonzó a jelenben, köszönhetően a tiszta, rendezett közegnek, a modern eszközöknek, a fejlődési lehetőségeknek és a tervezhető karriernek. És minden racionális előrejelzés szerint a jövője is biztosított. Az asszisztensi munkáról és a szakmára felkészítő képzésről a Pannon Kincstár Fogászati asszisztens OKJ tanfolyamának oktatói meséltek.

Az asszisztens háttérmunkájával teljes a páciens által érzékelt összhang

A fogorvosi székben történő ellátás során, az orvos és a beteg közti folyamatok hátterében rengeteg kisebb-nagyobb intézkedés történik, amit a páciens alig észlel.

Nem csoda, hiszen fogfájással küzdő betegként főleg a beavatkozásra és az azt végző szakemberre, de mindenekelőtt a ránk váró megpróbáltatásokra fókuszálunk. Viszont, ha belegondolunk, kivel beszélgettünk a panaszfelvétel során, ki bátorított a székbeülés előtt, ki adogatta a segítő eszközöket és ki adta oda a tortúra végét jelentő poharat a törlővel, akkor máris jószívvel gondolunk vissza az asszisztensre.

„A jó asszisztens szintre észrevétlen a folyamat során, de mégis mindig kéznél van, ott van mindenben. Igazi háttér” – mondja Pákozdi Szilvia szakoktató (Zuglói Egészségügyi Szolgálat, BARDENT Kft., Kavics Dental), aki a praxisban végzett munkája mellett oktatja is a fogászati asszisztens, klinikai fogászati higiénikus és fogtechnikus tanulókat. „Mindkét félnek segít, az orvosnak és a betegnek is. Ismeri a pácienseket, képben van a történetükkel, így a kellő időben a kellő információt továbbítja az orvos felé.” Hiszen a kezelés során erősen koncentráló orvos mellé szükséges egy olyan munkatárs, aki a páciens testi és lelki kényelmére is tud figyelni.

Orvos és asszisztens összehangolt együttműködéséből születik meg az az élmény, amikor úgy távozunk, hogy flottul ment minden és egyáltalán nem is volt szörnyű.

 

Az adminisztráción túl közreműködés az éles bevetésben

Ahogy mondani szokták, az asszisztens az ellátás során a fogorvos jobbkeze, de a feladatai igazából már a rendelőbe lépésünket megelőző előkészületekkel kezdődnek. Szervezi, koordinálja a betegellátást, a rendelés ütemezését, a praxis mindennapi működéséhez kapcsolódó teendőket. Kapcsolatot tart a betegekkel, laboratóriumokkal, más egészségügyi egységekkel. Gondoskodik róla, hogy a rendelő alkalmas legyen a biztonságos betegellátásra. A rendelői higiénés szabályok szerint előkészíti az eszközöket, műszereket, anyagokat, gyógyszereket. Elkészíti a szükséges adminisztrációt, dokumentálja az információkat, adatokat.

A szervező, előkészítő, adminisztratív feladatokon túl kezdődik az „éles bevetés”, vagyis a segítségnyújtás a különböző eljárásokban: diagnosztikai vizsgálatokban; fogászati, fogszabályozási, sebészeti beavatkozásokban; prevenciós feladatokban; a kezelt betegek megfigyelésében; sürgősségi ellátásban; műtétek előkészítésében. A szakorvos utasításait követve önállóan is dolgozik, például a szűrővizsgálatokhoz kapcsolódó feladatokat végez.

Az asszisztensi munka fő szelete a segítő kommunikáció

Amikor a fájós fogunkkal a rendelőbe lépünk, kiszolgáltatottnak érezzük magunkat és nagyon nem mindegy, milyen fogadtatásban van részünk. A családias hangulat, harmonikus közeg sokat segít, hogy leküzdjük a kezelés előtti szorongást. Ennek a légkörnek a megteremtése ugyanolyan fontos feladat, mint a páciens ellátása.

Az asszisztens munkájának az egyik legnagyobb szelete éppen ez a segítő kommunikáció: vagyis a betegek testi-lelki felkészítése. Ide tartozik még a szükséges felvilágosítás, tájékoztatás a megfelelő szájápolásról, a tisztításhoz ajánlott eszközökről, módszerekről. Az egészségnevelés keretében pedig tanácsadást nyújt a betegek mellett az egészséges közösségeknek – gyerekeknek és szülőknek, külön kiemelve a fogyatékkal élőket.  Különösen nagy szükség van arra a képességére, hogy nyugalmat sugározva oldja a gyerekek félelmét és szorongását a fogászattal szemben. Kedvességgel és a humorral sokat segíthet, hogy ne a rossz élményen legyen a hangsúly.

A végzett fogászati asszisztensek tehát sokrétű feladatokat képesek ellátni a fogorvosi rendelőben. Egyszerre figyelnek a páciens lelki és fizikai állapotára, igényeire és a fogorvos keze alá dolgoznak, hogy a folyamatok zökkenőmentesen működjenek. Ezt a gördülékeny munkát alapozza meg a képzésen elsajátított tudás.

Megbízható tudás kell a fogorvos és a páciens együttes támogatásához

Minden első számú segítőnek – segédpilótának, első tisztnek, helyettesnek, titkárnak, tanácsadónak és asszisztensnek – biztos tudással kell rendelkeznie a területén, hogy pont akkor és pont azt a szakmai támogatást nyújtsa, amit a helyzet megkíván. A rendelőre értelmezve: ami a páciens ellátásához szükséges, és amit ahhoz a fogorvos kér.

Ez a kétfelé teljesítés alapos odafigyelést és gyors kapcsolást igényel. Ahhoz pedig, hogy ez készségszinten jöjjön, érdemes az alapismeretek megszerzésébe beletenni a maximális energiát.

„Meg kell tanulni életben maradni – mondja Dr. Al-Katib Kamil, fogszakorvos, egyéni vállalkozó, felkért előadó –, ami azt jelenti, hogy egészségügyi pályáról lévén szó, elvárt a megfelelő önállóság. Ehhez nyújt segítséget az az alaptudás, illetve iskolai rendszer, ami a tanulóinkra vár. Mi magunkra vállaljuk azt, hogy az elméleti ismereteken túl, olyan emberi skillek felvértezését is megalapozzuk, amikhez a későbbiekben mindig vissza lehet nyúlni.”

A Pannon Kincstár Budapesten folyamatosan indít Fogászati asszisztens OKJ képzéseket. A jelentkezés feltétele érettségi bizonyítvány, illetve igazolás az egészségügyi alkalmasságról, amit a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely állít ki. Az oktatás hatékonyságát saját rendelői, székes demonstrációs terem segíti, ahol a tanulók az elméleti képzéshez kapcsolódóan gyakorlati oktatást is kapnak. A praktizáló fogorvos és klinikai fogászati higiénikus tanárokkal készült videók is hasznos segédanyagai a képzésnek.

„Az első hónapokban sok az alapinformáció, de az az idő, amit az összefüggések megtanulására fordítanak, sokszorosan megtérül – erősíti meg Pákozdi Szilvia. „Éppen ezért nagy hangsúlyt fektetek az ok-okozati lépések megértésére, és szívesen elmagyarázom akár többször is, megmutatom többféle szemszögből, sokszor vizuális megoldásokkal. Mert aki egyszer megértette ezeket az alapösszefüggéseket, az már biztosan tudni fogja.”

A vizualizálva átadott információ gyorsabban beépül és sokáig megmarad. A végzett tanulók később, már a szakmai munkájuk során is gyakran visszajelzik, hogy a mai napig emlékeznek arra, amit ilyen formában megtanultak.  „Biztatom is a hallgatóimat, hogy az általános alapismeretek nehezebb részeinél se keseredjenek el, mert gyorsan a helyére kerül minden és nagyon hasznosak lesznek ezek az anyagok a szakma teljes elsajátításához” – teszi hozzá Pákozdi Szilvia.

A jó gyakorlati helyeken a tanulókat is bevonják

Az asszisztensi, higiénikusi pozíciót ideális női munkának tartják, de a szakmában szívesen fogadják a férfi kollégákat is. Nagyobb csapatoknál kifejezetten örülnek, ha kiegyenlített az összetétel. A munkakör népszerűségéhez egyértelműen hozzájárul, hogy család mellett is nagyon jól ütemezhető. Najdeh Nidál Nóra, a Pannon Kincstár egykori tanulója, aki ma már klinikai fogászati higiénikusként dolgozik, szintén megosztotta velünk a tapasztalatait: „Ha találsz egy jó helyet, akkor ez egy ideálisan tervezhető élet, ütemezhető szakma. Fizetésben éppúgy, mint munkarendben. A fogorvos a főnök, a rendelő működését az ő személye, az ő elképzelései határozzák meg. Ha kellően rugalmas, akkor meg lehet állapodni, hogy például egy anyuka egy ideig részmunkaidőben vállal munkát. Ugyanígy sokat számít, ha a vezető nyitott az újdonságokra, új technológiákra, eljárásokra, anyagokra. Rengeteg pluszt lehet tanulni egy ilyen fogorvos mellett. Ha az emberi-szakmai együttműködés jó, akkor ebből egy hosszútávú elköteleződés lehet a pályán.”

A digitális technológiák a fogászat világában is új távlatokat nyitnak

A fogászati asszisztens szakmát választók egyik fő motivációja, hogy olyan tevékenységet végezzenek, amellyel segítenek másoknak életük vagy egészségük javításában. Az alap inspiráción túl azoban egy olyan szakmában, amely napról-napra fejlődik, fontos, hogy bennük is meglegyen a hajtóerő az új dolgok megismerésére. Hasznos az idegen nyelv ismerete, hiszen az új szakirodalmak megismerésén túl az egyre több külföldi vendéggel való kommunikációhoz is szükséges. Ugyanígy hozzátartozik az életükhöz a számítógép és a fogászati ellátáshoz használt gépek ismerete, a fejlesztésekkel érkező új módszerek, anyagok, eszközök alkalmazásának megtanulása.

