A jó gyógymasszőrt mindig megtalálja a vendégköre

Két győgymasszőr, akik masszírozzák vendégeiket. Pannon Kincstár

A gyógymasszőrök mindennapjai a segítségnyújtás, a testi-lelki megújulást szolgáló kezelések körül zajlanak. Egy minőségi szint fölött, amikor a szolgáltatás színvonala adott, amikor már nem jó vagy rossz szakemberről beszélünk, akkor jön a képbe a hozzáadott érték. Így van ez a gyógymasszázs esetében is, ahol a kezelés fizikai megéléséből és a masszőr személyiségéből összeadódó csomagot mérlegeljük. Végül az így kialakult személyes szimpátia dönti el, hogy kihez tér vissza a vendég.

A masszázstól gyógyulást és lelki töltődést is várunk

Mindannyian jártunk már úgy, hogy egy otthoni nagytakarítás végén, kertrendezés közben, vagy akár a munkahelyen pár órányi monitorba feledkezés után egyszer csak azt éreztük, mozdulni sem bírunk többet. Felegyenesedni sem tudtunk, a hátunk olyanná vált, mint egy betontömb, a derekunk nem hajlott, a nyakunk bemerevedett, mi pedig segítségért kiabáltunk, hogy az elérhető családtagok vagy munkatársak közül valaki gyorsan nyomkodja meg. A házi gyorssegéllyel persze többnyire úgy járunk, hogy ha abban a pillanatban jól is esik, mégsem olyan, ráadásul gyorsan letudják, így végül mindig oda lyukadunk ki, hogy egy rendes masszőrre lenne szükség. Aki nem hagyja abba öt perc után, aki egyből megtalálja azt a pontot, és azt is tudja, hogyan nyúljon hozzá, hogy félóra múlva ne fájjon ugyanúgy. Plusz még meg is hallgat minket, amíg elpanaszoljuk, mi minden okozta a fájdalmat – a fizikai tennivalóktól kezdve, ülve töltött munkanapokon át egészen a napi stresszig.

Fontos, hogy kinek a kezére bízzuk magunkat

Amikor masszőrhöz fordulunk, a fizikai fájdalmak elmulasztása mellett egyben a lelki tényezőt is keressük. A masszázságyon fekve akkor tudunk kikapcsolni és ellazulni, ha képesek vagyunk átadni a kontrollt. Ezért nem mindegy, milyen közeget teremt, akinek a kezeire bízzuk magunkat.

„A terhelést bírni kell és ehhez mindenképpen szükséges egyfajta fizikum – mondja Niedermüller Péter gyógymasszőr, a Pannon Kincstár oktatója -, de épp ilyen fontos a kellő empátia és az értő hallgatás, hogy ne elsősorban tanácsokat osztogassunk a páciensnek, hanem figyeljünk rá, amikor megosztja velünk a problémáit, gondolatait.”

Gyógymasszőrnek, illetve sportmasszőrnek lenni népszerű és elismert szakmát jelent, keresett tudást, amely sok elméleti és gyakorlati ismeretet igényel – vagyis kellenek hozzá a biztos alapok.

Minden szakember a saját palettáját állítja össze

Aki kedvtelésből és örömmel masszírozza a családtagjait, szívesen tanul el mozdulatokat praktizáló masszőröktől, megvan benne a lelkesedés és türelem, hogy akár egy otthoni filmnézés közben hosszabb ideig masszírozzon másokat, előbb-utóbb felmerül benne az ötlet, hogy ezt akár hivatásként is végezhetné.

„A Pannon Kincstár OKJ képzésére érkező tanulók háttere és képzettsége széles spektrumot ölel fel.” – mondja Dudinszkyné Szecsei Judit, a BVHSZC Semmelweis Ignác Szakképző Iskola szakmai igazhatóhelyettese, a Pannon Kincstár oktatója. „A megtanult gyógymasszőri technikákkal aztán kiegészíthetnek orvosi terápiákat, alternatív gyógyászati kezeléseket is. Sokféle irányban el tudnak helyezkedni: rendelőkben, wellness központokban, vagy építhetnek saját vendégkört, önálló vállalkozásban. A rekreáció, a felfrissülés érdekében végezhető kezelések tárháza hatalmas. Mindenkinek magának kell megtalálnia, melyik irány áll hozzá a legközelebb.”

A kezelések típusa tovább szélesíti a látókört, hiszen a betegségspecifikus gyógymasszázsok, reflexzóna-, nyirok-, fizikai közérzetjavító és frissítő masszázsok mellett aromaterápiás, balneo- és hidroterápiás, gyógynövényes, szénsavas, iszapos, hőlég- és gőzkamrás, súlyfürdős kezeléseket is végezhet. Számtalan gyógyászati és wellness szolgáltatás közül választhatja ki azokat az irányokat, amelyekkel a saját tevékenységi körét bővíteni tudja.

Ismerni kell a kapcsolódó szakemberek munkáját is

A pálya tehát változatos irányokat kínál, mindenki megtalálhatja azt a közeget, amelyet a leginkább a sajátjának érez. Ezzel együtt a működés jellegére is sokféle lehetőség nyílik – akár egyéni vállalkozóként, saját praxissal, akár alkalmazottként egészségügyi intézményben, vagy egy gyógycentrum együttműködő partnereként dolgozna a pályán. Aki biztosabb háttérnek érzi, ha egy intézmény keretei között végzi a munkáját, a szakorvos felügyelete mellett, a diagnózis alapján, az ő utasításait követve közreműködhet a páciensek gyógyulásában. Csapatban dolgozva támogatja majd az orvos munkáját, együttműködik a gyógytornásszal és a fizioterápiás szakasszisztenssel.

A gyógymasszőrnek a majdani terápiás vagy rehabilitációs team tagjaként azonban tisztában kell lennie a többiek munkájának a lehetőségeivel is, hiszen a teljes gyógyuláshoz az összehangolt, közös munka vezet. Ez pedig komplex tudást igényel.

„Gyógytornászként nagyon fontosnak tartom kiemelni azokat terápiás módszereket, ahol a gyógymasszőrök és a gyógytornászok munkája összeér és együtt, közösen meghatározott terápiás célok érdekében dolgozunk. A siker legtöbbször egy csapat közös eredménye és ez nagyon jó, építő élmény, összekovácsolja a szakembereket.” – mondja Horváth Zsófia Katalin MSc, gyógytornász-fizioterapeuta, a Pannon Kincstár oktatója, aki főállásban 25 éve mozgásszervi rehabilitációs osztályon dolgozik.

Az intenzív képzés teljes tananyagára szükség lesz a mindennapokban

Akár saját vállalkozásban, akár egy egészségügyi intézmény vagy wellness központ munkatársaként dolgoznak, a gyógymasszőrök és sportmasszőrök számára a legfontosabb eredmény a gyógyulási folyamat végigkísérése és az állapotjavulás megtapasztalása.

A szakma elsajátításához a fogásokon, módszereken túl kiterjedt és sokrétű ismeretanyagra van szükség. Ezek adják azt a biztos alapot, amelyre a későbbiekben építkezni tudunk.

Az OKJ képzés előfeltétele az érettségi bizonyítvány, emellett a jelentkezéshez szükséges a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely által kiállított egészségügyi alkalmassági igazolás is. Népszerű tanfolyamról lévén szó, folyamatosan indulnak csoportok a Pannon Kincstárnál, Budapesten. Az alapozó tananyag magas szintű, és a mindennapi munkájuk során nagy hasznát veszik majd a végzett gyógymasszőrök.

Aki tudja az alapokat, megbirkózik az új helyzetekkel

„Az anatómiával, fizikai felépítéssel tökéletesen tisztában kell lennünk. Ismernünk kell az eszközöket, anyagokat és tudnunk kell használni ezeket, hiszen csak így tudunk az orvosi utasításokat követő, megfelelő kezelést nyújtani” – mondja Niedermüller Péter. „Már a képzés során sem csupán a mozgásszervi jelenségekkel foglalkozunk. A fókusz sokkal nagyobb. A szakma folyamatosan fejlődik, új módszerek, új irányok, új anyagok lépnek be. Az innovációkkal lépést tartani munka mellett persze nehezebb és sok egyéni felkészülést igényel. Azonban aki megfelelően elsajátította az alapokat, az új helyzetekkel is könnyebben megbirkózik.”

A tanfolyam résztvevői megtanulják a gyógymasszázs, a svédmasszázs, a frissítő masszázs alapfogásait, az aromaterápiás masszázst. A teljes test és az egyes testtájak masszírozásában a különleges masszázsfajták alkalmazását, nyirokmasszázst, passzív kimozgatást és reflexzóna masszázst.

A svéd- és gyógymasszázs alapok és simítás elsajátítása a képzési napokon, Budapesten történik, mivel az iskola rendelkezik saját masszázságyakkal és a masszázshoz szükséges kiegészítőkkel is. Gyakorlati helyhez a Pannon Kincstár kiterjedt kapcsolatrendszerén keresztül az ország majdnem minden pontján tudnak segítséget nyújtani.

Cél, hogy a tanulók rendszerben lássák a segítő módszereket

Bármilyen területet választanak, bármerre mennek majd tovább a végzett szakemberek, az alapozó tárgyakra mindenhol szükség lesz. A Panon Kincstár intenzív képzésén végzett tanulók képesek lesznek állapotfelmérést végezni és a szakorvos iránymutatása alapján az elméleti képzés során elsajátított reumatológiai, ortopédiai, traumatológiai betegségeket kezelni. Aki később egészségügyi intézményben helyezkedik el, csapatban dolgozva támogatja majd az orvos munkáját, együttműködik a többi szakemberrel a páciensek gyógyulása, rehabilitációja és pihenése érdekében.

„Azért is fontos, hogy már a képzésben ennyiféle kapcsolódó területet megismertessünk a tanulókkal, mert a munkánk során sem csupán a masszázsra koncentrálunk. Nagy hangsúlyt fektetek azokra az irányokra, amelyek az egészséges életmód támogatásához elengedhetetlenek, mint például az ergonómia szempontjai. A célom az, hogy rendszerben lássák mindazt, amivel majd a pácienseiket segíteni tudják” – mondja Niedermüller Péter.

Tudni kell, hogy egy terápia mikor nem alkalmazható

„A fizioterápia szintén nagy jelentőséggel bír a képzésben, mert a tantárgy keretében összekapcsolódik a társszakmákra vonatkozó tudás a szakmai elvekkel és a terápiás módszerekkel” – emeli ki Horváth Zsófia Katalin. „A betegek kezelése sokrétű tudást igényel, és a gyógymasszőröknek a terápiás vagy rehabilitációs team tagjaként tisztában kell lenniük a többiek munkájának a lehetőségeivel is. Nagyon fontos, hogy ismerjék az egyes módszerek jellemzőit, felhasználásuk lehetőségeit, a specifikus és a tüneti kezeléseket. A tisztán fizikai energia hatásait felhasználó elektroterápia, fototerápia, hidroterápia, termoterápia és mechanoterápia mellett ezért tanulják a balneoterápiát, azaz a gyógyfürdőkezeléseket, valamint az inhalációt és a klímaterápiát is. Szintén nélkülözhetetlen, hogy a leendő gyógymasszőrök részletes tudással rendelkezzenek arról, melyek azok a kórképek és állapotok, amelyeknél tilos bizonyos terápiák alkalmazása.”

Az igazi motiváció a fejlődés megélése

A testi megújuláshoz hozzátartozik a lelki felfrissülés, töltődés is. Mint minden más szakmában, ahol emberekkel foglalkoznak, ahol betegek gyógyulásáért dolgoznak, a gyógymasszőrök és sportmasszőrök kompetenciái között is alapvető a humánus bánásmód, az empátia és a türelem. Egy jó szakember számára mindig a kliens az első, és ha éppen arra van szükség, a fizikai kezelés mellett abban is segít, hogy a páciens kibeszélje magából a problémáit, nehézségeit.

Dudinszkyné Szecsei Judit így fogalmaz: „Meg kell tanulni a háttérbe húzódni, hiszen a kliens az első. Ami természetesen nem azt jelenti, hogy a saját személyiségünket teljesen szorítsuk háttérbe. Hanem azt, hogy igazodjunk a páciens tempójához, tartsuk tiszteletben az igényeit, figyeljünk rá és adjunk teret neki, amikor mesélni, megosztani vágyik az őt foglalkoztató dolgokat. A folyamat sosem egy kezelésből áll. Azzal biztatom a tanulókat a képzés során, hogy amikor majd alkalomról alkalomra megélik a fejlődést, a fizikális és pszichés állapot javulását, és fogadják a gyógyuló kliensek hálás szavait, az olyan motivációt ad, amiért bőven megéri a sok este és hétvége, amit a felkészülésre fordítottak.”

