BlogEgészségügy

Két év alatt három szakterületre is felkészülhetünk az új szakmalista szerinti ápoló képzésen

A jogszabály adta lehetőséggel élve akár két év alatt is megszerezhető az új szakmalista szerinti általános ápoló végzettség. A képzés három fontos szakterületre – a felnőttápolás, a csecsemő- és a gyermekápolás feladatainak teljes körű ellátására – készíti fel azokat, akik úgy érzik, hogy a segítségnyújtás, mások ápolása, gondozása az igazi terepük. Miben más az új képzés és mit tanácsolnak a jelentkezőknek a Pannon Kincstár oktatói, akik maguk is aktív egészségügyi szakemberek? – Nézzük a legfontosabb szempontokat!

Ápolói végzettség kettő helyett egy lépcsőben

Itt a Pannon Kincstár blogon is többször írtunk az OKJ változásáról. Eljött az idő, szeptember 1-jén életbe lépett az új szakmalista, amelyben sok korábbi megnevezést már hiába keresünk. Vannak képzések, amelyekben eddig önálló OKJ-s tanfolyamként futó szakterületek olvadtak össze, míg néhány tanfolyam teljesen eltűnt.

Az újonnan megszerezhető Általános ápoló végzettség a felnőttápolás, a csecsemő- és a gyermekgondozás feladatainak ellátására egyaránt feljogosít. Az OKJ szerinti rendszerben a Gyakorló ápoló képzés elvégzése jelentette az első lépcsőt, az alapozót a szakmához, illetve a fő feltételt az Ápoló tanfolyamra jelentkezéshez. Az ápolói végzettséget így két lépcsőben lehetett megszerezni. Az új szakmalistában már nem szerepel a Gyakorló ápoló képzés, viszont helyett kapott az Általános ápoló megnevezés, amely a korábbi két tanfolyam ismeretanyagát foglalja magában, kibővített tartalommal.

Mit kell tudni az új rendszer szerinti képzésről? – Összegyűjtöttük a legfontosabbakat:

  • A korábbi lépcsők időtartamát összeadva három évig tartott az ápolói végzettség megszerzése. Az új lista szerinti Általános ápoló képzés szintén 3 tanév, de immár egyben, egyenletesen építkező tematikával.
  • Az iskolai tanév ütemezését követve a képzések többnyire szeptemberi és februári kezdéssel indulnak.
  • Fontos újdonság, hogy a tananyag egyenrangú kompetenciát ad a felnőttápoláshoz, valamint a csecsemő-és gyermekápoláshoz. Vagyis a kibővült tartalom ezekre a szakterületekre is kiterjed.
  • Az eddigi modulzáró vizsgákat felváltják a tantárgyi osztályzatok, sok kis tantárggyal, valamint 2 vizsgával a képzés közben. A tanulók az első félév végén ágazati alapvizsgát, az első tanév végén tanúsító vizsgát tesznek.
  • Az egy lépcsőben végezhető képzés egyúttal azt jelenti, hogy a szakmai vizsgát csak egyszer, a teljes képzés végén kell majd letenni.
  • A szakmai vizsga két fő vizsgatevékenységből áll: a központi interaktív vizsga adja a 60%-át, a projektfeladat pedig 40%-át. A projektfeladat pedig három részből tevődik össze: a portfólió bemutatásából, a gyakorlati vizsgamunkából és egy szakmai beszélgetésből.
  • A tanulók a sikeres szakmai vizsga után okleveles technikus bizonyítványt kapnak. Ennek azok számára lesz majd jelentősége, akik a felsőoktatásban szeretnének továbbtanulni. A jogalkotó szándéka szerint ugyanis a bizonyítvány plusz kreditpontok beszámítására is lehetőséget ad. Ennek a keretrendszere még kidolgozás alatt van.

Rövidebb képzési idő és egyedi csoport gyakorló ápolóknak a Pannonban

A Pannon Kincstár a központi változások keretein belül saját megoldásokkal is szeretné hatékonyabbá tenni az új képzéseket. Nézzük meg, milyen pluszokra számíthatnak a jelentkezők!