A legújabb fogászati technológiákat látva arra biztosan számíthatunk, hogy a diagnosztika, a kezelések és a megelőzések terén is számos változást fogunk tapasztalni a jövőben. Néhány évtizeddel ezelőtt elképzelni sem tudtuk, hogy mekkora fordulatot fognak hozni a számítógépek az életünkben. A digitalizáció a fogászatban is villámgyorsan teret nyert. Gondoljunk csak arra, hogy a fogtechnikusok és az implantológusok egyre gyakrabban használják a számítástechnika 3D megoldásait. A folyamatos innováció vívmányai nemcsak hatékonyabb segítséget hoznak a fogproblémákkal küzdőknek, de nagyban megkönnyítik a szakmában dolgozók munkáját is. Az előrejelzések szerint a digitális fogászati technológiák pár éven belül teljesen megváltoztatják a fogászat világát és ezzel együtt a betegek elvárásait a kezelésekkel kapcsolatban.

A digitális jövőben is szükségünk lesz az asszisztensek kétirányú munkájára

A fogászati szakterület fejlődése tehát most is folyamatos és a jövő a digitalizációval további távlatokat nyit. Az új megoldások az asszisztensek mindennapjaiban is új feladatokat, új lehetőségeket hoznak. Ami változatlan, az a mindenkori páciens testi-lelki igénye a segítségre, empátiára, bátorításra, és a fogorvosnak is mindig szüksége lesz rá, hogy megbízható munkatárs segítse a munkáját.

„A képzésre jelentkeznek olyan útkeresők is, akikre hat a fogászati szakma szépségének vonzereje, vagy azt tudják, hogy segítő szakmában szeretnének elhelyezkedni. Ha az útjukon társul hozzájuk a szükséges motiváció, akkor a siker sem marad el. Szükséges, hogy az asszisztens nyitott legyen a páciensek iránt – mondja Dr. Al-Katib -, és képes legyen az önálló munkavégzésre. Az orvos irányít, de nem fogja munkatársa kezét. Az lesz elégedett, az ér el sikereket, aki a magabiztosan és magas színvonalon végzi a feladatát. Az életrevaló munkatárs nagy kincs. A jó asszisztens olyan nekünk orvosoknak, mint egy másodpilóta, akinek jelenléte elengedhetetlen a sikeres betegellátáshoz.

Dr. Al-Katib Kamil

Fogszakorvos

 

Pákozdi Szilvia

Zuglói egészségügyi szolgálat BARDENT Kft.; Kavics Dental

Sok családnak most hiányzik igazán az óvodai dajkák segítsége

Dajka képzés a Pannon Kincstár iskolában visszanézhető órákkal, online jegyzetekkel. Kisgyermekek, ahogy rajzolnak és épülnek lelkileg, fizikailag a felnőtt kezek segítségével. Óvónők szeretete a gyerekek felé. Lehetőség pozitívan hozzájárulni a kicsik személyiségéhez, életéhez.

A #maradjotthon időszakként emlegetett hetek sok változást hoztak az eddig megszokott életünkben. A családosok számára már a home office sem egyenlő azzal, hogy apa és anya otthonról végzi a feladatait. A munkájuk mellé bejöttek az online iskolai feladatok, foglalkozás a kisebbekkel és a napközbeni ellátás szervezése. Nem csoda, hogy sokan gondolnak vágyakozva a bölcsődére, óvodára. Most értékelődött fel igazán a dajkák segítsége, amelyre most is nagy szükségünk van és a jövőkutatók szerint ez így is marad.

Hol vannak a segítő kezek?

A korlátozások idejére bezártak az iskolák, szünetel a bölcsődei, óvodai ellátás. Ezek a hetek sok családot keményen próbára tettek. Hiszen még ha megoldható is az otthonról dolgozás, a minőségi munkavégzés igencsak kétséges, ha kisgyerekek rohangálnak az online meetingelő szülők körül, vagy iskolások rimánkodnak segítségért a matekpéldához.

Sok szülő agytekervényei gyűrődnek fel már délelőtt tíz órára és hol van még a lefekvés ideje?! És hol vannak azok az áldott segítő kezek, akik reggel az öltözőben átvették a gyereket és délutánig biztosak lehettünk benne, hogy jó helyen van? Hol vannak a bölcsődei dajkák, az óvónők és az óvodai dadusok? A fontosságuk most értékelődött fel igazán. Már mindannyian látjuk, hogy hosszabb távon nélkülözhetetlenek.

 

A szakma iránti megbecsülés és a képzés népszerűsége is nő

A veszélyhelyzet fókuszba emelt néhány szakmát. Kézzelfoghatóan növekedett az egészségügyi dolgozók, orvosok, ápolók, mentősök iránti tisztelet. Nem meglepő, hiszen ők azok, akikre leginkább rá vagyunk utalva, ha baj van. A másik fő csoportot azok a szakemberek jelentik, akiknek a segítségét nélkülöznünk kell a korlátozások miatt, pedig a megszokott mindennapjainknak szoros részét képezik.

Kérdezzünk meg a környezetünkben bármelyik kisgyerekes családot, kinek a segítsége hiányzik nekik a legjobban! A válaszok között leggyakrabban az óvodát, az óvónénit és a dadus nénit fogják említeni. Na jó, meg persze a nagyit, de ez is érthető.

Furcsamód a vírus egyik pozitív hozadéka lehet, hogy valóban felértékelődnek olyan szakmák, amelyeknek a jelentlétét szinte természetesnek vesszük. Gondoljunk csak arra, akár a saját óvodai emlékeinket idézzük fel, akár szülőként elevenítjük fel a gyerekünk első közösségben töltött éveit, az óvónéni mellett mindig ott vannak a körülöttünk tevő-vevő, fáradhatatlan dadusok. Hozzák a kancsókat, terítik az asztalt, pakolják az ágyakat, segítenek kezet mosni-törölni, felvarázsolják a labirintusként viselkedő anorákot. Jönnek, amikor nincs meg valami, vagy kifolyt, eltörött, nem sikerült, összekenődött, túl magasan van és le kellene venni. Szinte egész nap akcióban vannak, minden hívásra, és hívás nélkül is jönnek, jönnek, jönnek … és megoldanak mindent.

Éppen ezért olyan feltűnő a hiányuk most, amikor nélkülöznünk kell a segítségüket, és máris még nagyobb hálával gondolunk rájuk. A piac törvényei szerint pedig amikor egy szakma megbecsültsége, elismerése emelkedik, fokozódik iránta az érdeklődés, ezzel együtt nő a képzés iránti kereslet.

A dajka igazi „mindent is” segítő a kicsik életében

A bölcsődei, óvodai dadusok szakmájának jellegzetességeiről és a képzésről Andróczki-Varga Irén szakoktató, óvodapedagógussal és Schmidka Istvánné Éva szakoktató, szociálpedagógussal beszélgettünk, akik a Pannon Kincstár óvodai dajka OKJ képzésének oktatói.

Mindketten egyetértenek abban, hogy a szülők – úgy is, mint nosztalgiával visszaemlékező egykori óvodások – joggal érzik a dadus feladatkörét igazi „mindent is” csomagnak.  Szakmai meghatározás szerint az óvodai dajka az óvodáskorú gyermek gondozását, nevelését ellátó intézményben a pedagógus irányításával végzi munkáját. Közreműködik a gyerekek gondozásában, a higiénés feltételek biztosításában, a környezet rendjének és tisztaságának megteremtésében. Az óvodapedagógussal együttműködve segíti a gyerekek napi tevékenységét, részt vesz a programok előkészületeiben, az étkezésekhez kapcsolódó feladatokban, figyel a szabályok betartására és a balesetvédelemre. Betegség, sérülés esetén ápolja és ellátja a gyermeket, amíg a szülő megérkezik.

A napirend fenntartásához az idővel is jól kell gazdálkodni, hogy pont akkorra legyen ebéd, uzsonna, alváshoz kész fekhelyek és tisztaság, amikor a kis csapat programja előírja. Mindezekhez pedig nagy szüksége van a saját eszköztárából a kommunikációs képességeire, az empátiájára, a türelmére és arra, hogy a különböző családi környezetből érkező gyerekeket előítéletektől mentesen kezelje, elfogadja.

Ahogy Schmidka Istvánné Éva látja: „A feladat komoly és sokrétű. A dadus ismeri minden gyermek helyzetét a csoportban, látja és felismeri a csoportdinamikát, testileg és lelkileg is segíti a gyerekeket.  A szülőtől való elválást is igyekszik megkönnyíteni számukra. Ehhez kell, hogy jól kommunikáljon, bevonja a gyerekeket a mindennapi óvodai létbe. Bizalmi kapcsolatot épít velük, miközben az óvónővel és a szülőkkel is együttműködik.”

Minden gyerek magával hozza a családi mintákat

Ez a sokszínű, összetett munkakör elméleti és gyakorlati felkészülést igényel. A csoportba érkezve a frissen végzett dajka nem csupán a gyerekekkel találkozik, ugyanis mindegyikük magával hozza azokat a mintákat, amelyekkel a családja működik. A mindennapi gondozás mellett nevelési, pszichológiai kérdések is felmerülnek, amelyekre a képzés során ugyanúgy fel kell készülni, mint az ellátás, az együttműködés és a kommunikáció feladataira, szabályaira.

„A képzés során egy látásmódot igyekszünk adni, hasznos plusz tudással” – mondja Schmidka Éva. „Nagyon fontos, hogy a gyerekkel együtt magát a családot értsék meg. Hiszen minden gyerek mögött ott egy rendszerként működő család, és ezt az egészet egyben kell értelmezni. A nevelési, pszichológiai szempontokkal együtt kell meglátni és megérteni, hogy mi miért történik úgy. Ez a fajta látásmód jó kapaszkodó lesz majd ahhoz, hogy a gyerekek gondozása közben megfelelően tudjanak segítséget nyújtani.”