Minden jó szakembert megtalálja a vendégköre

Aki már elindult egy úton, valószínűleg újabb elemekkel fogja tarkítani a saját palettáját. Ahogy Niedermüller Péter fogalmaz: „Mivel mindig ott kell lennünk elméletben is, folyamatos a tanulás a pályánkon. Az életkor nem számít. Ha valaki pályamódosítóként kezdi el a képzést, akkor sincs lemaradva, hiszen az is a vendég egyéni preferenciája, hogy fiatalabb vagy idősebb masszőrhöz jár szívesen. Korban, nemben nincs különbség – minden jó szakemberre szükség van.”

„Mivel most is pedagógusként dolgozom, és az iskoláim nagy részét magam is munka mellett végeztem, ezért őszinte empátiát érzek a tanulóim felé, és ezt el is mondom nekik mindig. Tudom, hogy nem könnyű egy ledolgozott hét után, szombaton beülni az iskolapadba” – osztja meg saját tapasztalatait Dudinszkyné Szecsei Judit. „Mindemellett persze azt is elmondom, hogy nagyon sok múlik azon, képesek lesznek-e átlendülni a nehézségen és önállóan tanulni. Amit tanácsolhatok, hogy azok válasszák ezt az irányt, akiket valóban érdekel, akik le tudják győzni a saját gátjaikat és örömöt jelent számukra, amit csinálnak.”

A tudáscsomagból válogatva áll össze a megfelelő kezelés

Az önképzés a későbbiekben is fontos lesz, hiszen olyan szakterületről van szó, ahol mindig nyílnak új lehetőségek. A szakma a tudománnyal együtt folyamatosan fejlődik és mindig érdemes tájékozódni, bővíteni a megszerzett tudást.

„Azért is szeretek a felnőttoktatásban dolgozni – mondja Niedermüller Péter – mert a hallgatóimnak már kellő rálátásuk van a világra és tudják, mit szeretnének tanulni. Én pedig arra próbálom sarkallni őket, hogy gondolkozzanak. Minden ismeretet és gyakorlatot gyúrjanak egybe és ebből a tudáscsomagból válogatva rakják össze a páciensre szabott kezelés kombinációját.”

A legjobb ajánlólevél az elégedett páciens

Aki a saját vállalkozás mellett dönt – ahogy más szakmákban is -, érdemes előre bekalkulálnia a vendégkör kiépítésének hosszabb időtartamát. A jól végzett munka hírét a szájhagyomány viszi. Az elégedett vendég a legbiztosabb reklám, hiszen annál jobb ajánlólevél nem is lehetne, mint a fájdalmától megszabadított páciens. Az évek alatt elmélyülnek, barátivá válnak kapcsolatok a törzsvendégkörrel. Niedermüller Pétert is gyakran megkeresik sportoló vendégei, hogy azt a sikert, amelyhez a gyógyító masszázs révén ő is hozzájárult, megosszák vele. Előfordult, hogy az éremátadásról vittek neki képet, kifejezve a hálájukat a szakértő segítségért. Ahogy ő látja a pályája lényegét: „Szeretni kell az embereket és vágyni arra, hogy segítsünk nekik. Az ő elégedettségük adja a munkánk szépségét.”

A gyógyszerkiadó szakasszisztens sokat tehet azért, hogy „egészség legyen!”

Gyógyszertári szakasszisztensek dolgoznak együtt a gyógyszertárban. Pannon Kincstár

Csak egészség legyen! – ez a mondás talán az idei évben nyert igazi értelmet minannyiunk számára. Az egészségünk értékével együtt olyan szakmák kerültek most fókuszba, mint a gyógyszertári asszisztens, gyógyszerkiadó szakasszisztens. A szorgalmas tanulókra a munkáltatók már a gyakorlati idő alatt igyekeznek gyorsan lecsapni. Ráadásul a gyógyszertárakon kívül a gyártással foglalkozó cégek, laboratóriumok is szívesen fogadják őket. Szakmáról és lehetőségekről a Pannon Kincstár oktatói és egykori tanulója számoltak be nekünk.

A végzett gyógyszerkiadó szakasszisztens gyógyszerész mellett, de önállóan látja el a vényköteles és a vény nélküli gyógyszerek, gyógynövények, és egyéb, gyógyszertárban forgalmazott termékek kiadását, valamint az ehhez kapcsolódó betegtájékoztatást, tanácsadást. Egy szakasszisztensként munkába álló szakember mögött már több évnyi felkészülés, tanulás áll. Az ismeretek bővülésével együtt jár az egyre nagyobb önállóság, ezért vehet részt az expediálásban és közvetlen kapcsolatba léphet a betegekkel.

Tudni kell, hogy a türelmetlenség nem az ott dolgozónak szól

Bár a gyógyszertárban sokféle terméket vehetünk, és van, hogy csak egy kozmetikumért, teáért szaladunk be, a látogatások zömében mégis valamilyen gyógyszerért állunk sorban. Akár saját magunknak, akár egy családtagunknak vásárolunk, éppen egy betegséget igyekszünk legyőzni. Bosszanthat a sor, a többi vásárló ezer kérdése, a betegséggel szembeni kiszolgáltatottság, a rossz közérzet. Ha várni kell, idegesek leszünk. Vinnénk haza minél előbb a gyógyulást, gyógyítást. Sietnénk, hogy otthon végre pihenhessünk. Így aztán amikor sorra kerülünk, jólesik a kedves hang, a segítő szándék, a megnyugtató válaszok és a jól érthető tanács.

A minket kiszolgáló szakasszisztensnek nem kis feladat megőrizni a kedvességét, megértő hangját és válaszolni a kérdésekre, tanácsot adni, nyugalmat sugározni. Miközben arra is figyel, hogy mi az igényeiknek megfelelő készítménnyel távozzunk, minden szükséges utasítással és tájékoztatással ellátva.

Az empátia, a türelem, a nyitottság mellett a szakmában dolgozók általában a kommunikációs képességet emelik ki fontos tulajdonságként. Sárközi-Németh Nikolett gyógyszerkiadó szakasszisztens, a Pannon Kincstár egykori tanulója ezt javasolja a leendő szakembereknek: „Tudni kell kezelni, ha valaki türelmetlen, vagy ingerült, hiszen nincs jól, sietne haza és abban az állapotban a másodpercek is számítanak. Ilyenkor magunkban kell tisztázni, hogy bármit mondanak, az nem a személyünknek szól. Sokat segít ebben, hogy mindennap jön olyan valaki, aki feltölt a kedvességével. Aki elmeséli, hogy használt a tanács és ilyenkor együtt örülünk. Ezért is tartom nagyon fontosnak a kommunikációs készséget. A betegek mindenféle korosztályból, nagyon különböző háttérrel érkeznek és nekünk mindenkivel meg kell találni a megfelelő hangot. Én nagyon szeretem, hogy emberekkel foglalkozhatok és segíteni tudok nekik. Visszajáró betegeim vannak. Sokak problémáit oldottuk meg. Volt olyan is, akinek az évek óta fennálló betegségére sikerült megoldást találni. Ezt el sem tudom mondani, mennyire jó érzés. Rengeteg hálát és köszönetet kapunk.”

„Bekerülünk a hozzánk járó kör életébe”

A gyógyszerkiadó munkatársak tehát nem csupán a gyógyszerekkel foglalkoznak, hanem az emberekkel is. Ez adja számukra a szakma egyik fő szépségét és egyben kihívást is jelent a mindennapi munkavégzés során.

„A türelem és az empátia alapvető ahhoz, hogy beteg emberekkel kommunikáljunk. Az intelligencia és a kellő szakismeret is minden bizonnyal ott van már az eszköztárban, hiszen egy szakasszisztens mögött évek hosszú tanulása áll. Ezen kívül a precizitás, a pontosság is fontos kritérium, mert egy kicsi hiba is okozhat súlyos problémát” – mondja Dr. Mátyássi Marcell gyógyszerész, oktató.

Tóth Jánosné Vera néni, a gyógyszertechnológia és általános labor gyakorlatok szakoktatója kiemeli: „A szakasszisztensnek már tudnia kell, hogyan adjon megfelelő tájékoztatást. Fontos, hogy nem csupán a terápiában, hanem már a megelőzésben is tud segíteni, ezért nagyon képben kell lennie a gyógyszerek felhasználásával, a gyógynövényekkel, az étrendkiegészítőkkel, gyógyászati segédeszközökkel – minden termékkel, amit a gyógyszertár kínál.” A szakmai tudáson túl pedig – ahogy Vera néni fogalmaz – „bírni kell a betegek kérdéseit; bizalmat sugározni a fellépésünkkel, a bennünk lévő segítő szándékkal.”

A segítő hozzáállás ritkán marad viszonzás nélkül. „A visszatérő, hálás beteg a legjobb érzés, amit a munkánk eredményeként kapunk.” – mondja Dr. Tófeji Mária szakoktató, a budapesti Eötvös Patika beosztott gyógyszerésze – „Lelkesen mesélnek nekünk, újabb tanácsot kérnek, majd újra beszámolnak a tapasztalataikról. Bekerülünk a hozzánk járó kör életébe, megosztják velünk a számukra fontos dolgokat. Sokan annyira családtagnak tekintenek minket, hogy hálából néha még házi sütit is kapunk.”

A képzés belépő egy jól tervezhető pályához

A képzés iránt egyre növekszik az érdeklődés. A biztos karriert ígérő, tervezhető pálya, a tiszta környezet és a sokféle termékkel dolgozó, érdekes világ vonzó közeg a pályaválasztók, pályamódosítók számára. Gyógyszerkiadó szakasszisztensekből még mindig hiány van a pályán. A felkészült és elhivatott szakembereket mindenhol szívesen fogadják és hosszú távon megbecsülik.

Budapesten, a Pannon Kincstárban a keresletre válaszolva folyamatosan indulnak képzések. A jelentkezéshez érettségi bizonyítvány, 54 OKJ Gyógyszertári asszisztens szakképesítés és 2 év gyógyszertári asszisztensi gyakorlat szükséges, valamint csatolni kell a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely által kiállított egészségügyi alkalmassági igazolást.

A tanfolyamok szervezésében az iskola felkészült a vírushelyzet változásaira, 2020 első félévében már digitálisan zajlottak a képzések. Ha gyakorlati hely kereséséhez kér valaki segítséget, a Pannon Kincstár ebben is tud megoldást ajánlani.

A folyamatos tájékozódás is beépül a szakmai munkába

Ha a gyógyszerkiadást céloztuk be szakmai irányként, mindennapi helytállásra kell felkészülnünk. „A szakasszisztenseknek nagyon alapos felkészítést adunk a gyógyszertant illetően – hangsúlyozza Tóth Jánosné Vera néni -, és hogy a betegekkel egy kedves, empatikus személyiség találkozzon.”

„A gyógyszertant olyan mélységben tanítjuk, hogy a vizsgázott tanuló kész legyen az önálló expediálásra, vagyis azonnal használható tudást szerezzen” – mondja  Dr. Tófeji Mária. „Ezt a gyakorlati tudást többféle módon támogatjuk. Folyamatosan frissítem például az anyagaimat, hogy azok a gyógyszernevek szerepeljenek benne, amelyekkel aktuálisan találkozhatunk a patikákban. Ezzel együtt a korábbi neveket is megtanítom, hogy a tanulóim képben legyenek, amikor a betegek olyan régről ismert gyógyszereket keresnek, amelyek azóta már módosult formában, más megnevezéssel kaphatók.”

A szakasszisztensek a betegek közvetlen kiszolgálása révén már nagyobb részt vesznek ki a gyógyszerészi gondozásból, közreműködnek a beteg gyógyulásában. Vény nélkül kapható és vényköteles gyógyszerek expediálását is végezhetik, ennek a felelősségét kell megalapozni a magabiztos gyógyszertani ismeretekkel. Dr. Mátyássi Marcell gyógyszerész, oktató így foglalja össze az elvárt tudnivalókat: „Fontos, hogy a munkatárs tisztában legyen az egyes termékek hatásával, a lehetséges mellékhatásokkal; figyelnie kell arra, hogy milyen más gyógyszerrel nem lehet együtt szedni, illetve, hogy mi az ajánlott adagolás. Ezeket az információkat osztja majd meg a betegekkel. Ezért alapvető, hogy képes legyen megfelelően kommunikálni és azt az empátiát nyújtani, amelyből a hozzá forduló beteg érzi, hogy valóban érdeklődnek iránta és fontos a problémája.”