  • A legfontosabb szempont, hogy a jogszabály adta lehetőséggel élve az Általános ápoló végzettség rövidebb idő alatt is teljesíthető. Így a Pannon Kincstárban a 3 helyett már 2 év alatt megszerezhető a végzettség.
  • Sokan vannak, akik a korábban megszerzett alapvégzettségükkel jelentkeznének ápoló képzésre. Ők az új lista szerinti képzéssel sok időt elvesztegetnének, miközben olyan anyagokat tanulnának újra, amelyeket már tudnak. Ezért a Pannon Kincstár a Gyakorló ápoló végzettséggel rendelkezők számára új, önálló csoportot indít.
  • Az iskola nem korlátozza a képzések indítását szeptemberre vagy a februári keresztfélévre. Az igényeket rugalmasan kezelve, megfelelő létszám esetén év közben is indítanak majd csoportokat.
  • A népszerű digitális vizsgák tapasztalatait beépítve a Pannon Kincstár arra is lehetőséget nyújt, hogy bizonyos esetekben az adott tantárgy teljesítése online teszt formájában történjen.
  • A szakmai vizsgákra felkészüléshez az oktatók eddig is nagyon sok segítséget nyújtottak. Az új követelményrendszerben a portfólió készítéséhez, illetve a projektmunkákhoz évközi feladatokkal is támogatják a tanulókat.

Oktatók az egészségügy frontjáról: „Csak az tud adni, akinek van miből”

Mivel a Pannon Kincstár oktatói maguk is gyakorló szakemberek, az egészségügy mindennapi valóságából hozzák a tanácsokat és a leghasznosabb tudnivalókat.

„Szép, emberi, izgalmas hivatás, amely lelkileg, érzelmileg, erkölcsileg komoly kihívást jelent, ugyanakkor vele jár a más emberek támogatása felett érzett büszkeség” – mondja Balázs Katalin diplomás ápoló, az „Egységes ápolási eszközpark” kiemelt projekt és az Állami Egészségügyi Ellátó Központ szakmai vezetője. „Csak annak szabad ezt a hivatást választania, aki empatikus, megfelelően motivált és szeretne segíteni. Hiszen csak az tud adni, akinek van miből.”

„Gyakori szófordulat, de ez számunkra tényleg nem szakma, hanem valódi hivatás” – erősíti meg Takács Nándorné Andrea, az Uzsoki utcai Kórház – Urológiai sebészet osztályos nővére. „A mindennapi munkánk pedig maga a kihívás. Azért kell megfelelő mennyiségű tudás, hogy a döntési helyzetekben azonnal tudjuk, mit kell tenni. Akár intézményben vállalt munka, akár otthonápolás a leendő cél, az empátia, a türelem, az érzelmi stabilitás és a nyugalom azok a kompetenciák, amelyekre a tudás mellett a legnagyobb szükség van. Ez az első önvizsgálati pont. Akkor lépjen valaki erre a pályára, ha tudja magáról, hogy rendelkezik ezekkel a tulajdonságokkal.”

A betegápoló, -gyógyító szakterületeken gyakran nincs második lehetőség, elsőre kell jól dönteni. Erre hívja fel a figyelmet Oroszi Zsuzsanna, a váci Jávorszky Ödön Kórház aneszteziológus szakasszisztense is: „Azt szoktam mondani, hogy megfelelő értelem, okosság is kell hozzá, hiszen egy ápolónak fel kell ismernie, mivel találkozik. Az első pillanattól kezdve arra készítem fel a tanulókat, hogy tegyék bele a szükséges energiát, tanulják meg, ami az órán elhangzik és olvassanak, tanuljanak hozzá. Az élethosszig tartó tanulás az egészségügyi szakmák velejárója és ez már itt elindul.”

„Emberekkel foglalkozni felemelő érzés, ugyanakkor nagy felelősséggel jár. Nem játszhatunk mások egészségével” – teszi hozzá Szántayné Lehoczky Éva, a Szent Imre Egyetemi Oktatókórház Gastroenterológiai osztályának főnővére, a SOTE Neurológiai Klinika és az Intenzív osztály munkatársa. „Azt szoktam kérni a tanulóimtól, gondolják végig, hogy ők kinek a kezére bíznák a szeretteiket. Egész biztosan olyan valakiére, aki nagyon ért ahhoz, amit csinál. Ilyennek kell lennünk ezen a pályán, hiszen egészség nélkül nincs más sem. Mindennap halljuk, megéljük a szakmában és magánemberként is, hogy kevés ápoló van a rendszerben, főleg a kórházakban. Hiányszakma vagyunk és hatalmas szükség lenne még több kézre”.

Tovább a képzésre