A rajzokban megjelennek az otthoni események és kapcsolatok

Egy gyerekközösség mindennapjai igencsak színesek, ennek megfelelően a képzésen is sokféle téma kerül szóba. Pedig szinte lehetetlen felkészülni arra a rengeteg dologra, amiről a gyerekek kérdeznek, mesélnek, ötletelnek. A saját felismerései, közlendői mellett egy kisgyerek mindannak a szócsöve, ami otthon a családjában történik. A viselkedésén át, a játék során, vagy szóban kifejezve is behozzák mindazt, ami őket, vagy az egész családot foglalkoztatja. Éppen ezért az oktatók igyekeznek minél több témakört érinteni a felkészítés során.

„Foglalkozunk a generációkkal, az egyes életszakaszok velejáróival, de magukkal a generációs jellegzetességekkel is. Beszélgetünk arról, hogyan jelennek meg a gyerekrajzokban az otthoni események, a családi kapcsolatok. Ezek is segítenek megérteni összefüggéseket, és a felismerések által közelebb kerülhetünk a gyerekek lelkéhez” – mondja Andróczki-Varga Irén. „Gyakori téma lehet a gyerekek között a hozzátartozók elvesztése. Szintén nem ritka, amikor azzal fordulnak hozzánk, hogy szellemet látnak, valaki van a szobában. Ugyanígy foglalkoztatja őket a gyógyítás, amelynek kapcsán az orvoson kívül holisztikus segítőkkel, kineziológussal, természetgyógyásszal, különböző terapeutákkal találkozhatunk. És ott van az egyik legnagyobb témakör, a párkapcsolat, amelyből a gyerekek szintén behozzák a családban megélt problémákat.”

Hasonló helyzetekkel minden óvónő és minden dada találkozni fog majd a napi munkája során. Komolyan kell tehát venni, és felkészülni rá, hogyan nyúljanak ezekhez a témákhoz, hogyan beszélgessenek róla.

A dadussal megosztott történetek feltárhatnak fontos problémákat

A napi rutin közben a dajka minden gyermek helyzetét megismeri a csoportban. Megtanulja látni és felismerni a csoportdinamikát, a kapcsolatok alakulását. A viselkedésükből és az elmesélt történetekből kirajzolódnak előtte a gyerekek egyéni nehézségei, problémái. Ezekkel a felismerésekkel nagyon sokat tud segíteni nekik, miközben az óvodapedagógussal együttműködve a szakmai munka eredményességét is támogatja.

A viszonzás pedig naponta más. Lehet egy rajz, egy vicc, a nevetés, az odabújás, az ölelés. A gyerekek tárháza kifogyhatatlan és megtippelni is nehéz lenne, milyen formában köszön vissza a gondoskodás. Ahogy Schmidka Istvánné Éva a gyermekellátásban töltött évek során szerzett élményeit összefoglalja: „Rengeteg öröm, amit hoznak nekünk és minden napra jut valami pozitív dolog.”

A képzés résztvevői a való életből vett pluszt is kapnak

A Pannon Kincstár Budapesten folyamatosan indít OKJ képzéseket, többféle ütemezési lehetőséggel. A jelentkezés feltétele általános iskolai végzettség, a gyakorlathoz pedig egészségügyi kiskönyv szükséges.

„A tanfolyam témakörein túl a tanulók plusz ismeretet kapnak az élet iskolájából is – mondja Andróczki-Varga Irén –, a megosztott tananyag hitelességét ugyanis személyes tapasztalatból merítve adjuk át, saját esetpéldákkal, történetekkel.”

Az oktatói tapasztalat szerepét erősíti meg Schmidka Istvánné Éva, szociálpedagógus, szakoktató is: „Amíg nincs saját megélésük, rengeteget segítenek a mi gyakorlatunkból hozott példák. Ráadásul a figyelem fenntartásához is hasznosak, hiszen az igazi történetek mindig érdeklik a tanulókat. Mi pedig törekszünk arra, hogy az ismeretek elsajátítása közben jól is érezzék magukat. Sokkal hatékonyabb, ha nemcsak passzív hallgatás van, ezért igyekszünk alkalmat adni az interaktivitásra kreatív, játékos megoldásokkal is.”

A szakma versenyelőnyei: tervezhetőség és rengeteg szeretet

A fix és tervezhető időbeosztás a munkakörhöz tartozó előnyök között is megjelenik, hiszen a napi menetrend, a hétvégék, szabadságok is előre láthatók, tervezhetők.

„Sokan választják éppen a kiszámítható időbeosztás miatt a dajkaságot, nem ritkán már saját gyerek mellett, pályamódosítással” – erősíti meg Andróczki-Varga Irén. „És ami szintén nagy érv a szakmánk mellett, a rengeteg szeretet. Más szakmákból is jönnek, hogy tanuljanak és ezen a pályán dolgozzanak, mert tudják magukról, milyen sokat képesek adni és vágynak arra, hogy a munkába tett energiáért cserébe valódi hálát kapjanak. Aki az egyoldalú teljesítésben kiégett, elfáradt, szinte kicserélődik, megújul ebben a közegben. A munkánk legnagyobb szépsége ez a szeretet, amit a gyerekektől kapunk.”

Az óvodai dajka OKJ tanfolyamhoz a Pannon Kincstár minden tanulónak tud gyakorlati helyet biztosítani, mivel több intézményvezető óraadó tanárként dolgozik a szakképző központban. „Mindig pozitív tapasztalatokkal érkeznek a tanulóink a gyakorlatokról – meséli Schmidka Éva –, és nagyon lelkesen számolnak be az élményeikről. Sőt, minden csoportban van legalább egy-két ember, aki már ez idő alatt munkalehetőséget kap. Oktatóként igyekszünk a gyakorlathoz is tanácsokkal szolgálni, azután pedig segítünk abban, hogy a vizsga is ilyen sikeresen menjen. Amire mindig hangsúlyt fektetünk a tanulás során, hogy a vizsgabizottság előtt hogyan célszerű az egyes témákat felvezetni. Ebben a szellemben készülünk fel és vesszük át az anyagot.”

Az igazi jó visszajelzések a képzés idején túl, már az életből érkeznek az oktatókhoz. A kialakult bizalom hosszútávú kapcsolatokat teremt, és később is megkeresik őket tanácsért, vagy azért, hogy megosszák a sikereiket, beszámoljanak arról, hogy egyéb pedagógiai képzésbe vágva tovább építik a karrierjüket.

A segítő szakmákra a jövőben is szükség lesz

A jövőkutatók szerint a 2020 utáni évek során azok a szakmák fognak fokozatosan eltűnni, amelyek a legkevesebb hozzáadott értéket igénylik. A McKinsey & Company évente kiadott tanulmányai rendre megerősítik, hogy az emberek motivációinak, érzelmi világának megértését a tudomány jelenlegi állása szerint nem lehet beleprogramozni a mesterséges intelligenciába. Különböző irodai munkakörök, adminisztrációs feladatok, gyártás, de még a jogász szakma egyes területei is mind helyettesíthetők lesznek a jövő szuperfejlett számítógépeivel, míg az empátia, a szociális érzékenység és gondoskodáshoz szükséges emóciók várhatóan még nagyon sokáig nem taníthatók meg gépeknek.

Mivel az emberi a személyes kapcsolódást, a gondoskodást igénylő pályák nem automatizálhatók, a segítő, gondozó és terápiás szakterületek a belátható jövőben biztosan nem lesznek kiválthatók. Így a gyermekeink gondozásában segítő bölcsődei, óvodai szakemberek, óvónők, dajkák, óvodapedagógiai asszisztensek munkájára továbbra is szükség lesz.

A járványhelyzet hónapjai sokat tanítottak nekünk. A figyelmeztetések és tanulságok mellett azt is   megmutatták, bárhogy robotizálódik a világunk, bármennyire az online térbe költöztetjük az életünk egyre több szeletét, az emberi kapcsolódások és a segítő kezek nélkülözhetetlenek számunkra.

Andróczki-Varga Irén

óvodapedagógus VI. kerület Bajza utcai Kincseskert Óvoda

Az e-learning a tantermi oktatás több hátrányára is megoldást hozott

Egy barna hajú lány konferenciabeszélgetésben van több társával, videóhívásban. Pannon Kincstár

A márciusban életbe lépett rendelkezésekkel együtt az oktatás minden szintjén napok alatt váltottunk helyszínt, a tanteremből a digitális térbe. A felnőttoktatásban sok helyen felkészültek már az online működésre, csak az átálláson kellett gyorsítani. A puding próbájára ugyan hamarabb került sor, de az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az új tanulási forma a hagyományos oktatás több problémájára is megoldást nyújt.

Pozitív hozadék a nagyobb arányú részvétel

A Pannon Kincstárban egy ideje már dolgoztunk azokon a megoldásokon, amelyekkel meg tudtuk oldani a digitális modulok gyorsabb bevezetését. A fejlesztési céljaink között szerepelt, hogy a közeljövőben online lehetőségekkel segítsük azokat a tanulókat, akiknek gondot okoz a tanórák rendszeres látogatása. A karanténhelyzettel ez a terv rögtön a megvalósítási fázisba ugrott.

Ha mérleget vonunk az eddig eltelt hónapok tapasztalataiból, azt látjuk, hogy a digitális órák részvételi aránya közel 100%-os, ami máris magasabb a tantermi órák látogatottságához képest. A magyarázata nem meglepő. Tanulóink elmondása alapján a korábbi oktatási napokon a távolmaradásuk leggyakoribb okai:

  • a munkabeosztás változása vagy határidős munkák,
  • betegség,
  • váratlan helyzet a családban,
  • akadályok az utazásban, közlekedésben,
  • nagyobb esemény, program.
Ezek sokszor csak a nap egy részét borítják, de ha a tanítás egy távoli épületben zajlik, ahova el is kell jutni, akkor többnyire már nem indulnak útnak. Ezzel szemben az online órákra a nap egy részében is be lehet kapcsolódni, a kimaradt anyagot pedig utólag pótolni, akár tanári segítséggel. Nem csoda, hogy számok is azt mutatják, a tanulók ebben a formában több órán tudnak jelen lenni.