Ahhoz, hogy az önfejlesztés mindennapi gyakorlattá váljon, a képzés használható kiindulópontokat ad. „A praktikus tudás naprakészen tartásához az órákon ajánlok interneten elérhető információforrásokat, hasznos honlapokat. Ha ez a fajta tájékozódás már a képzésen beépül a rendszeres készülésbe, a szakmai munkában is magától értetődő lesz.” – mondja Dr. Tófeji Mária.

A heti munka után, szombaton is tud pörögni a tanulás

Az egykori tanulók később is szívesen konzultálnak az oktatóikkal és megerősítik, hogy a felkészítés hasznos útravalót adott a szakmai munkájukhoz.  „Én nem sokat gondolkodtam, egyből belevágtam a képzésbe és nagyon jó tapasztalatokat hozok. Tényleg azt a tananyagot és olyan mélységben kaptuk, ahogy szükségünk van rá, és ahogy azóta is használom. Nekem ezért soha nem is volt unalmas. A tanáraink a Pannon Kincstárban, amellett, hogy a szakmai alapokat átadták, még arra is figyeltek, hogy éppen aznap mennyire vagyunk fáradtak, milyen a csapat energiaszintje. És mindig tudtak hozzá alkalmazkodni. Tudták, hogyan tegyék érdekessé számunkra, pedig szombati napokon nem könnyű felpörgetni az embereket a heti munka után. Ami nekem nagyon fontos szempont volt, hogy nem tanultunk semmi feleslegeset, és én mindennek hasznát is vettem a munkámban” – osztja meg a korábban, tanulóként tapasztaltakat Sárközi-Németh Nikolett.

A piac által elvárt tudásnak része a gazdálkodás és a digitális technika is

Ahogy a gyógyszerek, úgy a gyógyszerészi ellátás módszerei is fejlődnek és ez a képzésben is megjelenik. A piacon szükséges komplex tudás megalapozásában a gyógyszertan mellett a gazdálkodási oldal is szerepet kap. Dr. Mátyássi Marcell oktatóként és aktív szakemberként is nagy hangsúlyt helyez a gyakorlatiasságot támogató területekre: „A technológia és ügyvitel egyaránt fontos részei a szakasszisztensi felkészülésnek. A naprakész expediáláshoz gyakran kell utánajárni adatoknak, információknak. Emellett lépést kell tartani a szoftverek újabb verzióival, hiszen a gyógyszertárakban is utat tör a digitalizáció, és a teljeskörű, gyors ügyintézéshez hozzátartozik a számítógépes nyilvántartások, támogató rendszerek kezelése.”

Kétségkívül nagy előnye a szakterületnek, hogy biztos jövő látszik a horizonton. Aki több évnyi tanulás után eldöntötte, hogy a pályán marad, még azon belül is több irányban kipróbálhatja magát. „A lehetőségek adottak, sokszínű a rendszer, többféle vonalon lehet mozogni: van, aki inkább a dermokozmetikumokkal szeretne foglalkozni; van, aki a gyógyszergyártás felé mozdul el; és persze sokan vannak, akik legszívesebben a betegek ellátására koncentrálnak, és a gyógyítói vonalon maradva fejlődnének tovább.” – mondja Dr. Mátyássi Marcell.

Bármelyik irányt választják, lépést fognak tartani a fejlődéssel, hiszen a gyógyszerek, gyógyhatású készítmények, gyógyászati eszközök piacán folyamatos az innováció. A szakterület támogatásához egymás után születnek az informatikai megoldások. Az olyan technikai újdonságok, mint például az e-vény, sorra épülnek be a gyógyszertárak életébe.

A végzettség sokféle irányban nyithat ajtót

A szakmában aktívan dolgozók gyakran mondják, hogy aki elindul ezen a pályán és komolyan is veszi, biztos úton haladhat a céljai felé. A végzett asszisztensek sokszor már a gyakorlati idő alatt megállapodnak a vizsgák utáni elhelyezkedésről. „Ez a papír nagyon sokfelé nyit ajtót” – erősíti meg Sárközi-Németh Nikolett. „Én azt látom, hogy minden gyógyszertárvezető igyekszik megfogni a jó munkerőt és ha egy gyakornokon látják a szorgalmat, a tanulni vágyást, és azt, hogy jól kommunikál másokkal, egész biztosan azon lesznek, hogy ott tartsák a csapatban. Ha pedig valaki mégis más közegben képzeli el a jövőjét, egy sor lehetőség közül válogathat. Sokan helyezkednek el gyógyszergyártó cégeknél, üzemekben, laboratóriumokban. Felsőfokú végzettséggel dolgozhatnak akár patikalátogatóként is, de az is gyakori, amikor valakit a képzés során annyira megfog a szakterület, hogy egyből továbbmegy a gyógyszerészi tanulmányok felé.”

Dr. Mátyássi Marcell ezekkel a kilátásokkal bíztatja a pályára lépésen gondolkodó fiatalokat: „Meg kell hozni az elhatározást, és akkor már szépen mennek egymás után a lépések. Sokrétű a gyógyszerészet, sok irányban lehet vele fejlődni. Nagy előny, hogy a szakmán belül mozogva lehet kísérletezni, melyik terület a leginkább testhezálló. Piac és kereslet van. Akár már a képzés ideje alatt lehet munkát vállalni és olyan feladatokba bekapcsolódni, amellyel a szaktudás, a gyakorlati tapasztalat bővíthető. Kitartó tanulással hamar lehet érvényesülni és biztos, megbecsült munkával karriert építeni.”

Ha az elkötelezettség megvan, munka is mindig lesz

Ahhoz tehát, hogy ezt a bizonyos ajtót kinyissuk, az első lépés lehet az asszisztensi, majd a ráépülő szakasszisztensi képzés elvégzése.

Tóth Jánosné Vera néni így látja a jó szakember legfontosabb feladatait: „Olyan kapcsolatra kell törekednie minden beteggel, hogy legközelebb is bizalommal forduljanak hozzá, ő pedig megfelelő tanácsot adjon. A beteg oda tér vissza, ahol törődést és segítséget kapott.”

Mindezek mellé a kulturált megjelenés is természetes elvárás, hiszen mindannyian erre számítunk, amikor páciensként egy gyógyszertárba lépünk. „A gyógyszertár helyiségével, a renddel, az átláthatósággal, és ugyanúgy a mi saját személyiségünkkel is a tisztaságot, a megbízhatóságot közvetítjük. Azt gondolom, ha megvan bennünk a kellő szakmai elkötelezettség, nem kell tartanunk attól, hogy nem lesz munkánk” – mondja Sárközi-Németh Nikolett. „Ráadásul egy jó csapatban rugalmasan meg lehet oldani a beosztást is, hiszen segítünk egymásnak. Kisgyerek is mellett is ideális lehet, ha valaki például csak hat órát tud vállalni. Sokféle konstrukcióban lehet együtt gondolkodni és minden megoldható. Elsősorban annak ajánlom ezt a pályát, aki nyitott az emberek felé, örömmel segít nekik és akit érdekelnek a különböző gyógyszertári készítmények, termékek. Aki maga is szívesen készít ilyeneket, tudva azt, hogy ezzel gyógyulást hozhat másoknak.

Dr. Mátyássi Marcell

Gyógyszerész, egyéni vállalkozó

 

Dr. Tófeji Mária

beosztott gyógyszerész, Eötvös Patika Budapest

A fogászati asszisztens munkájában a digitalizáció új irányokat hoz, de a segítségnyújtás örök

Szőke fogászati asszisztens hölgy áll kék mappával a kezében. Pannon Kincstár

A fogászati ellátásban használt eszközök és eljárások az utóbbi pár évben akkora fejlődést produkáltak, mint korábban hosszú évtizedek alatt. A diagnosztika, a kezelés és a megelőzés területén is folyamatos az innováció. Az új megoldások egyre hatékonyabb segítséget nyújtanak a fogproblémákkal küzdőknek és nagyban megkönnyítik a szakmában dolgozók munkáját. Ezzel együtt a digitális jövőben is szükségünk lesz az emberi tényezőre, és az asszisztensek kétirányú munkájára.

Egy szakma megfelelő múlttal, vonzó jelennel és bíztató jövővel

A Pannon Kincstár fogászati asszisztens képzésére sokan jönnek útkeresőként, azzal az elsődleges szándékkal, hogy az egészségügyben, segítő munkakörben dolgozzanak. Ők jellemzően páciensként szereztek benyomásokat a fogászat területéről és meglátták benne a saját lehetőségüket. Mások egészen határozott elképzelésekkel érkeznek és biztosan tudják, miért ezt a hivatást választják.

A fogászati szakterületek évek óra az élbolyban szerepelnek a népszerű szakmák között. A tanulók érthető módon legtöbbször a díjazást, a presztízst, a színvonalas munkakörnyezetet említik fő motivációként a döntésükben, és azt az örökérvényű igazságot, hogy beteg mindig lesz. A fogászati turizmusnak köszönhetően ráadásul sok a külföldi páciens is – ami szintén a meggyőző érvek között szerepel.

Egy szakterület, amelynek komoly múltja van, hiszen a fogproblémák gyógyításának története egyidős az emberiséggel. Vonzó a jelenben, köszönhetően a tiszta, rendezett közegnek, a modern eszközöknek, a fejlődési lehetőségeknek és a tervezhető karriernek. És minden racionális előrejelzés szerint a jövője is biztosított. Az asszisztensi munkáról és a szakmára felkészítő képzésről a Pannon Kincstár Fogászati asszisztens OKJ tanfolyamának oktatói meséltek.

Az asszisztens háttérmunkájával teljes a páciens által érzékelt összhang

A fogorvosi székben történő ellátás során, az orvos és a beteg közti folyamatok hátterében rengeteg kisebb-nagyobb intézkedés történik, amit a páciens alig észlel.

Nem csoda, hiszen fogfájással küzdő betegként főleg a beavatkozásra és az azt végző szakemberre, de mindenekelőtt a ránk váró megpróbáltatásokra fókuszálunk. Viszont, ha belegondolunk, kivel beszélgettünk a panaszfelvétel során, ki bátorított a székbeülés előtt, ki adogatta a segítő eszközöket és ki adta oda a tortúra végét jelentő poharat a törlővel, akkor máris jószívvel gondolunk vissza az asszisztensre.

„A jó asszisztens szintre észrevétlen a folyamat során, de mégis mindig kéznél van, ott van mindenben. Igazi háttér” – mondja Pákozdi Szilvia szakoktató (Zuglói Egészségügyi Szolgálat, BARDENT Kft., Kavics Dental), aki a praxisban végzett munkája mellett oktatja is a fogászati asszisztens, klinikai fogászati higiénikus és fogtechnikus tanulókat. „Mindkét félnek segít, az orvosnak és a betegnek is. Ismeri a pácienseket, képben van a történetükkel, így a kellő időben a kellő információt továbbítja az orvos felé.” Hiszen a kezelés során erősen koncentráló orvos mellé szükséges egy olyan munkatárs, aki a páciens testi és lelki kényelmére is tud figyelni.

Orvos és asszisztens összehangolt együttműködéséből születik meg az az élmény, amikor úgy távozunk, hogy flottul ment minden és egyáltalán nem is volt szörnyű.

 

Az adminisztráción túl közreműködés az éles bevetésben

Ahogy mondani szokták, az asszisztens az ellátás során a fogorvos jobbkeze, de a feladatai igazából már a rendelőbe lépésünket megelőző előkészületekkel kezdődnek. Szervezi, koordinálja a betegellátást, a rendelés ütemezését, a praxis mindennapi működéséhez kapcsolódó teendőket. Kapcsolatot tart a betegekkel, laboratóriumokkal, más egészségügyi egységekkel. Gondoskodik róla, hogy a rendelő alkalmas legyen a biztonságos betegellátásra. A rendelői higiénés szabályok szerint előkészíti az eszközöket, műszereket, anyagokat, gyógyszereket. Elkészíti a szükséges adminisztrációt, dokumentálja az információkat, adatokat.