Egyéni ütemezés, hatékonyabb tanulás

A jelenlegi gyakorlatunk szerint a hét folyamán feltöltött anyagokat tanulóink a szombati napok online konzultációin beszélhetik át a tanárokkal. Ilyenkor lehetőségük van kérdezni, közösen értelmezni a kapott információkat és segítséget kérni az elakadásokban. Az előzetesen átolvasott tananyaghoz értelmező kérdések is kapcsolódnak, hogy maguk is meggyőződhessenek róla, minden összefüggést, adatot megértettek. Ha valamelyik tétel nem egyértelmű számukra, a következő konzultáción kérhetnek segítséget. Kutatások igazolják, hogy a képernyő előtt kevesebb ideig tudunk fokozottan koncentrálni, mint amikor személyes kontaktusban vagyunk az előadóval. Ezt figyelembe véve alakítottuk úgy a tanórákat, hogy a napot kettéosztva egy délelőtti és egy délutáni időszak álljon rendelkezésre. A modulzáró vizsgák is a kamera előtt zajlanak, összekapcsolva a vizsgáztató tanárokkal.

Sokak számára segítség a digitális megoldás

A visszajelzések alapján a tanulóink örömmel vették, hogy a digitális lehetőséggel folytatni tudták az elkezdett képzéseket. Az eddig kapott vélemények nagyrészt pozitívak. Sokan írták az utazási idő megspórolását és azt, hogy a munka és a család mellett jobban tudnak gazdálkodni az idejükkel. A nagyobb távolságról, vidékről, külföldről ingázók főleg azt értékelték, hogy így még a modulzárókat is meg tudják oldani otthonról. Angliából, Németországból, Ausztriából többen jelezték, milyen jól jött, hogy ilyen formában megszűntek a határok, hiszen a szokásos úton most nem tudtak volna hazajönni. Más szempontból is hasznos, hogy a kényszerhelyzet éles bevetéssé változtatta az online oktatás tesztidőszakát. Érkeztek javaslatok, ötletek is, amelyekből fejleszteni tudunk és megfontolni, hogy amit a tanulóink hatékonyabbnak értékeltek a távoktatásban, a jövőben tudatosan beépítjük. Amit sokan hiányolnak, az a rendszeres találkozás a társakkal. Érthető, hiszen más hangulatot, más közeget jelent a közös nap és ilyenkor egymástól is rengeteget lehet tanulni. Természetes, hogy a gyakorlatokhoz és a szakmai vizsgákhoz is személyes jelenlétre van szükség.

Új megoldások az e-learningre alapozva

A márciusban megjelent 70/2020. Kormányrendelet előírta számunkra, hogy „a veszélyhelyzet időtartama alatt kontaktórás képzés iskolarendszeren kívül nem tartható, a képzés kizárólag távolléti oktatás, távoktatás formájában, digitális képzésként szervezhető meg”. Ahogy minden képzőhely, mi is élesváltásban álltunk át az online működésre és az elmúlt időszak sok új tapasztalatot hozott. Ahogy tanulóink közül többen írták, a szociális kapcsolatokat és a tapasztalati tanulást nem váltja ki az online kommunikáció. Viszont az eddigi tanulságok birtokában új megoldásokon is tudunk dolgozni. Több javaslatot kaptunk például az online és a személyes alkalmak ötvözésére. A legfrissebb jogszabálytervezet alapján a digitális oktatás várhatóan augusztus végéig tart, de hogy lesz-e még ilyen időszak az életünkben, egyelőre nem tudhatjuk. A jövő viszont egész biztosan a hatékonyabb tanulás és az innovatív megoldások felé visz. Az oktatásban élen járó országok mind kiemelten kezelik az önfejlesztést és a szakmai fejlődést támogató tanulási formákat. A már felnőttként, család és munka mellett végzett képzésekhez pedig érdemes lesz kiaknázni az e-learning előnyeit és a benne rejlő számtalan lehetőséget. OKJ változás, ne maradj le! feliratú lila illusztráció. Három irányba mutató nyilak előtt álló embert jelenít meg. Pannon Kincstár

Azok közé tartozni, akiknek a taps szól

Illusztráció, amin egy lépcsőzetes emelvényen egy kórház van ábrázolva. Pannon Kincstár

Az elmúlt hetek legfontosabb hírei szinte kizárólag egy szakterülethez kapcsolódtak: az egészségügyhöz. Bármely híroldalra vagy közösségi felületre kattintunk, a kiemelt tartalmak arról szólnak, hogy állunk a vírussal szembeni küzdelemben, hogyan látják a helyzetet az egészségügyben dolgozók. Minden szem rájuk figyel, értük szorítunk, tőlük kérünk tanácsot, nekik próbálunk segíteni. Esténként nekik világítanak szív formában az társasházak ablakai. Nekik szól a taps.

Mindenki az egészségügyre figyel

Ez a mindannyiunk számára ismeretlen helyzet felforgatta az életünket. Az egyes emberekét, családokét éppúgy, mint teljes országokét – az egész eddigi világunkat. Üzemek álltak le, vállalkozások hagyták félbe a működésüket, az iskola és számos munka helyszíne az online térbe került. Az elmúlt időszak kiemelt hírei szinte kizárólag egy szakterületről szóltak. Most mindenki az egészségügyre figyel. 

A mi életünkben eddig nem tapasztalt világméretű járvánnyal együtt kerültek fókuszba az egészségügyi dolgozók. Egy emberként szorítunk értük és rengetegen keresik a lehetőségeket, hogyan tudnak hasznos segítséget nyújtani azoknak, akik a frontvonalban teljesítenek. Esténként nekik világítanak a szív formában a társasházak ablakai. Nekik szól a taps. Ők az egész világ hősei. Biztos, hogy rengeteg kisgyerek gondolataiban születik meg most az elhatározás: ha felnőnek, ők is közéjük fognak tartozni.

Mindennap megéri felvenni a fehér köpenyt

A Pannon Kincstár életéhez már közel 15 éve hozzátartozik az egészségügy. Az oktatók maguk is szakemberek, akik a pályán szerzett bőséges tapasztalattal töltik meg a tanórákat. Azt is elmesélik a tanulóknak, hogy a hősies pillanatok mögött sok-sok munka áll, hosszú műszakok és ahogy a mostani életünk mutatja, néha szinte kilátástalannak tűnő küzdelmek. Mégis mindannyian azt mondják, nem cserélnék el a szakmájukat, hiszen más pályán nem tudják elképzelni magukat. Mert itt a sok harc mellett olyan csodákat élnek meg, amelyekért mindennap megéri felvenni a fehér köpenyt.

„Az nagyon jó érzés és hatalmas hajtóerő, hogy mások állapotán segíteni tudunk, vagy a fájdalmukban támogatást nyújtani. Én úgy gondolom, az tudja megélni ezt a jó érzést, akiben eredendően ott van a segíteni akarás, az ehhez szükséges tudás vágya és a betegek iránti feltétlen szeretet” – mondja Oroszi Zsuzsanna oktató, a váci Jávorszky Ödön Kórház aneszteziológus szakasszisztense.

Amit nem pótolhatnak a gépek

Az ápolásban az emberi kapcsolódás éppolyan fontos a betegek számára, mint maga a kezelés. A bajban kell egy kéz, amelyet megfoghatunk, hogy érezzük, nem vagyunk egyedül. Ezt nem tudják pótolni a gépek. „Többen úgy érkeznek egészségügyi pályára, hogy korábban irodában, vagy multinál dolgoztak és arra vágynak, hogy lássák a munkájuk értékét, megéljék az emberi kapcsolódásokat, visszajelzéseket. Szeretnének végre úgy adni, hogy rögtön érzik, mennyire fontos, amit tesznek. Ez pedig csak ember és ember között működik ilyen látható módon, ilyen intenzív élményekkel. Bizonyos munkafázisokat próbálnak már gépekkel megoldani, de ezt a kapcsolódást nem tudja pótolni a technika” – mondja Kiss Judit diplomás ápoló, szociálgerontológus, az Albert Schweitzer Református Szeretetotthon intézményvezető ápolója, aki munkája révén mindennap látja és átéli ezeket a kapcsolódásokat.

A szeretet hazakísér a fárasztó nap végén


Az egészségügyben dolgozók gyakran megkapják azt a kérdést családi-baráti körben vagy másokkal beszélgetve, hogy miért maradtak a pályán? Azok számára, akik most is ott küzdenek a mindennapok frontvonalában, ez nem is kérdés. Egyszerűen úgy érzik, ott a helyük. Miből merítik azt az erőt, ami mindennap munkába indítja őket? Szabados-Slezák Brigitta diplomás ápoló, szakvizsgázott szociális menedzser, az OSEI Mozgásszervi rehabilitációs osztály osztályvezető főnővére ebben látja a legnagyobb hajtóerőt: „Én azt gondolom, egy elhivatott szakember nem is kaphat annál nagyobb elismerést, mint a hálás tekintetek, az érintés és a mosoly, amiben mindig benne van az, hogy köszönöm.”

Elismerés és támogatás sokféle formában

Ezekben a napokban a szeretet és a hála jelei kísérik végig az utcákon az egészségügyi szolgálatból fáradtan hazatérőket. Reméljük, ha ez a nehéz időszak végre elmúlik, az emberfeletti munka és a szakma iránt érzett tisztelet megmarad azon a dobogón, amelyre most került.

Az egészségügyi dolgozók munkájának kiemelt elismeréséhez és támogatásához egyre több hazai és nemzetközi cég, szervezet csatlakozik saját ajánlatokkal. Olyan cégek alakítanak a palettájukon külön csomagot az egészségügyi szakemberek számára, mint a Vodafone, a Telekom, az OTP Bank vagy a Generali Biztosító. Arról, hogyan segít a Kamara és milyen kedvezmények vehetők igénybe egészségügyi dolgozóként, hamarosan újabb blogposztban számolunk be részletesebben.