A szervező, előkészítő, adminisztratív feladatokon túl kezdődik az „éles bevetés”, vagyis a segítségnyújtás a különböző eljárásokban: diagnosztikai vizsgálatokban; fogászati, fogszabályozási, sebészeti beavatkozásokban; prevenciós feladatokban; a kezelt betegek megfigyelésében; sürgősségi ellátásban; műtétek előkészítésében. A szakorvos utasításait követve önállóan is dolgozik, például a szűrővizsgálatokhoz kapcsolódó feladatokat végez.

Az asszisztensi munka fő szelete a segítő kommunikáció

Amikor a fájós fogunkkal a rendelőbe lépünk, kiszolgáltatottnak érezzük magunkat és nagyon nem mindegy, milyen fogadtatásban van részünk. A családias hangulat, harmonikus közeg sokat segít, hogy leküzdjük a kezelés előtti szorongást. Ennek a légkörnek a megteremtése ugyanolyan fontos feladat, mint a páciens ellátása.

Az asszisztens munkájának az egyik legnagyobb szelete éppen ez a segítő kommunikáció: vagyis a betegek testi-lelki felkészítése. Ide tartozik még a szükséges felvilágosítás, tájékoztatás a megfelelő szájápolásról, a tisztításhoz ajánlott eszközökről, módszerekről. Az egészségnevelés keretében pedig tanácsadást nyújt a betegek mellett az egészséges közösségeknek – gyerekeknek és szülőknek, külön kiemelve a fogyatékkal élőket.  Különösen nagy szükség van arra a képességére, hogy nyugalmat sugározva oldja a gyerekek félelmét és szorongását a fogászattal szemben. Kedvességgel és a humorral sokat segíthet, hogy ne a rossz élményen legyen a hangsúly.

A végzett fogászati asszisztensek tehát sokrétű feladatokat képesek ellátni a fogorvosi rendelőben. Egyszerre figyelnek a páciens lelki és fizikai állapotára, igényeire és a fogorvos keze alá dolgoznak, hogy a folyamatok zökkenőmentesen működjenek. Ezt a gördülékeny munkát alapozza meg a képzésen elsajátított tudás.

Megbízható tudás kell a fogorvos és a páciens együttes támogatásához

Minden első számú segítőnek – segédpilótának, első tisztnek, helyettesnek, titkárnak, tanácsadónak és asszisztensnek – biztos tudással kell rendelkeznie a területén, hogy pont akkor és pont azt a szakmai támogatást nyújtsa, amit a helyzet megkíván. A rendelőre értelmezve: ami a páciens ellátásához szükséges, és amit ahhoz a fogorvos kér.

Ez a kétfelé teljesítés alapos odafigyelést és gyors kapcsolást igényel. Ahhoz pedig, hogy ez készségszinten jöjjön, érdemes az alapismeretek megszerzésébe beletenni a maximális energiát.

„Meg kell tanulni életben maradni – mondja Dr. Al-Katib Kamil, fogszakorvos, egyéni vállalkozó, felkért előadó –, ami azt jelenti, hogy egészségügyi pályáról lévén szó, elvárt a megfelelő önállóság. Ehhez nyújt segítséget az az alaptudás, illetve iskolai rendszer, ami a tanulóinkra vár. Mi magunkra vállaljuk azt, hogy az elméleti ismereteken túl, olyan emberi skillek felvértezését is megalapozzuk, amikhez a későbbiekben mindig vissza lehet nyúlni.”

A Pannon Kincstár Budapesten folyamatosan indít Fogászati asszisztens OKJ képzéseket. A jelentkezés feltétele érettségi bizonyítvány, illetve igazolás az egészségügyi alkalmasságról, amit a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely állít ki. Az oktatás hatékonyságát saját rendelői, székes demonstrációs terem segíti, ahol a tanulók az elméleti képzéshez kapcsolódóan gyakorlati oktatást is kapnak. A praktizáló fogorvos és klinikai fogászati higiénikus tanárokkal készült videók is hasznos segédanyagai a képzésnek.

„Az első hónapokban sok az alapinformáció, de az az idő, amit az összefüggések megtanulására fordítanak, sokszorosan megtérül – erősíti meg Pákozdi Szilvia. „Éppen ezért nagy hangsúlyt fektetek az ok-okozati lépések megértésére, és szívesen elmagyarázom akár többször is, megmutatom többféle szemszögből, sokszor vizuális megoldásokkal. Mert aki egyszer megértette ezeket az alapösszefüggéseket, az már biztosan tudni fogja.”

A vizualizálva átadott információ gyorsabban beépül és sokáig megmarad. A végzett tanulók később, már a szakmai munkájuk során is gyakran visszajelzik, hogy a mai napig emlékeznek arra, amit ilyen formában megtanultak.  „Biztatom is a hallgatóimat, hogy az általános alapismeretek nehezebb részeinél se keseredjenek el, mert gyorsan a helyére kerül minden és nagyon hasznosak lesznek ezek az anyagok a szakma teljes elsajátításához” – teszi hozzá Pákozdi Szilvia.

A jó gyakorlati helyeken a tanulókat is bevonják

Az asszisztensi, higiénikusi pozíciót ideális női munkának tartják, de a szakmában szívesen fogadják a férfi kollégákat is. Nagyobb csapatoknál kifejezetten örülnek, ha kiegyenlített az összetétel. A munkakör népszerűségéhez egyértelműen hozzájárul, hogy család mellett is nagyon jól ütemezhető. Najdeh Nidál Nóra, a Pannon Kincstár egykori tanulója, aki ma már klinikai fogászati higiénikusként dolgozik, szintén megosztotta velünk a tapasztalatait: „Ha találsz egy jó helyet, akkor ez egy ideálisan tervezhető élet, ütemezhető szakma. Fizetésben éppúgy, mint munkarendben. A fogorvos a főnök, a rendelő működését az ő személye, az ő elképzelései határozzák meg. Ha kellően rugalmas, akkor meg lehet állapodni, hogy például egy anyuka egy ideig részmunkaidőben vállal munkát. Ugyanígy sokat számít, ha a vezető nyitott az újdonságokra, új technológiákra, eljárásokra, anyagokra. Rengeteg pluszt lehet tanulni egy ilyen fogorvos mellett. Ha az emberi-szakmai együttműködés jó, akkor ebből egy hosszútávú elköteleződés lehet a pályán.”

A digitális technológiák a fogászat világában is új távlatokat nyitnak

A fogászati asszisztens szakmát választók egyik fő motivációja, hogy olyan tevékenységet végezzenek, amellyel segítenek másoknak életük vagy egészségük javításában. Az alap inspiráción túl azoban egy olyan szakmában, amely napról-napra fejlődik, fontos, hogy bennük is meglegyen a hajtóerő az új dolgok megismerésére. Hasznos az idegen nyelv ismerete, hiszen az új szakirodalmak megismerésén túl az egyre több külföldi vendéggel való kommunikációhoz is szükséges. Ugyanígy hozzátartozik az életükhöz a számítógép és a fogászati ellátáshoz használt gépek ismerete, a fejlesztésekkel érkező új módszerek, anyagok, eszközök alkalmazásának megtanulása.

A legújabb fogászati technológiákat látva arra biztosan számíthatunk, hogy a diagnosztika, a kezelések és a megelőzések terén is számos változást fogunk tapasztalni a jövőben. Néhány évtizeddel ezelőtt elképzelni sem tudtuk, hogy mekkora fordulatot fognak hozni a számítógépek az életünkben. A digitalizáció a fogászatban is villámgyorsan teret nyert. Gondoljunk csak arra, hogy a fogtechnikusok és az implantológusok egyre gyakrabban használják a számítástechnika 3D megoldásait. A folyamatos innováció vívmányai nemcsak hatékonyabb segítséget hoznak a fogproblémákkal küzdőknek, de nagyban megkönnyítik a szakmában dolgozók munkáját is. Az előrejelzések szerint a digitális fogászati technológiák pár éven belül teljesen megváltoztatják a fogászat világát és ezzel együtt a betegek elvárásait a kezelésekkel kapcsolatban.

A digitális jövőben is szükségünk lesz az asszisztensek kétirányú munkájára

A fogászati szakterület fejlődése tehát most is folyamatos és a jövő a digitalizációval további távlatokat nyit. Az új megoldások az asszisztensek mindennapjaiban is új feladatokat, új lehetőségeket hoznak. Ami változatlan, az a mindenkori páciens testi-lelki igénye a segítségre, empátiára, bátorításra, és a fogorvosnak is mindig szüksége lesz rá, hogy megbízható munkatárs segítse a munkáját.

„A képzésre jelentkeznek olyan útkeresők is, akikre hat a fogászati szakma szépségének vonzereje, vagy azt tudják, hogy segítő szakmában szeretnének elhelyezkedni. Ha az útjukon társul hozzájuk a szükséges motiváció, akkor a siker sem marad el. Szükséges, hogy az asszisztens nyitott legyen a páciensek iránt – mondja Dr. Al-Katib -, és képes legyen az önálló munkavégzésre. Az orvos irányít, de nem fogja munkatársa kezét. Az lesz elégedett, az ér el sikereket, aki a magabiztosan és magas színvonalon végzi a feladatát. Az életrevaló munkatárs nagy kincs. A jó asszisztens olyan nekünk orvosoknak, mint egy másodpilóta, akinek jelenléte elengedhetetlen a sikeres betegellátáshoz.

Dr. Al-Katib Kamil

Fogszakorvos

 

Pákozdi Szilvia

Zuglói egészségügyi szolgálat BARDENT Kft.; Kavics Dental

Azok közé tartozni, akiknek a taps szól

Illusztráció, amin egy lépcsőzetes emelvényen egy kórház van ábrázolva. Pannon Kincstár

Az elmúlt hetek legfontosabb hírei szinte kizárólag egy szakterülethez kapcsolódtak: az egészségügyhöz. Bármely híroldalra vagy közösségi felületre kattintunk, a kiemelt tartalmak arról szólnak, hogy állunk a vírussal szembeni küzdelemben, hogyan látják a helyzetet az egészségügyben dolgozók. Minden szem rájuk figyel, értük szorítunk, tőlük kérünk tanácsot, nekik próbálunk segíteni. Esténként nekik világítanak szív formában az társasházak ablakai. Nekik szól a taps.

Mindenki az egészségügyre figyel

Ez a mindannyiunk számára ismeretlen helyzet felforgatta az életünket. Az egyes emberekét, családokét éppúgy, mint teljes országokét – az egész eddigi világunkat. Üzemek álltak le, vállalkozások hagyták félbe a működésüket, az iskola és számos munka helyszíne az online térbe került. Az elmúlt időszak kiemelt hírei szinte kizárólag egy szakterületről szóltak. Most mindenki az egészségügyre figyel. 

A mi életünkben eddig nem tapasztalt világméretű járvánnyal együtt kerültek fókuszba az egészségügyi dolgozók. Egy emberként szorítunk értük és rengetegen keresik a lehetőségeket, hogyan tudnak hasznos segítséget nyújtani azoknak, akik a frontvonalban teljesítenek. Esténként nekik világítanak a szív formában a társasházak ablakai. Nekik szól a taps. Ők az egész világ hősei. Biztos, hogy rengeteg kisgyerek gondolataiban születik meg most az elhatározás: ha felnőnek, ők is közéjük fognak tartozni.

Mindennap megéri felvenni a fehér köpenyt

A Pannon Kincstár életéhez már közel 15 éve hozzátartozik az egészségügy. Az oktatók maguk is szakemberek, akik a pályán szerzett bőséges tapasztalattal töltik meg a tanórákat. Azt is elmesélik a tanulóknak, hogy a hősies pillanatok mögött sok-sok munka áll, hosszú műszakok és ahogy a mostani életünk mutatja, néha szinte kilátástalannak tűnő küzdelmek. Mégis mindannyian azt mondják, nem cserélnék el a szakmájukat, hiszen más pályán nem tudják elképzelni magukat. Mert itt a sok harc mellett olyan csodákat élnek meg, amelyekért mindennap megéri felvenni a fehér köpenyt.