Minden kozmetikus tanuló képes lehet arra, amire az oktatók

Illusztráció, amin egy kozmetikus hölgy ápolja vendége arcát. Pannon Kincstár

A kozmetikus képzés oktatói azt szeretnék, hogy a tanulók ne kivételezett helyzetben lévő szépség-mágusként tekintsenek rájuk. A legfontosabb számukra, hogy mindenkinek sikerüljön a képzés során megtanulni mindazt, ami a bőr szépségének megteremtéséhez és fenntartásához szükséges.

A szépség iránti vággyal együtt a szépségápolás is örök

Kevés olyan szakmát ismerünk, amely az ókortól kezdve folyamatos népszerűségnek örvend. Akiknek évrezredek óta hálásak vagyunk: a szépség alkotói című blogposztunkban oktatóink arról meséltek, hogy bár a szépségidál az emberiség történetében koronként és területenként is folyton változott, a szépsére törekvés végigkísérte az évezredeket. A kozmetikusi szakma az ókori szépségrituálék idejétől a napjainkban alkalmazott újabb és újabb fiatalító technikákig mindig is népszerű volt, és ez várhatóan a jövőben is így marad. Hiszen a szépség iránti hódolatattal és a szépség iránti vággyal együtt maga a szépségápolás is örök.

Kivételezett helyzet helyett tanulható tudás


A Pannon Kincstár és a Janssen Cosmetics Hungary közös képzésének oktatói az első tanórától kezdve az elsajátítható tudás szerepét emelik ki a kozmetikus tanulók számára. „A legfontosabb, amit igyekszem már az elején tudatosítani bennük, hogy mi oktatók sem vagyunk kivételezettek. Ne tekintsenek ránk olyan szépség-mágusként, akik valamiféle csodás képességet kaptak a szakmához” – mondja Solymár Csilla szakoktató, a Janssen Hungary Kft. ügyvezetője, sminkmestere, kozmetikusa. „Mi is rengeteget tanultunk, sok éven át képeztük magunkat a különféle módszerekkel és mindig bővítjük az ismereteinket. Ez egy folyamatosan fejlődő szakma, új termékekkel, új technikákkal, új lehetőségekkel. Éppen ezért soha nem is unalmas. Sokrétű tudást tudunk átadni és rengeteget segítünk. Az a célunk, hogy minden tanulónk, aki saját magát és a tanulást is komolyan veszi, képes legyen arra, amit mi tudunk.”

Az otthoni gyakorlás fontos része a tanulásnak

Mint minden alkotó tevékenységben, a kozmetikusi munkában is a mozdulatok, technikák gyakorlása adja azt az alapot, amelyre minden további módszer építkezik. Ahhoz, hogy ezek határozottá és idővel rutinszerűvé váljanak, muszáj otthon is rendszeresen elvégezni az órákon tanult gyakorlatokat. Martina Viktória kozmetikus, a Janssen Akadémia Kft. vezető oktatója saját ötleteivel is segíti a hallgatóit: „A kezükkel fognak dolgozni – eddig ebben nincs semmi meglepetés. Viszont ahogy egy kisgyerek is próbálgatja a célirányos mozdulatokat és közben fejlődik a finommotorikája, úgy a mi szakmánknak is megvannak a speciális mozdulatai. Ezeket ugyanúgy rengeteg gyakorlással lehet rutinossá tenni, mint ahogy a kisgyerek megtanulja két ujjal felemelni a játékát. Nálunk ilyen akár egy szemöldök megrajzolása. Nem élesben gyakorlunk, hiszen akkor jól kiszúrnánk az önkéntes modellekkel. Ehelyett lépésenként tanuljuk a folyamatot, az egész utat a tökéletesig. Papíron kezdünk gyakorolni, amíg a mozzanatok szépen beépülnek. Azt kérem tőlük, hogy amit óránk megtanultunk, azt otthon is csinálják végig, újra és újra. Enélkül egyszerűen nem működik és legkésőbb a vizsgán mindig kiderül, ha valaki megúszósra vette a figurát. Azt találtam ki, hogy kis videókat készítek arról, én hogyan csinálom otthon a legegyszerűbb megoldásokkal. Például ha nincs kéznél egy családtag, a térdünkön is gyakorolhatjuk az arc technikáit. A videók alapján ez nekik is könnyen követhető és ismételhető.”

A B-terv gyakran A-tervvé változik

A csoport ereje nagyon motiváló, így nem ritka, hogy olyanok is elköteleződnek a szakma iránt, akik inkább csak kíváncsiságból vágtak bele. „Mindig naprakész dolgokat hozunk. Ezért aztán az első, amit az új csoportjaimnál észreveszek, hogy meglepi őket ez az újfajta gondolkodás” – meséli lelkesen Solymár Csilla. „A Janssen hátterével és termékeivel abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nagyon különleges tudást tudunk átadni. Ez már önmagában egy izgalmas új világ. A másik pedig a jó hangulat. Ez a kettő együtt fantasztikusan erős csoportdinamikát ad. Gyakran tapasztalom, hogy sokan a képzés közben szeretnek bele a szakmába és még ha eleinte csupán B-tervként tekintettek is rá, úgy döntenek, hogy a pályán maradnak.”

Félidőben helyrepakoljuk az infókat


A képzés során előfordulnak megtorpanások, de ezeken az oktatók már rutinosan átesegítik a tanulókat. Martina Viktória így látja a felmerülő nehézségeket: „Kétféle helyzettel találkozom. Az egyik, ha valaki nem kezd el rendszeresen tanulni az elejétől fogva. Egyszer csak azt veszi észre, hogy baj van, most már rengeteget kellene pótolni. A másik, amikor a szorgalmas tanulók fejében már annyi az új infó, hogy kezd összekuszálódni. Mindkét helyzet nagyjából a képzés felénél szokott bekövetkezni. Akkor kicsit megnyomom a stop gombot és helyrepakolunk mindent. Megnyugtatom őket, átbeszéljük a felmerülő kérdéseket. Ilyenkor inkább rajzolok nekik, vázlatolom az összefüggő dolgokat, egyszerűsítem a magyarázatot és vizualizáljuk a felrajzolt ábrákat. Így gyorsan átlendülünk az elakadásokon és mehetünk tovább.”

Új kozmetikus a szalonban, új üzletasszony a piacon

Minkét oktató egyetért abban, hogy a tanulás intenzív, de ez az alapja annak, hogy a tanulók jó kozmetikussá váljanak. Az alaptudáshoz pedig a Janssen további lehetőségeket és segítséget is ad. „Mindenkinek, aki a pályára lép, megvan a saját motivációja” – mondja Martina Viktória. „Miután a képzéssel adtunk egy biztos alapot a szakmához, a későbbiekben sokféle modullal továbbfejleszthetik magukat, specializálhatják a szolgáltatási körüket. A bónusz pedig maga a termékskála. Az indulásnál még mindenkinek kevesebb a vendége, de azzal, hogy a kezelés során bevált terméket otthonra is ajánlani tudják, egy plusz lábat építhetnek maguknak. Így máris stabilabban áll a vállalkozás. Arra bátorítjük őket, hogy a sikeres működés érdekében kezdjenek el barátkozni az internetes felületekkel, hiszen itt tudják majd reklámozni az üzletüket. Akiben ez a gondolkodás már a képzés során elkezdődik, annak az indulás is gyorsabban megy majd. Mi pedig továbbra is tudunk segíteni a speciális szakmai tudásokkal és a minőségi termékekkel, hogy folyamatosan magas színvonalon működhessenek és állandó vendégkört építsenek.”

„Mindent beleteszünk, amit csak tudunk” – erősíti meg Solymár Csilla. „Vezetünk egy statisztikát, hogy a kozmetikus pályán dolgozó egykori tanulóink szakmai éléte milyen irányban alakult. Egyértelműen látjuk, hogy nyílegyenesen beindult számukra az üzlet. Olyan tanulóink is vannak, akik korábban már kozmetikusként dolgoztak, de eljöttek tanulni és a képzés után látványosan fellendült a forgalmuk. A tanulóink eredményeire pedig ugyanolyan büszkék vagyunk, mint a saját szakmai sikereinkre.”

A közös képviselő a biztos pont a lakóközösség számára

Társasházkezelő képzés a Pannon Kincstár iskolában hozzáférhető online anyaggal. Alaptudás biztosítása az induláshoz. A Lakásmenedzsment jövője.

Előző posztunkban körbejártuk, hogy a társasházkezelő képzés elvégzésével milyen lehetőségek nyílnak számunkra a piacon és milyen kompetenciákra lesz a legnagyobb szüksége egy jó szakembernek. Nézzük meg, milyen segítséget kapnak ehhez a tanulók a képzés során és hogyan készülnek fel a rájuk váró feladatokra?

A Pannon Kincstár és NETHÁZ Ügyviteli és információs rendszer Edukációs Programjának oktatói, Szendrődi Réka Anna és Horváth Tamás a gyakorlatban is aktív szakemberek, így valóban a mindennapokból hozott példákat és megoldásokat tudnak mutatni a társasházkezelést tanulók számára. A NETHÁZ által fejlesztett társasházi ügyviteli program már több mint 25 éve áll megbízhatóan a társasházkezelők, lakásszövetkezetek és a lakók szolgálatában. Közel 300 közös képviselő, ingatlankezelő cég, lakásszövetkezet, illetve önkormányzati vagyonkezelő használja jelenleg is, internetes tulajdonosi lekérdező rendszere 220 000 háztartásból elérhető. A fejlesztés a felhasználók valós igényei és javaslatai alapján történik, ezért a hasznos funkciói is folyamatosan bővülnek.

Ki kell alakítani a saját kereteket

„A társasházkezelés komplex feladatkör, számtalan összetevője van, ráadásul az élet mindig képes újabbakat hozni” – mondja Szendrődi Réka Anna, a NETHÁZ értékesítési és kommunikációs igazgatója. „Sokféle feladatkörben kell helytállni, emellett figyelni a határidők betartására és a költséghatékonyság szempontjaira. A közös képviselőt sokan hajlamosak annyira „közösnek” érezni, hogy az esti órákban, vagy vasárnap délben keresik meg a kérdésekkel, problémákkal. Pedig neki is van magánélete, családja és értékes pihenőideje. Az egyik legfontosabb, amit a képzésen igyekszünk tudatosítani a tanulókban, hogy ragaszkodjanak a keretek megtartásához. Amivel mi a NETHÁZNÁL konkrét segítséget is tudunk nekik nyújtani ebben, az a saját fejlesztésű online tulajdonosi lekérdező rendszerünk. Ha a társasház minden fontos dokumentumát és a tulajdonosi egyenlegeket interneten keresztül elérhetővé tesszük a lakók számára, a könyvelési tételeket pedig a számvizsgálók részére, az máris jelentős időmegtakarítás a közös képviselőnek. Egyedi hozzáféréssel mindenki saját maga utánanézhet annak az információnak, amit egyébként telefonon, emailben vagy személyes látogatással kérdezett volna meg.”

Azonnal használható segítség az induláshoz

„A legtöbb muníció, mint minden más szakmában, itt is az évek alatt megszerzett gyakorlatból adódik össze” – hangsúlyozza Horváth Tamás, a NETHÁZ fejlesztési igazgatója. „Mi viszont szeretnénk olyan segítséget adni a tanulóink kezébe, amellyel máris több területet tudnak párhuzamosan kezelni. A társasház kezelésének mindennapos feladatai között sok az időigényes adminisztrációt, precíz nyilvántartást igénylő tétel. Gondoljunk csak a rengeteg számlára, kifizetésekre, jegyzőkönyvekre, engedélyekre, pályázatokra, a szervezeti és működési szabályzatra vagy a ház fenntartásához szükséges egyéb hivatalos iratokra! Ahhoz, hogy minden naprakészen lehívható legyen és a közös képviselő olyan munkát tudjon felmutatni, amellyel elégedettek a lakók, ezt az állandó magas színvonalat kell nyújtani. A NETHÁZ online információs rendszerében végzett nyilvántartás egyszerű és gyors, a tételek jogosultság szerint hozzáférhetők, ráadásul a környezetvédelem szempontjaira is odafigyelünk, hiszen így a munka jóval kevesebb papírral jár. Rengeteget segítenek az olyan felületek is, ahol közérdekű információkat tehetünk közzé, vagy ahol hibabejelentésre van lehetőség. A képzésen a szakterület feladatköreivel együtt azt is részletesen végigvesszük, hogy a nyilvántartási rendszer milyen megoldásokat biztosít és ezeket hogyan tudják kezelni a gyakorlatban.”

Akit a kihívások motiválnak


Az élet mindig tartogat kihívásokat, ezt mindannyian pontosan tudjuk. A társasházkezelő viszont a közös kihívások teljesítésében is részt vállal. Egy közösség élére állni olyan ember tud, akire motiválóan hatnak a minél nagyobb volumenű feladatok, a lehetőségek felkutatása, a legjobb megoldás kiválasztása és megvalósítása, valamint az, hogy az emberekkel is megtalálja a közös hangot. „Mindig elmondom a tanulóknak, hogy számítsanak rá, minden ház és minden helyzet más” – mondja Szendrődi Réka Anna. „Attól függően, hogy inkább fiatalok vagy idősebbek lakják; új építésű vagy régebbi az épület; vannak pályázati lehetőségek vagy ritkábban adódnak; illetve mennyire partner az önkormányzat és maguk a lakók. Ezek a tényezők mind hozzájárulnak ahhoz, hogy ez a munkakör ilyen változatos. A közös képviselő a stabil pont, aki egyfajta iránymutató szerepet tölt be a közösség számára. Ezért is fontos, hogyan prezentálja önmagát, hogyan tudja átadni a fontos információkat, hogyan képviseli a ház érdekeit. Emellett gyakran tölt be mediátori szerepet a lakók között, ha vitás ügy adódik. Ezekre a kihívásokra is felkészülünk a képzés során.”

A társasházak közös életének jellegzetes pontja a lakógyűlés vagy közgyűlés. A társasházkezeléssel megbízott szakember számára kicsit olyan, mint egy színpadi előadás, ahol sok néző előtt kell beszámolni az elvégzett tevékenységről. „Amellett, hogy a mondandóját közérthető módon átadja, a közös döntésre kerülő témákban is képviselnie kell egy álláspontot – hiszen ezt várják tőle. A megbeszéléseket pedig fókuszban kell tartani, hogy a hozzászólók ne térjenek el a tárgytól és ne legyenek éjszakába húzódó szócséplések” – mondja Horváth Tamás. „Ehhez is hasznos segítség lesz, hogy a napirendi pontokhoz tartozó adatok, eredmények nagyrésze elérhető az információs rendszerünkben, így nem kell közösen végigmenni minden egyes tételen.”

Érdemes egy alaptudást építeni a szakterületekből

A képzésen résztvevők között sok a pályaújrakezdő, köztük olyanok, akik azért jelentkeztek, mert a társasház közössége kiválasztotta őket a feladatra. „A tanulóink sokféle élethelyzettel a hátuk mögött döntöttek úgy, hogy belevágnak a képzésbe” – meséli saját tapasztalatait Szendrődi Réka Anna. „A társasházkezelés ma már bőven kínál lehetőséget karrierépítésre. Amit tanácsolni szoktam nekik, hogy minden szakterületből, amellyel a munkájuk során találkoznak – pénzügy, műszaki kivitelezés, a pályázati kiírások vagy éppen projektmenedzsment – gyűjtsenek be egy alaptudást. Bármikor, bárkivel tárgyalnak, legyenek képben annyira, hogy magabiztosan képviseljék a ház közös érdekeit. Amikor nem biztosak valamiben, mindig érdemes egy szakértő véleményét kérni. Mi pedig a NETHÁZ rendszerével a képzés után is igyekszünk olyan eszközökkel segíteni őket, hogy magas színvonalon és hatékonyan tudják ellátni a feladatkörüket.”

A társasházkezelés ma már a közös ügyek profi menedzseléséről szól

A Pannon kincstár társasházkezelő képzése visszanézhető órákkal és online jegyzetekkel. Megújult szakma, kibővített lehetőségek. Épületek elrendezése, menedzselése.

A társasházkezelést azon szakmák között tartjuk számon, amelyek a legnagyobb változáson mentek keresztül az elmúlt évtizedekben. A XX. század sztereotípiái a társasházi megbízottat még a klasszikus házmester bácsival azonosították, mára viszont a munkakör sokkal inkább a közös ügyek menedzseléséről szól. Komoly presztízse lett és a jó szakemberekre folyamatos a kereslet a piacon.

Megújult szakma, kibővült lehetőségek

Aki a huszadik század második felében volt gyerek és egy ideig társasházban élt, még emlékezhet a lakóközösségek klasszikus házmester bácsijára. Mindig mindent tud, mindent elintéz, cserébe gyakran morgolódik és rendszeresen kiosztja a ház lakóit a zaj, a rendetlenség vagy az előírások be nem tartása miatt. A régi sztereotípiákat azóta felülírta az idő. A házmesterek helyét átvették a társasházi megbízottak, akik ma már sokkal inkább koordinátori szerepben látják el a közösség ügyeinek menedzselését. A hagyományos szerepből főként a „mindent elintéz” funkció maradt meg, de a munkakör annyit változott az elmúlt évtizedek során, hogy mára a legnagyobb megújulást felmutató szakmák közé soroljuk. 

A Pannon Kincstár a NETHÁZ Ügyviteli és információs rendszer Edukációs Programjával közösen indított képzést a társasházkezelői, közös képviselői pozícióra jelentkezők számára. A NETHÁZ Ügyviteli és információs rendszer öt oktatóval vesz részt a képzésben, akik sokéves tapasztalattal a hátuk mögött készítik fel a résztvevőket minden olyan témában, amellyel a leendő feladatkörükben találkozni fognak. 

„Ma már rengeteg a lehetőség és a jó szakemberekre folyamatos a kereslet” – mondja Szendrődi Réka Anna, a NETHÁZ értékesítési és kommunikációs igazgatója, a program egyik oktatója. „Vállalhatják egy adott társasház ügyeinek intézését; létrehozhatnak saját vállalkozást több ingatlan kezelésére, de önkormányzatoknál, vagyonkezelőknél is elláthatnak az épületek üzemeltetésével, fenntartásával kapcsolatos feladatkört. Akár alkalmazottként vagy egyéni vállalkozóként dolgoznának, akár cég alapítását tervezik, biztosan megtalálják azt a közeget, ahol a képzésen megszerzett tudásukat kamatoztatni tudják.”

Szervezni, egyeztetni és emberek között lenni

A fent említett „mindent elintéző” szerepkör persze nem azt jelenti, hogy a leendő társasházi megbízott rendelkezzen szuperképességekkel minden szakterületeken. Érdemes azonban egy saját tudástárhoz a fontos adatokat gyűjteni, hogy mindig kéznél legyen, milyen helyzetben kihez lehet fordulni, hol tudunk utánanézni a szükséges szakterületi információknak.

„Sokféle dologhoz kell valamilyen szinten érteni, ez kétségtelen – emeli ki Horváth Tamás, a NETHÁZ fejlesztési igazgatója, aki szintén részt vesz oktatóként a programban -, ahogyan egy társasház életében is sokféle intézni való adódik. Ehhez pedig szükség lesz megfelelő határozottságra, hiszen a felújítások, javíttatások megszervezéséhez szakemberekkel kell majd tárgyalni. A közös ügyeket képviselni kell a hivatalok felé, ehhez is szükség lesz jó fellépésre és magabiztos kommunikációra. Ami pedig a legfontosabb: a napi szintű kapcsolattartás a lakókkal. Folyamatosan kommunikálni és a közös ügyeket képviselni azok számára ideális feladat, akik akkor érzik jól magukat, ha emberekkel dolgozhatnak. Ha széles skálán mozogva is könnyen megtalálják a közös hangot, mert a lakók, a szakemberek, a hivatali ügyintézők is nagyon különbözőek lehetnek.”