„Az nagyon jó érzés és hatalmas hajtóerő, hogy mások állapotán segíteni tudunk, vagy a fájdalmukban támogatást nyújtani. Én úgy gondolom, az tudja megélni ezt a jó érzést, akiben eredendően ott van a segíteni akarás, az ehhez szükséges tudás vágya és a betegek iránti feltétlen szeretet” – mondja Oroszi Zsuzsanna oktató, a váci Jávorszky Ödön Kórház aneszteziológus szakasszisztense.

Amit nem pótolhatnak a gépek

Az ápolásban az emberi kapcsolódás éppolyan fontos a betegek számára, mint maga a kezelés. A bajban kell egy kéz, amelyet megfoghatunk, hogy érezzük, nem vagyunk egyedül. Ezt nem tudják pótolni a gépek. „Többen úgy érkeznek egészségügyi pályára, hogy korábban irodában, vagy multinál dolgoztak és arra vágynak, hogy lássák a munkájuk értékét, megéljék az emberi kapcsolódásokat, visszajelzéseket. Szeretnének végre úgy adni, hogy rögtön érzik, mennyire fontos, amit tesznek. Ez pedig csak ember és ember között működik ilyen látható módon, ilyen intenzív élményekkel. Bizonyos munkafázisokat próbálnak már gépekkel megoldani, de ezt a kapcsolódást nem tudja pótolni a technika” – mondja Kiss Judit diplomás ápoló, szociálgerontológus, az Albert Schweitzer Református Szeretetotthon intézményvezető ápolója, aki munkája révén mindennap látja és átéli ezeket a kapcsolódásokat.

A szeretet hazakísér a fárasztó nap végén


Az egészségügyben dolgozók gyakran megkapják azt a kérdést családi-baráti körben vagy másokkal beszélgetve, hogy miért maradtak a pályán? Azok számára, akik most is ott küzdenek a mindennapok frontvonalában, ez nem is kérdés. Egyszerűen úgy érzik, ott a helyük. Miből merítik azt az erőt, ami mindennap munkába indítja őket? Szabados-Slezák Brigitta diplomás ápoló, szakvizsgázott szociális menedzser, az OSEI Mozgásszervi rehabilitációs osztály osztályvezető főnővére ebben látja a legnagyobb hajtóerőt: „Én azt gondolom, egy elhivatott szakember nem is kaphat annál nagyobb elismerést, mint a hálás tekintetek, az érintés és a mosoly, amiben mindig benne van az, hogy köszönöm.”

Elismerés és támogatás sokféle formában

Ezekben a napokban a szeretet és a hála jelei kísérik végig az utcákon az egészségügyi szolgálatból fáradtan hazatérőket. Reméljük, ha ez a nehéz időszak végre elmúlik, az emberfeletti munka és a szakma iránt érzett tisztelet megmarad azon a dobogón, amelyre most került.

Az egészségügyi dolgozók munkájának kiemelt elismeréséhez és támogatásához egyre több hazai és nemzetközi cég, szervezet csatlakozik saját ajánlatokkal. Olyan cégek alakítanak a palettájukon külön csomagot az egészségügyi szakemberek számára, mint a Vodafone, a Telekom, az OTP Bank vagy a Generali Biztosító. Arról, hogyan segít a Kamara és milyen kedvezmények vehetők igénybe egészségügyi dolgozóként, hamarosan újabb blogposztban számolunk be részletesebben.

Így változnak az egyes szakmai képzések az OKJ után

Két mobilt figyelő zöld ruhás figura választ A és B képzés között. Pannon Kincstár

Azt ígértük Nektek, hogy amint újabb konkrétumokat tudunk meg az OKJ változásról, azonnal beszámolunk róla itt a Pannon Kincstár blogon. Több új információnk van, amelyet szeretnénk most megosztani veletek. Nézzétek meg, melyik képzés hogyan változik: melyik szűnik meg a jelenlegi formájában, melyik kap új megnevezést és hogyan alakulnak a képzési idők!

Cikkünket folyamatosan frissítjük a M A G Y A R K Ö Z L Ö N Y • 2020. évi 20. száma szerint!

Az év egyik vezető híre: az OKJ változás

Lassan véget ér a 2019-es év és elmondhatjuk, hogy idén a legnagyobb izgalmat az OKJ rendszer változásának híre okozta, és nem csupán a Pannon Kincstár háza táján. A legtöbb kérdést érthető módon ezzel kapcsolatban kaptuk tőletek, és hogy a válaszok minden érdeklődőhöz eljussanak, a rendelkezésre álló infókat Az OKJ változik, a Pannon Kincstár működik tovább veletek című bejegyzésünkben foglaltuk össze.

A szakképzés átalakításáról szóló kormányrendelet szeptemberben jelent meg a Magyar Közlönyben és azóta már tudjuk, hogy 2020. szeptember 1-jétől valóban jelentősen lecsökken a szakképzésben választható szakmák száma. Az új jegyzékben 174 – a művészeti képzésekkel együtt 196 – alapszakma közül lehet választani, melyeket 2-6 év alatt lehet majd elvégezni. Ezen felül 76 rész-szakképzést lehet majd tanulni tanfolyami formában.

A változások valamennyi képzést érintik

A változás terve sokszor felmerült már az elmúlt években, hiszen valóban szükség van a jelenlegi rendszer optimalizálására. A vártnál nagyobb volumenű módosítás viszont az oktatásban érintetteken kívül a gazdasági elemzőket is megmozgatta. Erről számoltunk be Kövesd velünk a szakmai képzések alakulását az új OKJ szerint című blogposztunkban.

Most pedig itt a legújabb információ a képzések alakulásáról. Nézzük, hogy az egyes szakmacsoportokban hogyan változik a képzések ideje, megnevezése, illetve milyen képzések szűnnek meg az új rendszerben!

EGÉSZSÉGÜGYI KÉPZÉSEK

Megszűnnek vagy más formában lesznek elérhetőek:

  • Betegkísérő (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Egészségfejlesztési segítő
  • Egészségügyi technikai asszisztens
  • Fertőtlenítő-sterilező (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Fogtechnikus gyakornok (A képzést összevonják a Fogtechnikussal, így majd azzal egyben lehet elvégezni 3 év alatt. Aki rendelkezik Fogtechnikus gyakornok végzettséggel, annak 2 tanévet beszámítanak majd.)
  • Gyógyszerkiadó szakasszisztens (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Klinikai fogászati higiénikus (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Műtőssegéd-gipszmester (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Regeneráló balneoterápiás masszőr
  • Sportmasszőr

Az OKJ megszűnése után az alábbi képzések időtartama 12 hónapra változik:

  • Alapellátási közösségi szakápoló
  • Általános ápolási és egészségügyi asszisztens
  • Aneszteziológiai szakasszisztens
  • CT/MR szakasszisztens
  • Diabetológiai szakápoló és edukátor
  • Egészségügyi gyakorlatvezető
  • Endoszkópos szakasszisztens
  • Epidemiológiai szakápoló
  • Felnőtt intenzív szakápoló
  • Foglalkozásegészségügyi szakápoló
  • Geriátriai és krónikus beteg szakápoló
  • Gyakorló szövettani asszisztens
  • Hospice szakápoló
  • Kémiai laboratóriumi szakasszisztens
  • Klinikai laboratóriumi szakasszisztens
  • Légzőszervi szakápoló
  • Mikrobiológiai szakasszisztens
  • Sürgősségi szakápoló
  • Szövettani szakasszisztens

24 hónapos képzési időre változnak:

  • Ápoló
  • Audiológiai asszisztens és hallásakusztikus
  • Ergoterapeuta
  • Fizioterápiás asszisztens
  • Fogászati asszisztens
  • Gyakorló klinikai laboratóriumi asszisztens
  • Gyakorló ápoló
  • Gyakorló mentőápoló
  • Gyógymasszőr
  • Gyógyszertári asszisztens
  • Kardiológiai és angiológiai asszisztens
  • Mentőápoló
  • Műtéti szakasszisztens
  • Perioperatív asszisztens
  • Pszichiátriai szakápoló és gyógyfoglalkoztató
  • Radiográfiai asszisztens

36 hónapos képzési időre változik:

  • Fogtechnikus (A képzést összevonják a Fogtechnikus gyakornokkal, így majd azzal egyben lehet elvégezni 3 év alatt. Aki rendelkezik Fogtechnikus gyakornok végzettséggel, annak 2 tanévet beszámítanak majd.)

GYERMEKGONDOZÓ KÉPZÉSEK:

Megszűnnek vagy más formában lesznek elérhetőek:

  • Gyermekotthoni asszisztens
  • Házi időszakos gyermekgondozó
  • Nevelőszülő (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)

24 hónapos képzési időre változnak:

  • Gyermek- és ifjúsági felügyelő
  • Kisgyermekgondozó, -nevelő

Marad, de Dajka néven szerepel az új rendszerben a jelenlegi Óvodai dajka képzés.

PEDAGÓGIAI KÉPZÉSEK:

Megszűnnek vagy más formában lesznek elérhetőek:

  • Családsegítő asszisztens
  • Fogyatékkal élők gondozója

24 hónapos képzési időre változnak:

  • Gyógypedagógiai segítő munkatárs
  • Pedagógiai és családsegítő munkatárs

SZOCIÁLIS KÉPZÉSEK:

Megszűnnek vagy más formában lesznek elérhetőek:

  • Demencia gondozó (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Foglalkozás-szervező
  • Gerontológiai gondozó
  • Pszichiátriai gondozó
  • Szenvedélybeteg-gondozó
  • Szociális asszisztens (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)

24 hónapos képzési időre változnak:

  • Mentálhigiénés asszisztens – az új megnevezése: Szociális és mentálhigiénés szakgondozó
  • Szociális gondozó és ápoló
  • Szociális szakgondozó – az új megnevezése: Szociális és rehabilitációs szakgondozó

SZÉPÉSZETI KÉPZÉSEK:

Megszűnnek vagy más formában lesznek elérhetőek:

  • Szépségtanácsadó (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)

24 hónapos képzési időre változik:

  • Kozmetikus – az új megnevezése: Kozmetikus technikus

PÉNZÜGYI, JOGI, KERESKEDELMI ÉS LOGISZTIKAI KÉPZÉSEK:

Megszűnnek vagy más formában lesznek elérhetőek:

  • Bérügyintéző
  • Élelmiszer- és vegyiáru eladó (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Ingatlanközvetítő (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Ingatlanvagyon-értékelő és -közvetítő
  • Közbeszerzési referens (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Kulturális rendezvényszervező (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Munkavédelmi technikus (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Raktárvezető
  • Rendezvényszervező
  • Társadalombiztosítási ügyintéző
  • Társasházkezelő (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • TB és Bérügyintéző (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Vállalkozási mérlegképes könyvelő (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)
  • Vámügyintéző (csak az OKJ keretein kívül lesz tanulható)

24 hónapos képzési időre változnak:

  • Idegenvezető
  • Kereskedő – az új megnevezése: Kereskedő és webáruházi technikus
  • Logisztikai és szállítmányozási ügyintéző – az új megnevezése: Logisztikai technikus
  • Pénzügyi-számviteli ügyintéző

Marad a Raktáros képzés és a Boltvezető képzés, de ez utóbbi Bolti előkészítő megnevezéssel szerepel az új rendszerben.

Még van idő piacképes szakmát szerezni a jelenlegi rendszerben

Bár sok még a kérdőjel, az már biztos, hogy a felnőttoktatással foglalkozó cégek 2020. december 31-ig indíthatnak a régi OKJ szerinti, iskolarendszeren kívüli képzéseket. A kapcsolódó szakmai vizsgákat pedig 2022. december 31-ig kell lebonyolítani.

A Minisztériumi közleményben megerősítették azt, amiről Van idő sikerszakmát szerezni még az OKJ változás előtt című bejegyzésünkben írtunk: a korábban megszerzett szakmai végzettségek nem vesznek el, ugyanolyan teljes értékű szakmai bizonyítványnak számítanak a szakképzés változásai után is. Aki a következő egy éven belül belekezd, még az eddigi szabályozás szerint fogja végigjárni az oktatást, és a sikeres vizsga után megkapni a bizonyítványt.

A nappali és esti rendszerbe visszakerülő szakmai képzéseknél valószínűleg nehéz és hosszadalmas átállási időszak várható. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a szakképzések vonzerejét a nappali képzésekkel szemben éppen az adja, hogy a szakmák ellátásához szükséges tudás hatékonyan, belátható időn belül, a valóban hasznos tananyagra fókuszálva kerül átadásra.