Kommunikáció minden irányban

A társasházak kezelése igazi multitasking: szervezés, irányítás, koordináció, dokumentáció, felelősségvállalás. Az egyik legnagyobb szelet viszont kétségkívül a kommunikáció, amely minden területen jelen van. „Azt szoktam mondani a tanulóknak, hogy közös képviselőként a lakók, a beszállítók, az alvállalkozók, a bankok, hivatalok és minden más külső fél számára egy személyben testesítenek meg egy egész szolgáltatást. Ezért nagyon fontos, hogy a fellépésükkel, a stílusukkal mit közvetítenek, mit mutatnak meg magukból. Akár a nonverbális üzenetekről, a kézfogásról, a kisugárzásról, az öltözködésről beszélünk; akár a verbális kommunikációjukról személyesen, telefonon vagy emailben – ez mind meghatározó lesz arra nézve, hogyan tekintenek rájuk a tárgyalópartnerek. Mindez ugyanúgy hozzájárul a sikeres működésükhöz, mint a gyakorlatban elintézett feladatok. Ebből is látszik, hogy milyen messze vagyunk már a házmester bácsi fogalmától. Egy társasházkezelő ma már üzletember, aki a saját márkáját építi” – foglalja össze a kommunikáció kulcsszerepét Szendrődi Réka Anna.

Saját határok és közösen megélt sikerek

A képzésen a felmerülő nehézségekről is nyíltan beszélnek az oktatók, hiszen ezzel együtt lesz teljes a kép, így tudnak felkészülni a tanulók a jövőbeni helyzetek kezelésére. „Legyünk őszinték, az ügyintézéshez, a másokkal való rendszeres egyeztetéshez sokszor egy jó adag türelemre van szükség” – mondja Horváth Tamás. 

„Ami nagyon fontos, és ezt mindig kihangsúlyozzuk a képzés során a tanulóknak, hogy ügyeljenek a saját kereteikre. Húzzák meg a határaikat és ezt bátran képviseljék, mert az időnként bonyolultabb ügyek vagy nehezebb személyiségek kezelése sem mehet a nyugalmuk vagy az egészségük rovására. A sikerek megélésének pedig mindig adjanak teret!” – teszi hozzá Szendrődi Réka Anna. „Arra biztatjuk a tanulóinkat, hogy megfelelően kommunikálják az elért eredményeket, akár egy elnyert pályázatról, elkészült felújításról vagy elhárított problémáról van szó. Éljék meg a jó dolgokat és osszák meg az általuk irányított közösséggel, mert ez rengeteg motivációt ad és építi az elismertségüket, presztízsüket a lakók körében.”

Így változnak az egyes szakmai képzések az OKJ után

Két mobilt figyelő zöld ruhás figura választ A és B képzés között. Pannon Kincstár

Azt ígértük Nektek, hogy amint újabb konkrétumokat tudunk meg az OKJ változásról, azonnal beszámolunk róla itt a Pannon Kincstár blogon. Több új információnk van, amelyet szeretnénk most megosztani veletek. Nézzétek meg, melyik képzés hogyan változik: melyik szűnik meg a jelenlegi formájában, melyik kap új megnevezést és hogyan alakulnak a képzési idők!

Cikkünket folyamatosan frissítjük a M A G Y A R K Ö Z L Ö N Y • 2020. évi 20. száma szerint!

Az év egyik vezető híre: az OKJ változás

Lassan véget ér a 2019-es év és elmondhatjuk, hogy idén a legnagyobb izgalmat az OKJ rendszer változásának híre okozta, és nem csupán a Pannon Kincstár háza táján. A legtöbb kérdést érthető módon ezzel kapcsolatban kaptuk tőletek, és hogy a válaszok minden érdeklődőhöz eljussanak, a rendelkezésre álló infókat Az OKJ változik, a Pannon Kincstár működik tovább veletek című bejegyzésünkben foglaltuk össze.

A szakképzés átalakításáról szóló kormányrendelet szeptemberben jelent meg a Magyar Közlönyben és azóta már tudjuk, hogy 2020. szeptember 1-jétől valóban jelentősen lecsökken a szakképzésben választható szakmák száma. Az új jegyzékben 174 – a művészeti képzésekkel együtt 196 – alapszakma közül lehet választani, melyeket 2-6 év alatt lehet majd elvégezni. Ezen felül 76 rész-szakképzést lehet majd tanulni tanfolyami formában.

A változások valamennyi képzést érintik

A változás terve sokszor felmerült már az elmúlt években, hiszen valóban szükség van a jelenlegi rendszer optimalizálására. A vártnál nagyobb volumenű módosítás viszont az oktatásban érintetteken kívül a gazdasági elemzőket is megmozgatta. Erről számoltunk be Kövesd velünk a szakmai képzések alakulását az új OKJ szerint című blogposztunkban.

Most pedig itt a legújabb információ a képzések alakulásáról. Nézzük, hogy az egyes szakmacsoportokban hogyan változik a képzések ideje, megnevezése, illetve milyen képzések szűnnek meg az új rendszerben!

EGÉSZSÉGÜGYI KÉPZÉSEK

Megszűnnek vagy más formában lesznek elérhetőek:

  • Betegkísérő (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Egészségfejlesztési segítő
  • Egészségügyi technikai asszisztens
  • Fertőtlenítő-sterilező (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Fogtechnikus gyakornok (A képzést összevonják a Fogtechnikussal, így majd azzal egyben lehet elvégezni 3 év alatt. Aki rendelkezik Fogtechnikus gyakornok végzettséggel, annak 2 tanévet beszámítanak majd.)
  • Gyógyszerkiadó szakasszisztens (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Klinikai fogászati higiénikus (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Műtőssegéd-gipszmester (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Regeneráló balneoterápiás masszőr
  • Sportmasszőr

Az OKJ megszűnése után az alábbi képzések időtartama 12 hónapra változik:

  • Alapellátási közösségi szakápoló
  • Általános ápolási és egészségügyi asszisztens
  • Aneszteziológiai szakasszisztens
  • CT/MR szakasszisztens
  • Diabetológiai szakápoló és edukátor
  • Egészségügyi gyakorlatvezető
  • Endoszkópos szakasszisztens
  • Epidemiológiai szakápoló
  • Felnőtt intenzív szakápoló
  • Foglalkozásegészségügyi szakápoló
  • Geriátriai és krónikus beteg szakápoló
  • Gyakorló szövettani asszisztens
  • Hospice szakápoló
  • Kémiai laboratóriumi szakasszisztens
  • Klinikai laboratóriumi szakasszisztens
  • Légzőszervi szakápoló
  • Mikrobiológiai szakasszisztens
  • Sürgősségi szakápoló
  • Szövettani szakasszisztens

24 hónapos képzési időre változnak:

  • Ápoló
  • Audiológiai asszisztens és hallásakusztikus
  • Ergoterapeuta
  • Fizioterápiás asszisztens
  • Fogászati asszisztens
  • Gyakorló klinikai laboratóriumi asszisztens
  • Gyakorló ápoló
  • Gyakorló mentőápoló
  • Gyógymasszőr
  • Gyógyszertári asszisztens
  • Kardiológiai és angiológiai asszisztens
  • Mentőápoló
  • Műtéti szakasszisztens
  • Perioperatív asszisztens
  • Pszichiátriai szakápoló és gyógyfoglalkoztató
  • Radiográfiai asszisztens

36 hónapos képzési időre változik:

  • Fogtechnikus (A képzést összevonják a Fogtechnikus gyakornokkal, így majd azzal egyben lehet elvégezni 3 év alatt. Aki rendelkezik Fogtechnikus gyakornok végzettséggel, annak 2 tanévet beszámítanak majd.)

GYERMEKGONDOZÓ KÉPZÉSEK:

Megszűnnek vagy más formában lesznek elérhetőek:

  • Gyermekotthoni asszisztens
  • Házi időszakos gyermekgondozó
  • Nevelőszülő (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)

24 hónapos képzési időre változnak:

  • Gyermek- és ifjúsági felügyelő
  • Kisgyermekgondozó, -nevelő

Marad, de Dajka néven szerepel az új rendszerben a jelenlegi Óvodai dajka képzés.

PEDAGÓGIAI KÉPZÉSEK:

Megszűnnek vagy más formában lesznek elérhetőek:

  • Családsegítő asszisztens
  • Fogyatékkal élők gondozója

24 hónapos képzési időre változnak:

  • Gyógypedagógiai segítő munkatárs
  • Pedagógiai és családsegítő munkatárs

SZOCIÁLIS KÉPZÉSEK:

Megszűnnek vagy más formában lesznek elérhetőek:

  • Demencia gondozó (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Foglalkozás-szervező
  • Gerontológiai gondozó
  • Pszichiátriai gondozó
  • Szenvedélybeteg-gondozó
  • Szociális asszisztens (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)

24 hónapos képzési időre változnak:

  • Mentálhigiénés asszisztens – az új megnevezése: Szociális és mentálhigiénés szakgondozó
  • Szociális gondozó és ápoló
  • Szociális szakgondozó – az új megnevezése: Szociális és rehabilitációs szakgondozó

SZÉPÉSZETI KÉPZÉSEK:

Megszűnnek vagy más formában lesznek elérhetőek:

  • Szépségtanácsadó (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)

24 hónapos képzési időre változik:

  • Kozmetikus – az új megnevezése: Kozmetikus technikus

PÉNZÜGYI, JOGI, KERESKEDELMI ÉS LOGISZTIKAI KÉPZÉSEK:

Megszűnnek vagy más formában lesznek elérhetőek:

  • Bérügyintéző
  • Élelmiszer- és vegyiáru eladó (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Ingatlanközvetítő (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Ingatlanvagyon-értékelő és -közvetítő
  • Közbeszerzési referens (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Kulturális rendezvényszervező (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Munkavédelmi technikus (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Raktárvezető
  • Rendezvényszervező
  • Társadalombiztosítási ügyintéző
  • Társasházkezelő (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • TB és Bérügyintéző (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Vállalkozási mérlegképes könyvelő (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Vámügyintéző (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)

24 hónapos képzési időre változnak:

  • Idegenvezető
  • Kereskedő – az új megnevezése: Kereskedő és webáruházi technikus
  • Logisztikai és szállítmányozási ügyintéző – az új megnevezése: Logisztikai technikus
  • Pénzügyi-számviteli ügyintéző

Marad a Raktáros képzés és a Boltvezető képzés, de ez utóbbi Bolti előkészítő megnevezéssel szerepel az új rendszerben.

Még van idő piacképes szakmát szerezni a jelenlegi rendszerben

Bár sok még a kérdőjel, az már biztos, hogy a felnőttoktatással foglalkozó cégek 2020. december 31-ig indíthatnak a régi OKJ szerinti, iskolarendszeren kívüli képzéseket. A kapcsolódó szakmai vizsgákat pedig 2022. december 31-ig kell lebonyolítani.

A Minisztériumi közleményben megerősítették azt, amiről Van idő sikerszakmát szerezni még az OKJ változás előtt című bejegyzésünkben írtunk: a korábban megszerzett szakmai végzettségek nem vesznek el, ugyanolyan teljes értékű szakmai bizonyítványnak számítanak a szakképzés változásai után is. Aki a következő egy éven belül belekezd, még az eddigi szabályozás szerint fogja végigjárni az oktatást, és a sikeres vizsga után megkapni a bizonyítványt.

A nappali és esti rendszerbe visszakerülő szakmai képzéseknél valószínűleg nehéz és hosszadalmas átállási időszak várható. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a szakképzések vonzerejét a nappali képzésekkel szemben éppen az adja, hogy a szakmák ellátásához szükséges tudás hatékonyan, belátható időn belül, a valóban hasznos tananyagra fókuszálva kerül átadásra.

A témában megszólaltatott szakértők szerint is érdemes tehát még most belevágni az induló képzésekbe, hiszen az aktuális OKJ-s képzések piacképesek és a külföldi munkavállaláshoz is könnyen használhatók.

Akiknek évrezredek óta hálásak vagyunk: a szépség alkotói

A Pannon Kincstár egy szakmai cikke a szépségről. Kozmetikus Technikus képzés visszanézhető órákkal és online jegyzetekkel. Évezredes szakma, töretlen siker. Egy hölgy arcának ápolása.

A szépségiparra bátran mondhatjuk, hogy szinte naponta érkeznek az újítások és az összes szegmense maximális fordulatszámon pörög. Kevés olyan szakmát ismerünk, amely az ókortól kezdve folyamatos népszerűségnek örvend, a külsőnk tökéletesítése viszont tényleg évezredek óta fókuszban van. Amennyire fontos volt mindig is, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben és jó benyomást tegyünk másokra, annyira fontosak azok az emberek, akik ebben segítenek nekünk.

Évezredes szakma – töretlen siker

Bár a szépségidál az emberiség történetében koronként és területenként is folyton változott, maga a szépsére törekvés végigkísérte az évezredeket. Elég, ha csak az ókori sírokban feltárt krémes, illóolajos, gyógynövényes tégelyekre, szelencékre gondolunk, vagy a fennmaradt írásokra az ősi kínai, indiai, egyiptomi szépségrituálékról. Kleopátra legendás fürdője például a mai napig marketingértékkel bír. Kevés olyan szakmát ismerünk, amely az ókortól kezdve folyamatos népszerűségnek örvend, a külsőnk tökéletesítése viszont évezredek óta fókuszban van. És még valami, ami nem változott: amennyire fontos volt mindig is, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben és jó benyomást tegyünk másokra, annyira fontosak azok az emberek, akik ebben segítenek nekünk.

Fizikailag és lelkileg is a vendégre hangolódunk

A kozmetikus szó eredete a görög kosmeo, amelynek jelentése: díszítek. A történelmi korok szépészeti szakemberei egyetértettek abban, hogy a szépség megteremtése egy alkotó-teremtő folyamat. „Ezen a pályán fontos a kézügyesség is, de ami a leginkább számít, hogy érezzük a másik ember lényét. Fizikailag és lelkileg is rá kell hangolódnunk, hogy segíteni tudjunk neki. Ehhez szükséges egyfajta alázat és szeretni kell az embereket” – mondja Martina Viktória kozmetikus, a Janssen Akadémia Kft. vezető oktatója. „Kell néhány év, amíg kialakul az a képesség, amelyben a kézügyesség, az empátia és a szaktudás egységként működik és így tudunk a vendéggel foglalkozni. Ebben pedig megéljük a teremtés és az alkotás élményét is.”

Solymár Csilla szakoktató, a Janssen Hungary Kft. ügyvezetője, sminkmesterként és kozmetikusként is a teljes odafigyelés fontosságát emeli ki:„Maximalisták vagyunk, de azt gondolom, ehhez a munkához nem is lehet máshogy hozzáállni, hiszen emberekkel foglalkozunk, akik megbíznak bennünk. A tanulóinknál abból látom, hogy valaki jó szakember lesz, ha nem elégszik meg a tessék-lássék munkával. Azt szoktam mondani, azok jöjjenek erre a pályára, akik a maximumra törekednek és örömmel segítenek. Ha egy csapatban ilyen szemlélet van, akkor élmény a munka. Nálunk pont ilyen szuper csapat működik.”

Komoly lehetőségek és távlatok

A tanulók között vannak, akik már gyerekként találkoztak a szakmával. Arcbőr problémák kezelésére vitték őket a szüleik, és már akkor nagyon megtetszett nekik a kozmetikusok munkája. Sokakat pedig már felnőttként, egy másik területen dolgozva szólít meg a hivatás. Így történt a Pannon Kincstár és a Janssen kozmetikai képzésének oktatóival is. „Egészen fiatal korom óta a fő gondolatom egy olyan hivatás volt, amivel segíthetek az embereknek” – meséli Solymár Csilla. „Aztán egyszercsak bejött az életembe egy lehetőség a sminkeléssel és megfogott ez a világ. A főiskola mellett elvégeztem a kozmetikus képzést és minél többet tanultam, minél többet dolgoztam benne, annál jobban megszeretettem. A Janssen kozmetikumokat körülbelül 18 évvel ezelőtt ismertem meg és ezzel a termékcsaláddal még komolyabb lehetőségek és még nagyobb távlatok nyíltak az életemben.”

„Én eredetileg más szakmát tanultam és több területen is kipróbáltam magam” – osztja meg velünk Martina Viktória is a saját történetét. „Érdekes, hogy a kézügyesség, a szépérzék és az empátiás készség minden területen fontos volt, és egyaránt segítette a munkámat. 25 éves koromra érett meg bennem a gondolat, ami erre a pályára hozott. A gondolatot tett követte és rögtön jelentkeztem egy kozmetikus iskolába. Immár 18 éve dolgozom ebben a szakmában, amely nemcsak a munkám, hanem a hivatásom is egyben.”

Amikor az élet, a munka és a hobbi összeforr

A képzésen, amíg oktatóként a szakmai tudást adják át, ugyanazt a szenvedélyt élik meg, mint amikor a vendégeik kezelését végzik, és ez érezhető abból is, ahogy mindenrről mesélnek. „Olyan eljárásokat, módszereket tanultam meg, amelyekről bátran mondhatom, hogy világszínvonalúak” – mondja lelkesen Solymár Csilla. „A Janssen termékeivel és ezekkel a technikákkal sokkal rövidebb idő alatt tudunk eredményeket elérni például egy speciális akné, vagy szeborreás és különösen érzkeny bőrök kezelésében is. Egy ránc kezelése pedig már nem is kérdés. Sok olyan módszerrel dolgozunk, amelyek eltérnek a hagyományos irányoktól és nagyon hatékony megoldásokat kínálnak. Ezeket adjuk át a tanulóinknak is a továbbképzéseinken, az oktatás során. Ezt a munkát tekintem a hivatásomnak és egyben a szenvedélyemnek.”

„Tanulóink az első pillanattól kezdve egymáson dolgoznak egy kozmetikus mester felügyelete mellett, aki a kötelező gyakorlaton túl  igyekszik átadni tapasztalatait is” – teszi hozzá Martina Viktória.„Nálunk a legnagyobb hangsúly az alap képzésen van, mert szeretnénk, hogy tanulónk jól diagnosztizáljanak és pontosan értsék, hogyan működik a bőr. A Janssen termékeivel célzottan és hatékonyan folyik a tanítás és a tanulás, mivel minden bőrproblémára tudunk megoldást mutatni nekik. Nagyon fontos, hogy kozmetikusként valóban segíteni akarjanak a vendégeknek, nemcsak felületes trendi szolgáltatásokat végezni. Ezzel a szemlélettel igyekszünk a legjobb szakembereket nevelni a tanítványainkból.”

Új megoldások az örök bókokért

A szépség dicsőítésére régen költemények születtek, ma sokszor lájkokban mérjük, de a legjobb most is a személyes elismerés. A kapott bókokról ugyanolyan boldogan számoltak be a régi idők hölgyei, mint ahogy mi is elújságoljuk a kozmetikusunknak, hányan dícsértek meg minket a kezelés után.

„Kozmetikusként számomra az az elismerés a szakmánkban, ha a vendégeink elégedetten távoznak és visszajárnak hozzánk. Oktatóként pedig az a legnagyobb élmény, amikor a tanulóink, kollégáink jönnek vissza, hogy elmeséljék a sikereiket” – mondja Solymár Csilla. Martina Viktória pedig így foglalja össze oktatói tapasztalataikat: „A tanítványaink közül sokan indítanak saját vállalkozást. Visszajönnek a ráépülő képzéseinkre és rendszeresen tanulnak. A kozmetikai iparban folyamatos az innováció és nekünk lépést kell tartani az újabb igényekkel. Akiben megvan ez az elhivatottság, abból előbb válik sikeres vállalkozó. Kozmetikus mesterként az egyik legfontosabb feladatom, hogy a szakma szeretetét átadjam a tanulóinknak, hogy a sok buktató és kihívás ellenére örömmel és tettrekészen hagyják el az iskolát és sikeresen helytálljanak a való életben. Nekem az jelenti a boldogságot, amikor pár hónap után örömmel mesélnek szakmai és anyagi sikereikről.”