A témában megszólaltatott szakértők szerint is érdemes tehát még most belevágni az induló képzésekbe, hiszen az aktuális OKJ-s képzések piacképesek és a külföldi munkavállaláshoz is könnyen használhatók.

A műtőssegédből is a sok gyakorlat teremti meg a mestert

Műtőssegéd hölgy, orovosa mellett műtét közben. Pannon Kincstár

Többnyire már az egészségügyben dolgozva érkeznek a jelentkezők a műtőssegéd-gipszmester képzésre. Sokféle tapasztalattal és gyakran negatív élményekkel. Az oktatók számára az egyik legnagyobb kihívás, hogy átfordítsák a korábbi előítéleteket és tudatosítsák bennük a szakma fontosságát, a műtőssegédek kulcsszerepét a műtéti folyamatban. A képzésen együtt töltött idő nem hosszú, de nagyon intenzív. A tanulók egymásnak is sok erőt, lendületet adnak, az oktatók pedig hisznek abban, hogy mindenki el tud mozdulni a pozitív irányban.

Intenzív hat hónap

A műtő felé vezető úton a betegek elsőként a műtőssegéddel találkoznak az operációt végző team tagjai közül. Bár időnként nők is jelentkeznek a képzésre, az egészségügy szakterületei között igazi fiús szakmának számít, hiszen a betegek emelése, mozgatása jókora fizikai megterheléssel jár. Oktatóink A műtő felé kell igazán a bátorítás című írásunkban arról is meséltek, hogy a jó erőnlét és a műtétre kísért betegeket bátorító hozzáállás miatt a műtősfiúk általában a vagányság és a rátermettség képviselői a kórházakban, és nagy népszerűségnek örvendenek a betegek körében.

A képzésre jelentkezés bemeneti feltételei az általános iskolai végzettség, a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely által kiállított egészségügyi alkalmassági igazolás és fél év egészségügyi intézményben szerzett munkahelyi gyakorlat. A hat hónapos képzés szombati napokra ütemezett oktatással, 8:00 és 18:00 óra között zajlik. A Pannon Kincstár a Honvéd Kórházzal és a Váci Jávorszky Ödön Kórházzal együttműködve segít a gyakorlati helyek biztosításában is. Egyedi pluszt ad, hogy a tanulók a gyermekgipszelés módszereivel is megismerkedhetnek a gyakorlat során.

Csak gyakorlattal

„Egészségügyi alapok nélkül kicsit nehezebb az indulás” – mondja Székely Ildikó oktató, diplomás ápoló, APN ápoló. „Ezért a képzés elején a legfontosabb, hogy az elmélet és a gyakorlat alapjaiból feltornázzunk mindenkit a szükséges szintre. Sokat vagyok a tanulókkal az iskola demonstrációs termeiben és igyekszem egyben, az összefüggésekkel együtt megmutatni, ami az elméleti és gyakorlati alapokhoz kell. Tartom magam ahhoz az igazsághoz, hogy mestert nevelni csak sok gyakolattal lehet és ezt adom át a tanulóknak is.”

„Munka mellett tanulni sosem könnyű, ezt mi is tudjuk a saját életünkből” – teszi hozzá Rés Zsuzsanna oktató, műtős szakasszisztens. „A gyakorlatot is nehezebb lehet ütemezni változó beosztás mellett. Ezért már a képzés elején biztatom őket, hogy indítsák el időben a szükséges adminisztrációt és kezdjék el a szervezést.”

Kezdeti ellenkezésből lelkes együttműködés

A képzésen töltött hat hónap csak az elején tűnik hosszúnak, valójában gyorsan eltelik és végig nagyon intenzív. Érdemes minden percét kihasználni, mert a pályán dolgozó oktatók mellett a többiektől is rengeteget lehet tanulni. „Vannak, akik úgy érkeznek, hogy már láttak valamit a szakmából és úgy gondolják, minden fontosat tudnak, ezért inkább kihagynák az órákat. Ilyenkor kell erős harcosnak lennünk, hogy meggyőzzük őket, legyenek itt és tapasztalják meg, mennyi új dolgot lehet még tanulni” – meséli mosolyogva Székely Ildikó. „Aztán amikor meghallgatják a példaként behozott eseteinket, vagy a többiek történeteit, rájönnek, hogy minden kórházban más szokások vannak, mindenhol mást lehet megélni, és ez érdekelni kezdi őket. Ekkor már érezhetően lelkesebben jönnek a szombati napokra és élvezik a kölcsönös tanulást.”

Rés Zsuzsanna is hasonlóképpen látja ezt a folyamatot: „A beszélgetés azzal indul, hogy ki miért jött a képzésre. Ilyenkor persze előfordulnak szkeptikus mondatok a korábbi tapasztalatokról és a jövőbeli kilátásokról. Ekkor én is megosztom velük, hogy az oktatás mellett a műtőben dolgozom és ami a legfontosabb: imádom az egészségügyet és imádom a szakmámat. Ezzel egy kicsit mindig meglepem őket, de tartalmas és hasznos beszélgetéseket indítok el. Hiszem, hogy mindenkit át lehet billenteni a pozitív irányba és a tapasztalaim is ezt mutatják. Egy idő után nagyon jó dinamika alakul ki a csoportban. Várják a szombati napok interaktív blokkjait, amikor ők is behozhatják a saját történeteiket. Időnként olyan különleges esetekről számolnak be, amelyekre kevesen nyernek bepillantást a mindennapokban, mint például egy klinikai szívtranszplantáció. Ez pedig mindenkit érdekel. Ugyanígy lelkesednek, amikor gyakorlaton olyan szakterület működését nézzük meg, amelyet még nem láttak.”

Jó emberek a többi emberért

Miből látják az oktatók, hogy valaki komolyan veszi a képzést és azért tanul, hogy a szakmában dolgozzon tovább? „A visszakérdezés a legbiztosabb jel számomra” – mondja Székely Ildikó. „Amikor valaki rendszeresen kérdez és meg akarja érteni, amiről beszélünk, abból már látom, hogy valóban fontos neki. Amikor rájön, hogy az elmélet, az eszközök ismerete, a higiénia, a kommunikáció és az emberség mind-mind együtt kell ahhoz, hogy mindennap jól teljesítsen.”

„A szakma elméletét mindenki meg tudja tanulni, az emberi oldal nélkül viszont nem működik” – erősíti meg Rés Zsuzsanna is. „A műtőssegédek szerepe egészen különleges, hiszen minden beteg velük indul el a műtét felé. Az ő bátorításuk, biztató szavaik jelentik az élethez való kapcsolódást, a gyógyulás reményét. Nagyon fontos nekik a tudat, hogy jó emberek, és nekünk oktatóknak ezt kell erősíteni bennük. Ezek a beszélgetések összehozzák a csoportot és végül mi is nehéz szívvel elgedjük el őket, hiszen ez a hat hónap közösséggé formál. Biztos vagyok benne, hogy a vizsga után is segítik egymást és persze hozzánk is fordulhatnak a későbbiekben is. Mindenki büszke a saját sikereire, ezeket is megosztják velünk. Oktatóként hatalmas privilégiumnak tartom, hogy megmutathatom a szakma szépségét és jóleső érzés látni, amikor továbbmennek a pályán és a csoporton belüli kapcsolataikat is megőrzik.”

 

Rés Zsuzsanna

oktató, műtős szakasszisztens

 

Székely Ildikó

oktató, diplomás ápoló, leendő APN ápoló

A központi sterilen megmaradnak a munkatársak

Egy fertőtlenítő-sterilezőként dolgozó nő egyenruhában, ahogy a fontos jegyzeteket átlapozza.

Sokszor pályaváltók érkeznek a fertőtlenítő-sterilező képzésre, nagyon változatos szakmákból. A közös szempont általában a kiszámíthatóság és az ütemezhetőség, a család mellett is ideális munkarend. Ráadásul a sterilezőben működő kisebb létszámú csapat önmagában is szinte családként működik sok helyen. A közös felelősség, a kapcsolódó feladatok és az együtt elért eredmény gyorsan összekovácsolják a munkatársakat és hosszú időre egyben tartják a csapatot.

Biztos szakma a biztonságért

Az egészségügyi ellátás biztonsága csapatküldetés című bejegyzésünkben végigvettük a fertőtlenítő-sterilező munkakörrel járó mindennapi feladatokat. Mivel az összes fontos eszköz kezelése a központi sterilezőben történik, a munkatársak itt végzik a teendőik nagyrészét, kiszolgálva a központi műtőt, a sebészeteket, a kórházak intervenciós részlegeit. Olyan egységben dolgoznak, ahova mások nem mehetnek be, ezért a betegek számára szinte láthatatlanok, a munkájuk mégis mindenben benne van és nélkülük nem működne az egészségügyi ellátás.

A képzésre általános iskolai bizonyítvánnyal és foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely által kiállított egészségügyi alkalmassági igazolással lehet jelentkezni. Az ütemezés hat hónap, az oktatásokra szombati napokon 08:00 és 18:00 óra között kerül sor. Aki érettségi után végzi el, további OKJ-s képzésekkel is bővítheti az egészségügy területén a munkalehetőségeit, de önmagában sem számít ugródeszkának, mert érdekes szakma, ahol gyakran megmaradnak a munkatársak.

Egy jó váltás az élet bármely szakaszában

„Sokszor azt gondolom, hogy már nem érhet meglepetés, annyiféle élettörténettel találkoztam oktatóként és a kórházi munkám során is. Mégis szinte minden csoport indulásánál hallok újabb különleges pályákról, ahonnan a tanulóink érkeznek” – mondja Ványi Ágnes oktató, diplomás ápoló, epidemiológiai szakápoló, Szent Imre Egyetemi Oktatókórház, Kórház Higiénés Osztály. „Nagyon változatos szakmákból jönnek hozzánk, de talán a leggyakoribb motiváció, amikor már család mellett, kisgyermekkel tervezik újra az életüket és olyan munkát keresnek, ami kiszámítható és időben is jól tervezhető. Az újrakezdésre sosincs késő, az élet bármely szakaszában lehet új szakmát tanulni, ez a végzettség pedig belátható időn belül megszerezhető.”

A képzés féléves időtartalma sokak számára előnyös, a szombati oktatási napok is beütemezhetők. Amire viszont már az elején érdemes odafigyelni, hogy a gyakorlati idővel is tervezni kell. „Már az első alkalmakon többször is elmondom a tanulóknak, hogy idejében kezdjék el a gyakorlatot, hiszen 180 óra nem kevés, és ezt is a képzés félévnyi ideje alatt kell letölteniük” – hangsúlyozza Ványi Ágnes. „A hónapok gyorsan pörögnek, a későn ébredők pedig csak nagy kapkodással tudják behozni a lemaradást. Mivel sokan eleve dolgoznak, a fix oktatási napok mellett minél később kezdenek bele, annál nehezebb a dolguk. Szerencsére az iskola a kapcsolatai révén rengeteg segítséget nyújt és én is szívesen megteszem, amivel hozzájárulhatok az elhelyezkedésükhöz. Ha már megvan, hogy melyik intézményben szeretnék tölteni a gyakorlatot, segítek felvenni a kapcsolatot az ottani sterilező munkatársakkal.”

Felelősséggel másokért és saját magukért

A gyakorlatok elkezdésének azért is fontos szerepe van, mert sokkal könnyebben megértik az elméleti tananyagban szereplő információkat, ha kapcsolni tudják a kórházi működésben látottakhoz. „Mindig nagyon meglepi őket, hogy milyen sok szempont van például a fertőző eszközök kezelésében” – mesél Ványi Ágnes a leggyakrabban tapasztalt tanulói reakcióról. „Pedig nem csupán a következő műtött beteget, hanem saját magukat is megvédik azáltal, hogy megfelelően végzik az eszközök fertőtlenítését. Valóban sok a szempont, sok a munka során betartandó szabály és ehhez jókora alaptudással kell felvértezni magukat, hogy gördülékenyen menjen a különböző helyzetek kezelése. Hiszen felelősséggel tartoznak a betegek, a műtéteket végző szakemberek és a közvetlen munkatársaik felé is. De a legnagyobb felelősség, hogy a saját egészségükre is vigyázzanak a munkavégzés során. Amikor erről beszélgetünk, igyekszem olyan érdekes történeteket behozni, amelyekhez hasonlókat a mindennapi munkájuk során ők is megélnek majd. Ezeken a példákon át próbálom megmutatni a szakmájuk fontosságát, hogy megértsék, milyen sok múlik rajtuk.”

Csapatok egy csapatban

A szakmai alapok elsajátításán túl nagyon fontos a precizitás, a pontos és gyors munkavégzés, hiszen ezen a területen a legkisebb hiba is okozhat nagy problémákat. „Arra biztatom a tanulóimat, hogy használják ki azt az időt, amit a műtétek közelében töltenek. Kérdezzenek, próbálják meg átvenni a szakmai stábtól a fontos információkat, hogy ők mit várnak el a sterilezést végző munkatársaktól. Érdeklődjenek arról, hogyan tudnak jól segíteni. Ezt a proaktív hozzáállást a műtőben dolgozók is nagyra értékelik. Ha egy kórházban jól működik a kommunikáció a sterilező és az operációt végző csapatok között, akkor ez az együttműködés nem csupán a munkavégzés színvonalát emeli. A kölcsönös elismerésnek mindenki a nyertese: a sterilezőben dolgozók nagyobb presztízst vívhatnak ki az intézményen belül, a műtőben hatékonyabbá válik munka, a betegek pedig a legjobb ellátást kapják – ami pedig mindannyiunk közös célja.”

Mindebből következik, hogy a fertőtlenítő-sterilező munkatársnak képesnek kell lennie a csapatmunkára. Ha csak a közvetlen közegét nézzük, ott is egy összehangolt szakmai team dolgozik együtt a biztonságos háttér megteremtésén. „Amikor egy jó csapat kerül össze, akkor ott nagyon családias hangulatot tudnak megteremteni. A közös felelősség, a kapcsolódó feladatok és a közös eredmény hamar összekovácsolja őket és gyakori, hogy hosszú évekre együtt maradnak” – emeli ki Ványi Ágnes. „De általánosságban is elmondhatom, hogy aki vizsga után egy kórház központi sterilezőjében helyezkedik el, az nagy valószínűséggel a pályán marad és ezen a területen fejlődik tovább. Ha kórházat váltanak is idővel, de irányt jellemzően nem szoktak. Tény, hogy magas fokú precizitást igényel és rengeteg háttértudást, de aki megtanulja, amit a szakma megkíván, egy állandóságot biztosíthat magának a jövőjére nézve.”

Ványi Ágnes

diplomás ápoló, epidemiológiai szakápoló,  Szent Imre Egyetemi Oktatókórház, Kórház Higiénés Osztály

A műtő különleges világában megérezzük, hogy nekünk itt van dolgunk

A műtő különleges világában megérezzük, hogy nekünk itt van dolgunk. Perioperatív asszisztens képzés visszanézhető videókkal, online jegyzetekkel a Pannon Kincstár által. Újratervezés a segítő szakmák felé.

A perioperatív asszisztens képzés azok számára is jó kiindulópont lehet az egészségügyi pályán, akik nem szakirányú középiskolából érkeznek. Akit megfog a műtő világa, többféle irányban gondolkodhat, de mindegyikhez kell a jó alap, amire építkezni lehet. A képzés széleskörű ismeretanyagával és a letöltött gyakorlattal a tanulók következő lépcsőként becsatlakozhatnak a műtősnői, aneszteziológiai asszisztens képzésekbe is.

Újratervezés a segítő szakmák felé

Támogató kezek a műtéti csapatban című blogposztunkban oktatóink elmondták, hogy nagy szükség van a műtéteket segítő szakemberekre az állami egészségügyi intézményekben és a magánszektorban egyaránt. Azok számára sem késő elindulni az egészségügyi pályán, akik korábban más területen dolgoztak.

Ma már mindennapos jelenség a szakmai újtervezés, vagyis amikor az életünk egy pontján úgy érezzük, szeretnék más területen kipróbálni magunkat. Gyakori ok, hogy a család bővülése után az anyukák már nem a korábbi munkahelyükre mennek vissza, hanem akár még a kicsik mellett kitanulva egy új szakmát, valami egész másba kezdnek. Az élethelyzet változások mindig hozhatnak olyan döntést, amikor az addigi pályánkat hátrahagyva mérlegelni kell a lehetőségeinket. Lehet, hogy belefáradtunk az addigi malomkerékbe, nem látjuk már az értelmét, nem találunk motivációt a feladatainkhoz és ezért keresünk valami mást. És sokszor előfordul, hogy egy különleges benyomás, meghatározó élmény indít el minket egy új szakma felé.

A segítő szakmák gyakori célpontjai az újtervezésnek. Tanulóink közül sokan érkeznek olyan munkakörökből, ahol adatok, papírok, gépek, áruk között teltek a mindennapjaik és ahogy ők mondják: „szeretnénk végre emberekkel dolgozni és látni azt, hogy a munkánkkal jót teszünk valakivel.”

Az első lépés az új úton

A perioperatív asszisztens keresett képzés. Műtős vagy aneszteziológus segédasszisztensként a pályakezdőket is szívesen fogadják. A képzés bemeneti feltétele az érettségi bizonyítvány és a foglalkozás-egészségügyi szakellátó hely által kiállított egészségügyi alkalmassági igazolás. Az időtartama 10 hónap, az oktatási napok heti ütemezéssel, szombati napokon, 8:00 és 18:00 óra között zajlanak.

A Pannon Kincstár blogon rendszeresen beszámolunk az OKJ rendszer változásának alakulásáról. 2020 őszétől várhatóan a többi szakmai képzéssel együtt a perioperatív asszisztens képzés is más struktúrát kap majd és a végzettséget jóval hosszabb tanulmányi idő után lehet majd megszerezni. A hátralévő egy évben azonban még az eddigi rendszer szerint történik minden.

„A jelenlegi képzés népszerűségének egyik kulcsa, hogy a tanulók egy év alatt olyan alapozó ismeretanyagot és olyan végzettséget kapnak, amellyel segédasszisztensként már el tudnak helyezkedni. Illetve továbbmehetnek más szakirányú képzések felé. Adott hozzá a törvényi háttér is, hogy becsatlakozhassanak az aneszteziológiai asszisztens vagy a műtősnő képzésbe” – mondja Oroszi Zsuzsanna oktató, a váci Jávorszky Ödön Kórház aneszteziológus szakasszisztense. „A másik fő ok, amiért szívesen választják, hogy nincs előírás szakmai előképzettségre. Ezért valóban jó kiindulópont lehet az egészségügyi pályán azok számára is, akik más területről jönnek. Azt viszont őszintén el kell mondanom, hogy egészségügyi alapismeretek nélkül az alapok elsajátításához többet kell majd tanulni.”

A műtő különleges világa

Az alapképzés fontosságára hívja fel a figyelmet Székely Ildikó oktató, APN ápoló is: „Sok helyről, sokféle területről érkeznek a tanulóink. Az első időszak ezért a ’közös szintre hozásról’ szól. Ahhoz, hogy a páciensek közelébe kerüljünk, kihagyhatatlan az egészségügyi alapismeretek. Ezt szerencsére nem is kell magyarázni, minden tanuló tisztában van vele. Azt szoktam nekik mondani, képzeljék oda a szeretteiket, hozzátartozóikat. Ugye mindannyian azt szeretnénk, hogy felelős és hozzáértő szakemberek foglalkozzanak velük? Természetesen, igen. Hát ezért kell nekünk is alaposan felkészülni a képzésen – és ez ettől kezdve mindenki számára magától értetődő.”

Az anatómia mindenhez kell és az élettan is széles spektrumot ölel fel. „Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a tanulók legalább fele jelentkezik a további képzésekre. Ezért az alapozó tárgyak mellé igyekszem többet bevinni az akut ellátás, a műtősnői és anesztéziai ismeretekből is. Így az aneszteziológiai asszisztens képzésre már ezzel a plusz tudással, felkészülten jönnek. Azt látjuk, hogy a csaknem egyéves perioperatív képzés jó alapot ad a jövőjük építéséhez” – emeli ki Oroszi Zsuzsanna.

Nekünk itt van dolgunk

„Az elmélet és a gyakorlat együtt készít fel – mondja Székely Ildikó -, egyformán szükség van mindkettőre. Tudjuk, hogy a tanulók a munkájuk mellett sokszor nehezen tudják beütemezni a gyakorlati alkalmakat. Azzal is igyekszem segíteni nekik, hogy a demonstrációs teremben minél több olyan módszert, eljárást mutatok nekik, amivel bővíteni tudják a gyakorlati ismereteiket.”

„A gyakorlatnak ráadásul fontos szerepe van abban is, hogy a hivatásunk szeretete, ez a kötődés a szakmánkhoz kialakuljon. Egy műtőben mindig történhetnek nehéz dolgok, ezzel együtt van egy máshoz nem hasonlítható atmoszférája is. Ez a különleges világ tudja megteremteni bennünk a felismerést, amikor megérezzük, hogy nekünk itt van dolgunk” – teszi hozzá Oroszi Zsuzsanna.

A szakképzésváltozásról, ezen belül a perioperatív szakterületet érintő konkrét változtatásokról egyelőre kevés az információ. Amíg a jelenlegi rendszer működik, az eddigiek szerint indul a képzés és a Minisztériumi közlemény szerint a végzettség az átállás után is ugyanolyan értékű szakmai bizonyítványnak számít majd. Érdemes tehát ezt az évet is kihasználni a szakmai jövő megalapozásához.

Oroszi Zsuzsanna

diplomás ápoló,
a váci Jávorszky Ödön Kórház aneszteziológus szakasszisztense

Akár húsz év múlva is a fogászati szakmában leszek

Boldog fogorvos hölgy beszélget páciensével a fogászaton. Pannon Kincstár

A fogászat szakterülete mindig népszerű a pályát választók vagy újratervezők között. A tiszta, rendezett közeg, modern eszközök, a tervezhető karrier sokak számára vonzó. Ráadásul a kiszámítható munkarend miatt a fogászati rendelőt ideális női munkahelynek tartják. Hogyan látja ez a világot egy olyan szakember, akinek mindig is az élete része volt? – Najdeh Nidál Nóra klinikai fogászati higiénikussal beszélgettünk.

Útkeresők, elhivatottak és az új generáció a családi szakmában

Korábbi blogbejegyzéseinkben oktatóink meséltek arról, milyen nagy kincs a fogorvos számára egy elhivatott, megbízható munkatárs. Mint elmondták, a képzésekre sokan jönnek útkeresőként, azzal az elsődleges szándékkal, hogy az egészségügyben, segítő munkakörben dolgozzanak. Ők jellemzően páciensként szereztek benyomásokat a fogászat területéről és  meglátták benne a saját lehetőségüket. Mások egészen határozott elképzelésekkel érkeznek és biztosan tudják, miért ezt a hivatást választják – például aki már kicsi korában, belülről tapasztalhatta meg ezt a közeget. „Nekem természetes módon mindig is az életem része volt a fogászat, hiszen édesapám fogtechnikus, édesanyám pedig klinikai fogászati higiénikusként dolgozik, ahogy most már én is” – mondja Najdeh Nidál Nóra, akinek a neve ismerősen csenghet sokak számára. Időnként modellként is vállal megbízásokat, az AVON arcaként is találkozhattatok vele.

A szüleimtől azt láttam, hogy szeretik a szakmájukat

Ma már a fogászati munkáját tekinti elsődlegesnek, de a családi indíttatás ellenére Nóra útja sem vezetett egyenesen a szakmájához. „Az, hogy segítsek másoknak, mindig a részem volt, de sokáig inkább úgy gondoltam, hogy gyerekekkel szeretnék foglalkozni. A családom abban motivált, hogy mindenképpen legyen felsőfokú végzettségem, viszont a gimnázium után én először a pedagógiai pálya felé indultam el. A főiskolát elvégezve két évig dolgoztam pedagógiai asszisztensként és bár a gyerekekkel továbbra is örömmel foglalkoztam, rá kellett jönnöm, hogy nem ez az én utam. Ahol minden szempontból komfortosan érzem magam, az valójában a fogászat. Közvetlen közelről megélve a szakmát, azt mindig tudtam, hogy a szüleim nagyon szeretik és sosem bánták meg a választásukat. Láttam azt is, hogy ez egy élhető, tervezhető szakma, ahol mindig lehet fejlődni. A szülői mintában és a megérzéseimben bízva ekkor döntöttem el, hogy belevágok az asszisztensi képzésbe. Kicsit később, már munka mellett aztán a higiénikusi végzettséget is megszereztem.”

Olyan gyakorlóhely kell, ahol bevonnak a feladatokba

Az fogászati rendelő családias hangulata, harmonikus közege sokat segít, hogy leküzdjük a kezelés előtti szorongást. Ennek a légkörnek a megteremtése ugyanúgy része az ott dolgozók munkájának, mint a páciens ellátása. Orvos és asszisztens összehangolt együttműködéséből születik meg az az élmény, amikor úgy távozunk, hogy flottul ment minden és egyáltalán nem is volt szörnyű. Ezt a gördülékeny munkát alapozza meg a képzésen elsajátított tudás és nagyon sok múlik azon is, milyen tapasztalatokat szerzett a tanuló a gyakorlata során. „A Pannonban nagyon jó koordinátorunk volt, rengeteget segített végig a képzés alatt és a tanárokkal is elégedett voltam. Az elejétől kezdve sokszor elmondták nekünk és most már én is látom, mennyire fontos, hogy mindenki időben álljon neki gyakorlóhelyet keresni. Az iskola egyébként ebben is segített azoknak, akik kérték. A valóban jó helyeken a gyakornok is kap feladatokat, megmutatnak neki mindent, bevonják és engedik neki, hogy bekapcsolódjon a háttérmunkákba. Így tud igazi benyomást szerezni egy rendelő működéséről és ez akkor is nagy segítség lesz számára, amikor majd munkahelyet választ. Én úgy tudom, hogy azok közül, akikkel együtt végeztem, mindenki a pályán maradt” – mondja Nóra.

Elköteleződni, akár húsz évre is

Az asszisztensi, higiénikusi pozíciót ideális női munkának tartják, de a szakmában szívesen fogadják a férfi kollégákat is. Nagyobb csapatoknál kifejezetten örülnek, ha kiegyenlített az összetétel. A munkakör népszerűségéhez egyértelműen hozzájárul, hogy család mellett is nagyon jól ütemezhető. Nóra is ezt erősíti meg saját tapasztalataival: „Ha találsz egy jó helyet, akkor ez egy ideálisan tervezhető élet, ütemezhető szakma. Fizetésben éppúgy, mint munkarendben. A fogorvos a főnök, a rendelő működését az ő személye, az ő elképzelései határozzák meg. Ha kellően rugalmas, akkor meg lehet állapodni, hogy például egy anyuka egy ideig részmunkaidőben vállal munkát. Ugyanígy sokat számít, ha a vezető nyitott az újdonságokra, új technológiákra, eljárásokra, anyagokra. Rengeteg pluszt lehet tanulni egy ilyen fogorvos mellett. Ha az emberi-szakmai együttműködés jó, akkor ebből egy hosszútávú elköteleződés lehet a pályán. Én biztosan tudom, hogy akár húsz év múlva is ezt fogom csinálni.”

Érdemes tovább bővíteni a lehetőségek körét

Miért éri meg az asszisztensi végzettség után továbbmenni a higiénikus ráképzésre? Nóra ezt üzeni azok számára, akik a folytatáson gondolkodnak: „Amellett, hogy nagyobb önállósággal, magasabb díjazással jár és nagyobb szeletét tudjuk saját magunk megélni a szakmánknak, már a munkahely keresésnél is tényező lehet. Ha ugyanarra az állásra egy asszisztens és egy higiénikus is jelentkezik, a fogorvos számításba veszi, hogy a higiénikus munkatársra rá tudja bízni akár az önállóan végzett fogkövezést, vagy a beteg felkészítését, a tanácsadást. Ez pedig könnyebbség számára, hiszen addig más feladataira tud koncentrálni. Én azt mondom mindenkinek, aki hozzám fordul, hogy ne álljon meg, menjen tovább a pályán és bővítse a kompetenciáinak, a saját lehetőségeinek a körét!”

A Pannon Kincstár blogon rendszeresen beszámolunk az OKJ rendszer változásának alakulásáról. 2020 őszétől várhatóan a többi szakmai képzéssel együtt a fogászati asszisztens és klinikai fogászati higiénikus képzések is más struktúrát kapnak majd és a végzettséget jóval hosszabb tanulmányi idő után lehet majd megszerezni. A hátralévő egy évben azonban még az eddigi rendszer szerint történik minden. A szakértők szerint is érdemes tehát ezt az egy évet is kihasználni a szakmai jövő megalapozásához, hiszen a Minisztérium közleménye szerint a most megszerzett végzettség ugyanolyan értékű szakmai bizonyítványnak számít a jövő évvégi átállás után is.

Najdeh Nidál Nóra

klinikai fogászati higiénikus

Ma már én vagyok, aki mások bajára tudja adni az orvosságot

Szőke hajú, mosolygós gyógyszerész hölgy áll ölbe tett kézzel a gyógyszertában. Pannon Kincstár

A gyógyszertári asszisztensek, gyógyszerkiadó szakasszisztensek munkája iránt nagyon megnövekedett a kereslet az utóbbi években. Sokszor már a gyakorlati idő alatt megállapodnak az elhelyezkedésről, hiszen a munkáltatók igyekeznek gyorsan lecsapni a szorgalmas tanulókra. Ha úgy döntenek, hogy mégsem gyógyszertárban helyezkednek el, akkor is többfelé pályázhatnak, mivel a gyártással foglkozó cégek is szívesen fogadják őket. A szakma lehetőségeiről Sárközi-Németh Nikolett gyógyszerkiadó szakasszisztens mesélt nekünk.

Ahol mindenki azt kapja, amitől meggyógyul

Nagyon változó, hogy kit mi indít el a pályán. Sokan vannak a képzéseken, akik nem az egészségügyben kezdték a pályájukat, hanem az életük egy szakaszán döntöttek a szakmai újratervezés melett. Az egyéni történetek között persze vannak olyanok is, akiket már egészen korán megszólított ez a hivatás.  „Engem már kiskoromban ez a szakma vonzott a legjobban” – mondja Sárközi-Németh Nikolett. „Amikor anyukámmal gyógyszerért álltunk sorban, én azt figyeltem, hogyan dolgoznak a nénik. Tetszett, hogy mindenkinek a bajára tudnak adni orvosságot. Mindenkit ismernek, mindenkihez van pár kedves szavuk, bátorítanak és jobbulást kívánnak. Szerettem a gyógyszertárba menni, nagyon érdekelt a munkájuk és rettentően izgalmasnak láttam. Mint egy varázsműhely, ahol mindenki azt kapja, amitől meggyógyul. Aztán középiskola után rögtön ezt az irányt választottam, nem is volt más a kalapban. Tudtam, hogy én ezt szeretném csinálni.”

Egy szakma, rengeteg lehetőség

A szakmában aktívan dolgozók gyakran mondják, hogy aki elindul ezen a pályán és komolyan is veszi, biztos úton haladhat a céljai felé. A végzett asszisztensek sokszor már a gyakorlati idő alatt megállapodnak a vizsgák utáni elhelyezkedésről. „Ez a papír nagyon sokfelé nyit ajtót” – erősíti meg Nikolett. „Én azt látom, hogy minden gyógyszertárvezető igyekszik megfogni a jó munkerőt és ha egy gyakornokon látják a szorgalmat, a tanulni vágyást, és azt, hogy jól kommunikál másokkal, egész biztosan azon lesznek, hogy ott tartsák a csapatban. Ha pedig valaki mégis más közegben képzeli el a jövőjét, egy sor lehetőség közül válogathat. Sokan helyezkednek el gyógyszergyártó cégeknél, üzemekben, laboratóriumokban. Felsőfokú végzettséggel dolgozhatnak akár patikalátogatóként is, de az is gyakori, amikor valakit a képzés során annyira megfog a szakterület, hogy egyből továbbmegy a gyógyszerészi tanulmányok felé.”[/vc_column_text][vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=1VpuLGm1sZU”][vc_column_text css=”” text_direction=”default”]

Ugródeszka egy tervezhető karrierhez

Ahhoz tehát, hogy ezt a bizonyos ajtót kinyissuk, az első lépés lehet az asszisztensi, majd a ráépülő szakasszisztensi képzés elvégzése. A Pannon Kincstár blogon rendszeresen beszámolunk az OKJ rendszer változásának alakulásáról. 2020 őszétől várhatóan a többi szakmai képzéssel együtt a gyógyszertári asszisztens és gyógyszerkiadó szakasszisztens képzések is más struktúrát kapnak majd és a végzettséget jóval hosszabb tanulmányi idő után lehet majd megszerezni. A hátralévő egy évben azonban még az eddigi rendszer szerint történik minden. A szakértők szerint is érdemes tehát ezt az egy évet is kihasználni a szakmai jövő megalapozásához, hiszen a Minisztérium közleménye szerint a most megszerzett végzettség ugyanolyan értékű szakmai bizonyítványnak számít a jövő évvégi átállás után is.

„Én nem sokat gondolkodtam, egyből belevágtam a képzésbe és nagyon jó tapasztalatokat hozok. Tényleg azt a tananyagot és olyan mélységben kaptuk, ahogy szükségünk van rá, és ahogy azóta is használom. Nekem ezért soha nem is volt unalmas. Nagyon jófej tanárok oktattak a Pannonban. Amellett, hogy a szakmai alapokat átadták, még arra is figyeltek, hogy éppen aznap mennyire vagyunk fáradtak, milyen a csapat energiaszintje. És mindig tudtak hozzá alkalmazkodni. Tudták, hogyan tegyék érdekessé számunkra, pedig szombati napokon nem könnyű felpörgetni az embereket a heti munka után. Ami nekem nagyon fontos szempont volt, hogy nem tanultunk semmi feleslegeset, és én mindennek hasznát is vettem a munkámban” – mondja Sárközi-Németh Nikolett.

Mindennap feltölt valaki a kedvességével

Az empátia, a türelem, a nyitottság mellett a szakmában dolgozók általában a kommunikációs képességet emelik ki fontos tulajdonságként. Ahogy Nikolett tapasztalja: „Azt is tudni kell kezelni, ha valaki türelmetlen, vagy ingerült, hiszen nincs jól, sietne haza és abban az állapotban a másodpercek is számítanak. Ilyenkor magunkban kell tisztázni, hogy bármit mondanak, az nem a személyünknek szól. Sokat segít ebben, hogy mindennap jön olyan valaki, aki feltölt a kedvességével. Aki elmeséli, hogy használt a tanács és ilyenkor együtt örülünk. Ezért is tartom nagyon fontosnak a kommunikációs készséget. A betegek mindenféle korosztályból, nagyon különböző háttérrel érkeznek és nekünk mindenkivel meg kell találni a megfelelő hangot. Én nagyon szeretem, hogy emberekkel foglalkozhatok és segíteni tudok nekik. Visszajáró betegeim vannak. Sokak problémáit oldottuk meg. Volt olyan is, akinek az évek óta fennálló betegségére sikerült megoldást találni. Ezt el sem tudom mondani, mennyire jó érzés. Rengeteg hálát és köszönetet kapunk.”

Nem kell félni amiatt, hogy nem lesz munkánk

Mindezek mellé a kulturált megjelenés is természetes elvárás, hiszen mindannyian erre számítunk, amikor páciensként egy gyógyszertárba lépünk. „A gyógyszertár helyiségével, a renddel, az átláthatósággal, és ugyanúgy a mi saját személyiségünkkel is a tisztaságot, a megbízhatóságot közvetítjük. Azt gondolom, ha megvan bennünk a kellő szakmai elkötelezettség, nem kell tartanunk attól, hogy nem lesz munkánk” – mondja Nikolett. „Ráadásul egy jó csapatban rugalmasan meg lehet oldani a beosztást is, hiszen segítünk egymásnak. Kisgyerek is mellett is ideális lehet, ha valaki például csak hat órát tud vállalni. Sokféle konstrukcióban lehet együtt gondolkodni és minden megoldható. Elsősorban annak ajánlom ezt a pályát, aki nyitott az emberek felé, örömmel segít nekik és akit érdekelnek a különböző gyógyszertári készítmények, termékek. Aki maga is szívesen készít ilyeneket, tudva azt, hogy ezzel gyógyulást hozhat másoknak. Számomra pont olyan ez a munka, mint ahogy kiskoromban elképzeltem. Most már végre én vagyok az, akiket akkor csak néztem, aki mások bajára tudja adni az orvosságot.”

Sárközi-Németh Nikolett

gyógyszerkiadó szakasszisztens